2014-06-08, 08:24
Medlem
Jag hade ocks aktivitetsstd fr ett par r sedan. Gick en utbildning, men fortsatte ha det eftert i cirka 6 mnader innan jag fick heltidsjobb. Arbetade iaf p ett annat jobb kvllar och ntter, dock ej s mycket. Vilket jag ngrar idag! Kunde precis som dig TS hva in 25-40.000 efter skatt om jag nu ville.

Det r tilltet att jobba hur mycket man vill. Det finns nd en grns vilken Arbetsfrmedlingen inte har koll p, men vid den grnsen brukar de rda sina klienter att skriva ut sig frn arbetsfrmedlingen eftersom de nd kommer upp p heltid i timmar.
Citera
2014-06-08, 08:34
Medlem
Och sen till alla er som tycker jag r en parasit och tar era skatte pengar

1. Det r inte jag som har valt dessa reglerna.

2. Efter att man gtt p a-kassa i 3 mnader och r under 25 ker man in i jobbgarantin vare sig man vill eller inte, du kan allts inte vlja att stanna kvar och stmpla p a-kassan.

3. Jag har betalt in a-kassa i 3 rstid, s varfr skulle jag sga till dem nu: Nej tack jag vill inte ha era extra pengar! Lt andra utnyttja systemet istllet som r mindre vrda det.

4. Gr jag ur skiter jag mig sjlv i nven fr finns det ej mer jobb dr jag r, s fr jag ny karens p a-kassan samt anska om en ny a-kassa period.

5. Skulle vl inte pst att jag tar era skattepengar, tar snarare tillbaka lite av mina egna. Ni fr ju ha i tanke att jag skattar givetvis ocks p alla pengar som kommer in.

T.ex. frra mnaden skattade jag 25.457 kr p min ln. ven om vi skulle dra av de 10.000 jag fr av staten, p de jag skattar skulle jag nd skatta lngt ver vad mnga som sitter hr inne och klagar gr....
Citera
2014-06-08, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Jag hade ocks aktivitetsstd fr ett par r sedan. Gick en utbildning, men fortsatte ha det eftert i cirka 6 mnader innan jag fick heltidsjobb. Arbetade iaf p ett annat jobb kvllar och ntter, dock ej s mycket. Vilket jag ngrar idag! Kunde precis som dig TS hva in 25-40.000 efter skatt om jag nu ville.

Det r tilltet att jobba hur mycket man vill. Det finns nd en grns vilken Arbetsfrmedlingen inte har koll p, men vid den grnsen brukar de rda sina klienter att skriva ut sig frn arbetsfrmedlingen eftersom de nd kommer upp p heltid i timmar.

Precis!
Citera
2014-06-08, 10:17
Medlem
Mnga i trden som har noll koll verkar det som. Nr jag var med i jobb och utvecklingsgarantin s fungerade det likadant, jag fick 10k+ i mnaden frn frskringskassan och jag kunde jobba natt/kvll/helg och fortfarande f samma summa frn fk.

Kommer man till jobb och utvecklingsgarantin s har man vissa frdelar...Det r drfr det funkar att jobba samtidigt.

Problemet fr ts r om han mste g med i ngot program p dagtid, d blir det svrt att orka fortstta jobba natt samtidigt.
Citera
2014-06-08, 11:48
Medlem
KidCoopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osten89
Shr ligger det till:

Fr cirka 2 r sen blev jag arbetsls.

Fick a-kassa men hittade snabbt ett nytt jobb och brjade jobba natt.

Var fortfarande inskriven hos arbetsfrmedlingen d jag bara har timanstllning samt fasta tider under sommaren s jag kommer inte upp till 100 % arbete som p tidigare jobb. Allts har jag rtt till att fortfarande stmpla den % som fattas upp till 100 %.

Nattjobbet jag har r p 90 %.

Vilket innebr att jag kryssar i de dagar jag jobbar och de dagar jag inte jobbar fr jag a-kassa fr.

Efter att ha gtt en period p a-kassa samtidigt som jag jobbar s gick a-kassan ver till aktivitetsstd.

Nr man har aktivitetsstd har man ett program p arbetsfrmedlingen som r frn kl 8-16 mn-fre.

I mitt fall ska jag ska jobb hemifrn.

Nr jag jobbar natt s behver jag allts inte skriva in det p blanketten jag skickar in till frskringskassan.

