2014-06-05, 09:35
  #9061
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Ja, det är fantastiskt. Men det är inte hela huset, utan bara halva. Det där är nån sorts bostadsrättsförening, jag antar att man delar vägg med grannen. Och det är ju inte så kul.

Ja det lät väl billigt med 13 mille för den där fina kåken med sjötomt i Nacka. Men håller med- skumt med en Brf och definitivt nåt man vill veta mer om. Kanske man bara får ett sovrum i huset och en toa, medans grannen bor i det andra sovrummet?
Citera
2014-06-05, 12:52
  #9062
Medlem
Copterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthSNKR
Är detta en bostadsannons eller en reklam för alkoholhaltiga drycker..?
Produktplacering så det står det härliga till

http://tillsalu.sjonara.se/images.aspx?GUID=3LJDQTC7EP85RTCN&Typ=CMFritidshus
Varför vill man ha en pool när man har ett hus på en ö omgivet av vatten? Någon?
Citera
2014-06-05, 13:00
  #9063
Medlem
LloydHopkinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copters
Varför vill man ha en pool när man har ett hus på en ö omgivet av vatten? Någon?

Här är anledningen:

Citat:
Invid hallen finns förrådet som inrymmer luftvärmepumpen (IVT), som bl a värmer upp poolen till 30°

Badsäsongen blir typ april/maj till september/oktober beroende på väder.
Citera
2014-06-05, 13:08
  #9064
Medlem
LloydHopkinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Ja, det är fantastiskt. Men det är inte hela huset, utan bara halva. Det där är nån sorts bostadsrättsförening, jag antar att man delar vägg med grannen. Och det är ju inte så kul. Och sen skulle jag nog sätta räcke på den där trappan ner till vattnet. Annars finns det en allvarlig risk att någon slår ihjäl sig på fyllan och villan.

Märkligt att det inte står ett enda jävla dugg om att det är en BRF det handlar om, eller överhuvudtaget någonting om föreningens förutsättningar. Det vill man ju gärna veta i ett sådant läge, och om man kommer att vara tvungen att höra grannarnas ungjävlar på andra sidan väggen. Tretton mille plus nästan tiotusen i månaden...

Men det är ett fantastiskt hus. Dom visste vad dom gjorde som ritade och byggde det där.

Riktigt cool kåk! Men liiiiite för mycket rå betong för min del.

Av bilderna och planlösningen tycker jag nog att det ser ut som att det är hela huset man får. Kan det inte vara så att det finns en byggnad till på tomten som då innehåller resten av Brf?


Edit:
Tittade ett varv till. Jag får inte ihop planlösningarna med bilderna, uteplatsen på övre högra sidan huset (från sjön sett) med som är som en pergola verkar inte finnas med på planlösningen?!?
__________________
Senast redigerad av LloydHopkins 2014-06-05 kl. 13:17.
Citera
2014-06-05, 13:27
  #9065
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LloydHopkins
Riktigt cool kåk! Men liiiiite för mycket rå betong för min del.

Av bilderna och planlösningen tycker jag nog att det ser ut som att det är hela huset man får. Kan det inte vara så att det finns en byggnad till på tomten som då innehåller resten av Brf?


Edit:
Tittade ett varv till. Jag får inte ihop planlösningarna med bilderna, uteplatsen på övre högra sidan huset (från sjön sett) med som är som en pergola verkar inte finnas med på planlösningen?!?
Jodå, den övre högra uteplatsen är med, det är den som man ser här: http://s2.sfcdn.se/s/resurs/image/65352/large/635363701690000000/49djpmtrse9158af.jpg

Däremot är det ju bara högra halvan av huset som man köper (plus en lång entregång på baksidan). Vänstra halvan av huset, nedre terassen och bryggan ingår inte. Tror också att bastun har två delar, den ser väldigt smal ut på interiörbilden. Förstår ändå inte riktigt hur bostadsrättsföreningen ser ut, en förening måste väl ha mer än två lägenheter?

Tillägg: Läste informationsdokumentet: http://www.svenskfast.se/resurs/dokument/65352/49dc5i6p4ovlu4vl/49dc5i6p4ovlu4vl.pdf

En äldre fastighet och en ny. Ligger alltså en 60-talsvilla uppe på berget som är uppdelad i två lägenheter. Antagligen den som skymtar uppe till höger bakom den nya fastigheten.
__________________
Senast redigerad av Clifford 2014-06-05 kl. 13:31.
Citera
2014-06-05, 14:04
  #9066
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LloydHopkins
Tittade ett varv till. Jag får inte ihop planlösningarna med bilderna, uteplatsen på övre högra sidan huset (från sjön sett) med som är som en pergola verkar inte finnas med på planlösningen?!?

Citat:
Ursprungligen postat av clifford

Däremot är det ju bara högra halvan av huset som man köper (plus en lång entregång på baksidan). Vänstra halvan av huset, nedre terassen och bryggan ingår inte.

