Citat:
Komplettering:
SB tycks haft flera ambitioner med boken: att berätta kring morden men även att förverkliga gamla författarambitioner som sträckte sig flera decennier bakåt i tiden. Hela första kapitlet i Kvarblivelse utgörs av 21 st "kåserier" som SB lär ha skrivit tjugo år tidigare (på 1970-talet) och betraktat dem så värdefulla att han sparat dem i byrålådan.
Det torde vara helt korrekt att boken Kvarblivelse var "en stor sak i hans liv" som framgår i artikeln ( flashback.org/sp49098715 ). Och det torde stå helt klart att SB numera ljuger om bokens tillkomst.
Några exempel på SBs dåtida motiveringar och förväntningar, ur boken Kvarblivelse (mina fetningar):
Följande daganteckning från början av 1997 antyder att boken påbörjades redan före 1997 eller vid årsskiftet:
"Jag längtar till februari och marssolen då jag kan njuta av den på gården, jag ser fram emot att få skriva mer."
Första explicita uppgiften om Kvarblivelse förekommer i boken i en daganteckning från våren 1997. Dvs arbetet med boken tog minst 1,5 år, kanske mer än två år. (Den utkom strax före/efter årsskiftet 98/99).
SB tycks haft flera ambitioner med boken: att berätta kring morden men även att förverkliga gamla författarambitioner som sträckte sig flera decennier bakåt i tiden. Hela första kapitlet i Kvarblivelse utgörs av 21 st "kåserier" som SB lär ha skrivit tjugo år tidigare (på 1970-talet) och betraktat dem så värdefulla att han sparat dem i byrålådan.
Det torde vara helt korrekt att boken Kvarblivelse var "en stor sak i hans liv" som framgår i artikeln ( flashback.org/sp49098715 ). Och det torde stå helt klart att SB numera ljuger om bokens tillkomst.
Några exempel på SBs dåtida motiveringar och förväntningar, ur boken Kvarblivelse (mina fetningar):
----------
"Om jag äger en talang att skriva så vill jag skriva. Mitt skrivande kan komma att få betydelse. Jag sade vid någon av rättegångarna att jag inte för en sekund är beredd att försvara mina brott men att jag vill vara med i försöken att förklara dem. Detta är mitt starkaste argument för att aktivt arbeta vidare, i terapin och i det polisiära arbetet."
----------
"Rymmer den text som följer svar, eller antydan till svar, på frågor om hur en sådan djupt destruktiv natur som mina levnadsspår visar blir till, så är det min plikt att inte behålla den för mig själv."
----------
"Grundmotivet är av moralisk art. Jag ser de anhörigas situation och det är min skyldighet att ge besked. Jag kan aldrig försonas med det jag har gjort men det här är vad jag kan göra".
----------
"Jag har varit en dubbel natur, där min kluvenhet har varit näst intill omöjlig för människor i min omgivning att se eller upptäcka. Jag inleder därför denna bok (vars tyngd jag ändå menar ligger i dess tredje avdelning) med ett antal kåserier jag skrev under tiden hösten 1978 till våren 1979. Med dessa vill jag visa den goda sida hos mig som fanns parallellt och samtidigt med min destruktiva sida, den sida som ägde kärlek och sann empati till andra människor."
----------
"Efter att häromdagen ha pratat med M.L. så är det aktuellt att skriva kontrakt på boken "Kvarblivelse". Jag hoppas att det blir i nästa vecka. Boken är i stora delar mycket självutlämnande, något jag tycker är viktigt och som "bär" det boken vill förmedla. Med den utsatthet jag som offentlig person är skyddslös inför, vill jag visa fram det ordet Kvarblivelse innehåller. I det perspektivet är jag beredd att stå upp för det som är jag och för den sanning som beskriver hur jag blev mördare. Då skrämmer inte alla de självutlämnande delarna i boken."
