2014-06-08, 19:38
Medlem
Flashbackministerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KidCooper
Man behver endast redovisa arbete mellan 07-17 (ej helt hundra men ungefr dom tiderna r det) p blanketten, det r dr sjlva hlet i systemet r som gr att man kan f aktivitetsstd och ln om man arbetar natt.

Det str inte p blanketten om aktivitetsersttning att det r dom tiderna ni sger... mste jag ringa till FK imorn p lunchen och frga?
Citera
2014-06-08, 19:38
Medlem
DyingAtheists avatar
Det hr r p intet stt ngot nytt. Jag hade tidigare ett eftermiddagsjobb mellan ca 13-21 och det var flera p min arbetsplats som gjorde som TS, dvs. endast redovisade timmar mellan 8-16 och p s stt fick ut ca 5000 extra varje mnad, trots att dom jobbade heltid. Det hr var ett par r sedan och d var bde Frskringskassan och Arbetsfrmedlingen fullt medvetna om det. Man skulle redovisa "frnvarande tid" (arbete eller sjuk) frn "programmet" fr timmarna 8-16 mndag-fredag. Jag frgade specifikt om man kunde jobba heltid p natten och nd f fullt std. Svaret var d "Ja, s lnge du r tillgnglig (kan svara i telefon) mellan 8-16 mndag-fredag fick jag som svar. Det r helt enkelt en lucka i systemet (som jag trodde dom tppt till fr lnge sen). Det hr utnyttjades allts systematiskt fr 2-3 r sedan och jag har inte hrt om ngon som blivit terbetalningsskyldig.

Det moraliska r det ju dock en annan femma, och jag r av den enkla sikten att har man jobb s att man klarar sin egen frsrjning s ska man ge fan i att norpa en massa bidrag, ven om det inte r specifikt "olagligt".
Citera
2014-06-08, 19:41
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackministern
Det str inte p blanketten om aktivitetsersttning att det r dom tiderna ni sger... mste jag ringa till FK imorn p lunchen och frga?

Tidigare s var det 8-16 (eller om det nu var 7-17). Det r jag 100 % sker p. Om det sen stod p sjlva blanketten eller om det stod i beskrivningen fr hur man skulle fylla i blanketten minns jag inte.
Citera
2014-06-08, 19:50
Medlem
KidCoopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackministern

Nej det str inte p blanketten men i informationen om aktivitetsstd. Och jag frgade personalen p frskringskassan mnga gnger om detta d jag var s rdd fr att bli terbetalningsskyldig men de sa varje gng att man inte behver redovisa fr nattjobb eftersom att d har jag ju inte varit borta frn mitt program p af.

Vill du ringa och bekrfta detta s fr du vl gra det.
Citera
2014-06-08, 20:13
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KidCooper
Nej det str inte p blanketten men i informationen om aktivitetsstd. Och jag frgade personalen p frskringskassan mnga gnger om detta d jag var s rdd fr att bli terbetalningsskyldig men de sa varje gng att man inte behver redovisa fr nattjobb eftersom att d har jag ju inte varit borta frn mitt program p af.

Vill du ringa och bekrfta detta s fr du vl gra det.

Du intygar p heder och samvete att du inte haft ett jobb skriftligt nr du begr pengar frn Frskringskassan, och nr du ljuger, gr du dig skyldig till bidragsbrott. Gissar att vi r mnga som ringer Frskringskassan i morgon.

Det finns ingen lucka, men det finns kriminella lgnhalsar! Att ni inte blivit upptckta n, beror p att samkrning av uppgifter inte gjorts. Det ska jag be om i morgon. Ni stjl pengar frn gamla, sjuka, skolbarn med flera! Det r vl s p denna sajt, att man tror att invandrare stjl, men svenska medborgare r inte bttre. Ni vet att ni gr fel, och jag hoppas att ni blir fett dmda.
Citera
2014-06-08, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Just det, du ska fylla i antal timmar. Du ska inte ange klockslag, precis som jag sa. Det r du sjlv som hittat p det dr om klockslag.

1. Du ljuger redan fr Frskringskassan nr du sger att du r frnvarande p grund av arbete. Du jobbar ju inte den tiden, du r hemma och sover! Du jobbade ju p kvllen, eller hur?

