Flashback bygger pepparkakshus!
2014-06-08, 08:24
Medlem
Jag hade också aktivitetsstöd för ett par år sedan. Gick en utbildning, men fortsatte ha det efteråt i cirka 6 månader innan jag fick heltidsjobb. Arbetade iaf på ett annat jobb kvällar och nätter, dock ej så mycket. Vilket jag ångrar idag! Kunde precis som dig TS håva in 25-40.000 efter skatt om jag nu ville.

Det är tillåtet att jobba hur mycket man vill. Det finns ändå en gräns vilken Arbetsförmedlingen inte har koll på, men vid den gränsen brukar de råda sina klienter att skriva ut sig från arbetsförmedlingen eftersom de ändå kommer upp på heltid i timmar.
Citera
2014-06-08, 08:34
Medlem
Och sen till alla er som tycker jag är en parasit och tar era skatte pengar

1. Det är inte jag som har valt dessa reglerna.

2. Efter att man gått på a-kassa i 3 månader och är under 25 åker man in i jobbgarantin vare sig man vill eller inte, du kan alltså inte välja att stanna kvar och stämpla på a-kassan.

3. Jag har betalt in a-kassa i 3 årstid, så varför skulle jag säga till dem nu: Nej tack jag vill inte ha era extra pengar! Låt andra utnyttja systemet istället som är mindre värda det.

4. Går jag ur skiter jag mig själv i näven för finns det ej mer jobb där jag är, så får jag ny karens på a-kassan samt ansöka om en ny a-kassa period.

5. Skulle väl inte påstå att jag tar era skattepengar, tar snarare tillbaka lite av mina egna. Ni får ju ha i åtanke att jag skattar givetvis också på alla pengar som kommer in.

T.ex. förra månaden skattade jag 25.457 kr på min lön. Även om vi skulle dra av de 10.000 jag får av staten, på de jag skattar skulle jag ändå skatta långt över vad många som sitter här inne och klagar gör....
Citera
2014-06-08, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Jag hade också aktivitetsstöd för ett par år sedan. Gick en utbildning, men fortsatte ha det efteråt i cirka 6 månader innan jag fick heltidsjobb. Arbetade iaf på ett annat jobb kvällar och nätter, dock ej så mycket. Vilket jag ångrar idag! Kunde precis som dig TS håva in 25-40.000 efter skatt om jag nu ville.

Det är tillåtet att jobba hur mycket man vill. Det finns ändå en gräns vilken Arbetsförmedlingen inte har koll på, men vid den gränsen brukar de råda sina klienter att skriva ut sig från arbetsförmedlingen eftersom de ändå kommer upp på heltid i timmar.

Precis!
Citera
2014-06-08, 10:17
Medlem
Många i tråden som har noll koll verkar det som. När jag var med i jobb och utvecklingsgarantin så fungerade det likadant, jag fick 10k+ i månaden från försäkringskassan och jag kunde jobba natt/kväll/helg och fortfarande få samma summa från fk.

Kommer man till jobb och utvecklingsgarantin så har man vissa fördelar...Det är därför det funkar att jobba samtidigt.

Problemet för ts är om han måste gå med i något program på dagtid, då blir det svårt att orka fortsätta jobba natt samtidigt.
Citera
2014-06-08, 11:48
Medlem
KidCoopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osten89
Såhär ligger det till:

För cirka 2 år sen blev jag arbetslös.

Fick a-kassa men hittade snabbt ett nytt jobb och började jobba natt.

Var fortfarande inskriven hos arbetsförmedlingen då jag bara har timanställning samt fasta tider under sommaren så jag kommer inte upp till 100 % arbete som på tidigare jobb. Alltså har jag rätt till att fortfarande stämpla den % som fattas upp till 100 %.

Nattjobbet jag har är på 90 %.

Vilket innebär att jag kryssar i de dagar jag jobbar och de dagar jag inte jobbar får jag a-kassa för.

Efter att ha gått en period på a-kassa samtidigt som jag jobbar så gick a-kassan över till aktivitetsstöd.

När man har aktivitetsstöd har man ett program på arbetsförmedlingen som är från kl 8-16 mån-fre.

I mitt fall ska jag söka jobb hemifrån.

När jag jobbar natt så behöver jag alltså inte skriva in det på blanketten jag skickar in till försäkringskassan.

