2014-06-28, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitez
De väl inte ens samma folkgrupp?

Det beror helt pa vem man fragar. Det ar ju en hel del meningsskiljaktigheter kring just den fragan du staller, dem emellan.
Citera
2014-06-28, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av normandie01
Keldaner kallar inte sig sjalva for assyrier. Faktum ar att keldaner faktiskt avskyr assyrier.

Majoriteten av keldanerna kallar sig för assyrier, men likt hos suryoye finns det fanatiker. Keldaner var det namn de fick av den katolska kyrkan när de gick övergick från den assyriska kyrkan till den katolska.

Och ZuparN har fel i att Chaldean syftar på dagens assyrier. Dåtidens keldaner var en västsemitisk folkgrupp från de allra södraste delarna av mesopotamien och har inget med dagens assyrier att göra.
Citera
2014-06-28, 12:55
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Keldaner kallar inte sig sjalva for assyrier. Faktum ar att keldaner faktiskt avskyr assyrier.

Citat:
De väl inte ens samma folkgrupp?

Citat:
Det beror helt pa vem man fragar. Det ar ju en hel del meningsskiljaktigheter kring just den fragan du staller, dem emellan.

Nej, det är inte fel. Det beror på vem man frågar. Vissa syrianer gillar inte heller att bli kallade för assyrier, medan andra inte bryr sig och andra är okej med det. Dessa kristna grupper, kaldéer, syrianer och assyrier är i grunden desamma. De talar olika dialekter men har samma religion, kultur, historia o.s.v. För mig finns ingen skillnad. Det är inget fel med att kalla sig själv för syrian istället för assyrier, dessa ser våra folkgrupper ändå som ett och samma folk.

Citat:
Ursprungligen postat av ForvirradUnge
Majoriteten av keldanerna kallar sig för assyrier, men likt hos suryoye finns det fanatiker. Keldaner var det namn de fick av den katolska kyrkan när de gick övergick från den assyriska kyrkan till den katolska.

Och ZuparN har fel i att Chaldean syftar på dagens assyrier. Dåtidens keldaner var en västsemitisk folkgrupp från de allra södraste delarna av mesopotamien och har inget med dagens assyrier att göra.

Jag menade att Chaldean syftar på dagens kaldéer, vilka som du skriver ofta brukar benämna sig själva som assyrier idag. Såg att min mening var missvisande i den delen.
Senast redigerad av ZuparN 2014-06-28 kl. 12:58.
Citera
2014-06-28, 13:27
Medlem
milanista22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zinava
Ny Kurdisk TV-serie verkar det som, Asayish. Lite "24"-feeling över det hela.

https://www.facebook.com/photo.php?v=327096637455411

Så jävla grym, måste se den.
Citera
2014-06-28, 15:06
Medlem
Iran är emot ett självständigt Kurdistan och vill att de ska skydda shiiterna i Irak.

http://www.middleeasteye.net/news/ir...ence/182620286
Citera
2014-06-28, 15:58
Medlem
Citat:
Iran är emot ett självständigt Kurdistan och vill att de ska skydda shiiterna i Irak.

Allt ar i sin ordning med andra ord. Iran vill givetvis inte ha ett av varldens mest Israelvanliga land som sin granne. Det skulle innebara en strategisk militar katastrof for Iran. Lagg pa att aven Iran har en stor grupp kurder.
Citera
2014-06-28, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladislav
11:31
And Terah took Abram his son, and Lot the son of Haran his son's son, and Sarai his daughter in law, his son Abram's wife; and they went forth with them from Ur of the Chaldees, to go into the land of Canaan; and they came unto Haran, and dwelt there.
Här ser du vart Ur ligger och här ser du vart kurderna (gul) finns idag. Om du har en källa som säger att Ur ligger i dagens Kurdistan så skulle jag gärna vilja att du hänvisar till den.

Rätt ska vara rätt!
Jag är okunnig ang detta så jag vet inte. Du citerar bibeln, koranen kanske säger något annat? Eller som deppshit påpekar han hamnade i dagens Kurdistan?

Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
I bibeln benämns staden som "Ur of the Chaldees". Chaldees/Chaldean syftar på den idag kristna folkgruppen som ofta kallar sig själva för assyrier.
Ja, visst är det så? Är inte alla andra profeter och stora historiska män också assyrier?

Allt som assyrier säger och handlar om historia ska tas med en näve salt, gärna två, för en nypa salt räcker inte till.

Citat:
Hur ska man skydda shiiter när man inte längre har en gräns med Irak?
Senast redigerad av Qandil 2014-06-28 kl. 16:01.
Citera
2014-06-28, 16:11
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Ja, visst är det så? Är inte alla andra profeter och stora historiska män också assyrier?

Allt som assyrier säger och handlar om historia ska tas med en näve salt, gärna två, för en nypa salt räcker inte till.

Nu kom det ett påstående om att Abraham varit kurd och levt i Kurdistan. Abraham är en biblisk person och därför hänvisade Ladislav till Bibeln där det stod att Abraham kom från "Ur of the Chaldeéans", vilket jag påpekade var en kristen minoritet, som ofta benämner sig själva som assyrier. Det visade sig även att Ur låg i södra Irak, inte i Kurdistan.

Jag försöker inte "assyrifiera" historien, utan snarare vara källkritisk. Har inte påstått någonstans att Abraham ska vara en kaldé eller assyrier.
Citera
2014-06-28, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Jag är okunnig ang detta så jag vet inte. Du citerar bibeln, koranen kanske säger något annat? Eller som deppshit påpekar han hamnade i dagens Kurdistan?

Hur ska man skydda shiiter när man inte längre har en gräns med Irak?

Bra fråga, varför kan inte shiiterna skydda sig själva och de har ju Iran som sponsrar terrorism världen över? Man skyller allt på Saudier och Gulf-staterna men glömmer Iran.

Vilka kurdiska städer är under Isis och Maliki? Läste att Qesreabad intogs av Isis och då flydde nästan alla till Khanaqin?
Citera
2014-06-28, 16:57
Medlem
Citat:
Allt ar i sin ordning med andra ord. Iran vill givetvis inte ha ett av varldens mest Israelvanliga land som sin granne. Det skulle innebara en strategisk militar katastrof for Iran. Lagg pa att aven Iran har en stor grupp kurder.

Iran har ingen chans mot väst med Israel i spetsen. Kurderna ska få beröm för deras kamp mot islamister och vi i Sverige får dra in dessa terroristers medborgarskap för att på något sätt hjälpa er och andra som bekämpar Al-Qaida.
Citera
2014-06-28, 18:37
Medlem
Citat:
Iran har ingen chans mot väst med Israel i spetsen. Kurderna ska få beröm för deras kamp mot islamister och vi i Sverige får dra in dessa terroristers medborgarskap för att på något sätt hjälpa er och andra som bekämpar Al-Qaida.

Givetvis har de inte en chans. Just därför har jag tidigare påpekat att Irans hot mot ett självständigt Kurdistan är tomma. Skulle Iran gå in i krig mot ett eventuellt Kurdistan skulle landet hamna i en extremt jobbig situation. Dels så skulle Israel passa på att beväpna kurderna för att göra så stor skada som möjligt mot Iran. Alltså kurder i Irak men även diverse kurdiska gerillagrupper som är verksamma inom Iran.

Kanske skulle Israels inblandning även dra in Väst i konflikten, vilket inte är ett allt för otrolig scenario.
Citera
2014-06-28, 21:04
Medlem
Kristna från Irak skyller på Peshmerga för att de flyr Isis.

http://m.gp.se/nyheter/varlden/1.241...er-flyr-i-irak
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in