2014-06-05, 07:38
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Man, 26 år. Studerar och har 9000 kr/månad i lån+bidrag från CSN. Hade samma inkomst när jag var 25 och även när jag var 24 och 23. Mellan 19-23 arbetade jag, samt läste en yrkesutbildning på gymnasial nivå och hade väl 10-12 000 kronor i lön/månad netto. Har nog alltid varit en låginkomsttagare och haft precis så jag har klarat mig.
Citera
2014-06-05, 19:37
Medlem
Haha alltså folk som sparar mycket och sedan skriver "lever snålt". Hur orkar ni med er själva????

Ska man spara mycket så ska man även tjäna mycket så man kan leva ett drägligt liv. Men visst ni kanske gillar att torka er med sandpapper i röven och köpa massa mat med olika tillsatser.

Jag tjänar runt 20000-25000 efter skatt, sparar ca 5000 och har bara avgift på 2000 på lägenheten sedan så går mat på ca 3000 så ungefär 15000 lyxkonsumerar jag upp varje månad. Brukar bli mer än det då jag har en del inkomster vid sidan av.

Man lever bara en gång så jag köper det jag vill ha och har råd med. Försöker dock aldrig ha mindre än 3månadslöner på sparkontot.

Är f.ö 23 år och ska börja läsa nästa år men inte fan mår jag dåligt över att behöva ta studielån.
Citera
2014-06-05, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBasilone1
Haha alltså folk som sparar mycket och sedan skriver "lever snålt". Hur orkar ni med er själva????

Ska man spara mycket så ska man även tjäna mycket så man kan leva ett drägligt liv. Men visst ni kanske gillar att torka er med sandpapper i röven och köpa massa mat med olika tillsatser.

Jag tjänar runt 20000-25000 efter skatt, sparar ca 5000 och har bara avgift på 2000 på lägenheten sedan så går mat på ca 3000 så ungefär 15000 lyxkonsumerar jag upp varje månad. Brukar bli mer än det då jag har en del inkomster vid sidan av.

Man lever bara en gång så jag köper det jag vill ha och har råd med. Försöker dock aldrig ha mindre än 3månadslöner på sparkontot.

Är f.ö 23 år och ska börja läsa nästa år men inte fan mår jag dåligt över att behöva ta studielån.

Vänd på frågan, de som snålar nu med samma lön som dig men investerar för att man har uppsatta mål i livet. Köpa en bostadsrätt/villa/bil kontant eller kunna gå ner i arbetstid för att syssla med sina intressen. Ränta på ränta effekten gör skillnad.

Vad lyxkonsumerar du för 15000:-/månad? Kläder, elektronik, smycken, bilar eller avbetalningar?
Jag levde så tidigare, brände varenda krona. Jag tjänade 20-25k i månaden (18 år) insåg ganska snabbt att jag skulle kunna bygga en bra grund att stå på ganska fort om jag slösade mindre. Det har gett mig mycket, har kunnat gå ned i arbetstid (behöver inte arbeta egentligen på ett tag) reser mycket, investerar och låter pengarna arbeta för mig.

Du har ett sparande som är väldigt högt sett till en majoritet så hugger inte på det. Det är inte bra att leva som en kyrkråtta som ung om man har möjligheten att inte göra det. Åt andra hållet är det inte vidare positivt att lyxkonsumera för 15 000 kr i månaden heller.
Om du istället för den konsumtionen skulle lägga undan dessa pengar så har du 240 000 om ett år (utan ränta/avkastning) en bra summa att ha.

Förbered dig inför nästa år och lev på 9 000kr från och med nu. Se hur mycket utrymme du har för lyxkonsumtionen och skaffa dig lite perspektiv. Ett kul projekt att testa en månad. Då har du 30 000 att spendera på lyx nästa månad

E: Är inte 18 år längre har som tidigare nämnt i tråden fortf. 300kkr+. Det går snabbt att spara ihop om man har jobb och ett mål. Ju yngre man är desto lättare. Som 35årig småbarnspappa kan jag tänka mig att det är tuffare att spara med alla omkostnader och att man då vore jävligt glad om man stoppat undan några 100k som ung.
Senast redigerad av Klartecken 2014-06-05 kl. 20:39.
Citera
2014-07-19, 13:23
Medlem
xerokss avatar
Jobbade med att klippa gräs (gjorde alla möjliga sysslor så där var lite jobb året runt efter skola och på helger) på en gård från 15-18 år hade 70kr/h svart. Hade därför alltid mest pengar av mina kompisar.
Gick fordon på gymnasiet.
jobbat 7-16 i 2 år nu som maskinist och tjänar 18200 ut, älskar mitt jobb men ska starta eget bla för att jag inte är nöjd med lönen!