Vilket betyder att jag fr 10.000 kr varje mnad frn frskringskassan. oavsett hur mkt jag jobbar.

S i nstan 8 mnader nu har jag ftt 10.000 kr frn frskringskassan samt ln frn mitt nattarbete. Lgsta lnnen jag ftt p nattarbetet r 20.000 kr detta r en vldigt dlig mnad med f tider.

bsta mnader har jag ut 33.500 + kr. Vilket innebr att ja fr ut mellan 30.000-43.000 kr varje mnad.

Frgan jag stller mig r hur lnge jag kan hlla p shr??

Sen har jag en frga till: har jag rtt till ledighet nr jag r med i aktivitetsstdet ?

Jag gjorde ungefr samma sak ett tag och jag var jttenoga med att kolla med frskringskassan om jag verkligen hade rtt till dom pengarna jag fick men det hade jag. Jag pratade med dom p arbetsfrmedlingen ocks fr att vara sker och dom var vl medvetna om att man kunde gra s och att det r ett litet hl i systemet dr.
Dock nr du hamnar i fas 2 s mste du ha en daglig aktivitet ven om du har arbete s lnge du r inskriven p AF. Arbetar du sg 90% behver du bara ha 10% aktivitet (tex praktik) men d fr du ven bara 10% av aktivitetsstdet, s tills dess skulle vl jag sga att det r vrt att hlla p.

Sen vet jag inte om det r okej nr du arbetar hela 90%, har fr mig att arbetar man ver ngon viss % s r man inte berttigad aktivitetsstd, kolla upp det fr att rka ut fr att f betala tillbaka.
Citera
2014-06-08, 14:55
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KidCooper
Jag gjorde ungefr samma sak ett tag och jag var jttenoga med att kolla med frskringskassan om jag verkligen hade rtt till dom pengarna jag fick men det hade jag. Jag pratade med dom p arbetsfrmedlingen ocks fr att vara sker och dom var vl medvetna om att man kunde gra s och att det r ett litet hl i systemet dr.
Dock nr du hamnar i fas 2 s mste du ha en daglig aktivitet ven om du har arbete s lnge du r inskriven p AF. Arbetar du sg 90% behver du bara ha 10% aktivitet (tex praktik) men d fr du ven bara 10% av aktivitetsstdet, s tills dess skulle vl jag sga att det r vrt att hlla p.

Sen vet jag inte om det r okej nr du arbetar hela 90%, har fr mig att arbetar man ver ngon viss % s r man inte berttigad aktivitetsstd, kolla upp det fr att rka ut fr att f betala tillbaka.

Hur redovisar du p blanketten? Ni r mytomaner hela bunten.
P blanketten ska du fylla i om du arbetat. Gr du inte det? Sedan ska du fylla i antal timmar. Gr du inte det heller?

Varfr ska du ha samhllets std om du arbetar? Urskta, men jag frstr inte!
Citera
2014-06-08, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KidCooper

Jag jobbar ej 90 % det r olika frn mnad till mnad
Citera
2014-06-08, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
P blanketten ska du fylla i om du arbetat. Gr du inte det? Sedan ska du fylla i antal timmar. Gr du inte det heller?

De frsta tv mnaderna fyllde jag i blanketten utifrn hur mkt jag jobbat. Allts fyllde jag ven i p helgerna.

Om du har kollat p blanketten str dr ju datum nr man fyller i.

Sen fick jag ett brev dr frskringskassan undrade hur mitt program var upplagt. S jag ringde upp dem och berttade hur det lg till, allts att jag r inskriven som vanligt i jobb och ungdomsgarantin frn 8-16 mn-fre.

D sa hon till mig att om mitt nuvarande arbete krockar med dessa tider eller ger mig frhinder s mste jag fylla x antal timmar jag r borta. Annars ska jag inte fylla i ngot alls. S tv blanketterna jag hade fyllt i fick jag gra om, vilket innebar att jag tog bort alla tider jag fyllt i och skicka in dem p nytt. S som hon p frskringskassan upplyst mig om.
Citera
2014-06-08, 15:59
Medlem
KidCoopers avatar
Citat:

Man behver endast redovisa arbete mellan 07-17 (ej helt hundra men ungefr dom tiderna r det) p blanketten, det r dr sjlva hlet i systemet r som gr att man kan f aktivitetsstd och ln om man arbetar natt.
Citera
2014-06-08, 16:14
Medlem
Citat:
Nej, det stmmer inte alls.

