2014-01-28, 19:35
Medlem
Herbalistts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
Ska man vara realistisk så är det Hawler som gäller. Infrastrukturen finns på plats redan och det är bara att köra på. Dom flesta hade nog velat ha Kerkuk som huvudstad och det finns goda strategiska skäll till välja detta alternativet. Det finns mycket olja här så det vore bra om man cementerar sin stat runt detta område. Qamishli kommer inte ens på tal.
Jag skulle röstat på Diyarbakir
http://www.youtube.com/watch?v=s9vPljR4_LA
Rekommenderar er alla starkt att åka till Diyarbekir man känner sig hemma direkt ,de har även de godaste vattenmelonerna i Världen Efter Diyarbekir skulle jag välja Bingöl eller Wan
Citera
2014-01-28, 21:17
Medlem
ImmortalJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanniibaal
Vilken stad skulle passa bäst som huvudstad i en framtida kurdistan?
Amed och hawler går bort om jag skulle få välja. Kvar att välja på är Mahabad och slemani för min del, Mellan dessa 2 skulle det kvitta
Va ? Är inte Hewler huvudstaden i KRG ?
Citera
2014-01-28, 21:19
Medlem
ImmortalJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbalistt
Rekommenderar er alla starkt att åka till Diyarbekir man känner sig hemma direkt ,de har även de godaste vattenmelonerna i Världen Efter Diyarbekir skulle jag välja Bingöl eller Wan
Amed är en viktig staden och en symbol för kurdernas kamp i Turkiet. Man brukar kalla Amed för "Paris i östra Turkiet ".
Citera
2014-01-28, 21:58
Medlem
Citat:
Ska man vara realistisk så är det Hawler som gäller. Infrastrukturen finns på plats redan och det är bara att köra på. Dom flesta hade nog velat ha Kerkuk som huvudstad och det finns goda strategiska skäll till välja detta alternativet. Det finns mycket olja här så det vore bra om man cementerar sin stat runt detta område. Qamishli kommer inte ens på tal.
Infrastrukturen just det.. Har du läst nyheterna idag? Annars är kirkuk ett bra val med den motiveringen. Jag slipper helst städer där pkk eller kdp är starka. Inge illa menat men det hade inte blivit bra.
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalJack
Va ? Är inte Hewler huvudstaden i KRG ?
jo om man nu vill kalla det för huvudstad. Men jag snackar om när kurdistan blir ett land. Alltså alla 4 delar tillsammans.
Citera
2014-01-28, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KAF8
Intressanta resonemang, dock fortfarande lång tid kvar tills våra delar i Turkiet och Iran blir befriade. Så om vi bara räknar med våra autonoma regioner i Rojava och KRG (som kommer att bli självständigt om inte så länge), vilken stad hade ni velat se som huvudstad? Hewler? Qamishli? Kirkuk?
Jag ser gärna kirkuk som huvudstad nu när jag tänker efter med tanke på all olja och hur viktig staden är. Dock ligger den illa till med tanke på alla terrorister i närheten. Men om vi rensar dessa och kastar ur alla turkmener skulle det blivit bra.
Citera
2014-01-28, 22:24
Medlem
Citat:
Infrastrukturen just det.. Har du läst nyheterna idag? Annars är kirkuk ett bra val med den motiveringen. Jag slipper helst städer där pkk eller kdp är starka. Inge illa menat men det hade inte blivit bra.

jo om man nu vill kalla det för huvudstad. Men jag snackar om när kurdistan blir ett land. Alltså alla 4 delar tillsammans.
Menar du det där med att en bro sprängdes i Kerkuk? Vägen mellan Kerkuk och Bagdad är alltså inte intakt.
Citera
2014-01-28, 23:00
Medlem
Citat:
Menar du det där med att en bro sprängdes i Kerkuk? Vägen mellan Kerkuk och Bagdad är alltså inte intakt.
Lek inte dum du förstår mycket väl vad jag syftar på min vän
Jag snackar om Hawler.
Citera
2014-01-28, 23:09
Medlem
Citat:
Lek inte dum du förstår mycket väl vad jag syftar på min vän
Jag snackar om Hawler.
Antingen det här.
Citat:
Heavy rain and flooding in Erbil delays working hours in Iraqi Kurdistan

