2014-06-01, 23:40
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hestapo
Nu är vi uppe i minst tre trådstarter, om du vore lite självkritisk med tanke på den kritik som figurerat som exempel i trådarna, kan du förstå användarnas reaktioner?

Om du förstår problematiken, vad är ditt förslag för att i möjligaste mån undvika sådana kontroverser som kan uppfattas som censur, dolda agendor och yttrandefrihet med olika villkor för användare?

Nu ska vi ta det lite lugnt här. Det handlar om "minst tre trådstarter" av samma tre användare som framfört, SOM BÄST, extremt svårbedömd och vag "bevisning" för att jag skulle vara en moderator som behöver kastas ut (vilket har varit den konsekvent föreslagna lösningen).

Vidare ser jag helt ärligt inte den hemska problematik som man hela tiden pratar om. Det jag ser är användare som älskar att gå OT, snackar mycket vagt och sällan om någonsin presterar bevisning på förfrågan, och således får trådar att löpa amok. DÄRFÖR blir de varnade.

Vad gäller min personliga stil i trådar och huruvida jag borde delta i trådar jag aktivt modererar, så är det helt klart något jag kanske borde omvärdera, men hittills har jag inte sett ett enda fall presenteras som på något sätt skulle vara felaktig moderering från min sida.
2014-06-01, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
fast en sak som många verkr glömma är de andra inläggen kanske inte är RP:ade. Moderatorerna kan inte läsa igenom hela trådar och titta efter regelbrott utan vi medlemmar måste faktiskt peka ut dem.

Det stämmer bra, men endast ifall moderatorn inte själv medverkar som en aktiv skribent i tråden.

Oftast så har moderatorn bra koll på trådar som får många inlägg.

1.Men det skulle förefalla väldigt konstigt att en skribent blir av med sina inlägg 2-3 gånger i rad. Nu pratar jag inte om OT eller om ett visst forum, utan bara hur det kan vara.*

2.Ett annat fall kan också vara att moderatorn inte tar bort inlägget innan eller efter eller hela sidan som är OT, utan det ser mer ut som selektivt utvald inlägg.

3.Ytterligare fall handlar om avgörande inlägg i en diskussion. T.ex. då skribenten får övertaget med inlägget, då tas det bort plötsligt, utan att det ska behöva vara OT.

*) I det första fallet som oftare händer i väldigt aktiva trådar, kan det gå ett par sidor fram innan moderatorn tar bort inläggen som fann i det föregående sidan. Ibland kan det gå ett tag innan skribenten själv ens märker något .
2014-06-02, 00:12
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Det stämmer bra, men endast ifall moderatorn inte själv medverkar som en aktiv skribent i tråden.

Oftast så har moderatorn bra koll på trådar som får många inlägg.

1.Men det skulle förefalla väldigt konstigt att en skribent blir av med sina inlägg 2-3 gånger i rad. Nu pratar jag inte om OT eller om ett visst forum, utan bara hur det kan vara.*

2.Ett annat fall kan också vara att moderatorn inte tar bort inlägget innan eller efter eller hela sidan som är OT, utan det ser mer ut som selektivt utvald inlägg.

3.Ytterligare fall handlar om avgörande inlägg i en diskussion. T.ex. då skribenten får övertaget med inlägget, då tas det bort plötsligt, utan att det ska behöva vara OT.

*) I det första fallet som oftare händer i väldigt aktiva trådar, kan det gå ett par sidor fram innan moderatorn tar bort inläggen som fann i det föregående sidan. Ibland kan det gå ett tag innan skribenten själv ens märker något .
Fast grejen är ju att "skribenten" oftast bara märker att sina egna inlägg försvinner. De andras har man sämre koll på och dessutom är det ju bara att skicka RP:s.
2014-06-02, 01:36
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Som jag skrev tidigare så accepterar jag att mina inlägg tas bort som OT om det bara sker konsekvent. Det gör det inte. Mina inlägg försvinner som OT, rätt eller fel, medan andra inlägg som med samma måttstock borde försvinna får stå kvar. Antingen tas allt bort eller inget. Sen berörde du inte det grövsta fallet av censur, när min tråd slogs ihop med en annan (det fick enorm negativ effekt på antal läsare och inlägg eftersom den nya rubriken inte stämde alls).

