Eftersom olja styr 90% av politiken i Irak idag, tänkte jag bjuda på en liten uppdatering.
Meningen var att KRG skulle få
$14,6 miljarder för 2014 av Bagdad. Hela Iraks Budget är $150 miljarder. Detta innebär att KRG får knappt 10% av kakan, fastän man utgör 17% av Iraks befolkning. Men nu har Al-maliki kapat allt. Så hur mycket olja måste Kurderna sälja för att kompensera för detta? Enligt turkisk media har KRG idag kapaciteten att exportera drygt 400.000 bpd (
barrels
per
day = fat per dag). Priset för olja är ca $109/fat. Efter att avgifterna till Turkiet är betalda får kurderna ca $100/fat. Den som kan sin matematik slår då i sin miniräknare:
400.000 * 365 * 100 =
$14,6 miljarder (Känner ni igen siffran $14,6 miljarder? Just det...

)
Är det en slump att KRG först nu vill sälja sin olja självständigt? Trodde inte heller det.
("Men har du räknat med avgifterna till oljebolagen?" tänker ni. Japp! Bagdad har ändå aldrig betalat dem, utan KRG har gjort det med sin del av budgeten. Så det kommer inte innebära några skillnader.)
"Så, what is the next step?", tänker några av er på svengelska. Jo, KRG är med dagens kapacitet redan oberoende av Baghdad. Men inte stannar man där, om drygt ett år ska Exporten vara 1.000.000 bpd, och senast 2019 ska det stiga till 2.000.000 bpd
http://www.dailysabah.com/politics/2...-to-400000-bpd
"Do miljon barmil?? Ble baquraan, dakat chand para?

", tänker några. Jo, när KRG nått sitt mål, kan de ha en årsbudget på drygt $70 miljarder, UTAN att ha räknat in gasförsäljningen, UTAN inkomster från turism, industri etc., OCH HELT UTAN skatter

. Hur många av er Kurder kommer då vilja bo kvar i Sverige?
Några kanske tänker att Irak också kommer öka sin oljeförsäljning. Så hur mycket Olja måste Irak sälja för att övertyga Kurderna att stanna? Säg att Bagdad skärper sig och faktiskt betalar kurderna 17% på riktigt, då måste de dessutom producera (2.000.000/0,17=)
11,8 miljoner bpd (Alltså mer än Saudi och Qatar TILLSAMMANS!). Kommer aldrig att hända

Och om de bara betalar 10% som idag, måste de sälja 20 miljoner bpd för att övertyga kurden, alltså nästan lika mycket som övriga mellanöstern tillsammans.
Jag räknar med att Irak i bästa fall (och om sunni och shia lugnar ner sig

) kan öka sin production till MAX 6 miljoner bpd. Ni som kan Matematik förstår då att Kurderna ändå måste skicka hälften av sina pengar till Baghad. Notera att Iran som har mer olja, och inga araber som spränger pipelines varenda dag, idag producerar "endast" 4 miljoner bpd. Förstår ni nu varför Kurder inte vill vara kvar i Irak?
"Aha shit, rent ekonomiskt ser framtiden jävligt ljus ut där borta i Kurdiet, men när kommer självständigheten?", Tänker ni. Jo, nu när Irakiska valet är över ska man förhandla för att kunna bilda en ny regering, vilket lär ta en evighet precis som 2010. Och så här förutspår jag att det kommer sluta:
Shiiterna med sin Maliki kan inte bilda en majoritetsregering utan stöd från antingen Sunniterna eller Kurder. Alltså har kurderna lite av en vågmästarroll här. Maliki blev år 2010 vald till premiärminister med stöd från just kurderna, som först lade fram 20 krav. Maliki vet att Kurderna förr eller senare kommer frigöra sig från Irak, det är inget han kan förhindra. Att Maliki nu vägrar låta kurderna sälja sin olja kan bero på att han vill få en bättre position i förhandlingarna om en regering. Alltså, "Om ni ger mig stöd i parlamentet, så kommer jag godkänna er oljeförsäljning". Maliki är en hal jävel.
Jag ser två möjliga scenarier än så länge:
1. Kurder får igenom en ny oljelag, och stannar kvar i Irak. De får gott om tid att förbereda sig innan man utropar sig som en suverän stat. Och man får tid att lösa artikel 140 utan blodspillan.
2. Förhandlingar leder till kaos, och KRG skyndar sig att lämna Irak. Här kommer man helst vilja ha en Konfederation, för man kan ju inte bara lämna "Disputed Territories" i sticket. Alltså man utökar sin självständighet, men är kvar i Irak för att kunna slåss om Kirkuk.
Alldeles oavsett, kommer KRG att njuta av sina oljepengar, något jag inte tänker missa. Efter min utbildning så kan Jimmie Åkessen få sitt Sverige, och jag säger "tack och adjö".