2014-05-18, 23:01
Medlem
Torpedullas avatar
Lägg ner. Snart är du av med jobbet och där står du med en jätteskuld. Du är ett offer för det rådande bulimisamhället: konsumstionssjukan. Spara du ihop dina pengar och köp sen. Om det hade varit en lägenhet ändå.. men en jävla bil som bara sjunker i värde. Dyrköpt erfarenhet. Du är ju inte ens torr bakom öronen. Vad säger dina curlingföräldrar?
Citera
2014-05-18, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Dom kanske har dubbla inkomster, lånbart utrymme på sin bostad, sparande sedan tidigare, god ekonomi. Du har inget av detta.

Försäkringen är som sagt en stor del vid val av bilköp just för att det skiljer sig så mycket. Man kan tex köpa en dyrare bil vetandes att man sparar X kr/år i skatt/försäkring. Det är såna överväganden man kan göra vid val av bil.

Ge upp livet redan nu? Du har ju inte ens flyttat. Spara till en fin bostad istället.

Vill du få en massa uppmuntrande kommentarer angående dina planer så får du nog fråga på ett forum dedikterat för människor som har en intresse för sådana bilar. För här får du svar som du hitils fått

Men jag förstår bara inte vad problemet ligger, det ända problemet är egentligen ifall jag blir av med jobbet? jag kan betala av lånet utan problem? det är där jag inte riktigt begriper men jag kommer låna till en bil iallafall dock inte till en m3a eller något liknande men en mer ekonomiskt bil. Får kolla på detta men en bil behöver jag och inte skrutthög som inte är behaglig att köra. Tack för hjälpen.
Citera
2014-05-18, 23:04
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaddare
Jo det va ju det jag sa, att jag vet att det finns jobb för mig i minst 1 år framöver då vi har ett stort projekt... men såklart att jag kan bli av med jobbet det är väl ingen nyhet det kan vem som helst som är i min ålder och inte har jobbat i 45 år och sitter säkert direkt.. jag får väl kolla igenom detta men en bil behöver jag då jag inte orkar pendla med en bil som inte är tillräckligt komfortabel...

Jag förstår vad alla menar och anser att det är onödigt men jag anser att det är nödvändigt och jag kommer inte belåna mig mer än vad jag klarar av och jag kommer leva gott när bilen är betald varje månad ändå garanterat, kommer inte låna 300. utan 150-220 max jag får väl kolla och ansöka och se vad kostnaderna blir. Jag kommer ju inte låna pengar utan att kolla igenom hur mycket det kommer egentligen gå på varje månad.

Jag tror detta blir bra, tack för all hjälp och jag förstår er till visso bara att just nu i livet lägger jag varenda krona på skräp och får jag rutin att betala av bilen varje månad så betalar jag något jag har nytta av i alla fall.

mvh tack för hjälpen alla.

Lägg undan den summa pengar du är villig att spendera på en bil redan nu, tills du har hittat bilen du vill köpa. Om det tar några månader så får du se hur du måste leva efter att du köpt din bil. Se det som en liten hemläxa.

Jag är 22år, jobbar inom samma bransch men har en annan arbetstitel, tjänar ungefär lika mycket. Jag bor ensam i en nyrenoverad bostadsrätt och jag åker en bil som jag köpte för 240.000kr, årsmodell 2014. Om du vill köpa bilen så tycker jag att du ska göra det, du kommer att lära dig mycket av det. Sen om det är positivt eller negativt, ja det märker du.

Även om du är "garanterad" jobb 1 år fram, så hinner du inte betala av 150-220.000kr på detta år. Speciellt inte eftersom du spenderar såpass mycket pengar på "onödigt skräp" som du kallar det.
Senast redigerad av Burkbubba 2014-05-18 kl. 23:06.
Citera
2014-05-18, 23:06
Medlem
Först säger du att du har tänkt ta ett lån på 200-300 tkr och länkar till bilar på blocket som kostar 290 tkr. Sedan säger du att 270-280 tkr är max vad du kommer att lägga på bilen, för att sedan ändra dig till att 160-200 tkr kan räcka för bilen, sen att du kan nöja dig med 150-160 tkr för bilen.

Du skriver efter allt detta att ett lån på över 200 tkr är dumt, men du börjar på 290 tkr för att gradvis montera ner din fantasi till 200 tkr..