Jag har för övrigt haft ett gammalt konto som jag avslutade innan jag skapade detta nya. Samma tendens fanns när jag skrev med det. Men jag vet att jag är ful nu då det inte är något som ni kan kontrollera. Ni får helt enkelt avgöra själva om ni tror på mig.

Till sist, skönt att höra att du inte röstar SD. Men då ställer jag mig ännu mer frågande till de dubbla måttstockarna

Edit: Efter att ha läst igenom vad du skrev igen måste jag göra ett tillägg.

Du tar det ur sin kontext. Jag förde en debatt med trådskaparen angående hur han motiverade sin frågeställning och då togs de sakerna upp i den debatten. Allt var dock relaterat till F! och deras användande att slagordet ifråga. Inlägget handlade alltså inte om illegala invandrare eller något annat irrelevant.

Det sista inlägget ber jag dock om ursäkt för. Där var jag fruktansvärt arg, men det är ingen ursäkt och jag förtjänar den varningen.

Menar du på fullt allvar att det är censur att få en tråd sammanfogad med en annan? Det argumentet har jag bara hört från "Död och återfödd" förut

Det hela blir löjligt. Det är uppenbart att det är en handfull användare som klagar om och om igen, när de helt enkelt saknar förmågan att diskutera. När tråden inte går er väg så börjar ni gnälla.

Om ni ser inlägg som ni tycker är OT så rapportera dem och låt moderatorerna göra sitt jobb. Ibland håller de inte med och låter inlägget stå kvar. Det händer oss alla. Det betyder inte att alla användare börjar skrika om censur eller rasism.

Jag skriver en del i den här tråden och den föregående stängda tråden, trots att jag inte är moderator, för att demonstrera att det finns användare som inte har några problem med hur FB fungerar. Om jag hade det skulle jag söka mig någon annanstans. Det finns massor med ställen på nätet där likasinnade bara ryggdunkar varandra och ingen friktion uppstår, men hur intressant är det?
2014-06-02, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Riktigt drygt inlägg
Jag tänkte gå och lägga mig, men ditt inlägg gjorde mig förbannad. Du har helt uppenbart inte läst det jag skrivit. Bemöda dig i alla fall med att läsa mitt inlägg om du tänkt svara igen.

Citat:
Menar du på fullt allvar att det är censur att få en tråd sammanfogad med en annan? Det argumentet har jag bara hört från "Död och återfödd" förut
Nej det menar jag inte. Det är givetvis inte censur att sammanfoga trådar om det nu är så att de handlar om samma saker och det därmed finns fog för att sammanfoga dem. Om du hade läst vad jag skrev hade du också förstått att det var så jag menade det.

Det jag vänder mig mot, i det här specifika fallet, var att tråden blev sammanfogad med en tråd som inte hade alls samma frågeställning eller diskussionsunderlag. Effekten blev att hela diskussionen dog i det övriga bruset från den stora tråden den blev sammanfogad i.

Jag, och flera andra användare med mig (jag har PM som bevis på det), såg inte hur någon mod kunde ta det beslutet då det var totalt ologiskt. Det enda möjliga motivet är att döda diskussionen, vilket hen lyckades med. Passande nog en diskussion som, för att uttrycka det milt, gick dåligt SD-sympatisörerna. Moden som slog ihop trådarna tillkännagav sig inte och jag fick heller inte ens svar från mods när jag bad om en motivering till varför trådarna slogs ihop. Dödstyst.

