Citat:
Ursprungligen postat av
Xheqnhouz
När det gäller filosofi skiljer sig väl utbildningen främst genom att den på SH mest är inriktad på s.k. kontinental filosofi, medan den på andra universitet/högskolor är inriktad på anglosaxisk/analytisk filosofi.
Själv skulle jag starkt föredra den anglosaxiska/analytiska filosofin. Helt enkelt därför att den - enligt mig i alla fall - är den mest vetenskapliga filosofin.
Analytisk filosofi har ju tyvärr målat in sig i ett hörn och är vad jag skulle säga en rätt isolerad skola; de gör filosofi för analytiska filosofer som bara de ska sitta och bry sig om, typ. Kontinental filosofi har en större tradition av att vara delaktig i annan humaniora vilket har gjort att kontinental filosofi faktiskt lett till utveckling inom akademin över ämnesgränserna istället för att vara en isolerad företeelse.
Med tanke på att analytisk filosofi är så isolerad som den är -- naturvetarna, som vissa analytiska filosofer menade att deras filosofi skulle hjälpa, verkar skita fullständigt i vad de säger -- så är, enligt mig i alla fall, den kontinentala skolan mer vettig att lära sig med tanke på dess större inflytande över andra ämnen. Inte för att jag har något emot att folk läser både Foucault och Kripke...