Du är väldigt naiv och jag tror du kommer få ångra dig grovt. 30 tkr är nada sparpengar och dom har du tänkt blåsa bort bara sådär..

Om du nu tvunget ska köpa en dyr bil så råder jag dig att jobba i 12 månader och spara 70% av lönen, 20% ger du till dina föräldrar (du är vuxen och bör ta ansvar), 10% kan du handla för ex. kläder, kaffe på stan, öl.

Du har 25 netto sa du? 70% av 25 000 kr är 17 500 kr x 12 månader = 210 000 kr. Lägg allt på bilen och betala försäkringen själv. Skulle du förlora jobbet, sälj bilen och var glad över att du ej hamnat i lyxfällan. Då har du en bra klumpsumma att kasta på handlaren.

Många tänker likadant som dig men hamnar i skiten ändå.

In på din internetbank och ansök om billån så får du veta hur mycket du kan låna.

Lycka till, men snälla tänk på vad du gör, du kan inte få det ogjort efter du skrivit på papper.
Senast redigerad av Medivac 2014-05-18 kl. 23:08.
Citera
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:

mvh tack för hjälpen alla.
Det var så lite. Jag kan förstå dig, det är grymt skönt att vara ung och ha en fet bil (även som gammal ) och du räknar nog hem det om du sätter en realistisk ribba, men det har du ju redan hajat. Om du får 30 för din 328 och köper en bil för 150 så har du löst kontantinsatsen. Ett tips är att lägga månadsbetalningen så att den är lika hög som värdeminskningen. Du får en rätt ok bmw 325 eller liknande för de pengarna. Köp från en seriös firma som du googlar noga innan, de hjälper dig med finansieringen och det behöver inte kosta speciellt mycket mer än ett banklån (vilket givetvis är att föredra). När du hittar ett objekt, fråga om just det på aktuellt märkesforum, det är riktigt lätt att bli blåst och inte sällan kan du få hjälp med att få fram värdefull info om bilen. Sedan är det med den nya bilen som med den du har nu, det kommer bli vardag, men va fan, man lever bara en gång. Lycka till, det blir nog bra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torpedulla
Lägg ner. Snart är du av med jobbet och där står du med en jätteskuld. Du är ett offer för det rådande bulimisamhället: konsumstionssjukan. Spara du ihop dina pengar och köp sen. Om det hade varit en lägenhet ändå.. men en jävla bil som bara sjunker i värde. Dyrköpt erfarenhet. Du är ju inte ens torr bakom öronen. Vad säger dina curlingföräldrar?

Men folk som har hyresrätter då? det är väl samma princip fast värre... vadå vad mina föräldrar säger dom säger väl ingenting.

Jag behöver ju en bil att pendla med, dock så är jag inställd på en 335a och den drar inte så mycket, skatten är inte så dyr.. osvosv... anser inte det vara ett dåligt köp. Ska jag sitta här och tänka att jag kommer bli av med jobbet så kan jag ju likaväl säga upp mig och köpa ett tält... varför i helvete ska jag en ha den tanken med mig? det är väl bara att ta det som de kommer, blir jag av med jobbet? ja då får jag väl sälja bilen?
Citera
2014-05-18, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Det var så lite. Jag kan förstå dig, det är grymt skönt att vara ung och ha en fet bil (även som gammal ) och du räknar nog hem det om du sätter en realistisk ribba, men det har du ju redan hajat. Om du får 30 för din 328 och köper en bil för 150 så har du löst kontantinsatsen. Ett tips är att lägga månadsbetalningen så att den är lika hög som värdeminskningen. Du får en rätt ok bmw 325 eller liknande för de pengarna. Köp från en seriös firma som du googlar noga innan, de hjälper dig med finansieringen och det behöver inte kosta speciellt mycket mer än ett banklån (vilket givetvis är att föredra). När du hittar ett objekt, fråga om just det på aktuellt märkesforum, det är riktigt lätt att bli blåst och inte sällan kan du få hjälp med att få fram värdefull info om bilen. Sedan är det med den nya bilen som med den du har nu, det kommer bli vardag, men va fan, man lever bara en gång. Lycka till, det blir nog bra.