Du ska ange en siffra fr antal timmar. Det gr inte ens att fylla i klockslag s som ts pstr, det finns inget utrymme fr det. Allts r trden trams, ett frsk att skapa ilska kring ngot som inte ens gr att gra.

Jag har tittat igenom alla blanketter nu, och jag kan inte hitta en enda dr klockslag r relevanta, de frgar inte efter det, utan de vill bara veta om du jobbat, och hur mnga timmar. Nr p dygnet spelar ingen roll!

Lge fr frskringkassan att inleda ett projekt som stmmer av taxerad inkomst med stdet frn F-kassan. Ingen som uppbr 100 procent std kan tjna ngon strre summa. Ts r ute och cyklar och br allvarligt fundera p vad som kan hnda med terbetalningskrav och dom.

Det r ingen lucka, utan rent kriminell verksamhet, medveten sdan. Alla som jobbar mste ange antal timmar.

Skulle det vara som ts sger, skulle alla stttade endast kunna ta jobb mellan 9-16. Nej, ts, du ska kunna ta jobb med vilka arbetstider som helst, och gr du det, ska du bertta det fr frskringskassan. Det str klart och tydligt, och kan INTE missfrsts!

Lt sga att ts kan tjna som mest mellan 50-100.000:- p sitt f-kassestd. Ts har dock deklarerat fr 300.000:- Hur svrt blir det fr frskringskassan att bevisa fusket? Gissa.

Du r verkligen efterbliven! Man ska inte fylla I klockslag eller datum, man ska fylla I jobb man har haft mellan 8-16 ca: als allt annat jobb n dem tiderna ska du INTE fylla I, ingen bryr sig om du jobbar som lkare eller pilot efter 16 mn-fre. FRSTR DU NU?
Citera
2014-06-08, 19:09
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abu-hajar
Du r verkligen efterbliven! Man ska inte fylla I klockslag eller datum, man ska fylla I jobb man har haft mellan 8-16 ca: als allt annat jobb n dem tiderna ska du INTE fylla I, ingen bryr sig om du jobbar som lkare eller pilot efter 16 mn-fre. FRSTR DU NU?

Nej, jag frstr inte. Blanketten r inte utformad s. Vilken blankett fyller du i d? Jag kan inte se en enda blankett p Frskringskassans webb som passar din beskrivning. Du ljuger.
Citera
2014-06-08, 19:15
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osten89
Det r ju shr att jag gr ett program p arbetsfrmedlingen som heter jobb och ungdomsgaranti d jag r under 25 r.

Vilket innebr att man ska va tillgnglig mellan 8-17.

Under den hr tiden har du antigen praktik, gr p mten p AF eller sker jobb.

I mitt fall ska jag ska jobb hemifrn d jag har tillgng till internet hemma och jag ej behver sitta nere p AF och ska jobb. Anledningen till att jag ej ftt ngn praktikplats r just fr att jag arbetar som timanstlld.

Jag har mten 2 gnger i mnaden p AF dr jag trffar min handlggare.

Vi diskuterar d hur det gr p mitt jobb samt hur de gr med mitt jobbskande.

Nu har jag varit med i 8 mnader och ska f en jobbcoach som jag ska trffa en gng i veckan.

Nr jag fyller i korten frn frskringskassan s mycket riktigt ska man fylla i x antal timmar man jobbar dock endast under tiden d jag r frnvarande frn mitt program pga av arbete.

Givetvis har jag dubbel kollat detta med frskringskassan, dr de sger att man ska g till vga s som de str ovan.

S jag gr absolut inget olagligt.

Just det, du ska fylla i antal timmar. Du ska inte ange klockslag, precis som jag sa. Det r du sjlv som hittat p det dr om klockslag.

1. Du ljuger redan fr Frskringskassan nr du sger att du r frnvarande p grund av arbete. Du jobbar ju inte den tiden, du r hemma och sover! Du jobbade ju p kvllen, eller hur?

2. Du har hittat p egna regler, bifoga bild p korten samt skriftligt bevis p att det r som du pstr. Du ljuger. Alla in din sits redovisar p samma stt. Antal jobbtimmar, oavsett tid p dygnet.

DU ARBETAR OCH D SKA DU INTE HA BIDRAG!
Senast redigerad av Cinnabar 2014-06-08 kl. 19:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in