2014-07-25, 14:57
Medlem
Stina-Linas avatar
Slutorden i bedömningen RMV gjort är
Citat:
"Bergwalls aktuella riskstatus gör att prognosen för en framgångsrik utslussning är god."

Och så tar man fram hans egen motivation att leva i frihet (man använder faktiskt de orden) utan brott och missbruk och räknar där med de sociala förutsättningar som finns (med många syskon och deras familjer) ihop med kontrollerna som man ålagt honom ger stadga för att SB ska kunna leva i frihet,(det uttryck man använder.)

Meningen med att han ska kontrolleras i 1 eller högst två år är att man tidigt ska upptäcka om något inte funkar.Hittills har det tydligen funkat.

Sen finns det också dokumenterat att han efter avgiftningen på Säter 2002 uppträtt på ett vis som är positivt gentemot personal och patienter.

Det är alltså uppgifter som finns i hela det långa dokumentet och ingenting jag hittat på.

Nu har jag bara yttrat mej enl skrivet i utredningen.Om det är fel skyll på dem som gjort den.
Citera
2014-07-25, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Med tanke på hur jävla petig du annars brukar vara med facktermer, är det lite förvånande att du fortsätter att klampa sönder klaveret. Du kan fortsätta låtsas vara en auktoritet i det här ämnet, men faktum är fortfarande att han betraktas som frisk, alldeles oavsett hur dryg du är.
(min fetning)
I inlägg efter inlägg hävdar du att enligt RMV:s utlåtande är SB frisk, trots att det inte finns i den 26 sidiga rapporten något uttalande, som pekar på, vare sig direkt eller indirekt, att SB skulle vara frisk.

Dessutom, bortser du ifrån det faktum att gång efter annan upprepar RMV att "Bedömningen av dessa riskhöjande besvärsbilder försvåras och behäftas med en förhöjd grad av osäkerhet till följd av framförallt SB:s långvariga vistelse utan utevistelser på egen hand i en institutionsmiljö utformad för att minimera påfrestningar och diagnostiskt relevant beteende. Därtill har han genom åren i flera avseende lämnat påtagligt divergerande uppgifter om sakförhållanden"
Citera
2014-07-25, 15:26
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zy45N
(min fetning)
I inlägg efter inlägg hävdar du att enligt RMV:s utlåtande är SB frisk, trots att det inte finns i den 26 sidiga rapporten något uttalande, som pekar på, vare sig direkt eller indirekt, att SB skulle vara frisk.

Dessutom, bortser du ifrån det faktum att gång efter annan upprepar RMV att "Bedömningen av dessa riskhöjande besvärsbilder försvåras och behäftas med en förhöjd grad av osäkerhet till följd av framförallt SB:s långvariga vistelse utan utevistelser på egen hand i en institutionsmiljö utformad för att minimera påfrestningar och diagnostiskt relevant beteende. Därtill har han genom åren i flera avseende lämnat påtagligt divergerande uppgifter om sakförhållanden"

Men hur jävla svårt tycker du att det är. Han har inte någon sjukdomsdiagnos vilket innebär att han betraktas som frisk. Att han uppvisar lätta narcissistiska drag, (vem är förvånad?), har inte med detta att göra. I övrigt hänvisar jag till Habets inlägg vilket jag tycker är bäst.
Citera
2014-07-25, 16:31
Medlem
Citat:
Men hur jävla svårt tycker du att det är. Han har inte någon sjukdomsdiagnos vilket innebär att han betraktas som frisk. Att han uppvisar lätta narcissistiska drag, (vem är förvånad?), har inte med detta att göra. I övrigt hänvisar jag till Habets inlägg vilket jag tycker är bäst.
Har man en personlighetsstörningsproblematik så är man sjuk, diagnos eller ej, fatta det nu.
Citera
2014-07-25, 16:32
Medlem
Citat:
Det är kanske på sin plats att, återigen, problematisera begreppen "frisk" och "sjuk" . .

Att någon inte är störd i LRVs mening betyder inte att denne/denna är kärnfrisk, mentalt.

