2014-05-24, 13:39
Medlem
avskum1982s avatar
Hade tänkt att nästa sats får bli en Cuthof, så jag hoppade in på deras hemsida för att kolla runt lite (köper satsen i stan hos tobakshandlaren) och såg att de nu även har en Grovkornig sats och en portionssats!
Portionssatsen, White Mellan, verkar redan ha lite tillsatt arom "med balanserad doft av citrus".

Funderar faktiskt på att köpa en portionssats också. Har klurat på det ett tag nu sen jag fick 2st provdosor ifrån Swedssnus då de hade att man fick dom gratis och redan fuktade (Black Lemon + 1 annan valfri, tog Original). Black Lemon var riktigt najs faktiskt, men Original var sådär.

De satser jag redan testat, då en polare kör enbart portion, är Prillans Portionssats (ingen favorit) och Swedssnus (Prima satsen tycker jag nog är godast).
Även fast Black Lemon var god så tror jag att en hel hink (ca 40 dosor) blir lite väl mustigt med den smaken på raken .
Men nu när Cuthof har en portionssats så kan de nog bli den. Bra pris med 229:- för 20 dosor.
Citera
2014-05-27, 10:50
Medlem
Jag märkte i söndags efter att satsen med Prillan Grov varit inne i 3,5 dygn att den verkade väldigt torr. Troligen har inte locket slutit helt tätt. Jag testade, efter att ha blandat i pottaskan, att vända burken uppoch ned. Resultatet blev ett riktigt saftigt, mörkt och fint snus! Det blir nog melodin framöver. Dock får man se upp när man öppnar lådan, det blir väldigt kladdigt!
Nu ligger det på kylning och i kväll ska det smaksättas.

Det smakade bra även utan kryddor och aromer! Jag hade slut så jag var tvungen att tjuva en dosa!
Citera
2014-05-27, 11:08
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morotsaft
Jag märkte i söndags efter att satsen med Prillan Grov varit inne i 3,5 dygn att den verkade väldigt torr. Troligen har inte locket slutit helt tätt. Jag testade, efter att ha blandat i pottaskan, att vända burken uppoch ned. Resultatet blev ett riktigt saftigt, mörkt och fint snus! Det blir nog melodin framöver. Dock får man se upp när man öppnar lådan, det blir väldigt kladdigt!
Nu ligger det på kylning och i kväll ska det smaksättas.

Det smakade bra även utan kryddor och aromer! Jag hade slut så jag var tvungen att tjuva en dosa!
Funkar givetvis, kan smaka lite brännt men förr hände det ju att man "rostade" tobaken så varför inte;-) Men som sagt se upp så att ni inte bränner den bara..
Vilken temp hade du den på?
Citera
2014-05-29, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceBliss
Var ett tag sedan jag var här, rapport om senaste läget på Coobra är:

Har kört 2 st 24h tillredningar (jaja, eller 28h) till. En Röd och en Strong Smoke. Precis som förra experimentet så blev det helt OK. Snuset blir något hårdare och lite mindre krambart. Jag tycker det är ett pris värt att betala, nu slipper man ju passa snuset in absurdum. Låg på 85-89C, körde 9+5 i vätska, drog i 2 msk gummi arabicum - inget att klaga på. Riktig sjysst snus i slutändan.

Skulle aldrig prova detta på Prillan dock, men på Coobra helt OK resultat alltså.

Har nu snusat detta snus ett tag, och dragit iväg ett halvkilo till min far som sade "svidesnus", dvs det svider under läppen. Jag håller med.

Lukt smak ok med 24h-recept för Coobra men krambarheten blev som sagt sämre, snuset är hårdare. Dessutom går vätskan inte in i tobaken som det brukar. Jag gör ju alltid mitt Coobra lite lite för blött, för det är så enkelt att eftertorka om det behövs, det brukar självsköta sig med ett par månaders lagring. Det två satserna jag körde på 24 h blir liksom inte torrare av lagring som det brukar, det är lite som att vätskan ligger "utanpå".

