Om "terapin" på Säter och berättaren SB
Här är ännu ett exempel som visar hur SB använde terapeuterna som premiärpublik för sina mordminnen som han i förväg hade formulerat.
"Terapi"-stunderna hölls alltså i SBs eget rum, där SB framförde sina färdigformulerade berättelser till terapeuten.
I utdraget nedan beskriver SB hur han förberedde sig inför ett samtal med terapeuten Birgitta. Och hur han nästa dag återgav för henne vad han på egen hand tänkt ut och skrivit ned i sitt block kvällen innan på sitt rum.
I en av domarna bekräftas detta tillvägagångssätt av terapeuten Birgittas vittnesmål:
"Hon har vidare berättat att terapin inte styrs av henne; Thomas Quick berättar fritt utan att detaljfrågor ställs."
Ur SBs bok Kvarblivelse (mina fetningar):
Här är ännu ett exempel som visar hur SB använde terapeuterna som premiärpublik för sina mordminnen som han i förväg hade formulerat.
"Terapi"-stunderna hölls alltså i SBs eget rum, där SB framförde sina färdigformulerade berättelser till terapeuten.
I utdraget nedan beskriver SB hur han förberedde sig inför ett samtal med terapeuten Birgitta. Och hur han nästa dag återgav för henne vad han på egen hand tänkt ut och skrivit ned i sitt block kvällen innan på sitt rum.
I en av domarna bekräftas detta tillvägagångssätt av terapeuten Birgittas vittnesmål:
"Hon har vidare berättat att terapin inte styrs av henne; Thomas Quick berättar fritt utan att detaljfrågor ställs."
Ur SBs bok Kvarblivelse (mina fetningar):
------------------
"Igår kväll var min reservoarpenna mina tankars medvetna som omedvetna synliggörare. Genom att låta pennan löpa rad efter rad och forma bokstäver till ord, ord till meningar och meningar till sammanhang utan att mekaniskt gå in och styra det pennan tecknade, blir bläcket till den form som tanken just är. [...]
Det jag skrev igår var alltså riktat till Birgitta och fann, trots all plåga, utrymme i min förvissning att Birgitta delade det jag formulerade.
När jag i morse lade upp blocket, vars pärmar slöt de ark pennan sprungit över visste jag inte om jag skulle förmå mig att läsa högt vad jag skrivit när Birgitta kom. Jag ville inte läsa, jag var så orolig inför att själv höra och till Birgitta förmedla det den ocensurerade tanken antecknat.
När så Birgitta satt i den röda, högryggade fåtöljen och jag själv halvlåg i min säng - Birgitta nära mig och jag nära henne - nämnde jag min ängslan att läsa upp gårdagskvällens text. Samtidigt som jag sa det förstod jag att alla ord, som de sjutton arken var täckta med, gömde meningar med mer än deras intellektuella utstyrsel - orden hade fångat känslor av upplevelse och ögonblick och min högläsning skulle visa fram dem. Jag var alltså ängslig att möta minnen fulla av smärta, den smärta orden fann från dagar jag varit tvungen att förtränga, stunder som min ångest öste sin svett ifrån. Jag var alltså inte ängslig för formen min tankes språk funnit; jag var rädd för att igen finnas i outhärdlig smärta. Jag behövde inte tveka och så började högläsningen.
Birgitta lyssnade och lät inte min, ibland svåra, meningsbyggnad störa. Min röst följde det den läste och jag visste att Birgitta inte tappade något av de ord jag ljudade, jag kände hur hon var med från början till slutet och att hon fångade nyanser som var spröda, hörde meningar som viskade fram smärta, uppfattade rätt stycken som var olika i tider och visade med sin kropp den empati jag närde när jag såg hur mitt vuxna jags dödande var min egen utsatthet som barn."
------------------
Senast redigerad av Knifvur 2014-06-09 kl. 23:46.
Senast redigerad av Knifvur 2014-06-09 kl. 23:46.
Den kriminella pedofilen hade ju då uppgivit att han fantiserade om att våldta den 11-åriga pojken i den familj som dom tagit som gisslan: