2014-05-30, 01:50
Medlem
bernad_laws avatar
Som vanligt: Sekteristiskt svammel leder UTAN TVEKAN till varningar. /Mod
Citera
2014-05-30, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shido
Det är som sagt ingen hemlighet att Turkmongoler och kurdafghaner är bästa polare under täcket. Alla vet, Vi kmr inte göra om misstaget och låta er smyga bakom vår rygg och hugga oss när vår gard var nere. Men helt ärligt behöver ingen av er oroa sig för ngt, Assyrierna ligger lååångt efter just nu.

Sen är vi inte barbarer som er,(Kanske för 2500 år sen), Och när har vi/jag sagt att vi ska döda alla kurder ? Det jag sa är att ett krig är ofrånkomligt ifall ett Assyrien dyker upp. Tänk själva ett Assyrien bredvid KRG, Det kmr vara lite skottlossningar vid gränserna, Ngr missiler och räder här och där, Helt normalt.

Tror tvärtom, i en scenario där det finns en självständig Kurdistan och Assyrien, lär dessa bli bästa vänner. Kan tänka mig att araberna börja svamla om Palestina v.2. Hur jävla troligt är det att jihadisterna i Mellanöstern accepterar en kristen stat, som dessutom har knappt en halv miljon i befolkning?
Relationerna mellan Assyrier och kurderna i Mellanöstern skiljer sig väldigt mycket från den mellan kurder och assyrier här på FB. Jag är av den tanken att våra folkgrupper kommer närma sig varandra ännu mer framöver..
Citera
2014-05-31, 02:22
Medlem
zinavas avatar
Fan vad mycket trams det är i tråden, lägg ner!

FB-"assyrier" vill gärna tro att KRGs största huvudvärk är några tusen Syrianer/Kaldeer/Assyrier. De är så få i KRG att de knappt skulle få ihop tillräckligt med röster till en enda stol i parlamentet, om inte Kurder var vänliga nog att ge minoriteter hela 11 stolar (av 111 totalt). KRG är på den fronten unik i Mellanöstern. Men hur som helst, dessa kristna är så obetydliga att KRG har tusen andra viktigare saker att fokusera på. (De flesta KRG-bor vet knappt ett skit om "assyrier", det är bara utomlands som dessa jagar kurder med seyfo-tårter i tid och otid)

Så nu till viktigare och mer relevanta nyheter:

KDP och PUK ser ut att snart slå ihop sina Peshmerga. (Gorran har fått peshmerga-ministeriet)
http://rudaw.net/english/kurdistan/300520141
Citera
2014-05-31, 03:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shido
Är du helt inavlad ? Vi var i området före än turkar och kurder. Det snarare att turkar och kurder är produkter av Assyrier,Armenier,Greker,Perser,araber. Vi är som sagt renrasiga Assyrier, Läs om vår genetik.

Vi har ingen koppling ? Vårt språk Araméisk/Akkadiska är det Assyriska språket, Vi har eget alfabet, Och att vi bor koncentrerat i norra mesopotamien Mardin,Hassake,Nineve alltså hjärtat av Assyrien, Så vad svamlar du om kompis ? Sen har vi vårt kallelse ord för vår folkgrupp Suroye på vårt eget språk, Det är en direkt förkortning till Asuroye(Assyrians), Vi har stentavlor 3000 år tillbaka i tiden där namnet Suroye och Surayu(Akkadiska) används.

Resten du svamlar om klankultur,kusingifte,hederskultur och att vi är mer muslimer är kristna är kommentar överflödig. Vi är Assyrier vare sig du vill lr inte, Du behöver inte frukta ngt.

Du har bra tankar för att vara kurd, Kanske du utövar Taqqia här, vem vet. Oavsett vad så kmr vi inte släppa vår gard lr låta oss luras att kurder vill vårt bästa, Båda du och jag vet att kurder inte vill det, iaf majoriteten.

Skillnaden i relationen mellan Assyrier i hemlandet och här, Är att dom i hemlandet anpassar sig.
Här i väst är det svart på vitt, Här är det på lika villkor.

Araberna kanske inte accepterar det, Framförallt sunnis. Men Shias kmr sitta stilla så länge Putin bestämmer över Khomeni(lr vad han heter), Och Khomeni bestämmer över Maliki,Assad,Nasrallah. Men hade en Assyrisk stat dykt upp hade vi välkomnat skäggiga allah akbar skrikande kameler, Prickskyttar hade fällt en efter en med ett stort leende.

