2014-02-08, 13:24
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superhemlizzz
Ca 130 000 på ett sparkonto pga kass på värdepapper etc. Typ 200 000 i studielån.
Lägg pengarna i billiga indexfonder, Avanza Zero/Vanguard typ. Du behöver inte vara "bra" på värdepapper för att bli rik, marknaden går ändå alltid uppåt på en lång tidshorisont och sätter du in pengar varje månad så undviker du att förlora mycket vid en krasch (då du inte köpt in dig precis före på det högsta värdet).
Citera
2014-02-08, 22:26
Medlem
Trajdarns avatar
Är 18 år. Har mellan 300-400 000 kr. Bor hemma och går fortfarande i skola. Driver ett eget företag samt är aktiv på börsen. Till skillnad från mina jämnåriga kamrater kan jag resa och handla vad jag vill. Dock har jag inget större konsumtionsbehov så högen av pengar bara växer för varje månad
Senast redigerad av Trajdarn 2014-02-08 kl. 23:25.
Citera
2014-02-09, 10:30
Medlem
Tupproekares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trajdarn
Är 18 år. Har mellan 300-400 000 kr. Bor hemma och går fortfarande i skola. Driver ett eget företag samt är aktiv på börsen. Till skillnad från mina jämnåriga kamrater kan jag resa och handla vad jag vill. Dock har jag inget större konsumtionsbehov så högen av pengar bara växer för varje månad

Lät coolt, Vad är det för företag?

Själv är jag inneboende med en polare i en 18 Kvadrat studentlägenhet och är arbetslös.
Så min inkomst ligger på 3200kr Fast pga jul-semester och sjukdom så har den legat på ca 2000kr de senaste 3 månaderna

Vi delar på hyran efter bostads bidraget, så det blir 1000kr vardera. Sen spenderar jag runt 1000kr på mat. Kan ta ner den summa ännu mindre i kris genom att käka linser och sånt etc... men man blir så jävla less.

Har försökt få jobb nu i 6 månader. Hade hoppats på att Göteborg skulle vara bättre än Luleå men nope. Har sprungit runt som en dåre, tänkt utanför lådan och använt alla möjliga knep men icke sa nicke. De e kontakter som skapar jobben tyvärr.

Ska dock börjar plugga nu. Får samma summa pengar och då kan jag göra något produktivt för folkets skattepengar iallafall, samtidigt som jag söker jobb deltid. (Bara jag som hatar vuxendagiset man måste gå på för att få sina ynka 3,2k?)
Citera
2014-02-09, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoKarN
21år boende hus. Bra bit över 100.000. 4 bilar dyraste 150.000, cross och lite småsaker samt att jag är intresserad av billjud så har en anläggning för cirka 100.000. Sparat och jobbat ihop allt. Har legat mellan 25-35000 efter skatt sen jag sluta skolan. Samt att jag är intresserad av aktiehandel som jag pysslat med i 4år nu. Nöjd med livet just nu? Jo det funkar.

Du har sparat 100k i kontanter men lagt ca en halv miljon på bilar och ljudanläggningar (som typ halveras i värde vartannat år)? Låter som att du problem med att hantera pengar
Senast redigerad av Sotashi 2014-02-09 kl. 15:22.
Citera
2014-02-09, 16:14
Medlem
Ojkans avatar
Är 18 år och studerar på gymnasium. Har ungefär 250k i fonder som jag fick när jag fyllde 18 år och en 35000kr i aktier. Pengarna i fonderna ska jag använda när jag ska köpa lägenhet senare i livet.

På mitt egna konto som jag använder dagligen har jag väl bara runt 2000kr. Jobbar inte pga skolan men ska jobba i sommar.
Citera
2014-02-09, 16:39
Medlem
Landsknechts avatar
Är 25 och jobbar deltid som personlig assistent sedan några månader tillbaka. Har i dagsläget ca 500kr på kontot att klara mig på fram till nästa avlöning. Orkar inte ens försöka spara med det här meningslösa skitjobbet, utan jag har spenderat alla mina pengar på sexresor.
Citera
2014-02-09, 21:42
Medlem
24 år gammal. Strax över 200k. Studerar för tillfället men jobbar extra sidan om. Bor fortfarande hemma.
Citera
2014-02-10, 01:41
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landsknecht
Är 25 och jobbar deltid som personlig assistent sedan några månader tillbaka. Har i dagsläget ca 500kr på kontot att klara mig på fram till nästa avlöning. Orkar inte ens försöka spara med det här meningslösa skitjobbet, utan jag har spenderat alla mina pengar på sexresor.
Det där lät väldigt hopplöst
Citera
2014-02-10, 03:29
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trajdarn

Det var fanemig inte uselt!
Vad för sorts företag är det?
Bara låta högen fortsätta växa! Hur grymt är det inte att plugga universitet och bo i egen kåk?

