2014-06-08, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knifvur
Komplettering:

SB tycks haft flera ambitioner med boken: att berätta kring morden men även att förverkliga gamla författarambitioner som sträckte sig flera decennier bakåt i tiden. Hela första kapitlet i Kvarblivelse utgörs av 21 st "kåserier" som SB lär ha skrivit tjugo år tidigare (på 1970-talet) och betraktat dem så värdefulla att han sparat dem i byrålådan.

Det torde vara helt korrekt att boken Kvarblivelse var "en stor sak i hans liv" som framgår i artikeln ( flashback.org/sp49098715 ). Och det torde stå helt klart att SB numera ljuger om bokens tillkomst.

Några exempel på SBs dåtida motiveringar och förväntningar, ur boken Kvarblivelse (mina fetningar):
----------

"Om jag äger en talang att skriva så vill jag skriva. Mitt skrivande kan komma att få betydelse. Jag sade vid någon av rättegångarna att jag inte för en sekund är beredd att försvara mina brott men att jag vill vara med i försöken att förklara dem. Detta är mitt starkaste argument för att aktivt arbeta vidare, i terapin och i det polisiära arbetet."

----------

"Rymmer den text som följer svar, eller antydan till svar, på frågor om hur en sådan djupt destruktiv natur som mina levnadsspår visar blir till, så är det min plikt att inte behålla den för mig själv."

----------

"Grundmotivet är av moralisk art. Jag ser de anhörigas situation och det är min skyldighet att ge besked. Jag kan aldrig försonas med det jag har gjort men det här är vad jag kan göra".

----------

"Jag har varit en dubbel natur, där min kluvenhet har varit näst intill omöjlig för människor i min omgivning att se eller upptäcka. Jag inleder därför denna bok (vars tyngd jag ändå menar ligger i dess tredje avdelning) med ett antal kåserier jag skrev under tiden hösten 1978 till våren 1979. Med dessa vill jag visa den goda sida hos mig som fanns parallellt och samtidigt med min destruktiva sida, den sida som ägde kärlek och sann empati till andra människor."

----------

"Efter att häromdagen ha pratat med M.L. så är det aktuellt att skriva kontrakt på boken "Kvarblivelse". Jag hoppas att det blir i nästa vecka. Boken är i stora delar mycket självutlämnande, något jag tycker är viktigt och som "bär" det boken vill förmedla. Med den utsatthet jag som offentlig person är skyddslös inför, vill jag visa fram det ordet Kvarblivelse innehåller. I det perspektivet är jag beredd att stå upp för det som är jag och för den sanning som beskriver hur jag blev mördare. Då skrämmer inte alla de självutlämnande delarna i boken."

----------

"Nu kan jag i alla fall, inte som en ersättning för den icke tillkommande kärlekslängtan, längta till dess att boken kommer ut. Jag hoppas att den kommer att synas och väcka debatt, reaktioner och tyckande. Då finns boken och indirekt jag, som har skrivit den. Om jag får tillräckligt med ro de närmaste veckorna skall jag ta itu med att skriva något annat. Jag skulle vilja skriva en bok om ett av morden och då försöka fånga mordets komplexa skeenden, dess berättelse. Det blir ett tufft jobb och säkert också en tuff läsupplevelse om jag lyckas skriva den som jag föreställer mig att jag skall göra. Nu väntar en helg och jag önskar mig själv vila och tror att jag kan hitta den genom att, tillsammans med Britt, lösa korsord och spela Alfapet"

----------

"Jag närmar mig i alla fall hur och vad nästa "bok" skall se ut och handla om. Just nu har jag ett arbetsnamn, "Mordolog" (syftning: monolog). Vi får se vad det blir av detta."

