2013-11-05, 12:32
Medlem
eXtracts avatar
Tänkte uppdatera mig här lite, då jag ett par sidor bak i tråden skrivit tidigare!

Fick idag gå på bokad tid hos vårdcentralen ang. min hyperhidros (händerna). Läkaren jag kom till var väldigt förstående och faktiskt hjälpsam, ställde dom ordinära frågorna hur det påverkar mig i livet, på jobb/skola/socialt m.m.

Jag fick recept utskrivet på "Tolterodin Actavis" 2mg (den tidigare medicinen man fått för hyperhidros var tydligen utgången) som jag ska ta 1 tablett om dagen innan sänggående. Nu håller jag tummarna för att detta kan lindra mina symtom!
Citera
2013-11-05, 17:40
Medlem
pokereves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Ok då har vi hört olika! Se mitt svar ovan!

Jag har själv gjort undersökning polikliniskt samt jobbar/studerar i region skånes regi... Så jag har veto
Men du har rätt i det att: det är dålig compliance och att man föredrar att göra det på inneliggande PAT. BTW...Alla dygnsurinsamlingar är man lite skeptisk gentemot pga av denna anledning.

mvh
Citera
2013-11-05, 21:03
Medlem
fanskithelvetes avatar
TS jag lider med dig, svettas som dig kanske ska jag besöka läkaren jag också. Svettas över hela kroppen, men mest i pannan, det bara rinner såsom du beskriver det.
Citera
2013-11-18, 15:25
Medlem
-W-s avatar
Länge sedan nu men hur går det för alla?

Jag lider precis lika mycket som i trådstarten förutom att ja fortfarande käkar Oxybutynin som tar bort svetten rätt mycket, men jag skakar och blir varm väldigt ofta. Jag vet fan inte vad jag ska göra, läkarjävlarna bryr sig inte heller. Det sista man hörde var: Jag vet inte vad det kan vara eller vad vi ska göra, jag måste fundera lite och sen återkommer jag. Det var 3 veckor sedan...
Citera
2013-11-18, 15:36
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -W-
Sedan några månader tillbaka har jag börjat svettas något helt overkligt mycket. om jag ska gå en promenad på fem minuter till affären, jag blir helt dyngsur, måste byta kalsonger och tröja direkt... (

Seriöst svar: så har jag haft det i hur många år som helst.
Kom till en kardiolog som sa att jag var hjärt- och kärlfrisk
och att jag var "jägartypen" och att det var därför som jag
svettades så lätt. Han sa att de främsta atleterna oftast
svettas mycket, se på världsstjärnorna i tennis och fotboll
och hur det droppar från nästippen när de intervjuas i paus
eller efter en match, sa han. Ok, tänkte jag. Mitt blodtryck
samvarierar, d.v.s. systoliskt och diastoliska trycket ökar
eller sänks tillsammans. Varför det är så i mitt fall forskar
man om och har gjort de senaste 25 åren. Det är ovanligt
men inget farligt, tror de. Nackdelen med att svettas lätt
är att alla b-vitaminer försvinner ur kroppen och man kan
få nervproblem.
Citera
2013-11-21, 15:51
Medlem
-W-s avatar
Imorgon ska jag få någon pisshink och använda en dag samt ta några blodprov.. här går det sakta men säkert.. :/
Citera
2013-12-17, 02:34
Medlem
Kombinations avatar
Citat:
Länge sedan nu men hur går det för alla?
Här är det vinter och kallt men det ändrar inte på något.. Svettas fortfarande som en gris över hela kroppen vid minsta ansträngning, och vid nervositet eller stress går jag på bokstavligt 30 sekunder från torr till dyngsur över hela kroppen, men speciellt på ryggen och i ansiktet. Fattar inte hur något sånt ens kan vara möjligt. Läkarna vet inget heller. faaan
Citera
2013-12-27, 22:12
Medlem
-W-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kombination
Här är det vinter och kallt men det ändrar inte på något.. Svettas fortfarande som en gris över hela kroppen vid minsta ansträngning, och vid nervositet eller stress går jag på bokstavligt 30 sekunder från torr till dyngsur över hela kroppen, men speciellt på ryggen och i ansiktet. Fattar inte hur något sånt ens kan vara möjligt. Läkarna vet inget heller. faaan
Här händer det fan ingenting heller och är likadant, mina oxybutynin tabletter hjälper ju åtminstone lite och gör att jag kan ha en vardag.
Hur är din vardag? Arbete, sömn, livet och så?
Vad ska vi göra, det är samma här. :/
Citera
2014-02-06, 18:42
Medlem
-W-s avatar
Läkarna letar en massa och nu senast försöker dem att få det till att jag är deprimerad och har panikångest, har käkat tabletter i över en månad som inte har hjälpt och jag känner inte att jag har det heller.
Hur går det för er andra?
Citera
2014-02-06, 20:05
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Idag kunde jag bokstavligt talat vrida ur svett ur tröjan....efter att ha kört 1 mil på moped med 3 stopp vid olika butiker
Citat:
Läkarna letar en massa och nu senast försöker dem att få det till att jag är deprimerad och har panikångest, har käkat tabletter i över en månad som inte har hjälpt och jag känner inte att jag har det heller.
Depression och panikångest är det standard att sjukvården kör med för allehanda olika problem, trots att jag träffat flera psykläkare som konsekvent anser att jag inte har dom problemen blir jag ofta "diagnosticerad" med både depression och panikångest inom resten av sjukvården.
Senast redigerad av Arne.Anka 2014-02-06 kl. 20:09.
Citera
2014-02-11, 11:55
Medlem
Jag har en kompis som åkte till danmark och tog sprutor på ryggen och under under armarna! Han sa att det fungerar perfekt dock släpper det efter 3-4 månader men hans största problem var ryggen och det blev skit bra efter han va i danmark! Jag ska på möte på svettmottagningen och prata då jag måste till danmark för att fixa mina fötter! Men några av dina svettproblem borde ju kunna fixas i danmark?
Citera
2014-04-08, 16:48
Bannlyst
Citat:

Du säger att tabletterna funkade lite och sen säger du att de inte hjälper. Har just fått oxybutynin utskrivet, vilka doser har du tagit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in