2016-10-21, 16:24
Medlem
TyrellWellicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamnkaka
Precis. En jag känner läste industriell ekonomi där (han kanske är 35-40 nu?). Han hade ett jobb ett tag med hög lön men blev inte erbjuden så mycket annat...

Vad jobbar han som nu?
Senast redigerad av TyrellWellick 2016-10-21 kl. 17:17.
Citera
2016-10-21, 19:12
Medlem
Citat:
Precis. En jag känner läste industriell ekonomi där (han kanske är 35-40 nu?). Han hade ett jobb ett tag med hög lön men blev inte erbjuden så mycket annat...
I är väl en linje som ges på tekniska högskolor.
Bör väl vara något annat som södertörn ger?
Citera
2016-10-21, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Det innebär inte nödvändigtvis att det finns ett kausalt samband mellan "gå på bra skola" och "få bra jobb".
Där utbildningsanstalt har betydelse är väl för positioner som horder av nyexade söker. Då måste företagen grovsortera på något. Eftersom dom inte kan gå igenom alla ansökningar.
Och att sortera på skola är då ett sätt.

Sedan kan det väl vara värt att tillägga i tråden att skola/linje/betyg har mest betydelse det första åren efter examen.

Senare är det erfarenhet och referenser som styr.
(Men skola/linje/betyg har betydelse för att få sig jobben som ger den där erfarenheten).
Citera
2016-10-22, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tsaren2
Bumpar

Jag pluggar min första termin på SH just nu, då jag är nationalistiskt och konservativt lagd är det ganska roligt pga majoriteten är sossar och vänster vilket innebär att jag får diskutera en hel del, och vinner oftast pga mina kurskamraters generellt väldigt låga allmänbildning. Detta skrämmer mig något, när man börjar på Högskola/Universitet så vill iallafall jag vara omgiven med personer som lever upp till rimliga nivåer när det kommer till allmänbildning och således kunna föra intressanta intellektuella konversationer, att utbildningen har hittills har varit löjligt simpel bör också tilläggas. Detta kan möjligtvis bero på att jag läser basåret just nu på Europaprogrammet och kommer att läsa min inriktning först nästa år.

Jag skulle gärna vilja höra ifrån någon som har gått ut SH och kan berätta lite om nivån på utbildningarna kommer att höjas nästa år, i nu läget överväger jag att hoppa av och skaffa matte C för att kunna söka SU, Uppsala eller nått.
Självklart får du räkna med idioter när du går ett program som inte kräver ett skit på en riktigt lumphög till högskola. Nu vet jag inte vilken inriktning du går, men av det jag hittade verkar antagningen på EP vara runt 0.8 på hp. En direkt konsekvens av det är att många antagna är idioter.

Europaprogrammet är ju också ansett att vara ett flumprogram, att läsa det vid Södertörns lär inte vara mer meriterande.
Citera
2016-10-22, 02:41
Medlem
Citat:
Var det samtidigt som du läste kandidatprogrammet i mytologi på Södertörn?
Citera
2016-10-30, 09:30
Medlem
Hamnkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheesycake77
Var det samtidigt som du läste kandidatprogrammet i mytologi på Södertörn?

Jag är mer av en KTH-kille om jag får säga det själv.
Citera
2016-11-13, 22:00
Medlem
basseakers avatar
Södertörns humaniora är en skamfläck för svensk akademi. Uppfattar det som att de inte bedriver något på tvärvetenskaplig grund utan att alla följer samma genus disciplin.
Citera
2016-11-14, 17:36
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basseaker
Södertörns humaniora är en skamfläck för svensk akademi. Uppfattar det som att de inte bedriver något på tvärvetenskaplig grund utan att alla följer samma genus disciplin.
Vad har du för belägg för det?
Citera
2016-11-14, 18:10
Medlem
DoktorFaustuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Vad har du för belägg för det?

Sin intuition, förstås.

SH verkar inte ha mer genusvetenskaplig forskning än andra högskolor och universitet. Det går heller inte säga att de skulle vara ledande i fältet. Deras specialitet verkar vara forskning som berör Östeuropa ur olika perspektiv. Ja, sen har de också en större inriktning på s k kontinental filosofi till skillnad från andra av landets lärdomsfabriker.

Varför Södertörns humaniora skulle vara en skamfläck har jag svårt att förstå. Tycker de verkar ha många kompetenta och intressanta forskare, ett exempel skulle kunna vara Fredrik Svenaeus.

Det verkar som att många FBare beter sig smått hysteriskt kring SH då de inbillar sig att skolan skulle vara kulturmarxismens högborg i Sverige. Då den dessutom innehåller ordet "söder" i sitt namn så börjar de genast i sina små irrationella hjärnor koppla den till stadsdelen Södermalm som ju blivit en symbol för allt de föraktar.
Citera
2016-11-14, 23:37
Medlem
eradicos avatar
Jag skulle säga att deras undervisning på grundnivå är dominerad av genus på t ex historia. Däremot så har de faktiskt en helt okej arkivarieutbildning som inte finns någon annanstans i Sverige i just den kombon.
Citera
2016-11-14, 23:53
Medlem
Det är bättre än ingenting åtminstone. Har själv ingen uppfattning om SH. Pluggar i Lund och är stockholmare, som stockholmare har man väl bara hört att den är skit men har faktiskt aldrig hört varför det skulle vara så. Nyare lärosäten i Sverige har det svårt då de måste konkurrera med universitet och högskolor som ibland har flera hundra år på nacken. Mycket handlar om ryktet.
Citera
2017-01-18, 22:49
Medlem
philz93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorFaustus
Sin intuition, förstås.

SH verkar inte ha mer genusvetenskaplig forskning än andra högskolor och universitet. Det går heller inte säga att de skulle vara ledande i fältet. Deras specialitet verkar vara forskning som berör Östeuropa ur olika perspektiv. Ja, sen har de också en större inriktning på s k kontinental filosofi till skillnad från andra av landets lärdomsfabriker.

Varför Södertörns humaniora skulle vara en skamfläck har jag svårt att förstå. Tycker de verkar ha många kompetenta och intressanta forskare, ett exempel skulle kunna vara Fredrik Svenaeus.

Det verkar som att många FBare beter sig smått hysteriskt kring SH då de inbillar sig att skolan skulle vara kulturmarxismens högborg i Sverige. Då den dessutom innehåller ordet "söder" i sitt namn så börjar de genast i sina små irrationella hjärnor koppla den till stadsdelen Södermalm som ju blivit en symbol för allt de föraktar.

Bumpar denna tråd med att svara på denna.

Tro mig, jag som själv går på SH kan intyga på att det är kulturmarxismens högborg. I princip alla program och kurser är djupt politiserade. Jag har tagit mig tid till att studera många av lärarnas facebook-profiler. De flesta röstar på vänsterpartiet/MP och gillar sidor som t.ex. tidskriften Expo. Jag vill nästan hävda att det pågår en kommunistisk hjärntvättning av sinnessvaga människor som inte har förmågan att kunna tänka kritiskt. Jag försöker att hålla en väldigt låg profil och säger ingenting om mina mer konservativa åsikter. Jag ser mig själv som en infiltratör på skolan. Har planer på att trolla lite med lärarna och se hur långt jag kan dra deras politiska korrekthet till. Med andra ord ska jag komma med helt absurda PK-förslag för att se om de håller med mig. Det ska dock nämnas att jag inte är ensam på SH om att tycka likadant om miljön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in