2. Du har hittat p egna regler, bifoga bild p korten samt skriftligt bevis p att det r som du pstr. Du ljuger. Alla in din sits redovisar p samma stt. Antal jobbtimmar, oavsett tid p dygnet.

DU ARBETAR OCH D SKA DU INTE HA BIDRAG!

Shr tolkar jag deras uppfattning:

I blankett 5057, under punkt 5, ska man fylla i om man varit frnvarande frn programmet. Det str i klartext som rubrik fr punkt 5. TS sger sig ha ett program dr han ska ska jobb kl 08-16, mndag till fredag. Utanfr dessa timmar r han inte frnvarande frn programmet utan fri att gra vad han vill, och han arbetar d nattskift.

Om du ppnar blankett 5057 som .pdf, finns en grn ruta med "Exempel" fr punkt 5. Om du klickar upp denna, kan du lsa fljande:

"Evas program r p heltid, det vill sga tta timmar per dag.

Den 25 januari blir Eva sjuk och gr hem nr det r tv timmar kvar. Hon r sedan sjuk den
26 och 27 januari. Eftersom hon deltog i programmet delvis den 25 januari skriver hon inte
ngon frnvarokod fr den dagen. Hon skriver frnvarokoden S fr den 26 och 27 januari.

Eva har ocks varit frnvarande frn sitt program fr att arbeta.
Den 7 februari var hon frnvarande hela dagen och den 8 februari var hon frnvarande
4 timmar p grund av arbete. Eva skriver frnvarokoden A bde den 7 och den 8 februari.

Hon skriver 4 p den undre raden fr den 8 februari. Eftersom hon var borta hela dagen
den 7 februari behver hon inte fylla i timmarna.
"

Timmar utver de 4 som Evas arbete inkrktade p hennes program den dagen, behver hon inte redovisa. ven om hon i sjlva verket arbetade 7 timmar.

S uppfattar i alla fall jag det som sgs i trden. Sen kan jag vl fr visso ha ftt det helt om bakfoten ocks ...
Citera
2014-06-08, 20:52
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HJ-C
Shr tolkar jag deras uppfattning:

I blankett 5057, under punkt 5, ska man fylla i om man varit frnvarande frn programmet. Det str i klartext som rubrik fr punkt 5. TS sger sig ha ett program dr han ska ska jobb kl 08-16, mndag till fredag. Utanfr dessa timmar r han inte frnvarande frn programmet utan fri att gra vad han vill, och han arbetar d nattskift.

Om du ppnar blankett 5057 som .pdf, finns en grn ruta med "Exempel" fr punkt 5. Om du klickar upp denna, kan du lsa fljande:

"Evas program r p heltid, det vill sga tta timmar per dag.

Den 25 januari blir Eva sjuk och gr hem nr det r tv timmar kvar. Hon r sedan sjuk den
26 och 27 januari. Eftersom hon deltog i programmet delvis den 25 januari skriver hon inte
ngon frnvarokod fr den dagen. Hon skriver frnvarokoden S fr den 26 och 27 januari.

Eva har ocks varit frnvarande frn sitt program fr att arbeta.
Den 7 februari var hon frnvarande hela dagen och den 8 februari var hon frnvarande
4 timmar p grund av arbete. Eva skriver frnvarokoden A bde den 7 och den 8 februari.

Hon skriver 4 p den undre raden fr den 8 februari. Eftersom hon var borta hela dagen
den 7 februari behver hon inte fylla i timmarna.
"

Timmar utver de 4 som Evas arbete inkrktade p hennes program den dagen, behver hon inte redovisa. ven om hon i sjlva verket arbetade 7 timmar.

S uppfattar i alla fall jag det som sgs i trden. Sen kan jag vl fr visso ha ftt det helt om bakfoten ocks ...

Problemet r att de hr individerna sover kl. 8-16, fr att sen kunna jobba "valfri tid" efter mellan 17-07. De skte varken jobb eller var p plats ngonstans mellan 8-16. Allts deltog de inte i programmet. Det r fysiskt omjligt att inte sova.

Hur ser deras dygn ut d, fr killen som jobbar 90 procent?

Han arbetar kanske 35 timmar i veckan:
8-16 smn
18-03 jobb
03-08 std, disk, tvtt, matlagning, matinkp, fritid, flashbackande

Han kan inte delta i ett program 40 timmar i veckan och arbeta 35 timmar. Det r fysiskt omjligt!

