2014-06-06, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smirmat
Låter som ett stort lån för en bil.

120 000 (LÅN).............. --->>>--->>>-->>> 3000 (totala summan med lånet och försäkring i månaden)
Citera
2014-06-06, 23:16
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaddare
120 000 (LÅN).............. --->>>--->>>-->>> 3000 (totala summan med lånet och försäkring i månaden)

Nu har jag skumläst tråden, och jag KAN ha missat om detta nämnts förut:

Ditt stora problem blir nog att bankerna kräver att man skall ha en ekonomi som klarar en viss kostnadsmodell för levnadskostnader OAVSETT om man faktiskt har de kostnaderna eller inte just för tillfället (eftersom livet kan förändras)".

Det är vad jag tror blir ditt största problem att övervinna eftersom din inkomst gissningsvis inte klarar denna modell.
Citera
2014-06-06, 23:20
Medlem
Lite följdfrågor till dig då:

1) Vad gör du om 3 år eller 5 år?

2) Hur lång tid tar det innan du betalat av lånet?

3) Vad händer om du blir uppsagd, är det sannolikt? Nu är inte det så farligt för dig då du har borgenär...

4) Vilken ränta räknar du med att få?
Citera
2014-06-06, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tago
Lite följdfrågor till dig då:

1) Vad gör du om 3 år eller 5 år?

2) Hur lång tid tar det innan du betalat av lånet?

3) Vad händer om du blir uppsagd, är det sannolikt? Nu är inte det så farligt för dig då du har borgenär...

4) Vilken ränta räknar du med att få?

om 3 år bor jag hemma, 5 år tar det att betala, om jag blir uppsagd så söker jag nytt jobb direkt(sparat pengar så jag klarar betala lånet 2-3 månader MINST framåt) får jag inget jobb under dom månaderna så säljer jag bilen. Räntan 500kr-800kr i månaden dvs 5-7%
Citera
2014-06-06, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nu har jag skumläst tråden, och jag KAN ha missat om detta nämnts förut:

Ditt stora problem blir nog att bankerna kräver att man skall ha en ekonomi som klarar en viss kostnadsmodell för levnadskostnader OAVSETT om man faktiskt har de kostnaderna eller inte just för tillfället (eftersom livet kan förändras)".

Det är vad jag tror blir ditt största problem att övervinna eftersom din inkomst gissningsvis inte klarar denna modell.

aajja men ska ansöka om lånet med min farsa är bestämt nu
Citera
2015-01-03, 00:58
Medlem
blev en m5a riktigt fint.
Citera
2015-01-03, 10:39
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brokenback
Hur tänkte du nu? Det är väl bilen som du till 100% inte kommer gå i vinst med. En bostadsrätt är oftast en investering som du i slutändan kan tjäna pengar på. Vilket di i princip ALDRIG gör med en bil.
Extremt snedvriden syn... Väljer att investera i en bil
Citera
2015-01-03, 15:03
Medlem
ejakuleras avatar
Nu är ju saken biff så jag ställer en ot-fråga istället.

Varför prioriterar du en "fet" bil istället för att flytta hemifrån? Det är ju ingen struntsumma till månadskostnad du dras med om man räknar in slitage, värdeminskning och allt vad det innebär.

Varför vill du bo hemma när du är 22+? För att ha råd att köra en fet bil?

Ibland blir man mörkrädd mitt på ljusa dagen.

__
Ok såg att du svarat på det. Dina föräldrar tycker inte att det är sjukt skönt att tvätta dina kläder och laga din mat kan jag lova. Väx upp.
Senast redigerad av ejakulera 2015-01-03 kl. 15:06.
Citera
2015-01-04, 23:02
Medlem
Lånar tråden lite.

Jag och min fru är sugna på en ny bil. Letar i prisklassen 70-90k och skulle i så fall behöva låna 55-80k ca.

Vi har ca 30 000 i nettoinkomst tillsammans.

Eftersom ingen av oss har 6 skadefria år än kommer någon förälder stå som ägare. Ställer detta till det med lånet?

Vad kan ett sånt lån komma att kosta i månaden?
Citera
2015-01-04, 23:06
Medlem
Brokenbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problemguy
Lånar tråden lite.

Jag och min fru är sugna på en ny bil. Letar i prisklassen 70-90k och skulle i så fall behöva låna 55-80k ca.

Vi har ca 30 000 i nettoinkomst tillsammans.

Eftersom ingen av oss har 6 skadefria år än kommer någon förälder stå som ägare. Ställer detta till det med lånet?

Vad kan ett sånt lån komma att kosta i månaden?

Ja, det blir problem, och att låta en förälder stå på försäkringen är försäkringsbedrägeri och kan vid olycka göra det hela mycket dyrare. Den som använder bilen ska stå som ägare och tar ni ett billån måste ägaren stå på lånet och bilen (så klart!).

Kostnad för lånet får du söka själv.
Citera
2015-01-06, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brokenback
Ja, det blir problem, och att låta en förälder stå på försäkringen är försäkringsbedrägeri och kan vid olycka göra det hela mycket dyrare. Den som använder bilen ska stå som ägare och tar ni ett billån måste ägaren stå på lånet och bilen (så klart!).

Kostnad för lånet får du söka själv.

Det var inte svar på min fråga. Vet att det inte är optimalt men att betala 20000kr per år i försäkring funkar inte.

Följdfråga, på bilfirmor ordnar de ju oftast med finansiering. Är det samma där, att ägaren måste stå på lånet?
Citera
2015-01-06, 19:30
Medlem
Brokenbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problemguy
Det var inte svar på min fråga. Vet att det inte är optimalt men att betala 20000kr per år i försäkring funkar inte.

Följdfråga, på bilfirmor ordnar de ju oftast med finansiering. Är det samma där, att ägaren måste stå på lånet?

Ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in