24h med Coobra funkar om det kniper, men nu när jag ett par månader senare skördar resultaten så är 36h+ definitivt att föredra.
Citera
2014-05-29, 21:30
Medlem
Kör det 132 timmar till så blir det mjukare.
Köp bättre tobak så blir det riktigt bra.
Snusatser är väl bara nermalt stammjöl köpt från SydEuropa , skulle jag tro.
Inget att köpa , rena skräpet m.a.o
Sen ''tvingas'' man indirekt köpa aromer för att det ska smaka något....
Finns många ställen att skicka efter hela tobaksblad som man får hänga upp nån dag o torka.
Sen maler man ner bladen till mjöl och gör snus på det.
Gjorde sj en köpesats till en kompis för nån vecka sen , 175 timmar på 100 grader.
Lät vila 2 veckor , sen smakade jag på den.
Kunde lika väl lagt in lera , den hade nog smakat mer än vad detta gjorde.
Snussatser är dömda att misslyckas med för den sk tobaken är bara skit från början så det kan inte bli bra hur man än gör.
Senast redigerad av iPhone4612 2014-05-29 kl. 21:38.
Citera
2014-05-29, 22:43
Medlem
Det finns dock undantag , KungsSnus genom SnusFabriken är ett sådant.
Du får ut 2 kg färdigt snus och kostar 780 :- + frakt.
Smakar det så kostar det......
Gellivare har bara färdigt snus , 1170 :- + 170 :- frakt = 1340 riksdaler
Citera
2014-05-30, 01:28
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iPhone4612
Snusatser är väl bara nermalt stammjöl köpt från SydEuropa , skulle jag tro.
Inget att köpa , rena skräpet m.a.o

Sen ''tvingas'' man indirekt köpa aromer för att det ska smaka något....
Finns många ställen att skicka efter hela tobaksblad som man får hänga upp nån dag o torka.
Sen maler man ner bladen till mjöl och gör snus på det.
Gjorde sj en köpesats till en kompis för nån vecka sen , 175 timmar på 100 grader.
Lät vila 2 veckor , sen smakade jag på den.
Kunde lika väl lagt in lera , den hade nog smakat mer än vad detta gjorde.
Snussatser är dömda att misslyckas med för den sk tobaken är bara skit från början så det kan inte bli bra hur man än gör.
Finns även denna källa på nätet:
http://mymemory.translated.net/t/Swedish/German/tobaksavfall

Vad har du för källor till påståendet att dom använder sig av mjölet från stammen?
Jag googlade för en tid sedan på ett nummer som står tryckt på Coobra kartongerna, läste om innehållet och bad om vidare förklaring om alla nr: och detta är vad som finns i coobra satserna enligt den fil de sände mig(att den i sig är smaklös håller jag med om, men det beror på att. Det är modern tobak som är tam i smaken och istället ska framhäva mer aromrik tobak):
Avfall från cigarrtillverkning, under beteckningen "avklipp", bestående av bitar av avklipp från bladen.4.Stoft från siktningen av ovannämnda avfall. Detta undernummer omfattar inte tobaksavfall som beretts för försäljning som röktobak eller tuggtobak, snus eller tobakspulver eller som behandlats så att det utan vidare bearbetning kan användas som röktobak, tuggtobak, snus eller tobakspulver (nr 2403).
Hur har tobaken 2403 hanterats innan den skurits eller klippts bort från den mer lämpade cigarr delarna? Ljus lufttorkad virginia och Burleytobak (inbegripet Burleyhybrider) avses tobak som torkats med varm luft under naturliga atmosfäriska förhållanden och inte avger röklukt om extra värme eller luft har tillförts. Bladens färg kan variera från ljusbrun till rödaktig. Andra färger och färgkombinationer uppstår ofta till följd av skillnader i mognadsgrad eller odlings-eller torkningsmetoder.
Senast redigerad av TobaksHasse 2014-05-30 kl. 01:32.
Citera
2014-05-30, 01:47
Medlem
TobaksHasses avatar
Men jag håller med om att köpta blad ger mer smak, så vida du inte köper en smaklös binder alt filler tobak.. Då smakar det rätt lika, typ papper.. En orient ger bra mycket mer smak, har ofta lite mindre blad men.. Japp mer smak.

Att odla själv är rätt lätt, lite pyssel och kräver sin plats dels odling och torkning..
Men tro mig att göra snuset helt från grunden, bara köpa salt och karbonat är absolut värt det..

Jo en sak till "prillan" säger sig köpa in speciellt utvald tobak, dom säger även att dom går mycket på vilken sort och mix dom köper, därför saknar deras kartonger klassnings koden som tex Coobra kör med på sina..