Citat:
Det hela blir löjligt. Det är uppenbart att det är en handfull användare som klagar om och om igen, när de helt enkelt saknar förmågan att diskutera. När tråden inte går er väg så börjar ni gnälla.
Detta är första gången jag klagat. Jag har hållt mig tills nu, men när jag såg den här tråden passade jag för första gången på. Så även där har du fel.

Och jag tycker du ska hålla dig jävligt lugn när du pratar om min förmåga att diskutera. Du vet ingenting i saken (om du inte läst mina tidigare inlägg, vilket jag tvekar på).

Citat:
Om ni ser inlägg som ni tycker är OT så rapportera dem och låt moderatorerna göra sitt jobb. Ibland håller de inte med och låter inlägget stå kvar. Det händer oss alla. Det betyder inte att alla användare börjar skrika om censur eller rasism.
Det är ju precis det jag gör. Men jag upplever att moderatorerna applicerar reglerna olika hårt beroende på kombinationen av moderatorns åsikter och åsikterna i inlägget som anmälts.

Citat:
Jag skriver en del i den här tråden och den föregående stängda tråden, trots att jag inte är moderator, för att demonstrera att det finns användare som inte har några problem med hur FB fungerar. Om jag hade det skulle jag söka mig någon annanstans. Det finns massor med ställen på nätet där likasinnade bara ryggdunkar varandra och ingen friktion uppstår, men hur intressant är det?
Du är verkligen trög va? Du har ju inte fattat någonsting. Jag skriver ju precis motsatsen till hur du framställer mig. Jag vill motverka att Flashback blir ett ryggdunkarforum. I nuläget är i alla fall politikdelen på väg att bli det för SD och höger ut.

Jag är fullt medveten om att FB aldrig kommer bli ett forum där alla håller med mig. Det vill jag inte heller ha, då har man ju ingen att debattera mot. Det jag vänder mig emot är att om man gör för hårt motstånd mot SD-folket så tystas jag med andra medel än debatt. Tycker du att jag bara ska acceptera det och aldrig mer logga in här?
2014-06-02, 11:22
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Och vad blir bättre av det? Nu är det mig det är fel på, säg att det här förslaget införs, då är ni ju bara tillbaka igen om ett år och gnäller på att kontrollanterna kontrollerar fel.

Vad blir lösningen då? Kontrollanter som kontrollerar kontrollanterna som kontrollerar moderatorerna?

Vad händer när kontrollanternas kontrollanter också gnälls på?
Kontrollanterna kan bytas ut hela tiden.Man väljer några nya varje vecka.
Ingen behöver veta om kontrollanterna förutom admins.
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Nu ska vi ta det lite lugnt här. Det handlar om "minst tre trådstarter" av samma tre användare som framfört, SOM BÄST, extremt svårbedömd och vag "bevisning" för att jag skulle vara en moderator som behöver kastas ut (vilket har varit den konsekvent föreslagna lösningen).
Nu ska DU ta det lite lungt va!Ingenting var så svårbedömd eller vag.Beviset skulle hålla i en domstol.
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Det finns redan, dom kallas admins.
Inte rättvisa,försvarar alltid sina moderatorer.
2014-06-02, 14:06
Medlem
najass avatar
OT raderat.

Regler som 0.03 och 0.06 gäller alltså i detta delforum precis som i alla andra delforum på Flashback. Modereringen av denna tråd tas INTE i tråden utan enligt de rutiner som finns både i FAQ och klistrad i detta delforum

Denna tråd är INTE till för allmänt svepande kommentarer, det finns massor av trådar för detta redan i detta delforum. Några exempel:
(FB) Moderatorer vs. användare - samlingstråden
(FB) Fler än mig som känner att moderatorer och admins håller varandra om ryggen?
(FB) Moderatorer och deras "privata" bedömningar - vad kräver dessa för tillfredställelse?
(FB) Moderatorer med egna agendor?/ Utbruten tråd (mod)

Här i denna tråd ska ges konkreta exempel på censur och eventuella förbättringsförslag avhandlas. Se citerat adminförtydligande i TS.

