2014-05-30, 22:48
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klockan3
Jag tror du underskattar hur mycket självförtroendet påverkar ens förmåga att skaffa jobb osv.
Mjah, därav min edit. I praktiken kan det stämma i många fall att det är bättre att vara bra på en dålig skola, mindre risk till avhopp eller självpåklistrad loserstämpel osv.

Men bortser vi från den typen av effekter är det CV-mässigt överlägset att nå mediokra resultat (men iaf examen) på en välrenommerad skola och program gentemot att maxa någon skola och program "ingen" har gått på. Det är inte helt ovanligt med företag som söker höga betyg exempelvis, men det är samma typ av företag som söker "fina" lärosäten och utbildningar så du får ingen draghjälp ändå. Att istället ha rätt namn men sakna de utmärkande resultaten är inte heller perfekt, men kan ofta gå vägen ändå. Det är liksom en fjäder i CV-hatten. Det är en stark första profilering helt enkelt; en fot in till en uppsjö framgångsrika människor och företag vars CV står på samma fundament som ditt.

Sen kan man gå alla tänkbara vägar - det går att klara sig bra helt utan utbildning också. Men det är som sagt en enormt stark bonus att ha den där profilen.

Citat:
Att "rätt" skola satte sin stämpel på ditt examensbevis kommer aldrig rädda dig om du ha dålig profil.
Det är din profil - det kommer vara en tydlig del av ditt CV om 20 år också. Det finns liksom ingen punkt mastern blir överflödig, den kommer alltid vara en del av din berättelse. Så när du är 25 och knappt i början av karriären är den bra mycket mer avgörande än att du vände lite papper under en sommar.

Sen håller jag dock såklart med om att många hamnar i en märklig studentbubbla och får lite svårt att starta efter examen sedan. Men vill du slå dig in i ett konsultbolag som mer eller mindre uteslutande består av KTH, LiTH, Chalmers så bör du hellre komma med den berättelsen än komma med bättre betyg från Södertörn och något internship. Vad man nu än tycker om den saken (det är ju bara förutfattade meningar som sagt).
Senast redigerad av Trillske 2014-05-30 kl. 23:01.
Citera
2014-05-30, 23:06
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske

Det är din profil - det kommer vara en tydlig del av ditt CV om 20 år också. Det finns liksom ingen punkt mastern blir överflödig, den kommer alltid vara en del av din berättelse. Så när du är 25 och knappt i början av karriären är den bra mycket mer avgörande än att du vände lite papper under en sommar.

Sen håller jag dock såklart med om att många hamnar i en märklig studentbubbla och får lite svårt att starta efter examen sedan.

Som den ingenjör jag förmodar att du är har du antagligen en något skev bild av hur ett ekonomCV ser ut. Som du säkert känner till är det ingen större bedrift att ta sig igenom en ek. kand, oavsett var i vårt land du väljer att läsa. Ingen kommer därför att bli imponerad av något du har ett fint examenspapper eftersom det inte vittnar om att du kan något speciellt. Därför är det extremt viktigt att ha extrajobb och sommarjobb, och då det finns utrymme att jobba uppemot 30 timmar i veckan blir avsaknaden av motivation väldigt tydlig om du har valt att jobba noll timmar i veckan.

EDIT: Såg att du nu lade till delen om konsulterna. Dom är ju av en egen art och utgör en ganska liten del av alla ekonomirelaterade jobb därute. Sedan finns det förmodligen en väldigt stark korrelation mellan "ambition" och "gå på bra skola" samt mellan "ambition" och "ha bra sidomeriter". Det innebär inte nödvändigtvis att det finns ett kausalt samband mellan "gå på bra skola" och "få bra jobb".
Senast redigerad av Bucketshop 2014-05-30 kl. 23:10.
Citera
2014-05-30, 23:36
Medlem
eradicos avatar
Min personliga övertygelse är att det finns väldigt mycket mer som spelar roll än på vilken skola du har gått för de flesta linjer. Har du gått ekonomprogrammet på LU och har godkänt rätt igenom samt inga sidomeriter överhuvudtaget är du nog ganska körd i förhållande till någon som har läst i Karlstad med bra betyg samt papper på engagemang i ekonomiska föreningen/kåren och sommarjobb som kassa-arbetare på en bank.

