Citat:
Ursprungligen postat av
JohnBasilone1
Haha alltså folk som sparar mycket och sedan skriver "lever snålt". Hur orkar ni med er själva????
Ska man spara mycket så ska man även tjäna mycket så man kan leva ett drägligt liv. Men visst ni kanske gillar att torka er med sandpapper i röven och köpa massa mat med olika tillsatser.
Jag tjänar runt 20000-25000 efter skatt, sparar ca 5000 och har bara avgift på 2000 på lägenheten sedan så går mat på ca 3000 så ungefär 15000 lyxkonsumerar jag upp varje månad. Brukar bli mer än det då jag har en del inkomster vid sidan av.
Man lever bara en gång så jag köper det jag vill ha och har råd med. Försöker dock aldrig ha mindre än 3månadslöner på sparkontot.
Är f.ö 23 år och ska börja läsa nästa år men inte fan mår jag dåligt över att behöva ta studielån.
Vänd på frågan, de som snålar nu med samma lön som dig men investerar för att man har uppsatta mål i livet. Köpa en bostadsrätt/villa/bil kontant eller kunna gå ner i arbetstid för att syssla med sina intressen. Ränta på ränta effekten gör skillnad.
Vad lyxkonsumerar du för 15000:-/månad? Kläder, elektronik, smycken, bilar eller avbetalningar?
Jag levde så tidigare, brände varenda krona. Jag tjänade 20-25k i månaden (18 år) insåg ganska snabbt att jag skulle kunna bygga en bra grund att stå på ganska fort om jag slösade mindre. Det har gett mig mycket, har kunnat gå ned i arbetstid (behöver inte arbeta egentligen på ett tag) reser mycket, investerar och låter pengarna arbeta för mig.
Du har ett sparande som är väldigt högt sett till en majoritet så hugger inte på det. Det är inte bra att leva som en kyrkråtta som ung om man har möjligheten att inte göra det. Åt andra hållet är det inte vidare positivt att lyxkonsumera för 15 000 kr i månaden heller.
Om du istället för den konsumtionen skulle lägga undan dessa pengar så har du 240 000 om ett år (utan ränta/avkastning) en bra summa att ha.
Förbered dig inför nästa år och lev på 9 000kr från och med nu. Se hur mycket utrymme du har för lyxkonsumtionen och skaffa dig lite perspektiv. Ett kul projekt att testa en månad. Då har du 30 000 att spendera på lyx nästa månad
E: Är inte 18 år längre har som tidigare nämnt i tråden fortf. 300kkr+. Det går snabbt att spara ihop om man har jobb och ett mål. Ju yngre man är desto lättare. Som 35årig småbarnspappa kan jag tänka mig att det är tuffare att spara med alla omkostnader och att man då vore jävligt glad om man stoppat undan några 100k som ung.