2014-06-06, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quaddare
vet inte exakt månadsinkomsten men 19-20k innan skatt kanske.. ingen superlön direkt men har inte 1 krona i utgifter mer än min bil.

Och nej de är inte för nöje, utan för att jag ska ha en sommar och en vinter bil.... jag pendlar 9 mil om dagen också.

Jag tvivlar inte på att du kan betala för dig med ovanstående i åtanke, jag tycker bara att dina prioriteringar inte är i ordning. Men det är din ensak och inte min, så jag lämnar det med vad jag fått sagt.
Senast redigerad av tago 2014-06-06 kl. 19:16.
Citera
2014-06-06, 19:04
Medlem
Jag blev inte beviljad lån på min bank (swedbank) men jag antar för att kreditupplysningen på förra året inte är så posetiv, då jag bara jobbade några månader i slutet på förra året. Något man kan göra åt detta? hur ska man göra? all hjälp vore fett bra.
Citera
2014-06-06, 19:06
Medlem
Citat:
Jag blev inte beviljad lån på min bank (swedbank) men jag antar för att kreditupplysningen på förra året inte är så posetiv, då jag bara jobbade några månader i slutet på förra året. Något man kan göra åt detta? hur ska man göra? all hjälp vore fett bra.

1) Gå till en annan bank. Troligen är mindre aktörer mer flexibla.
2) Låta dina föräldrar gå i borgen för dig, vilket i mitt tycke är dålig stil.
3) Fortsätta jobba tills din kreditvärdighet har gått upp. Ett lån är en risk för banken och framför allt för låntagaren. Så den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.
Senast redigerad av tago 2014-06-06 kl. 19:11.
Citera
2014-06-06, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tago
1) Gå till en annan bank.
2) Låta dina föräldrar gå i borgen för dig, vilket i mitt tycke är dålig stil.
3) Fortsätta jobba tills din kreditvärdighet har gått upp. Ett lån är en risk för banken och framför allt för låntagaren. Så den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.

är "medsökande" borgen då eller?
Citera
2014-06-06, 19:13
Medlem
Citat:
är "medsökande" borgen då eller?

Ja förmodligen. Om inte det funkar får din föräldrar ta lånet och ni skriva något kontrakt eller dylikt.
Citera
2014-06-06, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tago
Ja förmodligen. Om inte det funkar får din föräldrar ta lånet och ni skriva något kontrakt eller dylikt.

ah okej får ansöka med dom då.
Citera
2014-06-06, 19:40
Medlem
Vad är skillnad på medlemslån/privatlån?
Citera
2014-06-06, 20:04
Medlem
Citat:
Vad är skillnad på medlemslån/privatlån?

När du som är fackligt ansluten behöver låna pengar eller vill lösa ett annat dyrare lån erbjuder Medlemslånet en förmånlig ränta utan avgifter. - Google
Citera
2014-06-06, 20:53
Medlem
Citat:
jag vill ha en sommarbil och en vinter bil, bmwn är redan betalad kontant så varför göra sig av med den helt i onödan. Bättre att ha den på vintern och trimma sönder den jäkeln och ha som en lekbil...

men det är ju just detta jag ber om hjälp, vart ska jag söka? hur ska jag gå tillväga? vart hur när??? kan jag få ett lån...

En del av mig vill bara skrika FÖR HELVETE, VAD GÖR DU? Fattar du vad det betyder att ta upp onödiga krediter? Jag tror att dem flesta av oss som skrivit i denna posten och är lite äldre vet var detta beteende leder. Vi känner igen det, tyvärr, kanske från vänner och bekanta. Vi vill inte se fler göra detta misstaget och försöker hjälpa dig. Men du lyssnar inte, du ser bara vill ha vill ha nu.

Det är synd. Du verkar vara en ung driven och levnadsglad kille med världens möjlighet att bygga en ljus och fantastiskt framtid för dig själv.

Man får bara hoppas att du lär dig innan du ligger hos kronofogden/är urless på ditt liv med skulder dragandes efter dig. Går till jobbet med en klump i halsen, för du vet att du "måste" för att betala för alla grejor du köpt du egentligen inte behöver.
Citera
2014-06-06, 21:26
Medlem
Brokenbacks avatar
Citat:
ah absolut, jag tycker det är så sjukt ovärt att flytta hemifrån, jag har 3 punkter till en stor del varför.