De linjer jag tror kan vara undantagna här är jurist respektive läkare. Juristerna är undantagna av den anledningen att det är en konservativ bransch där väldigt många ambitiösa människor samlas och där tror jag att någon från Lund kan ha ett visst övertag gentemot någon från Örebro, fast enbart om betygen är okej. Vad gäller läkare är jag övertygad om att bristen är så pass stor att det inte spelar någon roll överhuvudtaget var du har läst annat än om du söker dig utomlands.

De flesta här i U&S tycks aldrig ha satt sin fot på en arbetsplats. Nu jobbar jag i och för sig mest med diverse som vem som helst kan få men jag har sett okvalificerad men duglig personal gå om oduglig men kvalificerad personal rätt många gånger när det kommer till chefspositioner os v. I slutändan tror jag att personlig drivkraft (vilket såklart tar sig uttryck i kårengagemang och dylikt eftersom att man är medveten om sin situation som student på Södertörn) väger betydligt tyngre när man väl fått en fot in genom dörren än vad några bokstäver på ett papper någonsin gör. Den stora skillnaden är troligtvis att det är lättare att få en fot genom dörrspringan om man gått på ett känt universitet.
Citera
2014-05-31, 00:46
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Som den ingenjör jag förmodar att du är har du antagligen en något skev bild av hur ett ekonomCV ser ut. Som du säkert känner till är det ingen större bedrift att ta sig igenom en ek. kand, oavsett var i vårt land du väljer att läsa. Ingen kommer därför att bli imponerad av något du har ett fint examenspapper eftersom det inte vittnar om att du kan något speciellt. Därför är det extremt viktigt att ha extrajobb och sommarjobb, och då det finns utrymme att jobba uppemot 30 timmar i veckan blir avsaknaden av motivation väldigt tydlig om du har valt att jobba noll timmar i veckan.
Mjah, men då jämför du ju i princip "no name" vs "annat no name". Vad gäller ekonomikandidat är det bara HHS som skapar en stark profil.
Citat:
EDIT: Såg att du nu lade till delen om konsulterna. Dom är ju av en egen art och utgör en ganska liten del av alla ekonomirelaterade jobb därute.
Men det är just denna egna art som du behöver en stark profil för att landa jobben. I övrigt räcker det bra med att du tar en examen och helt enkelt är en bra människa att anställa. Du får kanske göra några hundmånader, men sedan är du inne på marknaden. Jag antar att du är mer inne på att göra dessa "hundmånader" under studietiden istället, och det kan jag väl hålla med om är en bra väg att gå.

Citat:
Har du gått ekonomprogrammet på LU och har godkänt rätt igenom samt inga sidomeriter överhuvudtaget är du nog ganska körd i förhållande till någon som har läst i Karlstad med bra betyg samt papper
Min uppfattning är snarare att ingen bryr sig ett smack om vad du har för betyg från Karlstad. Det ska nog mycket till för att någon ens ska syna de betygen. Du har en examen, vilket är viktigt för nästan vilket jobb som helst idag, det visar ju att du inte skiter i saker. Vad du lärde dig i Karlstad och hur man ska bedöma dina betyg vette katten dock. Är det svårt att få maxbetyg i Karlstad? Ingen gick där och ingen vet, ingen orkar heller bry sig - du har tagit dig till en examen, verkar vara en trevlig prick och du får en chans på en inträdesposition att visa vad du går för.

Citat:
I slutändan tror jag att personlig drivkraft [...] väger betydligt tyngre när man väl fått en fot in genom dörren än vad några bokstäver på ett papper någonsin gör.
Håller helt med. Men nu är det ju just papperet som diskuteras.
Citera
2014-05-31, 07:26
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Mjah, men då jämför du ju i princip "no name" vs "annat no name". Vad gäller ekonomikandidat är det bara HHS som skapar en stark profil.

Men det är just denna egna art som du behöver en stark profil för att landa jobben. I övrigt räcker det bra med att du tar en examen och helt enkelt är en bra människa att anställa. Du får kanske göra några hundmånader, men sedan är du inne på marknaden. Jag antar att du är mer inne på att göra dessa "hundmånader" under studietiden istället, och det kan jag väl hålla med om är en bra väg att gå.

Nu är du lite U&S-biased. Det är inte enbart hhs som skapar en stark profil även om det tycks vara en allmän sanning i den här forumdelen.