Vilket betyder att jag får 10.000 kr varje månad från försäkringskassan. oavsett hur mkt jag jobbar.

Så i nästan 8 månader nu har jag fått 10.000 kr från försäkringskassan samt lön från mitt nattarbete. Lägsta lönnen jag fått på nattarbetet är 20.000 kr detta är en väldigt dålig månad med få tider.

bästa månader har jag ut 33.500 + kr. Vilket innebär att ja får ut mellan 30.000-43.000 kr varje månad.

Frågan jag ställer mig är hur länge jag kan hålla på såhär??

Sen har jag en fråga till: har jag rätt till ledighet när jag är med i aktivitetsstödet ?

Jag gjorde ungefär samma sak ett tag och jag var jättenoga med att kolla med försäkringskassan om jag verkligen hade rätt till dom pengarna jag fick men det hade jag. Jag pratade med dom på arbetsförmedlingen också för att vara säker och dom var väl medvetna om att man kunde göra så och att det är ett litet hål i systemet där.
Dock när du hamnar i fas 2 så måste du ha en daglig aktivitet även om du har arbete så länge du är inskriven på AF. Arbetar du säg 90% behöver du bara ha 10% aktivitet (tex praktik) men då får du även bara 10% av aktivitetsstödet, så tills dess skulle väl jag säga att det är värt att hålla på.

Sen vet jag inte om det är okej när du arbetar hela 90%, har för mig att arbetar man över någon viss % så är man inte berättigad aktivitetsstöd, kolla upp det för att råka ut för att få betala tillbaka.
Citera
2014-06-08, 14:55
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KidCooper
Jag gjorde ungefär samma sak ett tag och jag var jättenoga med att kolla med försäkringskassan om jag verkligen hade rätt till dom pengarna jag fick men det hade jag. Jag pratade med dom på arbetsförmedlingen också för att vara säker och dom var väl medvetna om att man kunde göra så och att det är ett litet hål i systemet där.
Dock när du hamnar i fas 2 så måste du ha en daglig aktivitet även om du har arbete så länge du är inskriven på AF. Arbetar du säg 90% behöver du bara ha 10% aktivitet (tex praktik) men då får du även bara 10% av aktivitetsstödet, så tills dess skulle väl jag säga att det är värt att hålla på.

Sen vet jag inte om det är okej när du arbetar hela 90%, har för mig att arbetar man över någon viss % så är man inte berättigad aktivitetsstöd, kolla upp det för att råka ut för att få betala tillbaka.

Hur redovisar du på blanketten? Ni är mytomaner hela bunten.
På blanketten ska du fylla i om du arbetat. Gör du inte det? Sedan ska du fylla i antal timmar. Gör du inte det heller?

Varför ska du ha samhällets stöd om du arbetar? Ursäkta, men jag förstår inte!
Citera
2014-06-08, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KidCooper

Jag jobbar ej 90 % det är olika från månad till månad
Citera
2014-06-08, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
På blanketten ska du fylla i om du arbetat. Gör du inte det? Sedan ska du fylla i antal timmar. Gör du inte det heller?

De första två månaderna fyllde jag i blanketten utifrån hur mkt jag jobbat. Alltså fyllde jag även i på helgerna.

Om du har kollat på blanketten står där ju datum när man fyller i.

Sen fick jag ett brev där försäkringskassan undrade hur mitt program var upplagt. Så jag ringde upp dem och berättade hur det låg till, alltså att jag är inskriven som vanligt i jobb och ungdomsgarantin från 8-16 mån-fre.

Då sa hon till mig att om mitt nuvarande arbete krockar med dessa tider eller ger mig förhinder så måste jag fylla x antal timmar jag är borta. Annars ska jag inte fylla i något alls. Så två blanketterna jag hade fyllt i fick jag göra om, vilket innebar att jag tog bort alla tider jag fyllt i och skicka in dem på nytt. Så som hon på försäkringskassan upplyst mig om.
Citera
2014-06-08, 15:59
Medlem
KidCoopers avatar
Citat:

Man behöver endast redovisa arbete mellan 07-17 (ej helt hundra men ungefär dom tiderna är det) på blanketten, det är där själva hålet i systemet är som gör att man kan få aktivitetsstöd och lön om man arbetar natt.
Citera
2014-06-08, 16:14
Medlem
Citat:
Nej, det stämmer inte alls.

