2014-06-01, 19:01
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Denna tråd verkar syfta tillbaka på en specifik tidigare tråd eller händelse. Det är inget jag känner till och ber om ursäkt om detta hamnar fel. Hur som helst passar rubriken på tråden med vad jag vill framföra.

Jag upplever att rubriken stämmer väldigt väl överens med verkligheten i politikforumet. Som en av ganska få medlemmar på forumet tar jag alla chanser jag får att argumentera mot SD, högerextremism och extremism generellt. Det är inte populärt. Rör jag mig en millimeter åt OT-hållet raderas mina inlägg. Samtidigt ser man hela trådar i rasistiska oneliners, tillmälen och uttalanden som gränsar mot hets mot folkgrupp, väldigt ofta extremt OT. Åtgärd? Nada.
Som moderator i PI så har jag då tittat på det hela.

Du har totalt fyra raderade inlägg. Ett i denna tråd:
(FB) Kent Ekeroth (SD) utslängd från krogen Nosh & Chow 18/1 -14

Där diskuterade du två helt andra personer och deras uttalanden i ett helt annat sammanhang. Solklart ot.

Tre i denna tråd:
(FB) F! hyllar AFA under sin valvaka i aktuellt 26/5-14 - SVT reagerar inte.

Där diskuterar du också andra saker än tråden handlar om. Två av dina inlägg handlar om illegala invandrare och huruvida SD är högerextrema och vilka som använder uttrycket "sverigefientlig". Det har inget med trådens topic att göra. I det tredje raderade inlägget så är det fullständigt offtopic och 0.06 där du kallar oss moderatorer för "fitt-mods", och det är extremt offtopic.

Så nej, jag ser inte att du är förföljd av oss fitt-mods som genom vår partiska moderering försöker desarmera din briljanta debatteknik. Du har helt enkelt skrivit fyra inlägg som bryter mot regelverket. Det är inte svårare än så.

Och nej - jag har aldrig varit, är inte, och lär aldrig bli sverigedemokrat.
2014-06-01, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Som moderator i PI så har jag då tittat på det hela.

Du har totalt fyra raderade inlägg. Ett i denna tråd:
(FB) Kent Ekeroth (SD) utslängd från krogen Nosh & Chow 18/1 -14

Där diskuterade du två helt andra personer och deras uttalanden i ett helt annat sammanhang. Solklart ot.

Tre i denna tråd:

Där diskuterar du också andra saker än tråden handlar om. Två av dina inlägg handlar om illegala invandrare och huruvida SD är högerextrema och vilka som använder uttrycket "sverigefientlig". Det har inget med trådens topic att göra. I det tredje raderade inlägget så är det fullständigt offtopic och 0.06 där du kallar oss moderatorer för "fitt-mods", och det är extremt offtopic.

Så nej, jag ser inte att du är förföljd av oss fitt-mods som genom vår partiska moderering försöker desarmera din briljanta debatteknik. Du har helt enkelt skrivit fyra inlägg som bryter mot regelverket. Det är inte svårare än så.

Och nej - jag har aldrig varit, är inte, och lär aldrig bli sverigedemokrat.
Som jag skrev tidigare så accepterar jag att mina inlägg tas bort som OT om det bara sker konsekvent. Det gör det inte. Mina inlägg försvinner som OT, rätt eller fel, medan andra inlägg som med samma måttstock borde försvinna får stå kvar. Antingen tas allt bort eller inget. Sen berörde du inte det grövsta fallet av censur, när min tråd slogs ihop med en annan (det fick enorm negativ effekt på antal läsare och inlägg eftersom den nya rubriken inte stämde alls).

Jag har för övrigt haft ett gammalt konto som jag avslutade innan jag skapade detta nya. Samma tendens fanns när jag skrev med det. Men jag vet att jag är ful nu då det inte är något som ni kan kontrollera. Ni får helt enkelt avgöra själva om ni tror på mig.

Till sist, skönt att höra att du inte röstar SD. Men då ställer jag mig ännu mer frågande till de dubbla måttstockarna

Edit: Efter att ha läst igenom vad du skrev igen måste jag göra ett tillägg.

Citat:
Tre i denna tråd:

Du tar det ur sin kontext. Jag förde en debatt med trådskaparen angående hur han motiverade sin frågeställning och då togs de sakerna upp i den debatten. Allt var dock relaterat till F! och deras användande att slagordet ifråga. Inlägget handlade alltså inte om illegala invandrare eller något annat irrelevant.