----------

"Kontraktet på min bok är formulerat och klart. Jag har det senast i nästa vecka. Det skall bli mycket spännande att ta del av det särskilt som vi inte med en stavelse har berört de ekonomiska villkoren. Nu är det viktiga att boken kommer ut men visst, jag kan ju inte förneka att det ekonomiska innehållit i vår överenskommelse, betyder något. Blir det slantar nog så skall jag köpa mig ett "riktigt" skrivbord och nya bokhyllor till rummet. Jag har fortfarande kvar en del böcker i källarförrådet som jag gärna vill ha här i mitt rum, samtidigt som mina CD-skivor och videofilmer tar allt mera plats. Efter det att Birgitta och jag träffades sprang Robert och jag en vända på gården. Efter mat och lite middagsvila gick jag ut på gården, lyssnade på radio och läste"

----------

"Det svar som hitintills är formulerat rymmer inte allt det min fråga söker svar på men tillräckligt mycket för att jag vill förmedla till andra vad mitt sökande nått fram till."

----------

Följande daganteckning från början av 1997 antyder att boken påbörjades redan före 1997 eller vid årsskiftet:
"Jag längtar till februari och marssolen då jag kan njuta av den på gården, jag ser fram emot att få skriva mer."
Första explicita uppgiften om Kvarblivelse förekommer i boken i en daganteckning från våren 1997. Dvs arbetet med boken tog minst 1,5 år, kanske mer än två år. (Den utkom strax före/efter årsskiftet 98/99).

Påtänd eller inte, han vill bli författare det är ju tydligt, som att hela upplägget hade syftet att han skulle bli författare. Kanske mest av allt vill han bli berömd. Det finns ju knarkande författare och det är inte så säkert att man är omedveten om vad man gör bara för att man tar droger. Och så lever han sig in i storyn på ett sätt som gör att man bara skakar på huvudet, det är en helt otrolig story det är det och han skriver trovärdigt. När fågelperspektivet kommer om några tiotal år så tror jag att man kommer att se på det på ett lite annat sätt än Råstam/Josefsson, inte för att tona ner rättsskandalen nu alltså men att han skulle vara ett offer för en gammal dam känns fortfarande lika långsökt. Men det perspektivet har jag framfört ett otal gånger redan. Alla spekulationer om att han kan vara skyldig till åtminstone något av morden leder dock ingen vart eftersom "ingen rök utan eld" inte gäller i ett rättsamhälle. Hade det varit en thriller eller av Roald Dahl så hade det väl visat sig att han mördat någon helt annan precis i slutet av filmen. Visst det kan man ju alltid fantisera om, eller om att han gått in så mycket i sina fantasier att han faktiskt inte själv riktigt vet ens i efterhand vad som är sant och vad som är falskt. Men det är ju så många som sa ifrån tidigt, särskilt mot Kwasten, som jag ser det har huvudansvaret.
Citera
2014-06-08, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Påtänd eller inte, han vill bli författare det är ju tydligt, som att hela upplägget hade syftet att han skulle bli författare. Kanske mest av allt vill han bli berömd. Det finns ju knarkande författare och det är inte så säkert att man är omedveten om vad man gör bara för att man tar droger. Och så lever han sig in i storyn på ett sätt som gör att man bara skakar på huvudet, det är en helt otrolig story det är det och han skriver trovärdigt. När fågelperspektivet kommer om några tiotal år så tror jag att man kommer att se på det på ett lite annat sätt än Råstam/Josefsson, inte för att tona ner rättsskandalen nu alltså men att han skulle vara ett offer för en gammal dam känns fortfarande lika långsökt. Men det perspektivet har jag framfört ett otal gånger redan. Alla spekulationer om att han kan vara skyldig till åtminstone något av morden leder dock ingen vart eftersom "ingen rök utan eld" inte gäller i ett rättsamhälle. Hade det varit en thriller eller av Roald Dahl så hade det väl visat sig att han mördat någon helt annan precis i slutet av filmen. Visst det kan man ju alltid fantisera om, eller om att han gått in så mycket i sina fantasier att han faktiskt inte själv riktigt vet ens i efterhand vad som är sant och vad som är falskt. Men det är ju så många som sa ifrån tidigt, särskilt mot Kwasten, som jag ser det har huvudansvaret.