Citat:
Ursprungligen postat av Sotashi
Du har sparat 100k i kontanter men lagt ca en halv miljon på bilar och ljudanläggningar (som typ halveras i värde vartannat år)? Låter som att du problem med att hantera pengar

Varför halveras billjud varannat år?
Jag tjänade pengar när jag sålde mina grejjer....
Och varför är det problem med att hantera pengar när han spenderar pengar han har?
Problem är när man börjar köpa TV och skit på avbetalning för pengar man inte har.

Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Tror att det redan framkommit i tråden, men många arbetar hårt och lever ekonomiskt. Gör man det är det inte speciellt svårt att kunna köpa statusprylar och värsta lägenheterna.. sen får man ju inte underskatta förmågan att låna om man har en bra inkomst

Blev faktiskt lite chockad när jag började arbeta och insåg hur mycket pengar man fick..

Exakt, inkomst gör en inte till miljonär. Det är att minimera utgifterna.

Håller med, minns mitt första sommarjobb och jag var både en person som ej spenderade så värst mycket samt så fick jag in mycket pengar.
Oj oj oj, vad man var lycklig och pengarna räckte otroligt länge.

Nu har jag försökt spara utav fan men jag spenderar alldeles för mycket pengar varje månad likförbannat...
Senast redigerad av Facade 2014-02-10 kl. 03:33.
Citera
2014-02-26, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanzal
21 år, jobbar som personlig assistent, bor i en etta, har 28k över nu just nu tror jag. Tror mina föräldrar har ett sparkonto på runt 25k också som jag tar ut sedan när jag fixat det där körkortet!
EDIT: vissa har det bra alltså, någon som förtjänat sina pengar här? som typ sitter på 100k plus sparat, inte bor hemma fortfarande och som typ investerat smart osv?

Jag jobbar som personlig assistent är 23 år och har sparat ihop ca 140 k på 3 år. Har inte heller bott hemma utan egen lägenhet hela tiden, startade från 0. kom hem helpank från thailand januari 2011 fick jobb som servitör maj månad samma år och han jobba 2 mån innan mamma slängde ut mig. Taxerade 140 k det året. Året efter fick jag deltid som pers ass och jobbade även lite kvar som servitör + aktivitetstöd från försäkringskassan. 2012 taxering 202 000. Gjort min taxering för 2013 och landade på 320k så på nästan 700 k brutto har jag lyckats spara 140 k netto.
kan säga att mina utgifter varje månad i snitt legat på ca 8k så jag har väl levt på existensminimum under denna tid. Saker jag unnat mig typ tatueringar 10 k tv 10 k möbler 6 k dator 18k utlandsresor efter jobb ca 20 k annars ligger väl kläder under helt normala spenderingar, skjuter dock till en del på träningskläder och kost tillskott.
Hade jag bott hemma fortfarande som många andra snorungar hade jag väl haft runt en halv mille på banken minst.
Uttryck som "man har väl dittan o dattan" tyder på att det inte är era egna hårt fördärvade pengar och ni har aldrig behövt se värdet i pengar. När ni köper saker och börjar fundera över om det är värt arbetet ni lagt ner för att få pengarna så har ni mest troligt förtjänat dem och kan respektera dem.
Jag lever knappast snålt och min kyl är full bra varor som inte är billiga.
Jag kommer undan billigt för träna är det enda intresset jag har förutom att sätta på min flickvän och jag skyr kroglivet som pesten och jobbar gärna varje helg bara jag slipper se fulla idioter.
Jag är inte bitter jag tycker bara inte det räknas om mamma eller pappa gett er pengar. Arv borde ej heller räknas in utan bara vad ni åstakommit själva.
Mångas "kapital" här är att jämföra med hur många tjejer man legat med och alla varit horor.
Citera
2014-02-26, 02:56
Bannlyst
18 år 300-500 miljoner nått inte kollat så nog då jag bara äter glass hela dagarna.
Citera
2014-02-26, 06:22
Medlem
21. Arbetslös/50% studerande, skuld på 75k till CSN(som jag betalar av). 10k skuld till farsan(vilket jag inte behöver betala av än). mindre än 1k i aktier. Bor i studentkorridor. Det är kul!

Nej men det är ungefär så det ser ut för mig. jag hänger inte med i universitetstempo och det har gjort att jag inte får csn. Därför pluggar jag ikapp det jag ligger bak och lever typ på gamla sparpengar nu medan jag söker arbete.
Har inga problem att leva såhär även om man vill ha jobb, men menar i studentkorridor och "låg" levnadsstandard. har inte höga utgifter(då jag inte äger något :P ) så det går att dryga ut de pengar jag har ganska länge och det går bra. Har lyckats med lite småjobb från bemanningsföretag som hjälper till också.

Känner iaf att värdet på pengar har jag lärt mig.

Vill även lägga till att jag har stora mål med min ekonomi nu. börjar just nu på kanske noll men det är inget som stoppar en. Jag ser det som att även som uteliggare kan man börja ordna upp en ekonomi. tar bara tid och kräver tålamod. Kör hårt peeps!
Senast redigerad av andreasss92 2014-02-26 kl. 06:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in