Det sista inlägget ber jag dock om ursäkt för. Där var jag fruktansvärt arg, men det är ingen ursäkt och jag förtjänar den varningen.
Senast redigerad av zorigo 2014-06-01 kl. 19:18.
2014-06-01, 19:30
Medlem
Citat:
Jag upplever att rubriken stämmer väldigt väl överens med Det är inte populärt. Rör jag mig en millimeter åt OT-hållet raderas mina inlägg. Samtidigt ser man hela trådar i rasistiska oneliners, tillmälen och uttalanden som gränsar mot hets mot folkgrupp, väldigt ofta extremt OT. Åtgärd? Nada.

Jag har också skapat en SD-kritisk tråd där jag och några till krossade motdebattörerna. Den var så lyckad att den hamnade högt upp på "Heta ämnen" och lästes och kommenterades av många. Mina motdebattörer hade i princip inga motargument. Vilken åtgärd tar någon okänd moderator? Slår ihop den med en 300-sidorstråd som ingen läst i på flera år med effekten att debatten försvinner helt i det övriga bruset. Min tråd och den den slogs ihop med hade tydligt åtskiljda frågeställningar och diskussionsunderlag; det är ingen tvekan om att det var censur av en (för anti-SD-sidan) lyckad debatt. Jag kommenterade detta i tråden och fick via PM medhåll av flertalet andra
Så länge du diskuterar utifrån grundfrågan är det inte OT. Grundfrågor syftar till en allmän del och en mer specifik del.
T.ex. kan du åberopa paralleller som är intressanta utan att det ska behöva vara OT.
Varningar ska inte ens delas ut på det sättet som görs på FB.
En varning delas ut om någon med flit försöker sabotera diskussionen. De är inte till för att du ska begränsas i din goda argumentation.
Diskussioner ska ses som en process, som utvecklas och berikas med nya infallsvinklar.

Sedan finns mer specifika diskussioner. T.ex. om cubase är bättre än y musikprogram. Skulle någon hävda något om C++ så är det OT. Men politiska diskussioner är annorlunda och inbegriper t.ex. ett historiskt aspekt etc.
Senast redigerad av IR5 2014-06-01 kl. 19:34.
2014-06-01, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Så länge du diskuterar utifrån grundfrågan är det inte OT. Grundfrågor syftar till en allmän del och en mer specifik del.
T.ex. kan du åberopa paralleller som är intressanta utan att det ska behöva vara OT.
Varningar ska inte ens delas ut på det sättet som görs på FB.
En varning delas ut om någon med flit försöker sabotera diskussionen. De är inte till för att du ska begränsas i din goda argumentation.
Diskussioner ska ses som en process, som utvecklas och berikas med nya infallsvinklar.

Sedan finns mer specifika diskussioner. T.ex. om cubase är bättre än y musikprogram. Skulle någon hävda något om C++ så är det OT. Men politiska diskussioner är annorlunda och inbegriper t.ex. ett historiskt aspekt etc.
Det är så jag försöker lägga upp min inlägg för att kunna belysa frågan i en kontext samtidigt som jag håller mig borta från OT.

Jag vill dock påpeka att den varning jag fått är helt välförtjänt, det har inget med korrupta moderatorer att göra. Det är istället genom radering av inlägg och mixtrande med sammanfogning av trådar jag blivit tystad jämfört med mina motdebattörer.
2014-06-01, 19:45
Medlem
Citat:
Jag vill dock påpeka att den varning jag fått är helt välförtjänt, det har inget med korrupta moderatorer att göra. Det är istället genom
Självklart kan varningar vara välförtjänta. Men även om 10varningar är korrekta behöver inte den 11e vara det.
Citat:
radering av inlägg och mixtrande med sammanfogning av trådar jag blivit tystad jämfört med mina motdebattörer.

Det är också det som diskuteras här; ett subtilt o obemärkt sätt att censurera skribenten på.
Senast redigerad av IR5 2014-06-01 kl. 20:11.
2014-06-01, 20:59
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Literal
Du försöker ihärdigt insinuera att det finns användare i tråden som är konspiratoriskt lagda.Detta har naturligtvis negativa verkningar på diskussionen.Eftersom det tydligen är väl känt att moderatorer följer varandra i spåren,kan jag meddela att det är ytterst sällan taktiken fungerar.
De har hållit på så hela tiden!Jag har försökt komma med förslag,men det blir bara konflikter.
Citat:
Jag upplever att rubriken stämmer väldigt väl överens med verkligheten i politikforumet. Som en av ganska få medlemmar på forumet tar jag alla chanser jag får att argumentera mot SD, högerextremism och extremism generellt. Det är inte populärt. Rör jag mig en millimeter åt OT-hållet raderas mina inlägg. Samtidigt ser man hela trådar i rasistiska oneliners, tillmälen och uttalanden som gränsar mot hets mot folkgrupp, väldigt ofta extremt OT. Åtgärd? Nada.
Skulle kanske funkat med kontrollanter.Några användare som väljs ut för att kolla inläggen och hur moderatorn beter sig.
2014-06-01, 21:27
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram

Skulle kanske funkat med kontrollanter.Några användare som väljs ut för att kolla inläggen och hur moderatorn beter sig.

