2014-06-10, 11:10
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Andra tips? Jag vet att det finns folk här med ganska stora ölkällare.

Old Ruffian finns kvar på en del bolag, ska ju vara lagringsvänlig. Har en på lagring själv. 3 Fonteinen Oude Kriek finns kvar, har även en sån på lagring som jag ser fram emot.

Druckit Oppigårds Thurbo Stout än, förresten? På tal om det har jag två såna på lagring.
Citera
2014-06-10, 12:11
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
De har Golden Doesjel på en av mina lokala butiker. Stod och sneglade lite på den, men tog Oude Boon Kriek istället. Är ingen riktig surölsdrickare än, även om jag uppskattar brett, så Krieken kändes som ett lite säkrare kort. Läste på nätet att den blir betydligt mer brettig med lagring.

Carnegie porter är ju en klassiker. Dock vet jag inte om jag har plats för vanliga enkla starkporters. Jag har en fäbless för kraftiga Imperial Stouts/Porters så jag tror jag fyller upp med sådant istället. Utrymmet är lite för begränsat för att stoppa in enklare öl, även om Carnegie är god. Har funderat på några 75-or Chimay av alla typer. De kan få ligga ner i facket ovanför som just nu är tomt på vin i så fall. Får se hur det blir med den saken.

Andra tips? Jag vet att det finns folk här med ganska stora ölkällare.

jag brukar i stort sett bara stoppa ner imps/porters, barleys och surgrejer i min, dvs sådant som faktiskt gillar att lagras, någon enstaka strong ale.
det mesta (nästan uteslutande) är alkoholstarka grejer.

ja ett starkt tips är ju att köpa abt 12-orna när de kommer på 75or och slänga ner.
Citera
2014-06-10, 12:28
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Old Ruffian finns kvar på en del bolag, ska ju vara lagringsvänlig. Har en på lagring själv. 3 Fonteinen Oude Kriek finns kvar, har även en sån på lagring som jag ser fram emot.

Druckit Oppigårds Thurbo Stout än, förresten? På tal om det har jag två såna på lagring.

Hmm, Old Ruffian har jag inte provat, verkar intressant. Finns dock tyvärr inte i närheten av mig, och 650 ml; jobbigt format på en BW-flaska. 355 ml brukar vara i mesta laget om man inte är flera stycken som dricker.

Thurbo Stout har jag provat några gånger. God, men inte lika bra som Yeti i min bok. Lite vek och lite för dominant sötlakritskaraktär för min gom.

Citat:
Ursprungligen postat av brutefish

jag brukar i stort sett bara stoppa ner imps/porters, barleys och surgrejer i min, dvs sådant som faktiskt gillar att lagras, någon enstaka strong ale.
det mesta (nästan uteslutande) är alkoholstarka grejer.

ja ett starkt tips är ju att köpa abt 12-orna när de kommer på 75or och slänga ner.

Mm, jo. Det är väl det som ska lagras här, plus ett gäng belgare (allt ifrån dubbel till quadruppel verkar gå att lagra ett tag). Håller fortfarande på att lära mig dricka suröl. Rodenbach GC var den senaste ölen jag vaskade, men det var nått år sen. Synd att den inte finns kvar i ordinarie sortiment, hade varit kul att testa en flaska till. Boon Oude Kriek drack jag i förra veckan med stor behållning. Den kunde gärna fått vara ännu lite stramare och mer funkig, så nu står här fyra flaskor på lagring. Hoppas mikroorganismerna tillför ordentlig karaktär de närmsta åren. Ska hålla utkik efter abt 12. Vill helst ha småflaskor, men jag kan göra plats för större om så krävs, och kollikravet på de små är lite jobbigt.
Citera
2014-06-10, 12:55
Medlem
Det jag har på lagring är till största del från små partier från senaste 2 åren, helt enkelt sånt som jag tror kommer utveckla sig fint. Antingen köpt en eller flera flaskor, ibland provar jag en färsk, ibland inte. Beror på lite. Få grejer i bolagets fasta sortiment som är lönt att stoppa på lagring. Det är väl Carnegie och Chimay Blå. Yetin håller för lagring men vad jag har hört utvecklas den inte särskilt mycket. Nils Oscar Barley Wine kan du beställa hem ett gäng utav med.
Citera
2014-06-10, 13:10
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Det jag har på lagring är till största del från små partier från senaste 2 åren, helt enkelt sånt som jag tror kommer utveckla sig fint. Antingen köpt en eller flera flaskor, ibland provar jag en färsk, ibland inte. Beror på lite. Få grejer i bolagets fasta sortiment som är lönt att stoppa på lagring. Det är väl Carnegie och Chimay Blå. Yetin håller för lagring men vad jag har hört utvecklas den inte särskilt mycket. Nils Oscar Barley Wine kan du beställa hem ett gäng utav med.
samma här. det är från släppen man plockar det som hamnar där nere.
Citera
2014-06-10, 14:20
Medlem
WalterSullivans avatar
Tackar för bra tips ni radat upp, blir en runda till systembolaget med en budget på 500kr idag
Citera
2014-06-10, 14:26
Moderator
Neksnors avatar
Lagring, suröl är ingen direkt favorit, ett glas kan vara kul ibland, men jag har lagt undan en del flaskor för att se om det händer något, en del är ju bäst före-märkta om 20 år. Testade nyss en 2 år gammal Oud Beersel http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=1694 och det var en riktigt trevlig överraskning, väldigt len och fin smak.
Citera
2014-06-10, 14:51
Medlem
brattalattas avatar
Varför tycker ni svin om carlsberg öl? Smakar ju apa. Tycker synd om er som gillar det.
Citera
2014-06-10, 15:14
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brattalatta
Varför tycker ni svin om carlsberg öl? Smakar ju apa. Tycker synd om er som gillar det.

Den smakar som alla andra makrolagers, och nej du hittar inga som älskar makrolager i den här tråden.
Citera
2014-06-10, 15:16
Medlem
brattalattas avatar
Citat:
Den smakar som alla andra makrolagers, och nej du hittar inga som älskar makrolager i den här tråden.

Det var skönt att höra. Vilken ölsort gäller idag?
Citera
2014-06-10, 15:24
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brattalatta
Det var skönt att höra. Vilken ölsort gäller idag?

Jag är ganska säker på att ingen i den här tråden skulle nöja sig med att bara dricka en ölsort. Några personliga favoriter i Systembolagets fasta sortiment är Modus Hoperandi (IPA), Yeti (Imperial Stout) och Rochefort 10 (belgisk quadruppel).
Citera
2014-06-10, 15:28
Medlem
brattalattas avatar
Citat:
Jag är ganska säker på att ingen i den här tråden skulle nöja sig med att bara dricka en ölsort. Några personliga favoriter i Systembolagets fasta sortiment är Modus Hoperandi (IPA), Yeti (Imperial Stout) och Rochefort 10 (belgisk quadruppel).

Tack så mycket. Midsommar snart så måste kolla vad de populära sorterna är just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in