2014-06-09, 09:46
Medlem
Chanandler Bongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Det blev som sagt en Bigfoot ikväll och jag är imponerad! Rejäl beska med mestadels grapefrukt i smaken men även lite mer citrus, alkohol i doften men knappt någon alls i smaken. Den här ölen bär verkligen upp sin volymprocent riktigt bra. När jag drack den blev jag dessutom riktigt nyfiken på vad som händer med den under lagring. I dagsläget tog beskan verkligen över det mesta av intrycket så jag undrar verkligen vad som händer när humlen mattas av? Om det finns flaskor kvar när jag har tillräckligt med pengar för att kunna köpa öl bara för att lagra igen ska jag definitivt se till att stoppa undan ett par flaskor.

Bigfoot är en fantastisk öl. Hade en ölprovning i fredags där vi bl.a. vertikalade '12, '13 och '14. Alla var överens om att '12 var bäst. Den ska tydligen peaka vid 5 års lagring så det är bara att hålla sig till tåls nåt år till.
Citera
2014-06-09, 13:13
Medlem
meinhoonkauns avatar
Bigfoot behåller beskan förvånansvärt bra, fyra års lagring och fortfarande riktigt bra bett i den! Även efter prishöjning så är det en väldigt prisvärd öl.
Citera
2014-06-09, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meinhoonkaun
Bigfoot behåller beskan förvånansvärt bra, fyra års lagring och fortfarande riktigt bra bett i den! Även efter prishöjning så är det en väldigt prisvärd öl.

Jag drack nyligen en 2012, visserligen från fat men den hade förvånansvärt mycket humlearom, vet inte hur det gått till. Humlearomen brukar avta rejält efter 1-3 månader och är oftast helt borta efter 6-8 månader.
Citera
2014-06-09, 14:58
Medlem
WalterSullivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
nu ska du får höra en grej, sätt dig ner och håll fast i stolen.
folk ÄR idioter. folk kan stå och hålla i en flaska på bolaget och tycka att 19kr är hutlösa pengar.
idioten tar dock gladeligen och beställer en "stor stark" på krogen för 50-70 spänn. gärna mera.

Jag brukar nästan inte vilja köpa öl på systemet om den är för billig för då måste det vara skit, dyrare tyska veteöl is the shit
Citera
2014-06-09, 15:30
Medlem
Feadogs avatar
Nu har jag lyckats sneaka till mig några Panneport. Ett gäng Bigfoot är också på väg. Har gjort plats i vinlagringsskåpet för sissådär 24 stycken ölflaskor (33-35cl) på ståplats längst ner i skåpet. Tanken är att återuppta projektet med öllagring som aldrig riktigt har blivit av då ölens jämförelsevis låga kostnad och lättillgänglighet gör att jag har svårt att hålla mig borta från dem nån längre tid. Nu när jag har några som är lite svårare att få tag på så kanske det går bättre.

Förutom Panneport och Bigfoot slänger jag inledningsvis in ett gäng Yeti, Orval, Rochefort 10 samt Boon Oude Kriek. Är det några andra (tillgängliga genom Sovjetbolaget, inkl. BS) som man bara måste ha på lagring? Har funderat på några Duchesse de Bourgogne. Kanske blir ett gäng när jag övertalat ett par kompisar att dela på en låda.
Citera
2014-06-09, 15:49
Medlem
Skugges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Nu har jag lyckats sneaka till mig några Panneport. Ett gäng Bigfoot är också på väg. Har gjort plats i vinlagringsskåpet för sissådär 24 stycken ölflaskor (33-35cl) på ståplats längst ner i skåpet. Tanken är att återuppta projektet med öllagring som aldrig riktigt har blivit av då ölens jämförelsevis låga kostnad och lättillgänglighet gör att jag har svårt att hålla mig borta från dem nån längre tid. Nu när jag har några som är lite svårare att få tag på så kanske det går bättre.

Förutom Panneport och Bigfoot slänger jag inledningsvis in ett gäng Yeti, Orval, Rochefort 10 samt Boon Oude Kriek. Är det några andra (tillgängliga genom Sovjetbolaget, inkl. BS) som man bara måste ha på lagring? Har funderat på några Duchesse de Bourgogne. Kanske blir ett gäng när jag övertalat ett par kompisar att dela på en låda.

Jag gissar att någon av de spontanjästa från 3 Fonteinen kan passa att lagras några år, verkar vara två st som fortfarande går att få tag på. Kriek via webbeställning och Golden Doesjel finns på ett gäng butiker fortfarande.
Citera
2014-06-09, 15:52
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meinhoonkaun
Spännande, nu var den ju riktigt jävla besk. Hur utvecklas den egentligen i övrigt vid lagring? Jag utgår ifrån att alkoholen rundas av en del och att andra smaker från humlen kanske blir mer framträdande? Men sker det någon utveckling i maltbasen? Jag kunde inte riktigt smaka ordentligt på den igår så beskan var såpass dominant, och jag väl får erkänna att såpass starka öl tenderar att matta av mina sinne lite grand. Får hoppas att det finns några flaskor kar när jag får klirr i kassan igen
Citera
2014-06-10, 00:43
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:

Några flaskor Carnegie Porter tycker jag du borde klämma in också, och Chimay blå är ju dokumenterat lagringsbar och finns att beställa på storflaskan vilket kan vara kul. Jag har för mig att Grebbestad Lunator, fån senaste släppet, ska lagras väl också och det finns rätt många kvar att beställa. Vill du komplettera med någon geuze eller två också finns Boon Oude Geuze att beställa, tyvärr bara i helkolli om 24 stycken, och som Skugge redan nämnt finns 3 Fontenen Golden Doesjel kvar på ett antal bolag.
Citera
2014-06-10, 01:35
Medlem
Citat:

Den kostade 29.90 2013,2012,2011,2010,2009,2008,2007 och 35 spänn 2006. Tycker den absolut inte är värd 40 spänn själv.

Om man vill ha pannepot är det bara o beställa en låda ifrån belgien för 25 spänn flaskan...
Citera
2014-06-10, 01:49
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DBLDEUCE
Den kostade 29.90 2013,2012,2011,2010,2009,2008,2007 och 35 spänn 2006. Tycker den absolut inte är värd 40 spänn själv.

Om man vill ha pannepot är det bara o beställa en låda ifrån belgien för 25 spänn flaskan...
Av ren nyfikenhet måste jag bara fråga om din 25kr/flaska är med frakt inräknat? Personligen tycker jag att priserna ofta skenar iväg väldigt fort när man räknar till frakten och då försvinner ju de lockande marginalerna. Det, i kombination med den visserligen lilla risken att åka på alkoholskatt igen, är den största anledningen till att jag inte skickat efter något öl själv en. Om det inte är alldeles för OT i den här tråden vore det kul om du ville dela med dig av dina egna erfarenheter vad gäller ölbeställningar
Citera
2014-06-10, 02:34
Medlem
Citat:
Av ren nyfikenhet måste jag bara fråga om din 25kr/flaska är med frakt inräknat? Personligen tycker jag att priserna ofta skenar iväg väldigt fort när man räknar till frakten och då försvinner ju de lockande marginalerna. Det, i kombination med den visserligen lilla risken att åka på alkoholskatt igen, är den största anledningen till att jag inte skickat efter något öl själv en. Om det inte är alldeles för OT i den här tråden vore det kul om du ville dela med dig av dina egna erfarenheter vad gäller ölbeställningar

28 kr/flaska med frakt på beergium. Jag har själv aldrig åkt dit i tullen, sist var den t.om på UPK Malmö i två dagar, men ingenting, stog även stort Bier på paketen. Beergium har lite dyrare priser i allmänhet med bra frakt (17 euro för 42 33/30 37.5 / ca 30 kilo) Bier-Deluxe har sanslöst bra fraktpris (11 euro för 30 kilo) Bier-kompass, Bierzweg och etre-gourment är också att rekommendera.
Citera
2014-06-10, 09:59
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skugge
Jag gissar att någon av de spontanjästa från 3 Fonteinen kan passa att lagras några år, verkar vara två st som fortfarande går att få tag på. Kriek via webbeställning och Golden Doesjel finns på ett gäng butiker fortfarande.

Citat:
Några flaskor Carnegie Porter tycker jag du borde klämma in också, och Chimay blå är ju dokumenterat lagringsbar och finns att beställa på storflaskan vilket kan vara kul. Jag har för mig att Grebbestad Lunator, fån senaste släppet, ska lagras väl också och det finns rätt många kvar att beställa. Vill du komplettera med någon geuze eller två också finns Boon Oude Geuze att beställa, tyvärr bara i helkolli om 24 stycken, och som Skugge redan nämnt finns 3 Fontenen Golden Doesjel kvar på ett antal bolag.

De har Golden Doesjel på en av mina lokala butiker. Stod och sneglade lite på den, men tog Oude Boon Kriek istället. Är ingen riktig surölsdrickare än, även om jag uppskattar brett, så Krieken kändes som ett lite säkrare kort. Läste på nätet att den blir betydligt mer brettig med lagring.

Carnegie porter är ju en klassiker. Dock vet jag inte om jag har plats för vanliga enkla starkporters. Jag har en fäbless för kraftiga Imperial Stouts/Porters så jag tror jag fyller upp med sådant istället. Utrymmet är lite för begränsat för att stoppa in enklare öl, även om Carnegie är god. Har funderat på några 75-or Chimay av alla typer. De kan få ligga ner i facket ovanför som just nu är tomt på vin i så fall. Får se hur det blir med den saken.

Andra tips? Jag vet att det finns folk här med ganska stora ölkällare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in