Jag instämmer med allt Du skriver, utom det sista. Det är inte Kwasten, som bär huvudansvaret, utan det är den kriminelle pedofilen själv, som helt bär anvaret för det som hände honom.
Citera
2014-06-09, 08:37
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tv4ove
Drogberoende beror sällan på något medfött obotligt livslångt handikapp så som socialfascismen vill göra gällande......Med sin nu upptäckta sanna identitet som människa hoppas jag att han skall kunna utvecklas vidare som författare exv.
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Ha ha, ja ska han envisas med sina författarambitioner så får vi verkligen hoppas att han utvecklas. Det bästa vore naturligtvis om han inte skrev en enda rad till.....
Alla mina favoriter bland författare från Jan Guillou till Jan Myrdal och t o m Sven Stolpe eller Paulo Coelho som jag nu håller på med verkar ha utgått från samma sorts förvirring innan de till slut blivit erkända. Sture Bergvall och hans bror ser jag som skolexempel. Ingen av dem verkar ha förstått i vilken anda de själva blev till förrän de fått kontakt med och nått ut till en bredare publik.
Citera
2014-06-09, 08:47
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doctorb
..... Det är inte Kwasten, som bär huvudansvaret, utan det är den kriminelle pedofilen själv, som helt bär anvaret för det som hände honom.
Det samhälle som ser kriminalitet eller pedofili som medärvd obotlig livslång åkomma hos utpekade individer har sig självt att skylla. Vare sig Norell, Quick eller Kwast går att skylla på rent mänskligt.
Citera
2014-06-09, 08:52
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knifvur
....Att SB numera tar avstånd från Kvarblivelse är begripligt - den går ju rakt emot hans nuvarande historia - men han gör det genom att ljuga. Och ljuger han om detta i nutid så kan han förstås ljuga om annat också.....
Om han nu ljuger om att han ljög då kanske det ligger en viss sanning i vad han skrev.
Citera
2014-06-09, 09:20
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Diagnosen underkändes av Socialstyrelsen redan då den serverades av Otto Brundin-som satte den med hjälp av en helt "ovetenskaplig metod" vid 80 års ålder

Citat:
Exakt vilken diagnos var det Socialstyrelsen underkände? Tungan rätt i mun nu!

Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Om Du menar att det finns ett bättre liv efteråt var det ett bra förslag. = Att bli någon bättre efteråt.

Men den som skrevs under tiden av missbruk den får man väl se på utifrån att det var så.Och ha sin uppfattning efter att han inte var klar i huvudet då
Eftersom jag har dig på tråden nu kanske du skulle vilja besvara ovanstående fråga. Eller ska du låtsas att du har mig på ignore igen. Lögnaktiga stycke!
Citera
2014-06-09, 17:12
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Eftersom jag har dig på tråden nu kanske du skulle vilja besvara ovanstående fråga. Eller ska du låtsas att du har mig på ignore igen. Lögnaktiga stycke!
Den frågan är väl avklarad redan här (FB) Fallet Sture Bergwall / Thomas Quick (1950-). I övrigt bör du nog vara minst lika ignorerad som jag.
Citera
2014-06-09, 18:40
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Knifvur skrev

Fetning:

Räknar du med "Roland" 1969 också?

Expressen kunde berätta om en händelse 1969 med den då 17-årige "Roland" som var inlagd på Falu lasarett för salmonella (som han fått efter en skolresa i England med sin gymnasieklass).

Ur artikeln:

"Sommaren var misslyckad för 17-årige Roland. Det enda som piggade upp vistelsen på Falu lasarett var den unge nattskötare som han spelade kort och diskuterade med varje natt."
:
En natt frågade Thomas Quick om Roland ville prova några tabletter som han hade med sig.
- Jag tror att det var morfin, eftersom jag reagerade så kraftigt på drogen. Jag blev helt vimsig och allt skakade.