----------
"Nu kan jag i alla fall, inte som en ersättning för den icke tillkommande kärlekslängtan, längta till dess att boken kommer ut. Jag hoppas att den kommer att synas och väcka debatt, reaktioner och tyckande. Då finns boken och indirekt jag, som har skrivit den. Om jag får tillräckligt med ro de närmaste veckorna skall jag ta itu med att skriva något annat. Jag skulle vilja skriva en bok om ett av morden och då försöka fånga mordets komplexa skeenden, dess berättelse. Det blir ett tufft jobb och säkert också en tuff läsupplevelse om jag lyckas skriva den som jag föreställer mig att jag skall göra. Nu väntar en helg och jag önskar mig själv vila och tror att jag kan hitta den genom att, tillsammans med Britt, lösa korsord och spela Alfapet"
----------
"Jag närmar mig i alla fall hur och vad nästa "bok" skall se ut och handla om. Just nu har jag ett arbetsnamn, "Mordolog" (syftning: monolog). Vi får se vad det blir av detta."
----------
"Kontraktet på min bok är formulerat och klart. Jag har det senast i nästa vecka. Det skall bli mycket spännande att ta del av det särskilt som vi inte med en stavelse har berört de ekonomiska villkoren. Nu är det viktiga att boken kommer ut men visst, jag kan ju inte förneka att det ekonomiska innehållit i vår överenskommelse, betyder något. Blir det slantar nog så skall jag köpa mig ett "riktigt" skrivbord och nya bokhyllor till rummet. Jag har fortfarande kvar en del böcker i källarförrådet som jag gärna vill ha här i mitt rum, samtidigt som mina CD-skivor och videofilmer tar allt mera plats. Efter det att Birgitta och jag träffades sprang Robert och jag en vända på gården. Efter mat och lite middagsvila gick jag ut på gården, lyssnade på radio och läste"
----------
"Det svar som hitintills är formulerat rymmer inte allt det min fråga söker svar på men tillräckligt mycket för att jag vill förmedla till andra vad mitt sökande nått fram till."
----------
Följande daganteckning från början av 1997 antyder att boken påbörjades redan före 1997 eller vid årsskiftet:
"Jag längtar till februari och marssolen då jag kan njuta av den på gården, jag ser fram emot att få skriva mer."
Första explicita uppgiften om Kvarblivelse förekommer i boken i en daganteckning från våren 1997. Dvs arbetet med boken tog minst 1,5 år, kanske mer än två år. (Den utkom strax före/efter årsskiftet 98/99).
Påtänd eller inte, han vill bli författare det är ju tydligt, som att hela upplägget hade syftet att han skulle bli författare. Kanske mest av allt vill han bli berömd. Det finns ju knarkande författare och det är inte så säkert att man är omedveten om vad man gör bara för att man tar droger. Och så lever han sig in i storyn på ett sätt som gör att man bara skakar på huvudet, det är en helt otrolig story det är det och han skriver trovärdigt. När fågelperspektivet kommer om några tiotal år så tror jag att man kommer att se på det på ett lite annat sätt än Råstam/Josefsson, inte för att tona ner rättsskandalen nu alltså men att han skulle vara ett offer för en gammal dam känns fortfarande lika långsökt. Men det perspektivet har jag framfört ett otal gånger redan. Alla spekulationer om att han kan vara skyldig till åtminstone något av morden leder dock ingen vart eftersom "ingen rök utan eld" inte gäller i ett rättsamhälle. Hade det varit en thriller eller av Roald Dahl så hade det väl visat sig att han mördat någon helt annan precis i slutet av filmen. Visst det kan man ju alltid fantisera om, eller om att han gått in så mycket i sina fantasier att han faktiskt inte själv riktigt vet ens i efterhand vad som är sant och vad som är falskt. Men det är ju så många som sa ifrån tidigt, särskilt mot Kwasten, som jag ser det har huvudansvaret.