Citat:
Ursprungligen postat av
Skugge
Jag gissar att någon av de spontanjästa från 3 Fonteinen kan passa att lagras några år, verkar vara två st som fortfarande går att få tag på. Kriek via webbeställning och Golden Doesjel finns på ett gäng butiker fortfarande.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Nutt
Några flaskor Carnegie Porter tycker jag du borde klämma in också, och Chimay blå är ju dokumenterat lagringsbar och finns att beställa på storflaskan vilket kan vara kul. Jag har för mig att Grebbestad Lunator, fån senaste släppet, ska lagras väl också och det finns rätt många kvar att beställa. Vill du komplettera med någon geuze eller två också finns Boon Oude Geuze att beställa, tyvärr bara i helkolli om 24 stycken, och som Skugge redan nämnt finns 3 Fontenen Golden Doesjel kvar på ett antal bolag.
De har Golden Doesjel på en av mina lokala butiker. Stod och sneglade lite på den, men tog Oude Boon Kriek istället. Är ingen riktig surölsdrickare än, även om jag uppskattar brett, så Krieken kändes som ett lite säkrare kort. Läste på nätet att den blir betydligt mer brettig med lagring.
Carnegie porter är ju en klassiker. Dock vet jag inte om jag har plats för vanliga enkla starkporters. Jag har en fäbless för kraftiga Imperial Stouts/Porters så jag tror jag fyller upp med sådant istället. Utrymmet är lite för begränsat för att stoppa in enklare öl, även om Carnegie är god. Har funderat på några 75-or Chimay av alla typer. De kan få ligga ner i facket ovanför som just nu är tomt på vin i så fall. Får se hur det blir med den saken.
Andra tips? Jag vet att det finns folk här med ganska stora ölkällare.