Som en extra knorr kommer det folkliga uttrycket "sjukt beteende" (närmast aktualiserat i tråden om Askresundsmordet med efterföljande styckning). Den MGM kan säkert vara personlighetsstörd till en viss grad men ändå anses vara "frisk" ur psykiatrins synpunkt men är ändå en "sjuk människa" i den allmänna debatten.

EDIT: I fallet med Bergwall tror jag att han är frisk i psykiatrisk mening men en ganska udda person, än idag, även om den senaste undersökningen pekar på att peronlighetsstörningen avklingat. Det ser man vanligen hos personlighetsstörda. Det är ovanligt med 60-åriga "psykopater".
Senast redigerad av NurseRatched 2014-07-25 kl. 16:35.
Citera
2014-07-25, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är kanske på sin plats att, återigen, problematisera begreppen "frisk" och "sjuk" . .

Att någon inte är störd i LRVs mening betyder inte att denne/denna är kärnfrisk, mentalt.

Som en extra knorr kommer det folkliga uttrycket "sjukt beteende" (närmast aktualiserat i tråden om Askresundsmordet med efterföljande styckning). Den MGM kan säkert vara personlighetsstörd till en viss grad men ändå anses vara "frisk" ur psykiatrins synpunkt men är ändå en "sjuk människa" i den allmänna debatten.

EDIT: I fallet med Bergwall tror jag att han är frisk i psykiatrisk mening men en ganska udda person, än idag, även om den senaste undersökningen pekar på att peronlighetsstörningen avklingat. Det ser man vanligen hos personlighetsstörda. Det är ovanligt med 60-åriga "psykopater".
Huvudet på spiken. Men signaturen jagharenliten med andra vill förmedla att han är en gemytlig mysfarbror.
Citera
2014-07-25, 20:24
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Knappast på 90-talet och fram tills för några år sedan. Då skrevs det inte något gott om honom kan jag lova dig.

Berätta gärna hur många böcker eller artiklar från sista morddomen och framåt som i detalj beskriver Sturegubbens härjningar från 'den gamla goda tiden'. Hur många kommer du upp i?
Citera
2014-07-25, 20:29
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Slutorden i bedömningen RMV gjort är

Och så tar man fram hans egen motivation att leva i frihet (man använder faktiskt de orden) utan brott och missbruk och räknar där med de sociala förutsättningar som finns (med många syskon och deras familjer) ihop med kontrollerna som man ålagt honom ger stadga för att SB ska kunna leva i frihet,(det uttryck man använder.)

Meningen med att han ska kontrolleras i 1 eller högst två år är att man tidigt ska upptäcka om något inte funkar.Hittills har det tydligen funkat.

Sen finns det också dokumenterat att han efter avgiftningen på Säter 2002 uppträtt på ett vis som är positivt gentemot personal och patienter.

Det är alltså uppgifter som finns i hela det långa dokumentet och ingenting jag hittat på.

Nu har jag bara yttrat mej enl skrivet i utredningen.Om det är fel skyll på dem som gjort den.

Du skrev tidigare att du skulle lämna tråden, vad har fått dig att ändra dig?

Citat:
Nu får ni diskutera bäst ni vill nu lämnar jag tråden

Varför tyckte du inte 'vi skulle få diskutera bäst vi ville' längre? Struntsamma, vad tror du om risken för återfall hos Sturegubben? Kommer han hålla sig på mattan tror du? Är hans bror med familj ett bra stöd för honom? Och mest intressant av allt; vad anser du att Sturegubbens gamla brott (otukt) skulle rubriceras som idag?
Citera
2014-07-25, 22:41
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched

Vi får hålla oss till de medicinska diagnoserna. Han är med andra ord frisk.
Citera
2014-07-25, 22:43
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grismongis
Huvudet på spiken. Men signaturen jagharenliten med andra vill förmedla att han är en gemytlig mysfarbror.

Jag har verkligen inte påstått att han är en mysfarbror. Vem har påstått att han är en mysfarbror?
Citera
2014-07-25, 22:59
Medlem
Citat:

Varför tvångsvårdas han om han är frisk? Tydligen anses han inte vara frisk.
Citera
2014-07-25, 23:11
Medlem
Citat:
Bättre hålla sig till sunt förnuft, men det är kanske främmande för er.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in