Plötsligt ville Thomas Quick att han och Roland skulle ta en promenad ut i den nattöde Stadsparken, men drogen gjorde att Roland inte klarade av det.
- I dag förstår jag att det kunde ha blivit min sista promenad. En vecka senare försökte han strypa en nioårig pojke på sjukhuset, säger Roland.

På bordet framför honom ligger ett kuvert frankerat med två 30-öres frimärken. På kuvertet har någon skrivit hans gamla barndomsadress i Falun.
- Jag fick det här brevet en tid efter det att Sture hade drogat mig, säger Roland och tar fram en sida rutigt kollegieblock med maskinskrift.

"Tillåt mig att på detta enkla papper skriva några rader till dig. För att följa den gängse jargongen skall jag tacka dig för sist. Gud vete hur det har gått om du inte hade uppenbarat dig. Hoppas bara att du inte blev alltför illamående eller såg för många stjärnfall till följd av vad du svalde (...)
Jag vill inte på något sätt och vis skada eller göra illa din känsliga skäl men måste på något sätt och vis ge uttryck för mina känslor till dig. Jag älskar dig.""

1969 var alltså SB 19 år och det året åkte han fast för fyra sexbrott och åtalades bl.a för dråpförsök (strypning).

Nej, jag visste inte ens att "Roland" existerade. Jo, "Roland" hade nog tur när han inte följde med den kriminella pedofilen.

Ur Professor Lidbergs rättsutlåtande:

"TQ har också i sin redogörelse berört den kränkning som fadern skulle ha utsatt honom för enligt följande: "pojken i mig har ropat på hjälp, pekat på sin stora nöd genom att i vuxenlivet upprepa det hemska som jag som barn utsattes för. Som min far kränkte mig med sin kropps tunga farlighet, sin lems styva, smärtande inträde i min stjärt och kvävande rörelser i min mun - så har jag kränkt andra pojkar. Som min mors knuffar och hennes fredande av sin make, min ohyggliga pappa dödade mig - så har jag dödat andra pojkar."

Det hade varit intressant att få tag på fler dokument. Pedofilen polisanmäldes tydligen för ett sexuellt övergrepp i ett förråd när han arbetade på Handelsbanken....
Citera
2014-06-09, 18:51
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
tv4ove skrev

Den frågan är väl avklarad redan här (FB) Fallet Sture Bergwall / Thomas Quick (1950-). I övrigt bör du nog vara minst lika ignorerad som jag.

Varför inte lyfta in inlägget?

Citat:
Nabo skrev

Icke-diagnos åberopas av Gubb Jan

Citat SB:
"Vid min första rättspsykiatriska undersökning 1969/1970 hette den undersökande psykiatern Otto Brundin. Hans namn och hans diagnos (här är det frestande att låta språket bli till ett syftningsfel), ’sadistisk pedofil’, citeras flitigt av Thomas Quick-troende, främst av dem alla journalisten Gubb Jan Stigson. [...]
Skallen mättes och könsorganets utseende studerades. Kroppskonstitutionen skulle avslöja karaktärsbrister och psykiatriska avvikelser. [...] Utifrån sina studier skrev Brundin ett mycket långt utlåtande. Detta överklagades till Socialstyrelsen vars expert, professor Yngve Holmstedt, sågade det helt och hållet. Falu tingsrätt gick i sin dom 1970 på Socialstyrelsens linje.
Det finns alltså inget utlåtande från Otto Brundin att stödja sig (s.120)

Ur inlägget: "Falu tingsrätt gick i sin dom 1970 på Socialstyrelsens linje."

