Citat:
Ursprungligen postat av
Kuittsa
Drack just en Westmalle Trappist Tripel. Den var väldigt god. Den hade en distinkt men balanserad beska som inte framträdde för mycket. Helt klart en balanserad öl, trots en hög alkoholhalt.
Den är fantastisk! Världens bästa öl!
Citat:
Ursprungligen postat av
Feadog
Nu har jag lyckats sneaka till mig några Panneport. Ett gäng Bigfoot är också på väg. Har gjort plats i vinlagringsskåpet för sissådär 24 stycken ölflaskor (33-35cl) på ståplats längst ner i skåpet. Tanken är att återuppta projektet med öllagring som aldrig riktigt har blivit av då ölens jämförelsevis låga kostnad och lättillgänglighet gör att jag har svårt att hålla mig borta från dem nån längre tid. Nu när jag har några som är lite svårare att få tag på så kanske det går bättre.
Förutom Panneport och Bigfoot slänger jag inledningsvis in ett gäng Yeti, Orval, Rochefort 10 samt Boon Oude Kriek. Är det några andra (tillgängliga genom Sovjetbolaget, inkl. BS) som man bara måste ha på lagring? Har funderat på några Duchesse de Bourgogne. Kanske blir ett gäng när jag övertalat ett par kompisar att dela på en låda.
Tycker personligen att Rodenbach Grand Cru lagras bättre än Duchessen.
I övrigt så beror mycket på hur länge du vill lagra. Kan du tänka dig att lagra en öl i 25-30 år så skulle jag verkligen rekommendera att slänga med några starka ljusa belgare som Duvel eller Westmalle Tripel. I övrigt bland de lättåtkomliga belgarna tycker jag själv att Orval lagras rätt bra även om den odiskutabelt är bäst mellan 6-8 månader gammal. Chimay blå är ju såklart ett standardval också, 5-8 år har den sin peak. Låter du den vara längre tycker jag personligen den blir lite för vinägrig.
Nu har det ju bytts bryggeri sen de gamla pannepot men personligen är jag inte jätteimponerad av en 10-åring. Skulle i så fall satsa på något annat (även det med nya bryggeriet kanske lagras bättre).
Kan du tänka dig att privatimportera hela kollin och splitta med vänner så kan St Bernardus 12, Boons olika öler, De Cams eller Hanssens vara bra alternativ. De två förstnämnda är från Brewery International och de andra två från Constant Companion.
Annars för påfyllandet så finns det många shoppar online med bra belgiskt utbud för att fylla det som inte du får tag på i Sverige. De brukar dessutom ha helt överkomliga priser!