Dessutom roligt att du har en så pass positiv bild av arbetsmarknaden som ekonom, tyvärr är det inte bara hos dom fräcka konsulterna där det inte räcker med ett examenspapper.
Citera
2014-05-31, 16:10
Medlem
Xheqnhouzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cut-N-Mix
Analytisk filosofi har ju tyvärr målat in sig i ett hörn och är vad jag skulle säga en rätt isolerad skola; de gör filosofi för analytiska filosofer som bara de ska sitta och bry sig om, typ. Kontinental filosofi har en större tradition av att vara delaktig i annan humaniora vilket har gjort att kontinental filosofi faktiskt lett till utveckling inom akademin över ämnesgränserna istället för att vara en isolerad företeelse.

Med tanke på att analytisk filosofi är så isolerad som den är -- naturvetarna, som vissa analytiska filosofer menade att deras filosofi skulle hjälpa, verkar skita fullständigt i vad de säger -- så är, enligt mig i alla fall, den kontinentala skolan mer vettig att lära sig med tanke på dess större inflytande över andra ämnen. Inte för att jag har något emot att folk läser både Foucault och Kripke...

Jag skulle knappast påstå att den analytiska filosofin är speciellt isolerad. Till att börja med är analytisk filosofi i dag ett betydligt bredare begrepp än det kanske har varit tidigare. När det gäller en del humanistiska ämnen - typ litteraturvetenskap, antropologi, etc. - finns det kanske en större överlappning just när det gäller den kontinentala filosofin. Vilket kan få till konsekvens att de filosofiska institutionerna ibland kan te sig lite isolerade på de humanistiska fakulteterna. Däremot skulle jag knappast säga att (den analytiska) filosofin är isolerad om man ser till vetenskapen eller akademin som helhet - det finns massor av spännande överlappningar mellan filosofi och vetenskaper som ekonomi, psykologi, neurovetenskap, matematik, fysik, rättsvetenskap, m.m. (Skall man vara krass kan man väl hävda att det är humanioran - med alla dess mer eller mindre flummiga "-ismer" och "-ologier" - som har gjort sig alltmer isolerad i förhållande till den övriga vetenskapen/akademin...)
Citera
2016-10-11, 14:49
Medlem
Hur är Södertörns Högskola?

Hej!

Jag skulle vilja veta om hur det är att studera på SH (Södertörns Högskola). Är den så dålig som folk säger eller överdriver folk?
Senast redigerad av MarioMalageno97 2016-10-11 kl. 14:52.
Citera
2016-10-11, 15:22
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarioMalageno97
Hej!

Jag skulle vilja veta om hur det är att studera på SH (Södertörns Högskola). Är den så dålig som folk säger eller överdriver folk?
Om du ska studera något i stil med "Dans sett ur ett rasifierat genusperspektiv" kan du gå på Södertörn. För all annan typ av studier rekommenderas att du håller dig så långt borta från Södertörn som möjligt.
Citera
2016-10-18, 02:10
Medlem
tsaren2s avatar
Bumpar

Jag pluggar min första termin på SH just nu, då jag är nationalistiskt och konservativt lagd är det ganska roligt pga majoriteten är sossar och vänster vilket innebär att jag får diskutera en hel del, och vinner oftast pga mina kurskamraters generellt väldigt låga allmänbildning. Detta skrämmer mig något, när man börjar på Högskola/Universitet så vill iallafall jag vara omgiven med personer som lever upp till rimliga nivåer när det kommer till allmänbildning och således kunna föra intressanta intellektuella konversationer, att utbildningen har hittills har varit löjligt simpel bör också tilläggas. Detta kan möjligtvis bero på att jag läser basåret just nu på Europaprogrammet och kommer att läsa min inriktning först nästa år.

Jag skulle gärna vilja höra ifrån någon som har gått ut SH och kan berätta lite om nivån på utbildningarna kommer att höjas nästa år, i nu läget överväger jag att hoppa av och skaffa matte C för att kunna söka SU, Uppsala eller nått.
Citera
2016-10-18, 02:30
Bannlyst
Södertörn har högst antal fuskande studenter av alla universitet.
Citera
2016-10-18, 03:36
Medlem
Varför ens slösa sin tid på att studera flera år på SH?

Tror folk på allvar att de är eftertraktade på arbetsmarknaden efter en examen på SH?
Citera
2016-10-18, 03:39
Medlem
Hamnkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Varför ens slösa sin tid på att studera flera år på SH?

Tror folk på allvar att de är eftertraktade på arbetsmarknaden efter en examen på SH?

Precis. En jag känner läste industriell ekonomi där (han kanske är 35-40 nu?). Han hade ett jobb ett tag med hög lön men blev inte erbjuden så mycket annat...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in