Jag odlar själv men stödköper coobra, gör även en polares snus och han kör på prillan, och jag gillar coobra bättre, men då den gröna, som dom inte smaksatt med annat än tobaksarom, vilket dom gör för att inte satser ska skilja i den enligt mig smakkösa smak;-/
Citera
2014-05-30, 07:03
Medlem
EU delar varje år ut c:a 10 Miljarder i bidrag till Tobaksodling inom unionen.
Tio länder odlar tobak och mottager € för detta.
Italien, Frankrike , Spanien, Grekland, Polen, Ungern, Rumänien, Bulgarien och Kroatien - See more at: http://www.europaportalen.se/2013/09/nio-lander-kraver-mer-eu-stod-till-tobaksodling#sthash.qGjvGI4V.dpuf

Var tar denna '' tobak'' vägen ?
Man får väl ut mer sk tobak om man använder stammen också ?
220 :- för Ekens Extra Starka.
25 % är moms = 55kr
100 % lägger handlaren på , MINST = 82.50 kr
Det blev 137,50 :-
82,50 blir kvar för '' tobaken''.
Vad får man för tobak för 82,50 kr ?
Citera
2014-05-30, 07:12
Medlem
Sök på Whole Leaf Tobacco
Finns massor med olika sorters tobak att köpa.

Fire Cured
Dark Air Cured
Virginia Red Leaf

Man köper oftast 1 pound = 453 gram
Finns siter både i England och USA
Sj köper jag fr USA och ger för 1 pound 12,50 USD 87,50 kr + frakt på lika mkt.
När man gör snus på den tobaken behövs ingen Glycerol Smakaromer Gummiarabicum eller
Potatismjöl
Smaken sitter ju i tobaken och det gäller att få fram den.
Nåt fuffens är det med de där snussatserna.
Gör jag snus på Tobaksbladen blir det askalas medans på snussats = blöt blomjord
Anledningen till att man kryddade eller smaksatte snuset förr i tiden var att det tog en himla lång tid att göra snus och ofta blev det inte bra heller.
Ruttet snus , möglat snus som hade tagit ett halvår att göra kunde man ju inte slänga.
Senast redigerad av iPhone4612 2014-05-30 kl. 07:35.
Citera
2014-05-30, 08:34
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iPhone4612
EU delar varje år ut c:a 10 Miljarder i bidrag till Tobaksodling inom unionen.
Tio länder odlar tobak och mottager € för detta.
Italien, Frankrike , Spanien, Grekland, Polen, Ungern, Rumänien, Bulgarien och Kroatien - See more at: http://www.europaportalen.se/2013/09/nio-lander-kraver-mer-eu-stod-till-tobaksodling#sthash.qGjvGI4V.dpuf

Var tar denna '' tobak'' vägen ?
Man får väl ut mer sk tobak om man använder stammen också ?
220 :- för Ekens Extra Starka.
25 % är moms = 55kr
100 % lägger handlaren på , MINST = 82.50 kr
Det blev 137,50 :-
82,50 blir kvar för '' tobaken''.
Vad får man för tobak för 82,50 kr ?
Jo mer tobak ja, när plantan växer har stammarna mer nikotin än bladen, men vart efter plantan mognar så går nikotinet ut i bladen, så att i en mogen planta har stammarna typ bara spår av nikotin..
Tror att stammarna klassas som:
"tobaksersättning" och finns inte angivet att "prillan,coobra,cuthof har i sina satser, tror däremot att jag läste att det fanns med i kungssnus kartong jag köpte när jag började göra eget..
Dessutom ska det i snus förr ha varit med några %, jätte bra sida du länkar till, där finns dessutom ett forum för små hobbyodlare där man kan få lära sig typ allt man kan tänka sig..
Citera
2014-05-30, 12:22
Medlem
Det är väl i princip vad man kan tjäna på som intresserar den som gör varan.
Kan man sälja skit som man inte betalat så mkt för så blir det ju bra buisness.
Tror SM köper sin sk tobak där också.
I September blir en lös dosa 6 kr dyrare.
Tobaksskatten upp 22.2 %
Staten behöver pengar.
Nikotin, som bildas i rötterna och sedan koncentreras i bladen, utgör cirka tre procent av tobaksplantans torrvikt.
Senast redigerad av iPhone4612 2014-05-30 kl. 12:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in