Du i Iran är kristna mindre värda än vildsvinen i bergen. Du syftar på Khameni och han vet att Assad är en kafir men va tvungen att kalla alawiter för Shia för sin överlevnad. I Syrien kan presidenten endast vara en MUSLIM! Jag träffade en gammal syriansk gubbe som sa att de borde ha blivit muslimer för att skippa allt elände. Ni kan inte vara kristna och nationalister.. Jesu Rike är Guds rike och alla är guds barn. Man kan endast bli frälst om man följer Jesu lära utan att bruka våld och nationalism. Kurder är egentligen yezidier/zoroaster och de just Islam som är problemet och måste elimineras för att skippa orättvisor. Du skriver oftast att alla kurder och turkar vill döda er men förväntar dig att de ska vara öppensinnade när du viftar med Kristendomen men agerar efter nationalismen. Hur ska du ha det?
Citera
2014-05-31, 09:53
Medlem
bernad_laws avatar
EN chans till. Blir det inte en vettig debatt i tråden utan enbart tillmälen stängs denna ner. /Mod
Citera
2014-05-31, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haraldwin
Du i Iran är kristna mindre värda än vildsvinen i bergen. Du syftar på Khameni och han vet att Assad är en kafir men va tvungen att kalla alawiter för Shia för sin överlevnad. I Syrien kan presidenten endast vara en MUSLIM!
Just Assyrier i Iran lever mkt bra och har folk i regeringen. Sen vet jag att dom inte gillar konvertiter. Och vi alla vet också om muslimers syn på kristna, Det är inget nytt. Khameni är Putins hund.

Citat:
Jag träffade en gammal syriansk gubbe som sa att de borde ha blivit muslimer för att skippa allt elände.
Jo självklart hade allt varit lättare, Men vill vem gå den lätta vägen ?
Förövrigt så konverterade en portion av den Assyriska befolkningen till Islam och kallas Mahalimter. Dom är runt 1-2 milj idag.

Citat:
Ni kan inte vara kristna och nationalister.. Jesu Rike är Guds rike och alla är guds barn. Man kan endast bli frälst om man följer Jesu lära utan att bruka våld och nationalism.

Det var det största skitsnacket jag har hört på länge. Jesus sa att han inte har kommit för att ändra lagen. Kung David m.fl försvarade sin mark och hade Guds hjälp. Vi är Ortodoxer, Vi föjer den gamla läran. Och förövrigt är Ortodoxa väldigt nationalistiska, Kolla på länderna Ryssland,Serbien,Ukraina,Armenien,Grekland,Montene gro,Rumänien,Bulgarien te.x. Det är ett kors i ena handen och ett svärd i andra handen. Vi har rätt att försvara oss med alla medel. Vända kinden finns inte, Det är en direkt motsägelse mot när Jesus sa att han inte ska ändra lagen.
Citat:
Kurder är egentligen yezidier/zoroaster och de just Islam som är problemet och måste elimineras för att skippa orättvisor.

Absolut är ert problem Islam. Den dagen kurder avsäger sig Islam ska ni få en stor applåd av mig.
Era handlingar mot Assyrierna har mkt med er religion att göra.
Citat:
Du skriver oftast att alla kurder och turkar vill döda er men förväntar dig att de ska vara öppensinnade när du viftar med Kristendomen men agerar efter nationalismen. Hur ska du ha det?
Men kurder och turkar vill det. Det är ingen hemlighet, För knappt 100 år sen lyckades dom nästan.

Jag har inte viftat med kristendom, Vart du har fått det ifrån vet jag inte ! Att vi Assyrier är kristna spelar ingen roll när det gäller en nationalstat lr nationalism. Du kan se det såhär, För att Assyrier ska kunna utöva sin religion i fred, behövs dom vara nationalistiska och sträva efter en nation där dom kan leva i säkerhet m.m.
Citera
2014-05-31, 14:47
Medlem
milanista22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
EN chans till. Blir det inte en vettig debatt i tråden utan enbart tillmälen stängs denna ner. /Mod

Men du behöver inte stänga tråden bara för 2-3 personer tjafsar med varandra.. Det finns andra som verkligen vill diskutera situationen i kurdistan. Du får varna/ stänga av de personer som sänker nivån på forumet istället.
Citera
2014-06-02, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Jag har också hört att bostadspriserna i KRG gått upp i taket och att människor fått högre levnadsstandard, men att genomsnittsindividen skulle vara rikare än i Sverige har jag svårt att se. En källa på medianinkomst hade gärna uppskattats.