1. Mitt jobb är till 50-80% del resande(traktamente, ligga på hotell eller borta i annat boende som företaget står på, mån-tors) dvs jag är inte hemma större delen av veckan.

2. jag tänker inte slänga pengarna i sjön på en lägenhet som jag inte kan gå i vinst med utan bara 100% förlust på.

3. jag trivs sjukt bra hemma då jag slipper kostnader samt jag slipper att tänka på att maten skall lagas, kläderna skall tvättas osv. Det kan låta dumt men jag är 19 inte 30..

och sen att låna till en m3a är kanske att ta i då den drar relativt mycket och kostar mycket i skatt, men jag är ute efter en fräschare bil samt nyare kanske en 335a te.x för 150 000:- vilket jag inte anser att jag belånar mig över halsen då det blir min ända utgift i minst 3-5 år framöver!

Hur tänkte du nu? Det är väl bilen som du till 100% inte kommer gå i vinst med. En bostadsrätt är oftast en investering som du i slutändan kan tjäna pengar på. Vilket di i princip ALDRIG gör med en bil.
Citera
2014-06-06, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brokenback
Hur tänkte du nu? Det är väl bilen som du till 100% inte kommer gå i vinst med. En bostadsrätt är oftast en investering som du i slutändan kan tjäna pengar på. Vilket di i princip ALDRIG gör med en bil.

Jag har inte tänkt att tjäna några pengar på en bil direkt... men jag menar mig på att jag skulle aldrig fixa en hyresrätt?!?!?... och folk som tjatar här om att jag kommer till kronofogden va fan är detta..jävla skitsnack, jag får en utgift på 3000-4000kr i månaden? vafan skulle de förstöra mitt liv för haha.. låt mig ha lite skoj och hjälp mig. vafan ni sitter och skriver massa skit bara.. Varför skulle det va ett dåligt val?

Så alla som har ett intresse är dumma i huvudet?

Folk som lånar till crossar är dumma i huvudet?

Folk som lånar till båtar är dumma i huvudet?

snälla va fan är detta? man jobbar inte för att få mat på bordet bara, man vill väl för fan ha lite kul i livet eller? "ah men va fan spara i 20 år istället" Nej jag tänker inte sitta här och låta de växa mossa på mig innan jag ska få ha lite skoj med livet... Va fan är felet på folk, har man råd med det(JAAA JAG HAR RÅD TILL ATT LÅNA 120tkr!?!?!??!?!) så får man väl göra det? det handlar inte om att man ska belåna sig upp till öronen här, jag förstår ifall man har de tight med ekonomin då är de en annan femma, men nu har jag ju cirka 11000 att lägga på en bil ifall jag nu skulle vilja göra de, men jag väler att låna 120 000 3000:- och sen spara 5000:- i månaden = 8000:- i månaden.

Då har jag alltså 8000-9000 att ha till nöjjen? ändå ifall jag sparat 5000 också.. förstår inte hur ni tänker bara.
Citera
2014-06-06, 21:55
Medlem
Smirmats avatar
Citat:

snälla va fan är detta? man jobbar inte för att få mat på bordet bara, man vill väl för fan ha lite kul i livet eller? "ah men va fan spara i 20 år istället" Nej jag tänker inte sitta här och låta de växa mossa på mig innan jag ska få ha lite skoj med livet... Va fan är felet på folk, har man råd med det(JAAA JAG HAR RÅD TILL ATT LÅNA 120tkr!?!?!??!?!) så får man väl göra det? det handlar inte om att man ska belåna sig upp till öronen här, jag förstår ifall man har de tight med ekonomin då är de en annan femma, men nu har jag ju cirka 11000 att lägga på en bil ifall jag nu skulle vilja göra de, men jag väler att låna 120 000 3000:- och sen spara 5000:- i månaden = 8000:- i månaden.

Då har jag alltså 8000-9000 att ha till nöjjen? ändå ifall jag sparat 5000 också.. förstår inte hur ni tänker bara.

Låter som ett stort lån för en bil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in