2014-05-06, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kombination
Här är det vinter och kallt men det ändrar inte på något.. Svettas fortfarande som en gris över hela kroppen vid minsta ansträngning, och vid nervositet eller stress går jag på bokstavligt 30 sekunder från torr till dyngsur över hela kroppen, men speciellt på ryggen och i ansiktet. Fattar inte hur något sånt ens kan vara möjligt. Läkarna vet inget heller. faaan

Nervositet-svettningarna är dem värsta. Det bara rinner över hela kroppen. Värst är det i ansiktet.

Hur illa ni än har det, har jag det lite värre. *torkar mig i pannan*
Citera
2014-05-06, 20:26
Medlem
pearsons avatar
Köp "absolut torr" på apoteket och rolla på där det är som värst, där du har rollat kommer det sedan ingen svett mer på ca 2-3 veckor.
Citera
2014-06-09, 22:23
Medlem
@Pearson
Jag har samma problem som TS och de andra och att göra det över exakt hela kroppen? Tveksamt va? Lycka till å göra det tex. i hårbotten, röven osv.
Citera
2014-06-09, 22:40
Medlem
RoaldDahls avatar
Det första man konsulterar är väl en kardiolog. Det gjorde jag. Han sa att ökad svettning var ett sundhetstecken om jag inte hade ont i hjärtat eller blev yr, för då var det ett sjukdomstecken.
Citera
2014-06-19, 12:54
Medlem
-W-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KvasiOrko
Du säger att tabletterna funkade lite och sen säger du att de inte hjälper. Har just fått oxybutynin utskrivet, vilka doser har du tagit?
5 mg max fyra gånger om dagen, det hälpte en del i början men inte alls senare och man blev bara torr i munnen av det hela.
Citat:
Ursprungligen postat av Drugsallowed
Nervositet-svettningarna är dem värsta. Det bara rinner över hela kroppen. Värst är det i ansiktet.

Hur illa ni än har det, har jag det lite värre. *torkar mig i pannan*
Alla har vi det illa men ja visst rinner det som fan trots att man knappt är nervös..
Citat:
Ursprungligen postat av pearson
Köp "absolut torr" på apoteket och rolla på där det är som värst, där du har rollat kommer det sedan ingen svett mer på ca 2-3 veckor.
Suck...
Citat:
Ursprungligen postat av liNDHAN
@Pearson
Jag har samma problem som TS och de andra och att göra det över exakt hela kroppen? Tveksamt va? Lycka till å göra det tex. i hårbotten, röven osv.
Jotack, det är omöjligt att göra ar tredje vecka över HELA kroppen, hur bra är det för huden?
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Det första man konsulterar är väl en kardiolog. Det gjorde jag. Han sa att ökad svettning var ett sundhetstecken om jag inte hade ont i hjärtat eller blev yr, för då var det ett sjukdomstecken.
Varför skulle man kontakta en kardiolog när man svettas mycket och är konstant varm?

Hur går det för alla? Jag skickas runt som vanligt och är inne på min andra hudläkare nu och totalt min 7 läkare på 14 månader...
Citera
2014-08-19, 19:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -W-
Hur går det för alla? Jag skickas runt som vanligt och är inne på min andra hudläkare nu och totalt min 7 läkare på 14 månader...

Har provat oxybutynin några gånger men som du påpekade så blev man för uttorkad när det funkade för att sedan inte fungera särskilt bra alls. Har tidigare testat hyoscyamin och skopolamin med ungefär samma effekter så ger nog upp hoppet på antikolinergikum nu.

Besökte Svettmottagningen och fick information om operation och där tändes väl ett litet hopp. Men har ingen möjlighet att ta mig till Danmark för närvarande.

Har hållt mig till cannabis när det varit som värst, det enda hittills som verkligen funkat, men tyvärr har det som bekant många biverkningar med.
Citera
2014-08-22, 12:36
Medlem
Svettats galet mycket efter minimal ansträngning i flera år. Beställde Ditropan från ett internetapotek och nu för första gången på som det känns tusen har jag inte svettats på en vecka. Magiskt bra. Muntorrheten är dock lite annoying, men det kan man ju mildra med att dricka vatten. Hellre lite torr i munnen än att droppa svett från huvudet i tid och otid.
Citera
2014-08-22, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av airwlk
Svettats galet mycket efter minimal ansträngning i flera år. Beställde Ditropan från ett internetapotek och nu för första gången på som det känns tusen har jag inte svettats på en vecka. Magiskt bra. Muntorrheten är dock lite annoying, men det kan man ju mildra med att dricka vatten. Hellre lite torr i munnen än att droppa svett från huvudet i tid och otid.

Muntorrhet leder förr eller senare till karies. Köp hem flourskölj och se till att ha extra god munhygien.
Finns lite olika produkter mot muntorrhet. http://www.apoteket.se/privatpersone...t_Allmant.aspx
Citera
2014-08-22, 19:27
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Muntorrhet leder förr eller senare till karies. Köp hem flourskölj och se till att ha extra god munhygien.
Finns lite olika produkter mot muntorrhet. http://www.apoteket.se/privatpersone...t_Allmant.aspx
Tuggummi är bra att ha också, främjar inte bara salivprodukten det kan även lossa mat o liknande som sitter i tänderna, ett plus är att jag får mindre problem med tandsten när jag använder tuggummi.

Väldigt långsökt men muntorrhet kan ibland ge en rätt till nödvändig tandvård till sjukvårdskostnad.
Citera
2014-08-22, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Tuggummi är bra att ha också, främjar inte bara salivprodukten det kan även lossa mat o liknande som sitter i tänderna, ett plus är att jag får mindre problem med tandsten när jag använder tuggummi.

Väldigt långsökt men muntorrhet kan ibland ge en rätt till nödvändig tandvård till sjukvårdskostnad.

Japp fast det måste ju vara sockerfria tuggummin förstås. Tex. V6 tuggummi är bra.
Citera
2015-04-15, 00:07
Medlem
Dags att väcka tråden! Hur går det, W?
Citera
2015-04-22, 09:45
Medlem
Överdriven svettning är ett tillstånd som heter Hyperhidros, men det visste ni redan. Det är ett tillstånd som medför STORT socialt handikapp, men de drabbade får sällan den hjälp och det stöd de skulle behöva. Uppenbarligen förstår inte samhället hur överjävligt detta är att leva med. Folk kan inte gå på dans, hålla ens sin käresta i handen (om man ens vågar dejta) osv. Ca 3% uppges leva med Hyperhidros, men mörkertalet är kanske större.

Det är dock viktigt att de drabbade gör sig hörda och ställer krav! Ju fler som gör det, desto större chans att samhället tar de drabbade på allvar och resurser tilldelas behandling och forskning. Detta tillstånd är ärftligt, så om du inte gör det för din skull så för dina barns skull.

Den enda behandling som egentligen funkar är ju botoxbehandling. Den kan vara extremt effekt och svettningar upphör fullkomligt på det behandlade området under en period av 4-12 månader. Man måste dock åka ända till jäkla Köpenhamn för att få hjälp via Svettkliniken bara för att svenska regeringen tycker Hyperhidros är en skitsak (hoppas våra beslutsfattare eller deras närmsta drabbas så de får se vilket helvete det är).

http://www.svettmottagningen.se/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in