Citat:
Ursprungligen postat av
normandie01
Keldaner kallar inte sig sjalva for assyrier. Faktum ar att keldaner faktiskt avskyr assyrier.
Citat:
Ursprungligen postat av
Whitez
De väl inte ens samma folkgrupp?
Citat:
Ursprungligen postat av
normandie01
Det beror helt pa vem man fragar. Det ar ju en hel del meningsskiljaktigheter kring just den fragan du staller, dem emellan.
Nej, det är inte fel. Det beror på vem man frågar. Vissa syrianer gillar inte heller att bli kallade för assyrier, medan andra inte bryr sig och andra är okej med det. Dessa kristna grupper, kaldéer, syrianer och assyrier är i grunden desamma. De talar olika dialekter men har samma religion, kultur, historia o.s.v. För mig finns ingen skillnad. Det är inget fel med att kalla sig själv för syrian istället för assyrier, dessa ser våra folkgrupper ändå som ett och samma folk.
Citat:
Ursprungligen postat av
ForvirradUnge
Majoriteten av keldanerna kallar sig för assyrier, men likt hos suryoye finns det fanatiker. Keldaner var det namn de fick av den katolska kyrkan när de gick övergick från den assyriska kyrkan till den katolska.
Och ZuparN har fel i att Chaldean syftar på dagens assyrier. Dåtidens keldaner var en västsemitisk folkgrupp från de allra södraste delarna av mesopotamien och har inget med dagens assyrier att göra.
Jag menade att Chaldean syftar på dagens kaldéer, vilka som du skriver ofta brukar benämna sig själva som assyrier idag. Såg att min mening var missvisande i den delen.