2015-04-22, 14:55
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Den enda behandling som egentligen funkar är ju botoxbehandling.
Beror på vad orsaken är.
Citera
2015-05-08, 22:21
Medlem
Kombinations avatar
Nån update TS?
Citera
2015-08-23, 00:19
Bannlyst
Hej!
Har själv enorma svettningar på överkroppen, speciellt på ryggen i tid och otid. Detta som biverkning efter en operation via sympatikus nervsystemet. Reagerar starkt på värme, stress och starkt kryddad mat. Det bara rinner.

Hade attacker och ansiktsrodnad konstant dagligen vilket förbättrade till ca 70-80% efter operation. Har i dagarna fått utskrivet Oxybutynin 5mg. Ska utvärdera den för att se om den funkar. Har också kontaktat svettkliniken och kan få gratis behandling med Botox i Danmark eller Norge.
Någon annan med liknande problem?
Citera
2016-04-11, 00:44
Medlem
serbers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theync
Hej!
Har själv enorma svettningar på överkroppen, speciellt på ryggen i tid och otid. Detta som biverkning efter en operation via sympatikus nervsystemet. Reagerar starkt på värme, stress och starkt kryddad mat. Det bara rinner.

Hade attacker och ansiktsrodnad konstant dagligen vilket förbättrade till ca 70-80% efter operation. Har i dagarna fått utskrivet Oxybutynin 5mg. Ska utvärdera den för att se om den funkar. Har också kontaktat svettkliniken och kan få gratis behandling med Botox i Danmark eller Norge.
Någon annan med liknande problem?

Hur fungerade läkemedlet?

Känns som det är dags att bli kvitt skitrn nu så man slipper lida. Har varit ett rent helvete ibland och det är inte kul att avstå saker...folk tror man är störd, velar om att ta i hand, krama någon för att man är blöt, testa saker i klädaffärer...är så pinsamt att jag köpt plagg bara för att dom inte ska ta i dom efteråt...riva av lappen säga att man är supernöjd och låta dom scana av varan
Har kommit på tankar om detta då jag tränar en lagsport och jag är dyngsur genom shorts och tröja medan andra är lite svettiga, värst är match då är jag dyngsur redan vid uppvärmningen....sen är typ alla mina nära vänner immuna mot svett, tror fan inte jag sett en droppe rinna i pannan på dom trots fysik ansträngning och en själv har slutat gå i enbart T-shirt på sommaren och har i 99% av fallen keps på mig för att dölja pärlplatta i pannan, har skaffat mig mustasch enbart för att dölja svettläppen...värst är nog jobbet som är fysiskt och det slår knut nu mot sommaren då jag grisar ner T-shirts som alla andra tillsammans...
Citera
2018-06-11, 01:17
Medlem
Att detta är en bump är jag medveten om men jag svettas jämt jag också, och inte alls mycket på normala ställen som händer och armhålor, visst fötterna kan bli svettiga men det absolut värsta är rövsvetten, på skinkorna, mellan skinkorna.. utöver det svettas jag väldigt mycket på ryggen, bröstet, nacken,axlarna och låren.
Värst är på nätterna, kan vakna upp dyngsur eller även innan jag ens somnat känna hur iprincip en droppe svett kan rinna längs bröstet eller ryggen...
Vad fasen kan detta bero på?
Googlar man ja då får man upp att man har HIV/aids typ. Är det någon som sitter i samma båt som mig?
Har tittat runt på Flashback o dom flesta har problem med svett på händer och fötter samt armhålor, inte jag. Endel har även "problem" med svett när dem tränar :P
Citera
2018-06-11, 14:56
Medlem
CheesecakeLovers avatar
Är man i 30-års åldern och har också detta problem. Särskilt med tanke att jag kör power-walking två ggr/dagen, är lätt jag 'stannar' i det tempot lite sen under dagsärenden. Läst att olika deos kanske kan hjälpa lite med den psykologiska påfrestningen det innebär att ha denna typ av besvär. Nu när det är minst 18° typ dygnet runt går jag och är skit förbannad och irriterad vilket stressar upp mig och besvären ökar haha.
Jag flyttar fan till Alaksa! Svalt, fin natur och långt ifrån smutset i stadsmiljön!
Citera
2018-07-24, 13:50
Medlem
kajolas avatar
Äter sedan typ två år också medcinen "Oxybutynin 5mg"
Har väl alltid haft lätt för att svettas men senaste åren innan piller så började det bli såpass mycket att det började bli ett socialt problem.

