Citat:
Ursprungligen postat av
Cinnabar
Just det, du ska fylla i antal timmar. Du ska inte ange klockslag, precis som jag sa. Det r du sjlv som hittat p det dr om klockslag.
1. Du ljuger redan fr Frskringskassan nr du sger att du r frnvarande p grund av arbete. Du jobbar ju inte den tiden, du r hemma och sover! Du jobbade ju p kvllen, eller hur?
2. Du har hittat p egna regler, bifoga bild p korten samt skriftligt bevis p att det r som du pstr. Du ljuger. Alla in din sits redovisar p samma stt. Antal jobbtimmar, oavsett tid p dygnet.
DU ARBETAR OCH D SKA DU INTE HA BIDRAG!
Shr tolkar jag deras uppfattning:
I blankett 5057, under punkt 5, ska man fylla i om man varit frnvarande frn
programmet. Det str i klartext som rubrik fr punkt 5. TS sger sig ha ett program dr han ska ska jobb kl 08-16, mndag till fredag. Utanfr dessa timmar r han
inte frnvarande frn
programmet utan fri att gra vad han vill, och han arbetar d nattskift.
Om du ppnar blankett 5057 som .pdf, finns en grn ruta med "Exempel" fr punkt 5. Om du klickar upp denna, kan du lsa fljande:
"Evas
program r p heltid, det vill sga
tta timmar per dag.
Den 25 januari blir Eva sjuk och gr hem nr det r tv timmar kvar. Hon r sedan sjuk den
26 och 27 januari. Eftersom hon deltog i programmet delvis den 25 januari skriver hon inte
ngon frnvarokod fr den dagen. Hon skriver frnvarokoden S fr den 26 och 27 januari.
Eva har ocks varit frnvarande frn sitt program fr att arbeta.
Den 7 februari var hon frnvarande hela dagen och den 8 februari var hon frnvarande
4 timmar p grund av arbete. Eva skriver frnvarokoden A bde den 7 och den 8 februari.
Hon skriver 4 p den undre raden fr den 8 februari. Eftersom hon var borta hela dagen
den 7 februari behver hon inte fylla i timmarna.
"
Timmar utver de 4 som Evas arbete inkrktade p hennes program den dagen, behver hon inte redovisa. ven om hon i sjlva verket arbetade 7 timmar.
S uppfattar i alla fall jag det som sgs i trden. Sen kan jag vl fr visso ha ftt det helt om bakfoten ocks ...