I Sverige ligger den på cirka 230 000 kr per år, efter skatt, cirka 35000 USD. Vi ska även tillägga att skatten i genomsnitt ligger på cirka 30 % i Sverige. Vad ligger motsvarande i KRG? Det går nog inte ens att göra en rättvis jämförelse.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/...ner/?var=17249
Finns nog inga källor på median/medelinkomsten i KRG, dessutom betalar man noll skatt, samt moms i KRG.

Dessutom är det mesta billigare här i KRG än i Sverige, så en rättvis jämförelse går ej att göra. Dock är jag säker på att en KRGbo har mer pengar kvar i slutet av månaden än en svensson.

Citat:
Ursprungligen postat av Hanniibaal
Bara det att man stänger av den några timmar då och då för att låta den vila lite (säger dom haha).. Dessutom alltid på somrarna också då det blir ett helvete.

Är du bara i Silemani eller har du besökt någon annan stad?

Btw var är zagrosi? skicka ett pm...
Man har gjort en jämförelse mellan KRG och Iran, samt Turkiet. En invånare i KRG använder 5-6 gånger mer el än en invånare i Iran eller Turkiet. Detta hörde jag på nyheterna på NRT. Så det är inte konstigt att den behöver vila 1-2 timmar, då man använder stora el-motorer ist.

Bara Slemani.

Zagrosi den rackaren är bannad.
Citera
2014-06-03, 22:50
Medlem
Håller fan med, jävla skitsnack som ska hållas på om assyrier/syrianer och att kurder inte vill de deras bästa, ni får för fan skydd från kurderna i Irak + säkert engagera er politiskt, uppskattar ni inte det så kan ni ju flytta till de andra arabländerna och bli gasade. Fan vad folk är otacksamma idag.

Edit: Har inget emot kurder eller Syrianer, har bara haft koll på nyheterna och man borde visa lite tacksamhet istället.
Visst är Islam kanske inte det bästa som hänt Kurdistan, men det är inte lika extremistisk som i Iran ex.
Man får gå runt utan slöja, dricka och göra allt som Islam egentligen inte tillåter. Så är det, man försökte ju för några hundra år sen när Ottomanska riket tog över oss att vända på styrningen, men kurderna lyckades inte med detta som t.ex Serberna.
Har en vän och han berättar att man bor granne med judar & kristna i KRG utan problem, ex. Så så jävla extremt är det inte & de muslim-extremisterna som är politiskt engagerade vågar ju inte göra så mycket som de gjorde på 90-talet, speciellt nu när kurdiska säkerhetspolisen/armén är riktigt stark och får stöd från Ryssarna osv.
Senast redigerad av GRmihawk 2014-06-03 kl. 23:03.
Citera
2014-06-10, 14:04
Medlem
ZuparNs avatar
Vad kommer hända i Mosul? ISIS tycks ha tagit över staden, med cirka 3000 man mot den irakiska arméns cirka 10 000 i staden. Kurdiska styrkor är öster om staden.

https://twitter.com/search?q=%23Mosul&src=typd
Citera
2014-06-10, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Vad kommer hända i Mosul? ISIS tycks ha tagit över staden, med cirka 3000 man mot den irakiska arméns cirka 10 000 i staden. Kurdiska styrkor är öster om staden.

https://twitter.com/search?q=%23Mosul&src=typd
Peshmerga kommer köra samma spel som YPG gör i Syrien. Man kommer endast försvara de kurdiska områdena.
Dessutom har YPG sagt att man kommer kriga sida vid sida med Peshmerga mot ISIS, om det behövs.

http://ekurd.net/mismas/articles/mis...iakurd1232.htm

Jag är i Slemani och folket här är inte ett dugg rädda för ISIS, folket här litar på Peshmarga och Asayish.
Citera
2014-06-10, 16:39
Medlem
kaosblattens avatar
Peshmergan och YPG kommer tydligen samarbeta och även HPG har sagt att man är beredd på att skydda södra Kurdistan. Kanske dags för oss kurder att döda viruset en gång för alla!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in