Du ska ange en siffra för antal timmar. Det går inte ens att fylla i klockslag så som ts påstår, det finns inget utrymme för det. Alltså är tråden trams, ett försök att skapa ilska kring något som inte ens går att göra.

Jag har tittat igenom alla blanketter nu, och jag kan inte hitta en enda där klockslag är relevanta, de frågar inte efter det, utan de vill bara veta om du jobbat, och hur många timmar. När på dygnet spelar ingen roll!

Läge för försäkringkassan att inleda ett projekt som stämmer av taxerad inkomst med stödet från F-kassan. Ingen som uppbär 100 procent stöd kan tjäna någon större summa. Ts är ute och cyklar och bör allvarligt fundera på vad som kan hända med återbetalningskrav och dom.

Det är ingen lucka, utan rent kriminell verksamhet, medveten sådan. Alla som jobbar måste ange antal timmar.

Skulle det vara som ts säger, skulle alla stöttade endast kunna ta jobb mellan 9-16. Nej, ts, du ska kunna ta jobb med vilka arbetstider som helst, och gör du det, ska du berätta det för försäkringskassan. Det står klart och tydligt, och kan INTE missförstås!

Låt säga att ts kan tjäna som mest mellan 50-100.000:- på sitt f-kassestöd. Ts har dock deklarerat för 300.000:-… Hur svårt blir det för försäkringskassan att bevisa fusket? Gissa.

Du är verkligen efterbliven! Man ska inte fylla I klockslag eller datum, man ska fylla I jobb man har haft mellan 8-16 ca: alså allt annat jobb än dem tiderna ska du INTE fylla I, ingen bryr sig om du jobbar som läkare eller pilot efter 16 mån-fre. FÖRSTÅR DU NU?
Citera
2014-06-08, 19:09
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abu-hajar
Du är verkligen efterbliven! Man ska inte fylla I klockslag eller datum, man ska fylla I jobb man har haft mellan 8-16 ca: alså allt annat jobb än dem tiderna ska du INTE fylla I, ingen bryr sig om du jobbar som läkare eller pilot efter 16 mån-fre. FÖRSTÅR DU NU?

Nej, jag förstår inte. Blanketten är inte utformad så. Vilken blankett fyller du i då? Jag kan inte se en enda blankett på Försäkringskassans webb som passar din beskrivning. Du ljuger.
Citera
2014-06-08, 19:15
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osten89
Det är ju såhär att jag går ett program på arbetsförmedlingen som heter jobb och ungdomsgaranti då jag är under 25 år.

Vilket innebär att man ska va tillgänglig mellan 8-17.

Under den här tiden har du antigen praktik, går på möten på AF eller söker jobb.

I mitt fall ska jag söka jobb hemifrån då jag har tillgång till internet hemma och jag ej behöver sitta nere på AF och söka jobb. Anledningen till att jag ej fått ngn praktikplats är just för att jag arbetar som timanställd.

Jag har möten 2 gånger i månaden på AF där jag träffar min handläggare.

Vi diskuterar då hur det går på mitt jobb samt hur de går med mitt jobbsökande.

Nu har jag varit med i 8 månader och ska få en jobbcoach som jag ska träffa en gång i veckan.

När jag fyller i korten från försäkringskassan mycket riktigt ska man fylla i x antal timmar man jobbar dock endast under tiden då jag är frånvarande från mitt program pga av arbete.

Givetvis har jag dubbel kollat detta med försäkringskassan, där de säger att man ska gå till väga så som de står ovan.

Så jag gör absolut inget olagligt.

Just det, du ska fylla i antal timmar. Du ska inte ange klockslag, precis som jag sa. Det är du själv som hittat på det där om klockslag.

1. Du ljuger redan för Försäkringskassan när du säger att du är frånvarande på grund av arbete. Du jobbar ju inte den tiden, du är hemma och sover! Du jobbade ju på kvällen, eller hur?

2. Du har hittat på egna regler, bifoga bild på korten samt skriftligt bevis på att det är som du påstår. Du ljuger. Alla in din sits redovisar på samma sätt. Antal jobbtimmar, oavsett tid på dygnet.

DU ARBETAR OCH DÅ SKA DU INTE HA BIDRAG!
Senast redigerad av Cinnabar 2014-06-08 kl. 19:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in