/mod
2014-06-02, 21:28
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Det är så jag försöker lägga upp min inlägg för att kunna belysa frågan i en kontext samtidigt som jag håller mig borta från OT.

Jag vill dock påpeka att den varning jag fått är helt välförtjänt, det har inget med korrupta moderatorer att göra. Det är istället genom radering av inlägg och mixtrande med sammanfogning av trådar jag blivit tystad jämfört med mina motdebattörer.
Du fick ett utförligt svar av ChristianX, och jag kan bara hålla med.
Efter att ha kollat raderingarna och trådarna de ligger i så kan jag inte riktigt se att modereringen, i vart fall just de trådarna, skulle ha varit inkonsekvent.
Nu kan jag som moderator se alla raderade inlägg i trådarna de postades i och därmed också se att det är en tydlig linje i vad som raderats och vad som tillåtits stå kvar och att denna linje helt följer både regelverk och direktiv. Främst och viktigast i detta sammanhang är dock att det inte finns en antydan till att något skulle ha raderats pga vilka åsikter som uttryckts.

Vad gäller sammanslagningen så hittade jag bara en tråd du startat som slagits ihop med en annan, om det är så att det finns en annan tråd som jag missat så bortse från mitt svar nedan.

Du postade en tråd som handlade om Borzoo Tavakolis öppna brev till Ekeroth med frågan hur SD-sympatisörerna ställer sig till det, en tråd som flyttades i i tråden om Ekeroth i rikstaden.
Du fick 6 svar innan flytt, och jag räknar åtminstone 27 svar direkt efter. Därefter sammanfogas ytterligare tråd om samma sak, det öppna brevet och dess innehåll, och diskussionen fortsätter.

Jag har väldigt svårt att se att det skulle vara ett sätt att tysta snarare än att behålla forumstrukturen. det faktum att du får en hel del svar direkt riktade till dina inlägg efter flytten talar också starkt emot att din frågeställning dränktes i den större tråden eller att intresset skulle sjunka.
Jag förringar inte att det är så du upplevde det, men jag kan inte hålla med dig i din beskrivning.

Vi moderatorer är enbart människor, och ingen kan någonsin garantera att det aldrig kommer att ske att en moderator agerar fel eller modererar med egen dold agenda. Däremot skulle något sådant inte kunna ske någon längre stund utan upptäckt och det hela skulle lösas internt.
Inga är så känsliga, gnälliga och kritiska som moderatorerna själva mot moderatorer och moderatorsåtgärder som minsta lilla andas tveksamma.
2014-06-02, 21:47
Medlem
Efter att ha kikat igenom mina gamla PM kan jag ge ytterligare ett exempel på sammanfogning av trådar som jag anser inte borde skett och som totalt förstörde en diskussion.

Jag skapade en tråd om en debattartikel. Själva debattartikeln kritiserade Kent Ekeroths (SD) åsikter och den politik han drev. Tråden handlade om själva debattartikeln, hur den var skriven och vad den innehöll. Det var i såväl trådstarten som i inläggen i tråden ett tydligt fokus på själva debattartikeln. Tråden gick "bra" för mig och de som delade mina åsikter.

Plötsligt var den ihopslagen med den stora tråden om Kent Ekeroth som person, en jättetråd som behandlade Kent ur väldigt många olika infallsvinklar. Jag PMade moderatorn Siegried som var ansvarig för åtgärden:
Citat:
Hej!

Jag undrar varför du sammanfogade min tråd om Borzoos debattartikel med den stora om Kent Ekeroth? Tanken med tråden, och svaren hittills, var att den skulle handla om debattartikeln och inte Kent som person då artikeln är bredare än så varför min personliga åsikt är att det bör vara separata trådar.

