2014-05-29, 15:54
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Out-of-Step
Fan i helvetes jävlar. Lyckades tillverka en svingod "bbq"-sås förra året men hittar inte receptet. Då hittade jag det på youtube med någon redneck som snackade grillrecept. Någon som vet?

Vilken är er favorit bbq-sås att ha på burgaren? Tycker att Garants egna är förvånansvärt god, särskilt den med cognac. Verkar inte vsra alla Willy:s som har den dock :/
Har du sökt i historiken på Youtube? Eller du kanske inte var inloggad?
Citera
2014-05-29, 18:05
Medlem
klybans avatar
Citat:
Fan i helvetes jävlar. Lyckades tillverka en svingod "bbq"-sås förra året men hittar inte receptet. Då hittade jag det på youtube med någon redneck som snackade grillrecept. Någon som vet?

Vilken är er favorit bbq-sås att ha på burgaren? Tycker att Garants egna är förvånansvärt god, särskilt den med cognac. Verkar inte vsra alla Willy:s som har den dock :/
Om det är en klassisk ketchupbaserad sak, så är denna alldeles utmärkt att göra.
http://bbqpitboys.com/recipes/bbq-sauce-country-style#.U4dahijjyho
Selleri fröna om du inte har dessa, så brukar jag köra lite torkad bladselleri och ha i.
Det är inte samma, men är gott det med.
Citera
2014-05-29, 21:27
Medlem
christerys avatar
Citat:

Hehe, kan det vara https://www.youtube.com/watch?v=zY9oI1y92vo

BBQ Pit boys är sköna typer.
Citera
2014-05-29, 21:28
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery

jaha, klyban hade redan tipsat om den..

Va fan... tryckte jag inte på ändra... nåväl. Jag är väl en såndär postcounth*ra.
Citera
2014-05-30, 22:01
Medlem
StigAllans avatar
Citat:

Fan vad trist när han började med att tömma ketchup i grytan!
Hur svårt kan det vara att öppna tomatburkar och göra en egen sås?
Men då får man förstås hålla på några minuter längre.
Citera
2014-05-30, 23:09
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Fan vad trist när han började med att tömma ketchup i grytan!
Hur svårt kan det vara att öppna tomatburkar och göra en egen sås?
Men då får man förstås hålla på några minuter längre.

Ketchup är ju guds gåva till människorna.

Men ska man nu odla tomaterna själv åxå så kanske man får en lite bättre sås, det tar ju bara nån månad extra.

Blir så less på inställningen att allt skall göras från grunden, alternativet i detta fall kanske var att köpa BBQ såsen färdig istället.

Och visst är det trevligt med egen potatis från landet, älgkött i frysen och koll på hur lammen vi slaktat har haft det innan dom hamnade i magen, men att dissa ketchup i en sås som skall vara så enkel som möjlig att fixa själv är väl att påverka personer till att köpa en färdig sås istället.

Så om alternativet var att köpa en färdig sås eller att använda ketchup, hur illa är det då?
Citera
2014-05-30, 23:19
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ketchup är ju guds gåva till människorna.

Men ska man nu odla tomaterna själv åxå så kanske man får en lite bättre sås, det tar ju bara nån månad extra.

Blir så less på inställningen att allt skall göras från grunden, alternativet i detta fall kanske var att köpa BBQ såsen färdig istället.

Och visst är det trevligt med egen potatis från landet, älgkött i frysen och koll på hur lammen vi slaktat har haft det innan dom hamnade i magen, men att dissa ketchup i en sås som skall vara så enkel som möjlig att fixa själv är väl att påverka personer till att köpa en färdig sås istället.

Så om alternativet var att köpa en färdig sås eller att använda ketchup, hur illa är det då?
Fast just ketchup är lite tråkigt som bas. Oavsett hur man kryddar den kommer man känna att det är ketchup då den har en ganska distinkt smak av bland annat kryddnejlika.
Citera
2014-05-31, 00:09
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Fast just ketchup är lite tråkigt som bas. Oavsett hur man kryddar den kommer man känna att det är ketchup då den har en ganska distinkt smak av bland annat kryddnejlika.

Hmm, det har jag inte märkt eller tänkt på. Gör dock gärna av med en tub tomatpuré med vitlök för att få till lite kraftigare smak i min sås. Men ketchup går ju an, dock tycker jag den är lite för söt.

Men vill man ha till en sås som ungarna gillar så är ketchup liksom lösningen på problemen. Skulle inte klara en sommar utan ketchup.

Funkar till burgare, korv, köttbullar... tja allt. Hmm, eller inte allt.. men ni fattar.

Vad köper du för ketchup som har toner av kryddnejlika? Heinz tycker jag smakar tomat och socker, men mina smaklökar kanske är trasiga.
Citera
2014-05-31, 00:50
Medlem
StigAllans avatar
Just tomatsåsen är ju en så enkel sås att tillaga så att använda ketchup istället för tomater, färska eller på burk verkar mest inkompetent.
Men en sås på Felix ketchup som grund kan kanske bli gott?Not!

Men smaken är ju olika.
Jag har min favorittomatpure och den finns på tub och heter Ardita.
Citera
2014-05-31, 01:02
Medlem
christerys avatar
Citat:

Skall genast (eller snarast kanske jag bör säga) testas.

Vitlöken får jag väl sätta till själv, såg att innehållet var tomat och salt.

Låter lovande.
Senast redigerad av christery 2014-05-31 kl. 01:06.
Citera
2014-05-31, 01:27
Medlem
Sereenas avatar
Nog för att ketchupen antagligen innehåller nejlika men jag har aldrig varit med om en ketchup där den faktiskt märks, det brukar vara en sötsur (ätticka socker) bas med en antydan av tomatsmak...
Citera
2014-05-31, 04:05
Medlem
Haak0ns avatar
Citat:
Just tomatsåsen är ju en så enkel sås att tillaga så att använda ketchup istället för tomater, färska eller på burk verkar mest inkompetent.
Men en sås på Felix ketchup som grund kan kanske bli gott?Not!

Men smaken är ju olika.

Fast i en bbq-sås ersätter man ju inte en tomatsås med ketchup utan basen är just ketchup. Visst kan man koka egen ketchup men det är knappast något man gör på fem minuter men en burk hela tomater. Som sagt så har ju ketchup en väldigt speciell smak som kommer ifrån borde tillsatt sötma, syra, sälta och kryddor. Skulle man försöka ersätta ketchupen i en bbq-sås med hela tomater skulle man nog få en väldigt konstig sås. Inte nödvändigtvis äcklig, men långt ifrån det som var tänkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in