2014-06-10, 15:44
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brattalatta
Det var skönt att höra. Vilken ölsort gäller idag?
Rodenbach Grand Cru vill jag tipsa om, den svalkar skönt i hettan.
Citera
2014-06-10, 20:46
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Hmm, Old Ruffian har jag inte provat, verkar intressant. Finns dock tyvärr inte i närheten av mig, och 650 ml; jobbigt format på en BW-flaska. 355 ml brukar vara i mesta laget om man inte är flera stycken som dricker.

Thurbo Stout har jag provat några gånger. God, men inte lika bra som Yeti i min bok. Lite vek och lite för dominant sötlakritskaraktär för min gom.

Jag håller med om stora BW-flaskor, fler borde släppas på mindre. Finns en ifrån Mohawk i fasta sortimentet om jag minns rätt, lär vara god och lagringsvänlig.

Tyckte du inte att alkoholen var för tydlig? Det störde mig mest med Thurbo Stouten.
Citera
2014-06-10, 20:53
Medlem
WalterSullivans avatar
Dagens inhandling http://i.imgur.com/xrG5XDE.jpg http://i.imgur.com/twCZZVA.jpg

De små (men starka!) belgarna köpte jag efter tips i tråden så det ska bli kul o testa, mest intressant är de stora Tap 10 flaskorna som är limited edition för det här året. Vart två svenska öl också mest för att få lite extra dricka bara men har inte smakat dem förr

Schneider verkar göra ett unikt öl utanför deras vanliga sortiment varje år i begränsad upplaga och detta året var det Porter and Stout, eftersom det är mitt favorit bryggeri så bara måste jag testa allt dem gör. 750ml flaskor på 7% skadar inte heller
Senast redigerad av WalterSullivan 2014-06-10 kl. 21:00.
Citera
2014-06-10, 23:55
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuittsa
Drack just en Westmalle Trappist Tripel. Den var väldigt god. Den hade en distinkt men balanserad beska som inte framträdde för mycket. Helt klart en balanserad öl, trots en hög alkoholhalt.

Den är fantastisk! Världens bästa öl!

Citat:
Nu har jag lyckats sneaka till mig några Panneport. Ett gäng Bigfoot är också på väg. Har gjort plats i vinlagringsskåpet för sissådär 24 stycken ölflaskor (33-35cl) på ståplats längst ner i skåpet. Tanken är att återuppta projektet med öllagring som aldrig riktigt har blivit av då ölens jämförelsevis låga kostnad och lättillgänglighet gör att jag har svårt att hålla mig borta från dem nån längre tid. Nu när jag har några som är lite svårare att få tag på så kanske det går bättre.

Förutom Panneport och Bigfoot slänger jag inledningsvis in ett gäng Yeti, Orval, Rochefort 10 samt Boon Oude Kriek. Är det några andra (tillgängliga genom Sovjetbolaget, inkl. BS) som man bara måste ha på lagring? Har funderat på några Duchesse de Bourgogne. Kanske blir ett gäng när jag övertalat ett par kompisar att dela på en låda.

Tycker personligen att Rodenbach Grand Cru lagras bättre än Duchessen.

I övrigt så beror mycket på hur länge du vill lagra. Kan du tänka dig att lagra en öl i 25-30 år så skulle jag verkligen rekommendera att slänga med några starka ljusa belgare som Duvel eller Westmalle Tripel. I övrigt bland de lättåtkomliga belgarna tycker jag själv att Orval lagras rätt bra även om den odiskutabelt är bäst mellan 6-8 månader gammal. Chimay blå är ju såklart ett standardval också, 5-8 år har den sin peak. Låter du den vara längre tycker jag personligen den blir lite för vinägrig.

Nu har det ju bytts bryggeri sen de gamla pannepot men personligen är jag inte jätteimponerad av en 10-åring. Skulle i så fall satsa på något annat (även det med nya bryggeriet kanske lagras bättre).

Kan du tänka dig att privatimportera hela kollin och splitta med vänner så kan St Bernardus 12, Boons olika öler, De Cams eller Hanssens vara bra alternativ. De två förstnämnda är från Brewery International och de andra två från Constant Companion.