Tacksam för svar!
Jag fick ett kort svar från Siegried:
Citat:
Artikeln handlar om Kent Ekeroths person och då är det lämpligt att ta det i hans egen tråd. Det ska inte vara för mycket trådar som dräller omkring.
Ta samtidigt i beaktande att det är samma moderator som raderat minst två av mina inlägg (jag har inte kollat upp vem som stod bakom de andra raderingarna). Det är också samma moderator som skrivit:
Citat:
Jag börjar med Knivsöder, Sveriges journalisttätaste valdistrikt, F¡ + Mp egen majoritet
http://www.val.se/val/ep2014/valnatt...405/index.html

Minns ni flyktingförläggningen i Stråssa där 100 flyktingar flyttade in på en befolkning på 300 bofasta?
Sd nu uppe i 24,2 %
http://www.val.se/val/ep2014/valnatt...305/index.html
Han skapar/deltar som debattör i många trådar som berör SD, frågor kopplade till "media och etablissemanget" eller SDs motståndare. Han tillkännager, om än inga öppna sympatier för SD, verkligen inte sympati för deras motståndare.

Jag hävdar inte att detta är bevis på censur. Men kan någon av er moderatorer inte förstå att jag ställer mig tveksam till att jag blir rätt behandlad?
2014-06-02, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Du fick ett utförligt svar av ChristianX, och jag kan bara hålla med.
Efter att ha kollat raderingarna och trådarna de ligger i så kan jag inte riktigt se att modereringen, i vart fall just de trådarna, skulle ha varit inkonsekvent.
Nu kan jag som moderator se alla raderade inlägg i trådarna de postades i och därmed också se att det är en tydlig linje i vad som raderats och vad som tillåtits stå kvar och att denna linje helt följer både regelverk och direktiv. Främst och viktigast i detta sammanhang är dock att det inte finns en antydan till att något skulle ha raderats pga vilka åsikter som uttryckts.

Vad gäller sammanslagningen så hittade jag bara en tråd du startat som slagits ihop med en annan, om det är så att det finns en annan tråd som jag missat så bortse från mitt svar nedan.

Du postade en tråd som handlade om Borzoo Tavakolis öppna brev till Ekeroth med frågan hur SD-sympatisörerna ställer sig till det, en tråd som flyttades i i tråden om Ekeroth i rikstaden.
Du fick 6 svar innan flytt, och jag räknar åtminstone 27 svar direkt efter. Därefter sammanfogas ytterligare tråd om samma sak, det öppna brevet och dess innehåll, och diskussionen fortsätter.

Jag har väldigt svårt att se att det skulle vara ett sätt att tysta snarare än att behålla forumstrukturen. det faktum att du får en hel del svar direkt riktade till dina inlägg efter flytten talar också starkt emot att din frågeställning dränktes i den större tråden eller att intresset skulle sjunka.
Jag förringar inte att det är så du upplevde det, men jag kan inte hålla med dig i din beskrivning.

Vi moderatorer är enbart människor, och ingen kan någonsin garantera att det aldrig kommer att ske att en moderator agerar fel eller modererar med egen dold agenda. Däremot skulle något sådant inte kunna ske någon längre stund utan upptäckt och det hela skulle lösas internt.
Inga är så känsliga, gnälliga och kritiska som moderatorerna själva mot moderatorer och moderatorsåtgärder som minsta lilla andas tveksamma.
Och jag tycker jag gav ett ganska utförligt svar tillbaka till ChristianX Jag skrev för övrigt mitt senaste inlägg samtidigt som du postade ditt. I det inlägget tar jag upp just Borzoo-tråden.

Den sammanfogning av tråd jag tidigare syftat på tror jag skedde med mitt tidigare konto som jag inte längre använder (är dock inte säker). Då startade jag en tråd om vilka likheter som finns mellan SvP och SD. Det berörde politik, retorik, symbolik, ja hela spektrat. Den tråden blev, när det gick som bäst, ihopslagen med en tråd med rubriken "Ska jag rösta på SvP eller SD?"