Jo, och Falu tingsrätt skriver i sin dom:

"Att Bergwall lider av höggradig sexuell perversion (Paedophilia cum sadismus) av den arten och graden att den måste anses jämställd med sådan själslig abnormitet som avses i brottsbalkens 33 kapitel 2 §. Att de åtalade gärningarna otvivelaktigt begåtts under inflytande av denna själsliga abnormitet. Att Bergwall icke allenas är farlig utan under vissa förhållanden och omständigheter t o m utomordentligt farlig för annans personliga säkerhet för liv och lem samt att för Bergwall sluten psykiatrisk vård är oundgängligen påkallad."

Han var inte drogad under brotten utan dom skedde under: "inflytande av denna själsliga abnormitet".

(s.120) är det Råstam?
Citera
2014-06-09, 20:34
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Varför inte lyfta in inlägget?

Ur inlägget: "Falu tingsrätt gick i sin dom 1970 på Socialstyrelsens linje."

Jo, och Falu tingsrätt skriver i sin dom:

"Att Bergwall lider av höggradig sexuell perversion (Paedophilia cum sadismus) av den arten och graden att den måste anses jämställd med sådan själslig abnormitet som avses i brottsbalkens 33 kapitel 2 §. Att de åtalade gärningarna otvivelaktigt begåtts under inflytande av denna själsliga abnormitet. Att Bergwall icke allenas är farlig utan under vissa förhållanden och omständigheter t o m utomordentligt farlig för annans personliga säkerhet för liv och lem samt att för Bergwall sluten psykiatrisk vård är oundgängligen påkallad."

Han var inte drogad under brotten utan dom skedde under: "inflytande av denna själsliga abnormitet".

(s.120) är det Råstam?
Ja, jag har uppfattat att det var skallmätningen och studien av könsorganets storlek som betraktades som ovetenskapliga. Men att Socialstyrelsen skulle ha desavouerat uppfattningen att gubben var en livsfarlig pedofil har jag aldrig hört talas om. Det är bara en sådan där Stina-Linalögn som hon proppar tråden full med.
Citera
2014-06-09, 21:23
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
.... Jo, "Roland" hade nog tur när han inte följde med den kriminella pedofilen...Ur Professor Lidbergs rättsutlåtande:

"....Som min far kränkte mig med sin kropps tunga farlighet,.... så har jag kränkt andra pojkar. Som min mors knuffar och hennes fredande av sin make, min ohyggliga pappa dödade mig - så har jag dödat andra pojkar."

Det hade varit intressant att få tag på fler dokument. Pedofilen polisanmäldes tydligen för ett sexuellt övergrepp i ett förråd när han arbetade på Handelsbanken....
Citat:
Ja, jag har uppfattat att det var skallmätningen och studien av könsorganets storlek som betraktades som ovetenskapliga. Men att Socialstyrelsen skulle ha desavouerat uppfattningen att gubben var en livsfarlig pedofil har jag aldrig hört talas om. Det är bara en sådan där Stina-Linalögn som hon proppar tråden full med.
Vakna nu! Fatta en sak! Någon kriminell sadistisk pedofil har aldrig funnits. TQ är ett rent påhitt från alla håll och var enda chansen för SB att kunna freda sin själ mot samhällets övergrepp.
Anmälningarna, utredningarna, diagnoserna och domarna som skulle bevisa socialfascistiska trosatser var rena falsarier från början. Några strypförsök kan aldrig ha ägt rum utan bygger om inte på falska minnen snarare på generade gossars bortförklaringar och vettskrämda mammors sjuka fantasier om bögar i allmänhet.
Citera
2014-06-09, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tv4ove
TQ är ett rent påhitt från alla håll och var enda chansen för SB att kunna freda sin själ mot samhällets övergrepp.
Här hänger jag inte med, har inte sett vad du skrivit tidigare i tråden. Menar du att Bergwall hittade på Thomas Quick för att freda sig mot samhällets övergrepp? Hur menar du då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in