Annars för påfyllandet så finns det många shoppar online med bra belgiskt utbud för att fylla det som inte du får tag på i Sverige. De brukar dessutom ha helt överkomliga priser!
Citera
2014-06-11, 06:40
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Jag håller med om stora BW-flaskor, fler borde släppas på mindre. Finns en ifrån Mohawk i fasta sortimentet om jag minns rätt, lär vara god och lagringsvänlig.

Tyckte du inte att alkoholen var för tydlig? Det störde mig mest med Thurbo Stouten.

Inte jättemycket, men jag noterade att den kändes mera framträdande än i exv. Yeti. Dock tyckte jag som sagt att den smakade väldigt mycket sötlakrits, nästan som om den var smaksatt med det. Dock var det mera framträdande på den första flaskan jämfört med den andra som jag drack några dagar senare, så det kan ha varit mycket tillfället.

Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Tycker personligen att Rodenbach Grand Cru lagras bättre än Duchessen.

I övrigt så beror mycket på hur länge du vill lagra. Kan du tänka dig att lagra en öl i 25-30 år så skulle jag verkligen rekommendera att slänga med några starka ljusa belgare som Duvel eller Westmalle Tripel. I övrigt bland de lättåtkomliga belgarna tycker jag själv att Orval lagras rätt bra även om den odiskutabelt är bäst mellan 6-8 månader gammal. Chimay blå är ju såklart ett standardval också, 5-8 år har den sin peak. Låter du den vara längre tycker jag personligen den blir lite för vinägrig.

Nu har det ju bytts bryggeri sen de gamla pannepot men personligen är jag inte jätteimponerad av en 10-åring. Skulle i så fall satsa på något annat (även det med nya bryggeriet kanske lagras bättre).

Kan du tänka dig att privatimportera hela kollin och splitta med vänner så kan St Bernardus 12, Boons olika öler, De Cams eller Hanssens vara bra alternativ. De två förstnämnda är från Brewery International och de andra två från Constant Companion.

Annars för påfyllandet så finns det många shoppar online med bra belgiskt utbud för att fylla det som inte du får tag på i Sverige. De brukar dessutom ha helt överkomliga priser!

Lagringshorisonten är jag lite flexibel med. Jag har viner som bör lagras i 20-30 år, så det finns ingen anledning att jag inte kan ha öl som får ligga så länge också. Westmalle Tripel har jag druckit förut, och även om jag kanske inte håller med om att det är världens bästa öl så tycker jag mycket om den. Blir säkert några sådana flaskor. Chimay tror jag att jag köper ett gäng på stora flaskor och lagrar. Någon uppfattning om hur länge Premiere och Cinq Cents kan ligga?
Citera
2014-06-11, 10:08
Medlem
Skugges avatar
Nu får det va slut på ölköpandet denna månad. Efter att far min skrytit över hans beställning av en låda "Hello My Name is Päivi" från Brewdog så blev jag avis och drog iväg en belgar-beställning.

1x Cantillon St Lamvinus 75cl
2x Chimay Bleue Grande Réserve 75cl
2x Westvleteren Extra 8 33cl
2x Westvleteren XII 33cl
1x Cantillon Gueuze Belgian Ed 75cl

Cantillon har jag druckit på fat en gång i Köpenhamn, kommer inte ihåg vilken sort det va men den va smarrig. Westvleteren förmodligen mest för att ha provat den, Rochefort 10 va inte riktigt min grej sist jag provade så jag gissar att denna inte kommer vara min absoluta favorit heller. Chimay tog jag för att det är skoj med storflaskor och dom bara kostade 4€.
Citera
2014-06-11, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skugge
Nu får det va slut på ölköpandet denna månad. Efter att far min skrytit över hans beställning av en låda "Hello My Name is Päivi" från Brewdog så blev jag avis och drog iväg en belgar-beställning.