Tillägg: Läste informationsdokumentet: http://www.svenskfast.se/resurs/dokument/65352/49dc5i6p4ovlu4vl/49dc5i6p4ovlu4vl.pdf

En äldre fastighet och en ny. Ligger alltså en 60-talsvilla uppe på berget som är uppdelad i två lägenheter. Antagligen den som skymtar uppe till höger bakom den nya fastigheten.

Ja, det är bara den ena (högra) halvan man köper. Det är en lägenhetsavskiljande vägg som går mellan dom två lägenheterna i husets mitt, och som klyver huset i två delar. Och man kan se på terassen var gränsen går. Nackdelen är ju att man faktiskt har utsikt över grannarnas terass. För dom pengarna bor man med andra ord väldigt nära andra människor. Och det är väl avskiljdhet man söker om man flyttar ut från stan?

Men då är ju det där med föreningen iallafall löst. En äldre byggnad med två lägenheter, samt den nya lite längre ned med två lägenheter. Inalles fyra andelar i föreningen.

Om jag har förstått det där dokumentet rätt så var kostnaden för föreningens förvärvande 20 miljoner, och det borde inebegripa både det äldre huset, tomten, och det nya huset. Och om dom säljer ena halvan av det nya för 13 mille, så kan man anta att dom har gjort en ganska rejäl vinst på allt det där.
__________________
Senast redigerad av Skidaddle 2014-06-05 kl. 14:07.
Citera
2014-06-05, 14:52
  #9067
Medlem
Skidaddles avatar
Ja, det här var väl inte sådär superudda. Lite tidskapsel över det hela, men lite för mycket mischmash för att vara riktigt intressant. Men kolla in det där sovrummet med träpanelerna! Helvete vad fräckt...

http://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-valskog-kungsors-kommun-leksellvagen-7-6361947
Citera
2014-06-05, 19:46
  #9068
Medlem
pyttefnaxs avatar
Inte ett specifikt objekt eller ens udda utan en generell fundering: jag har på senare tid lagt märke till flera som har stickers på tvättmaskinerna "tillverkad i sverige", är det en stylinggrej från mäklarna? Vem låter så fula dekaler sitta kvar efter köp? Jag vet att jag de senaste månaderna sett åtminstone tio objekt med dekalerna synliga, visserligen kollar jag hemnet rätt ofta men det är ändå för ofta för att vara slumpartat.
Citera
2014-06-05, 20:21
  #9069
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford
Däremot är det ju bara högra halvan av huset som man köper (plus en lång entregång på baksidan). Vänstra halvan av huset, nedre terassen och bryggan ingår inte. Tror också att bastun har två delar, den ser väldigt smal ut på interiörbilden. Förstår ändå inte riktigt hur bostadsrättsföreningen ser ut, en förening måste väl ha mer än två lägenheter?

Jag blev störtförälskad i villan, well, lägenheten (den råa plåten, betongen, Bond-känslan på stället osv) så jag hörde av mig till mäklaren för att fråga vem arkitekten var. Fick ett snabbt svar, det är en svensk man (inte känd av mig men å andra sidan så kan jag inte så många svenska arkitekter) och han har både ritat och byggt stället. Han bor i grannlägenheten, så jag förmodar att han också är den som köpt och exploaterat fastigheten från början. Troligen åker alla millar direkt ner i hans ficka. Kan skicka hans namn till den som är intresserad, men glömde namnet på jobbet och ja, nu är det ju helg.
Citera
2014-06-05, 20:27
  #9070
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copters
Varför vill man ha en pool när man har ett hus på en ö omgivet av vatten? Någon?

För att inte få sand i badbrallorna?
Citera
2014-06-05, 20:29
  #9071
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Jag blev störtförälskad i villan, well, lägenheten (den råa plåten, betongen, Bond-känslan på stället osv) så jag hörde av mig till mäklaren för att fråga vem arkitekten var. Fick ett snabbt svar, det är en svensk man (inte känd av mig men å andra sidan så kan jag inte så många svenska arkitekter) och han har både ritat och byggt stället. Han bor i grannlägenheten, så jag förmodar att han också är den som köpt och exploaterat fastigheten från början. Troligen åker alla millar direkt ner i hans ficka.

Ja, det förklarar ju varför stället blev så bra. Det brukar bli bra när arkitekter bygger till sig själva. Och du kan nog lägga ut namnet här. Det är bara bra reklam...
Citera
2014-06-05, 22:15
  #9072
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Ja, det här var väl inte sådär superudda. Lite tidskapsel över det hela, men lite för mycket mischmash för att vara riktigt intressant. Men kolla in det där sovrummet med träpanelerna! Helvete vad fräckt...

http://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-valskog-kungsors-kommun-leksellvagen-7-6361947

Jättenice träpanel! Dessutom ser den inte solskadad ut. Gillar tapeten i tvättstugan också. Men framförallt är planlösningen fenomenal- en separat avdelning för sov- och badrum, och en annan mer "offentlig" för gäster och vardagsaktiviteter (matlagning, tv-tittande, lek osv), där man inte stör de som sover. Me like.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in