Det finns redan, dom kallas admins.
2014-06-01, 21:37
Medlem
Citat:
Jag är inte säker på att det är en lösning. Som ChristianX motiverade i tidigare inlägg är det mycket möjligt att mina inlägg alla skulle ha raderats enligt reglerna, även om jag inte håller med. Problemet är snarare för mig vad som INTE raderas, att det är en ojämn nivå på hur reglerna tillämpas. Det lär bli svårt att anklaga en specifik moderator för att ha låtit bli att radera inlägg.
2014-06-01, 22:29
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Jag är inte säker på att det är en lösning. Som ChristianX motiverade i tidigare inlägg är det mycket möjligt att mina inlägg alla skulle ha raderats enligt reglerna, även om jag inte håller med. Problemet är snarare för mig vad som INTE raderas, att det är en ojämn nivå på hur reglerna tillämpas. Det lär bli svårt att anklaga en specifik moderator för att ha låtit bli att radera inlägg.

fast en sak som många verkr glömma är de andra inläggen kanske inte är RP:ade. Moderatorerna kan inte läsa igenom hela trådar och titta efter regelbrott utan vi medlemmar måste faktiskt peka ut dem.
2014-06-01, 22:42
Moderator
T-80Us avatar
Citat:

Och vad blir bättre av det? Nu är det mig det är fel på, säg att det här förslaget införs, då är ni ju bara tillbaka igen om ett år och gnäller på att kontrollanterna kontrollerar fel.

Vad blir lösningen då? Kontrollanter som kontrollerar kontrollanterna som kontrollerar moderatorerna?

Vad händer när kontrollanternas kontrollanter också gnälls på?
2014-06-01, 23:13
Medlem
Hestapos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Och vad blir bättre av det? Nu är det mig det är fel på, ….

Nu är vi uppe i minst tre trådstarter, om du vore lite självkritisk med tanke på den kritik som figurerat som exempel i trådarna, kan du förstå användarnas reaktioner?

Om du förstår problematiken, vad är ditt förslag för att i möjligaste mån undvika sådana kontroverser som kan uppfattas som censur, dolda agendor och yttrandefrihet med olika villkor för användare?
2014-06-01, 23:36
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hestapo
Nu är vi uppe i minst tre trådstarter, om du vore lite självkritisk med tanke på den kritik som figurerat som exempel i trådarna, kan du förstå användarnas reaktioner?

Om du förstår problematiken, vad är ditt förslag för att i möjligaste mån undvika sådana kontroverser som kan uppfattas som censur, dolda agendor och yttrandefrihet med olika villkor för användare?
Jag förstår att det kan vara svårt att tro oss, men gör det här tankeexperimentet. Genom åren har vi haft 391 moderatorer och vi är idag 110 st aktiva. Vi har/har haft moderatorer som står längst till vänster och längst till höger och en stor samling mellan det. Såvitt jag vet har inte en enda avgången moderator skrivit något om att vi inte är objektiva i modereringen och att sådant vi upplever som fel inte tas upp i Outlaw.

Någon som ansåg att det inte stämmer borde ha skrivit om det, men inte en enda har gjort det. Visst, det är lite taskig bevisföring eftersom jag bara kan ge mitt ord på att det jag skriver stämmer och ni kan inte kolla upp om jag ljuger. Men, jag gör mitt bästa för att vara så trovärdig som möjligt och man kan kolla upp min forumshistorik och därigenom få en bild av mig.

Därmed inte sagt att vi aldrig gör fel. Det gör vi och många gånger löses det genom lite kontakt via PM. Det kan vara så att man helt enkelt missuppfattar något eller har otur när man tänker. En del medlemmar skriver ilskna PM när de får "auto-PM" om att något de skriver är uppe för omröstning i Outlaw, men det brukar lösa sig när man skriver att man pollar för att det är bättre att vara "safe than sorry".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in