140 000 på sparkonto
10k i kontanter
och 10k på kontot

en bil värd 105 000 (privatpris) enligt flera värderingar på internet (köpte den för 75 000 av min farmor)
Kör motocross och har alltid betalat allt själv.

sparar till kontantinsattsen till en 2a för minst 1.6 miljoner sen ska jag flytta hemifrån. I Lund är små bostadsrätter förhållandevis dyra
Citera
2014-07-19, 14:22
Medlem
JanneKs avatar
24 år vid skrivande stund. Har alltid varit intresserad av att spara pengar och se pengahögen växa. Detta intresse förstärktes när jag som fjortonåring började få barnbidraget. När jag gick ut gymnasiet hade jag lyckats spara ihop ca. 70-80kkr. Sedan dess har jag jobbat i sammanlagt 3 år totalt och studerat under 4 år, varpå jag blev klar med studierna nu i början av juni. Då jag bor hemma hade jag aldrig något behov av att ta studielån, vilket var underbart då jag endast kan tänka mig att låna pengar när jag köper en lägenhet. Och det är egen lägenhet som har varit drivkraften med sparandet de senaste 6-7 åren. Hittills har jag samlat på mig ca. 320kkr som jag hoppas kunna använda som kontantinsats för en nyproducerad lägenhet på ca. 2 miljoner kr, så fort jag har ett jobb och kan få ett lån från banken.

Med det sagt har jag inte sparat varenda krona jag tjänat in under åren eller levt på nudlar för den delen. Har under de senaste 4-5 åren spenderat närmare 100kkr på resor, har köpt saker jag både behöver och inte behöver och har inte direkt saknat något eller öht känt att jag snålat in på saker och ting.
Citera
2014-07-20, 11:26
Medlem
19 år och några månader i skrivande stund. Bor hemma hos föräldrarna, har ett fast heltidsarbete med en inkomst på 24tkr efter skatt varje månad. Investerar alla mina sparpengar skarpt på avanza och har under senaste halvåret utöver lönen kunnat ta ut ca 8tkr varje vecka i form av omsättning. Sen så ska man ju beskattas på det också. Började pensionsspara privat för 5 månader sedan. Sätter in pengarna på fond i min bank.

Gick aldrig ut gymnasiet men kommer under det kommande året utbildas imom ledarskap på jobbet.

Man behöver inte vara högutbildad för att lyckas i livet. Det gäller bara att skärpa sina sinnen och kämpa för kung och fosterland.
Citera
2014-07-20, 11:33
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spawngame
19 år och några månader i skrivande stund. Bor hemma hos föräldrarna, har ett fast heltidsarbete med en inkomst på 24tkr efter skatt varje månad. Investerar alla mina sparpengar skarpt på avanza och har under senaste halvåret utöver lönen kunnat ta ut ca 8tkr varje vecka i form av omsättning. Sen så ska man ju beskattas på det också. Började pensionsspara privat för 5 månader sedan. Sätter in pengarna på fond i min bank.

Gick aldrig ut gymnasiet men kommer under det kommande året utbildas imom ledarskap på jobbet.

Man behöver inte vara högutbildad för att lyckas i livet. Det gäller bara att skärpa sina sinnen och kämpa för kung och fosterland.
Ett tips: lägg inte pengarna i bankernas egna fonder, de har skithöga förvaltningsavgifter och finns där främst för att lura kunderna på pengar.
Citera
2014-07-20, 11:37
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spawngame

Hotshot!! Mammsen står för fiolerna för övrigt eller?
Citera
2014-07-20, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Hotshot!! Mammsen står för fiolerna för övrigt eller?

Familjen hör till arbetarklassen. Allt som jag lyckats med har jag gjort på egen hand...

Jobbar på ett av Sveriges största och Främsta Företag inom detaljhandel för i övrigt.

Fråga innan du dömer....
Citera
2014-07-20, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Ett tips: lägg inte pengarna i bankernas egna fonder, de har skithöga förvaltningsavgifter och finns där främst för att lura kunderna på pengar.

Hur menar du? Det enda jag sparar på banken är pensionen där jag lägger på 1000 kr varje månad. Resterande investerar jag på certifikat främst. ☺
Citera
2014-07-21, 10:48
Medlem
Jag har ca 120' sparat idag äger 25% av en bostadsrätt och ca 180' i lån till CSN är 23
Citera
2014-07-21, 13:13
Medlem
Queen-Obscences avatar
Har fått sparken nu så har ingen inkomst alls och minus på kontot.
Innan dess fick jag ut 16000 innan skatt som timanställd, skulle få utökat till 75 % men det blev aldrig av. Har inte rätt av soc att få pengar och enligt förnedringen är A-kassa inte aktuellt eftersom att jag måste vara studie/arbetslös i minst 90 dagar.
Är 24 och har skulder hos CSN och ett par små avbetalningsköp (kurslitteratur) i övrigt så är det bara inkomsten som saknas..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in