2014-05-31, 09:43
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Nog för att ketchupen antagligen innehåller nejlika men jag har aldrig varit med om en ketchup där den faktiskt märks, det brukar vara en sötsur (ätticka socker) bas med en antydan av tomatsmak...
Jag har testat göra hemgjord ketchup. Smakade av och tänkte "det här är ju inte ketchup", men så fort kryddnejlikan kom i så blev det "ah! nu smakar det ketchup!". Vet inte om jag är känslig just för kryddnejlika, men jag känner allt av den i Heinz också. Tycker det är den (tillsammans med socker och ättika) som gör att en tomatsås blir ketchup.
Citera
2014-05-31, 14:05
Medlem
En tunn skiva friterad ost på burgaren gör hela grejen.
Citera
2014-05-31, 20:56
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Jag har testat göra hemgjord ketchup. Smakade av och tänkte "det här är ju inte ketchup", men så fort kryddnejlikan kom i så blev det "ah! nu smakar det ketchup!". Vet inte om jag är känslig just för kryddnejlika, men jag känner allt av den i Heinz också. Tycker det är den (tillsammans med socker och ättika) som gör att en tomatsås blir ketchup.
Intressant med det ni skriver om nejlikan i tomatsåsen.
Ska testa den kryddan i min nästa tomatsås för att kolla.

Ketchup har inte funnits i min matlagning någonsin och den får garanterat hålla sig borta i framtiden också.
Allt är väl bättre än industrisåser även om man försöker vara hardcore BBQ kung?
Citera
2014-05-31, 22:15
Medlem
Haak0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Intressant med det ni skriver om nejlikan i tomatsåsen.
Ska testa den kryddan i min nästa tomatsås för att kolla.

Ketchup har inte funnits i min matlagning någonsin och den får garanterat hålla sig borta i framtiden också.
Allt är väl bättre än industrisåser även om man försöker vara hardcore BBQ kung?

Nej, jag skulle hellre ha den billigaste skitketchupen jag kan komma över i en bbq-sås än en ordentlig hemmagjord tomatsås. På samma sätt som jag hellre skulle ha en halvkass tomatsås till pastan med köttbullar än bara en hemgjord ketchup gjord enligt konstens alla regler.

Tomatsås och ketchup må ha samma råvara som grund, men är i både smak och konsistens så pass olika att jag aldrig skulle byta ut den ena mot den andra.
Citera
2014-05-31, 22:28
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haak0n
Nej, jag skulle hellre ha den billigaste skitketchupen jag kan komma över i en bbq-sås än en ordentlig hemmagjord tomatsås. På samma sätt som jag hellre skulle ha en halvkass tomatsås till pastan med köttbullar än bara en hemgjord ketchup gjord enligt konstens alla regler.

Tomatsås och ketchup må ha samma råvara som grund, men är i både smak och konsistens så pass olika att jag aldrig skulle byta ut den ena mot den andra.

Jag hoppas att du är ironisk?
Om så, håller jag med dig fullständigt!
Citera
2014-06-01, 00:56
Medlem
Haak0ns avatar
Citat:

Jag hoppas att du är ironisk?
Om så, håller jag med dig fullständigt!

Varför skulle jag vara ironisk?
Citera
2014-06-01, 02:09
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Varför skulle jag vara ironisk?
Det undrar jag också?
Men sånt är livet även med fabrikstomatsåser i det man stoppar i munnen.
Citera
2014-06-01, 03:00
Medlem
Haak0ns avatar
Citat:
Det undrar jag också?
Men sånt är livet även med fabrikstomatsåser i det man stoppar i munnen.

Fast nu pratar vi fortfarande inte om tomatsås utan om ketchup. Vill man koka sin egen ketchup och ha i sin bbq-sås kommer man förmodligen få ett utmärkt resultat. Skulle man däremot ersätta den med en tomatsås, hemkokt eller inte, skulle man få en väldigt udda sås.
Citera
2014-06-01, 03:45
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Fast nu pratar vi fortfarande inte om tomatsås utan om ketchup. Vill man koka sin egen ketchup och ha i sin bbq-sås kommer man förmodligen få ett utmärkt resultat. Skulle man däremot ersätta den med en tomatsås, hemkokt eller inte, skulle man få en väldigt udda sås.
OK.
Min åsikt om massproducerade tomatsåser i plast eller glasbehållare är att dessa är något för inkompetenta grillkockar!
Men nyttja du sockerstinna vinägermättade fabrikssåser utan finess, inte mig emot.
Huvudsaken är att jag slipper att provsmaka.

Nu återgår vi till nymalda högrevsburgare istället för masstillverkade tomatsåser.
Citera
2014-06-01, 09:53
Medlem
Jag måste bara flika in lite om ketchup. Jag har gjort ketchup själv en väldans massa gånger. Främst brukar jag använda mig av en modifikation på ett Jamie Oliver-recept på tomatketchup som blir riktigt bra. Men det beror väldigt mycket på tomaterna. Jag gör den i princip bara när jag kan komma över skitfina tomater på bondens marknad. Jag håller f ö med om nejliksmaken som diskuterades här ovan. Det är något som är väldigt tydligt i köpeketchup och än mer tydligare om man gör själv. Om nån är intresserad så finns receptet här: http://barariktigmat.se/index.php/vaexter-och-svamp/vegetariskt/item/196-hemgjord-tomatketchup

Sen glömmer många att ketchup går att göra på annat än ketchup. Jag har gjort en helt fantastisk trattkantarellketchup som är helt suverän till burgare.http://barariktigmat.se/index.php/vaexter-och-svamp/svamp/item/91-ketchup-pa-trattkantareller

I övrigt har jag laborerat med andra sorters ketchup också. Nu vet jag att ni är hamburgerpuritaner här men testa att göra en lammfärsburgare och toppa med getost och gör äppelketchup. Gudomligt! Har även testat selleriketchup och fänkålsketchup med gott resultat.
Citera
2014-06-01, 14:26
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Jag måste bara flika in lite om ketchup. Jag har gjort ketchup själv en väldans massa gånger. Främst brukar jag använda mig av en modifikation på ett Jamie Oliver-recept på tomatketchup som blir riktigt bra. Men det beror väldigt mycket på tomaterna. Jag gör den i princip bara när jag kan komma över skitfina tomater på bondens marknad. Jag håller f ö med om nejliksmaken som diskuterades här ovan. Det är något som är väldigt tydligt i köpeketchup och än mer tydligare om man gör själv. Om nån är intresserad så finns receptet här: http://barariktigmat.se/index.php/vaexter-och-svamp/vegetariskt/item/196-hemgjord-tomatketchup

Sen glömmer många att ketchup går att göra på annat än ketchup. Jag har gjort en helt fantastisk trattkantarellketchup som är helt suverän till burgare.http://barariktigmat.se/index.php/vaexter-och-svamp/svamp/item/91-ketchup-pa-trattkantareller

I övrigt har jag laborerat med andra sorters ketchup också. Nu vet jag att ni är hamburgerpuritaner här men testa att göra en lammfärsburgare och toppa med getost och gör äppelketchup. Gudomligt! Har även testat selleriketchup och fänkålsketchup med gott resultat.
Körde din hemgjorda ketchup för ett tag sedan men kryddade upp den med lite chili och cayenne, ungdjävlarna älskade den, så nu får man stå och koka ketchup lite titt som tätt vare sig man vill eller inte...
Citera
2014-06-01, 15:21
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik

OT: Grym sida! Hamnar under favoriter direkt.

Ont: Är det någon som har provat de nya köpeburgarbröden Brooklyn burger buns? Något att ha?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in