Tack äntligen någon som kommer med ett riktigt nyttigt inlägg, tack så mycket för hjälpen jag ska tänka på detta. Ha det bra!
Citera
2014-05-18, 23:09
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Men jag förstår bara inte vad problemet ligger, det ända problemet är egentligen ifall jag blir av med jobbet? jag kan betala av lånet utan problem? det är där jag inte riktigt begriper men jag kommer låna till en bil iallafall dock inte till en m3a eller något liknande men en mer ekonomiskt bil. Får kolla på detta men en bil behöver jag och inte skrutthög som inte är behaglig att köra. Tack för hjälpen.

Problemet är inte nu utan senare när du fått problemet som resultat i form av sämre ekonomi, inte råd att köpa den bostad du vill ha, eventuella skulder osv.

Som sagt borde du satsa på att spara för om några år när du flyttat och har en massa utgifter är det inte lika lätt. Och när du då sitter och vill köpa saker kommer du förmodligen ångra att du inte höll lite bättre på pengarna du tjänade när du bodde hemma utan utgifter.

Men å andra sidan ska jag inte säga hur andra ska leva sina liv.

Men åter igen till första frågan så tycker jag att du ska börja med att ansöka om ett lånelöfte för det är inte säkert att du får låna så mycket med din korta tid i arbete och då var denna diskussion för gäves.

Och som sagt innan, betala av bilen minst lika snabbt som den minskar i värde så du inte sitter med en restskuld den dag du säljer den.
Citera
2014-05-18, 23:10
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Men folk som har hyresrätter då? det är väl samma princip fast värre... vadå vad mina föräldrar säger dom säger väl ingenting.

Jag behöver ju en bil att pendla med, dock så är jag inställd på en 335a och den drar inte så mycket, skatten är inte så dyr.. osvosv... anser inte det vara ett dåligt köp. Ska jag sitta här och tänka att jag kommer bli av med jobbet så kan jag ju likaväl säga upp mig och köpa ett tält... varför i helvete ska jag en ha den tanken med mig? det är väl bara att ta det som de kommer, blir jag av med jobbet? ja då får jag väl sälja bilen?
Du ska ha det i åtanke eftersom det kan hända, och du ska inte dra på dig mer kostnader än vad du klarar av om du blir arbetslös och får stämpla. Om du blir arbetslös om 2år så har bilen sjunkit i värde. Bilen har sjunkit mer i värde än vad du har hunnit betala av på lånet eftersom du har ränta.

Så när du sitter där om 2 år med en bil som du kanske får 70.000kr för, så har du fortfarande lån på 150.000kr. Det går inte ihop, eller hur?
Citera
2014-05-18, 23:10
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:

En 335:a är dyrare än vad du tror, nöj dig med en 325. Om du googlar så hittar du hur du konverterar den till samma prestanda, i grunden samma motor. Köp vad du vill, men du missar chansen att lägga undan cash till ett eget boende, men du kanske ser dig själv bo hemma om 5 år. Eller i en hyresrätt
Citera
2014-05-18, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Problemet är inte nu utan senare när du fått problemet som resultat i form av sämre ekonomi, inte råd att köpa den bostad du vill ha, eventuella skulder osv.

Som sagt borde du satsa på att spara för om några år när du flyttat och har en massa utgifter är det inte lika lätt. Och när du då sitter och vill köpa saker kommer du förmodligen ångra att du inte höll lite bättre på pengarna du tjänade när du bodde hemma utan utgifter.

Men å andra sidan ska jag inte säga hur andra ska leva sina liv.

Men åter igen till första frågan så tycker jag att du ska börja med att ansöka om ett lånelöfte för det är inte säkert att du får låna så mycket med din korta tid i arbete och då var denna diskussion för gäves.

Och som sagt innan, betala av bilen minst lika snabbt som den minskar i värde så du inte sitter med en restskuld den dag du säljer den.

Ah okej jag förstår jag får väl tänka på detta några dagar och ansöka om lånet så får jag utgå från det.
Citera
2014-05-18, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkbubba
Du ska ha det i åtanke eftersom det kan hända, och du ska inte dra på dig mer kostnader än vad du klarar av om du blir arbetslös och får stämpla. Om du blir arbetslös om 2år så har bilen sjunkit i värde. Bilen har sjunkit mer i värde än vad du har hunnit betala av på lånet eftersom du har ränta.

Så när du sitter där om 2 år med en bil som du kanske får 70.000kr för, så har du fortfarande lån på 150.000kr. Det går inte ihop, eller hur?

Nej men jag kommer ju betala av så mycket som den kommer sjunka, så gott det går iallafall.. annars vore det ju en jävla nitlott...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in