I övrigt gav du ändå ett bra svar, jag får återkomma när jag har mer tid.
Senast redigerad av zorigo 2014-06-02 kl. 21:56.
2014-06-02, 22:30
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Bra början,men sämre slut.
Forumets moderatorer kan oxå va jävliga mot en användare utan det läcker ut.
Är det så svårt att få en funktion som gör att användare kan se sina raderade inlägg?
2014-06-03, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Fast grejen är ju att "skribenten" oftast bara märker att sina egna inlägg försvinner. De andras har man sämre koll på och dessutom är det ju bara att skicka RP:s.

Visst kan man märka det, men det finns också fall då det kan vara lite svårare att upptäcka direkt.
Detta gäller trådar som får mycket inlägg då nya sidor uppdateras hela tiden och skribenten själv är upptagen med att svara på inläggen. Visst kan det hända att man missar något som försvinner?

En annan sak som är viktigt att poängtera gäller moderatorers samt admins sätt att motivera sig. Här vill jag vända mig till gänget som hävdade följande;

Citat:
Ursprungligen postat av lamehater
Då undrar jag fortfarande vad det är du vill. ..........

Som vi har sagt vid åtskilliga tillfällen kommer inte moderatorerna undan utan att motivera sina beslut. Det finns ett system på plats för att just detta ska undvikas men det verkar du inte nämnvärt intresserad av. Din slutgiltiga lösning verkar vara att antingen definierar man trams till 100% eller så skrotar man regeln. Om regeln skrotas försämras kvaliteten på forumet drastiskt, vilket du också vet om.

Svara nu i klartext, helst i en punktlista eller nåt så jag slipper resten av ditt jävla dravel: Vilka svar och vilka lösningar skulle tillfredsställa dig?
(FB) Moderatorer censurerar/varnar i allt högre grad (pga rasism eller andra egna agendor)

Jag rekommenderar att vår godtrogne skribent och andra skribenter med liknande förhastade slutsatser lugnar ner sig lite.

Jag ger tråden ett konkret exempel, detta exempel är kopior från PM.

Citat:
Ursprungligen postat av X
Hej!

Jag förstår inte varför mina inlägg raderas gällande Syrien konflikten. Vad var det för fel på det jag skrev senast?

Vh

X

SVAR;

Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorn
Det bedömdea som off topic.

Mvh moderatorn

Skribenten svarar tillbaka;

Citat:
Ursprungligen postat av X

Hej!

Det är tyvärr inte tillräckligt som svar. Vad var det som var OT? Jag diskuterade eventuella figurer i den syriska konflikten. Vad är ditt problem? För jag vet att det är skitsnack att det var OT, och det vet du med..

Du kan lägga upp det för en admin, och därefter kan vi diskutera om dess innehåll var OT.
Tilläggas bör att det är 2 moderatorer som blandar sina personliga åsikter med jobbet här på FB, Det ena är du och den andra y Din vän yö beter sig på samma sätt, han tar bort inlägg som stärker användarens resonemang, detta har hänt vid flertals tillfällen. Självklart ifall han själv inte håller med vederbörande..

Jag föreslår också att du låter informationen flöda som det ska så länge det inte är OT.
Jag ber dig snällt att sluta med dina löjligheter, kan du inte det, sluta med att vara moderator. Du kan också skriva på vilket sätt mitt senaste inlägg var OT, kan du inte det så har du helt enkelt raderat inlägget utan motivering.

MVH
Skribenten

Moderatorn svarar tillbaka;

Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorn;

Du har helt uppenbart inte läst reglerna, jag ska hjälpa dig.

Citat:
0.03. Trams och off-topic
Inlägg som är off-topic eller trams kan raderas utan förvarning och motivering.

Nu vet du.

Mvh Moderatorn

Synpunkter?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in