Ts ska delta i program fr att han inte jobbar! Han r inte ens berttigad att delta i programmet om han jobbar. Det r till fr arbetslsa. Hur man n vrider och vnder p det, jobbar han 90 procent ska han redovisa det.
Senast redigerad av Cinnabar 2014-06-08 kl. 21:03.
Citera
2014-06-08, 20:55
Medlem
GoFuckADucks avatar
Citat:
Gissar att vi r mnga som ringer Frskringskassan i morgon.

Bttre att ringa och tipsa om detta hos Aftonbladet eller Expressen, d kommer det verkligen bli slag om saken gllande detta bidragsfusk.
Citera
2014-06-08, 20:58
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoFuckADuck
Bttre att ringa och tipsa om detta hos Aftonbladet eller Expressen, d kommer det verkligen bli slag om saken gllande detta bidragsfusk.

Det blir ingen nyhet frrn man kan bevisa bidragsfusk, och d mste Frskringskassan frst samkra uppgifter. Frslagsvis ska man kolla upp ungdomar i fas 1-2-3 som redovisar via "kort" till Frskringskassan. Om deras taxerade inkomst inte stmmer med den ersttning de fr frn Frskringskassan arbetar de, och arbetar man och inte redovisar detta, r det bidragsfusk.

Det r tilltet att arbeta, men det r olagligt att inte redovisa det.
Citera
2014-06-08, 20:59
Medlem
Citat:
Problemet r att de hr individerna inte deltar i ngot program, de sker inte heller arbete hemifrn. I stllet vilar de eller sover de hr timmarna, fr att sen kunna arbeta p kvll eller natt, allts de skaffar medvetet ett jobb utanfr de hr timmarna 8-16.

De har inte gjort rtt nd, d de skulle ha kryssat i att de inte deltagit i programmet. De sov ju!

Ja, det r ju nsta sak ... Hur man skter sitt tilldelade program, i synnerhet ett som r svrt att kontrollera, som i TS fall dr han helt enkelt blivit placerad hemma hos sig sjlv. Det sks kanske inte alltid aktivt jobb under 8 timmar, nej. D frstr jag vad du menar, och kan vl ocks hlla med om att ifall fuskar med programmet till frmn fr ett "inofficiellt" (hittar inget bttre ord) jobb, r det en helt annan sak ...
Citera
2014-06-08, 21:08
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Det blir ingen nyhet frrn man kan bevisa bidragsfusk, och d mste Frskringskassan frst samkra uppgifter. Frslagsvis ska man kolla upp ungdomar i fas 1-2-3 som redovisar via "kort" till Frskringskassan. Om deras taxerade inkomst inte stmmer med den ersttning de fr frn Frskringskassan arbetar de, och arbetar man och inte redovisar detta, r det bidragsfusk.

Det r tilltet att arbeta, men det r olagligt att inte redovisa det.

Fast nu redovisas det ju helt enligt hur Frskringskassan sger att det ska redovisas. Jag ppekade/ifrgasatte det hr redan fr flera r sedan ungefr shr: "Man kan allts arbeta heltid men nd f full ersttning om man bara jobbar kvll/natt/helg? Det blir ju jttekonstigt..." "Ja, det r lite konstigt men det r s det r bestmt".

Mitt "program" var inte ngot annat n att jag skulle vara tillgnglig p telefon/bokat mte mellan 8-16 mndag-fredag. Det fanns d inte ens ngot krav p att redovisa skta jobb eller annat.
Citera
2014-06-08, 21:09
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyingAtheist
Fast nu redovisas det ju helt enligt hur Frskringskassan sger att det ska redovisas. Jag ppekade/ifrgasatte det hr redan fr flera r sedan ungefr shr: "Man kan allts arbeta heltid men nd f full ersttning om man bara jobbar kvll/natt/helg? Det blir ju jttekonstigt..." "Ja, det r lite konstigt men det r s det r bestmt".

Mitt "program" var inte ngot annat n att jag skulle vara tillgnglig p telefon/bokat mte mellan 8-16 mndag-fredag. Det fanns d inte ens ngot krav p att redovisa skta jobb eller annat.

Punkt 3, p blanketten 5057:
"Fyll i hr om du arbetat med ln under perioden".

S vad gr du d? Fyller du inte i att du arbetat?

Str inte detta p ditt kort, ts?

Det r straffbart att utelmna uppgifter!

Jag vill se en bild p era kort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in