Fick kontakt med en läkare som berättade att det är ett inte helt ovanligt problem i samband med det som lite skämtsamt kan kallas det manliga klimakteriet (jag är 49 år).

Pillret används tydligen mest när man har lite problem att hålla tätt i blåsan. Bieffekt är att körtlar som producerar vätska dras ihop och då produceras mindre svett.

Fick prova mig fram men märkte att 1 hel tabell på morgonen och 1 halv på kvällen är en lagom dos för att stoppa mina ymninga svettningar men samtidigt unvika en känsla av "uttorkning" och allmän olustig känsla.

Har rekommenderat detta till en vän som tyvärr inte fått något gensvar från den läkare han träffade. Kanske är pillret fortfarande lite experimentell för denna diagnos. "Min" läkare arbetar på en privat klinik så han "kunde" inte få tag på henne av denna anledning.

Men kortfattat, detta piller har gjort en enorm förändring i mitt liv på ett problem som är betydlgt mer besvärligt än man kan tro. Rekommenderar att alla med samma bekymmer att kolla om de kan testa.
Citera
2018-07-24, 15:32
Medlem
tjockballes avatar
Har tidigare själv lidit av detta problem.

Min kortsiktiga lösning var att inte dricka vatten en bra stund innan jag visste att jag kunde hamna i en situation där svettande kunde bli ett problem, tex en jobbintervju. Visst, jag blev torr i munnen och kände av att jag var något uttorkad, men hellre det än att svettas som en gris.

Min slutgiltiga lösning på problemet blev mental träning. I mitt fall var problemet mentalt. Misstänker att det är det för er andra som hört av er också. Själva medvetenheten om att man svettas mycket förvärrar problemet och gör att man svettas ännu mer.

Jag slutade med social svettning när jag ändrade attityd. En del personligheter är sådana att de är mentalt nakna för omgivningen. Detta kan vara en bra egenskap. Men det gör också att man känner sig extra utsatt. Minsta normala interaktion med andra människor kan framkalla en känsla av att man blir attackerad. Och då gör man sig redo att fly eller slåss. Varav svettningar.

Ta inte mediciner, börja meditera, eller träna dig själv. I mitt fall gick jag ut ur mig själv och betraktade sociala situationer som vore jag både en deltagare och en utomstående betraktare. Den utomstående betraktaren känner ingen instinkt att slåss eller fly. Jag vet, det låter flummigt, men det funkade för mig.
Citera
2018-09-13, 19:28
Medlem
Jag har samma problem, svettas hela jävla tiden. På somrarna är det värst, kan byta t-shirt 3-4 gånger om dagen. Att gå och handla mat slutar alltid med totalblött t-shirt. Det är bara 500 m till affären.
Svettas på nätterna. Om jag ska iväg på en arbetsintervju eller vårdcentralen måste jag sätta mig ute i minst 30 min för att kyla ner mig.
Är jag den enda som öppnar ett fönster under vintern när det är minusgrader? Det är så jävla skönt, är så jävla varm.

För mig är det värst under armhålorna och ryggen. Framförallt svettas jag mkt mer under höger arm än vänster, detta trots att jag är vänsterhänt.
Senast redigerad av Spark7 2018-09-13 kl. 19:30.
Citera
2018-09-13, 19:51
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spark7
Jag har samma problem, svettas hela jävla tiden. På somrarna är det värst, kan byta t-shirt 3-4 gånger om dagen. Att gå och handla mat slutar alltid med totalblött t-shirt. Det är bara 500 m till affären.
Svettas på nätterna. Om jag ska iväg på en arbetsintervju eller vårdcentralen måste jag sätta mig ute i minst 30 min för att kyla ner mig.
Är jag den enda som öppnar ett fönster under vintern när det är minusgrader? Det är så jävla skönt, är så jävla varm.

För mig är det värst under armhålorna och ryggen. Framförallt svettas jag mkt mer under höger arm än vänster, detta trots att jag är vänsterhänt.
Lite nyfiken, äter du kortison? vet du hur kortisol ligger?
Citera
2018-09-13, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Lite nyfiken, äter du kortison? vet du hur kortisol ligger?
Nej äter inget sådant. Jag var hos VC idag. De ville bara ta blodstatus och tyrodeastatus på mig.
Jag ville ta psa, testosterone, kortisol mm men det ville de icke.
De misstänkte primär hyperhidros hos mig, vilket jag också har misstänkt.
Blir nog att leva med det här i resten av mitt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in