1x Cantillon St Lamvinus 75cl
2x Chimay Bleue Grande Réserve 75cl
2x Westvleteren Extra 8 33cl
2x Westvleteren XII 33cl
1x Cantillon Gueuze Belgian Ed 75cl

Cantillon har jag druckit på fat en gång i Köpenhamn, kommer inte ihåg vilken sort det va men den va smarrig. Westvleteren förmodligen mest för att ha provat den, Rochefort 10 va inte riktigt min grej sist jag provade så jag gissar att denna inte kommer vara min absoluta favorit heller. Chimay tog jag för att det är skoj med storflaskor och dom bara kostade 4€.

Vart kan man beställa sånt här? Särskilt W12 då den är väldigt god och speciell. Sen priset för en 75cl Chimay på 4 Euro? Vattnas i munnen...
Citera
2014-06-12, 09:20
Medlem
Skugges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabbo
Vart kan man beställa sånt här? Särskilt W12 då den är väldigt god och speciell. Sen priset för en 75cl Chimay på 4 Euro? Vattnas i munnen...

Jag beställde nu från Beergium. Har inte testat det förr men läste några forumposter som sa att det har fungerat bra med leverans och paketering. 25EUR i frakt blev det, jag hade säkert kunna beställa fler flaskor för samma pris på frakten, gissar att 25EUR vad det kostar för en låda.
Citera
2014-06-12, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skugge
Jag beställde nu från Beergium. Har inte testat det förr men läste några forumposter som sa att det har fungerat bra med leverans och paketering. 25EUR i frakt blev det, jag hade säkert kunna beställa fler flaskor för samma pris på frakten, gissar att 25EUR vad det kostar för en låda.

Hyfsat idiotiskt att beställa så, det är billigare frakt om du tar en hel låda, (17 euro, 30kg) t.om, bara ösa på... MASSA bra skit där, vafan varför tar du inte massa 3 fonteinen 75 cl för 6 euro? Eller bara ösa på med 15 spänn westmalle
Senast redigerad av DBLDEUCE 2014-06-12 kl. 10:03.
Citera
2014-06-12, 10:01
Medlem
Skugges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DBLDEUCE
Hyfsat idiotiskt att beställa så, det är billigare frakt om du tar en hel låda, (17 euro, 30kg) t.om, bara ösa på... MASSA bra skit där, vafan varför tar du inte massa 3 fonteinen 75 cl för 6 euro?

Jag beställde det jag ville ha och jag är inte sniken och "hyfsat idiotisk" nog att bry mig om 8EUR. Men tack för tipset, även om det gärna kunde haft en trevligare underton.
Citera
2014-06-12, 10:58
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Lagringshorisonten är jag lite flexibel med. Jag har viner som bör lagras i 20-30 år, så det finns ingen anledning att jag inte kan ha öl som får ligga så länge också. Westmalle Tripel har jag druckit förut, och även om jag kanske inte håller med om att det är världens bästa öl så tycker jag mycket om den. Blir säkert några sådana flaskor. Chimay tror jag att jag köper ett gäng på stora flaskor och lagrar. Någon uppfattning om hur länge Premiere och Cinq Cents kan ligga?

När det gäller Cinq Cents så har jag inte testat någon gammal men skulle ju anta att den också inte skulle skadas av dom där 25-30 åren. Däremot så funkar dom såklart efter en 5 år med och är asgoda. Det uppstår dock en ny dimension på ölen när den ligger så länge och jag själv, med många andra, tycker att det är den optimala tiden för ljusa starka belgare.

Premiere funkar väl som den blå. Fem till åtta år på liten flaska, kanske något kortare med tanke på alkoholstyrkan. Annars är det rätt lurigt att lagra Belgare. Vissa blir inte alls bra! Ta Westmalle Dubbel som exempel, den tycker jag inte ska ligga 8 år för den är ingen höjdare då. Rent generellt så funkar starka belgare bättre än svaga.
Citera
2014-06-12, 13:12
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brattalatta
Det var skönt att höra. Vilken ölsort gäller idag?
Ska man vara trendig så är det väl diverse suröl, saison och liknande så gäller nu, du förväntas även ha skägg. Själv är jag nöjd så länge det är svart, har humle eller lämplig kombination.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in