Erbil: Heavy rains fell on Erbil, the capital of Kurdistan Region on Tuesday, which caused delay in official working hours of the Council of Ministers of Kurdistan Regional Government while many streets and neighborhoods in the city sank. The heavy rains fell last night and at dawn on Tuesday, in Erbil and caused sinking of the main streets and shut down al-Shamal garage, damaged several cars and residential homes as a result of the accumulation of water that had not been absorbed by sewage and rain water in the city. He noted that traffic in many of the main streets became very difficult, which led to delay the work in the Council of Ministers in the regional government for the inability of many of the ministers and officials from reaching their offices. shafaaq.com
Eller det här.
Citat:
KRG, Kurdish MPs in Iraqi parliament insist on being united

Erbil: The KRG met the Kurdish Representatives in Baghdad Monday. In a meeting in Erbil, they discussed the Kurdistan region's oil export, Iraqi 2014 Budget, and PM Nouri al-Maliki's threats. All the Kurdish Parties have agreed on being united with one vote in Baghdad over the issues that are 'red line' to the KRG and the Kurds especially the 2014 budget law draft...pukmedia.com

Men jag känner på mig att det inte är någon av dessa som du menar?
Citera
2014-01-28, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herbalistt
Diyarbakir är bra kandidat, då det ligger centralt. Dock tycker jag att man inte ska välja en stad där PKK eller KDP är stark, o att ha Wan som huvudstad är bara idiotiskt. Då det finns risk för jordbävningar.

Citat:
Jag ser gärna kirkuk som huvudstad nu när jag tänker efter med tanke på all olja och hur viktig staden är. Dock ligger den illa till med tanke på alla terrorister i närheten. Men om vi rensar dessa och kastar ur alla turkmener skulle det blivit bra.
Kirkuk eftersom det har olja? Kermanshan har också olja. Att en stad har olja är inte bra argument för att det ska bli en huvudstad. Dessutom kan terrorister med hemgjorda raketer nå Kirkuk utan vidare problem, eftersom Kirkuk är så nära gränsen.

Slemani går också bort, då det finns risk för jordbävningar i området, är uppvuxen i staden och varit med om lättare jordbävningar. Tyckte det va kul, eftersom jag inte förstod hur farligt det kan sluta.
http://www04.edu.fi/svenska/distansg...ordbavning.png

Mehabad är en bra stad, både geografiskt, politiskt, och historiskt. KDP och PKK har ej stöd i staden, kurdiska flaggan hissades upp för första gången i staden, samt sjöngs nationalsången för första gången här.
Citera
2014-01-28, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalJack
försökte google runt lite.

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=KurdÄr det de du syftar på ?
Kan vara det. Var ett par år sedan jag fick höra om detta.

Jag har varit medlem här på FB sedan 2009, dock varit bannad på tidigare konto. Men det fanns en mycket duktig debattör som hette GoodfeIIa, som var antagligen kurd. Han har skrivit om ämnet någonstans, dock hittar jag inte inlägget.
Citera
2014-01-29, 00:53
Medlem
Varför inte Hamadan vår historiska huvudstad, nackdelen dock är väl att perserna har totalt assimilerat befolkningen i staden och området runt om.
Citera
2014-01-29, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Kan vara det. Var ett par år sedan jag fick höra om detta.

Jag har varit medlem här på FB sedan 2009, dock varit bannad på tidigare konto. Men det fanns en mycket duktig debattör som hette GoodfeIIa, som var antagligen kurd. Han har skrivit om ämnet någonstans, dock hittar jag inte inlägget.
Alltså jag har läst ganska mycket om det här ämnet och kan säga att ordet kurd är väldigt gammalt. Kur betyder berg på språket som folken talade i eufrat och trigris. Dom benämnde folken i bergen som "kur" samt med olika ändelse. Qurter, guter, kurti, karda osv. Det var en mongo som menade att det inte fanns vetenskapligt belägg för detta, men man kan ju fråga sig ifall det behövs. Om det finns tusen olika stavelser på ett folk som bodde på exakt samma ställe som kurder gör idag, så kan man ju tycka att det räcker som belägg. Man ska ju inte behöva suga kuk för att bevisa något så uppenbart. Det är ju som att suriyoyo säger att dom är assyrier. Det är ju inte exakt samma ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in