Citat:
Ursprungligen postat av
Cinnabar
Just det, du ska fylla i antal timmar. Du ska inte ange klockslag, precis som jag sa. Det är du själv som hittat på det där om klockslag.
1. Du ljuger redan för Försäkringskassan när du säger att du är frånvarande på grund av arbete. Du jobbar ju inte den tiden, du är hemma och sover! Du jobbade ju på kvällen, eller hur?
2. Du har hittat på egna regler, bifoga bild på korten samt skriftligt bevis på att det är som du påstår. Du ljuger. Alla in din sits redovisar på samma sätt. Antal jobbtimmar, oavsett tid på dygnet.
DU ARBETAR OCH DÅ SKA DU INTE HA BIDRAG!
Såhär tolkar jag deras uppfattning:
I blankett 5057, under punkt 5, ska man fylla i om man varit frånvarande från
programmet. Det står i klartext som rubrik för punkt 5. TS säger sig ha ett program där han ska söka jobb kl 08-16, måndag till fredag. Utanför dessa timmar är han
inte frånvarande från
programmet utan fri att göra vad han vill, och han arbetar då nattskift.
Om du öppnar blankett 5057 som .pdf, finns en grön ruta med "Exempel" för punkt 5. Om du klickar upp denna, kan du läsa följande:
"Evas
program är på heltid, det vill säga
åtta timmar per dag.
Den 25 januari blir Eva sjuk och går hem när det är två timmar kvar. Hon är sedan sjuk den
26 och 27 januari. Eftersom hon deltog i programmet delvis den 25 januari skriver hon inte
någon frånvarokod för den dagen. Hon skriver frånvarokoden S för den 26 och 27 januari.
Eva har också varit frånvarande från sitt program för att arbeta.
Den 7 februari var hon frånvarande hela dagen och den 8 februari var hon frånvarande
4 timmar på grund av arbete. Eva skriver frånvarokoden A både den 7 och den 8 februari.
Hon skriver 4 på den undre raden för den 8 februari. Eftersom hon var borta hela dagen
den 7 februari behöver hon inte fylla i timmarna.
"
Timmar utöver de 4 som Evas arbete inkräktade på hennes program den dagen, behöver hon inte redovisa. Även om hon i själva verket arbetade 7 timmar.
Så uppfattar i alla fall jag det som sägs i tråden. Sen kan jag väl för visso ha fått det helt om bakfoten också ...