2014-03-21, 09:02
Medlem
Haha. Nä men alltså man tänker ju att det kanske finns en anledning till att den ska bakas i 2 lådor? Någon som bakat en hel sats per låda?

Mvh
Citera
2014-03-21, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grrth
Haha. Nä men alltså man tänker ju att det kanske finns en anledning till att den ska bakas i 2 lådor? Någon som bakat en hel sats per låda?

Mvh

Ser ingen anledning till att det inte ska gå att baka i en låda. Får det plats, vilket det gör så ska det gå. Bara flr att man får med två lådor betyder det inte att det är ett måste men bakning i två lådor. Så länge rätt värme når hela snusmassan så är det som det ska.
Citera
2014-03-24, 12:52
Medlem
petherfs avatar
Det får plats med en hel sats per låda, bara att platta till så går det bra, kör för övrigt 2 satser per gång, och har temp mätaren i ugnen inte instucken i lådan. Först 24 tim sedan väntar jag tills det kallnat och startar sista 12 tim kring 21-tiden för att vara klar kring 9-10 tiden dan efter.
Citera
2014-03-24, 13:14
Medlem
Startmuskels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grrth

Mvh

Jag bakar i 8 lådor i stöten med 6 satser i varmluftsugn får precis plats. 1,5 gånger mer innehåll per låda än det ska vara., det är inget problem, har märkt att det blir bättre om man låter sista 12 h perioden blir 14-16 h, det blir mer lättbakat.
Kryddar med bergamotte (general) och 50 ml citronolja från bakavdelningen på willys/ica. Det luktar lite godare och blir bra.
Slänger in snuset i 1 liters plastburkar från ÖoB som kostar 10 kr för 4 st. Vi är 6-8 pers som delar på detta. Har alltid kört Cuthofs.
I början hade vi för låg temp och kort tid och för mycket vatten, men nu är det bra mycket bättre än köpt, det går ju inte snusa, torrt och nöter på läppen..
Citera
2014-03-25, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petherf
Det får plats med en hel sats per låda, bara att platta till så går det bra, kör för övrigt 2 satser per gång, och har temp mätaren i ugnen inte instucken i lådan. Först 24 tim sedan väntar jag tills det kallnat och startar sista 12 tim kring 21-tiden för att vara klar kring 9-10 tiden dan efter.

Tack för svar. Du skriver att du gör 2 satser per gång, gör du dom då alltså en sats per burk?

Bara att vänta på att snusen kommer hem. Vad bakar du för sats? Körde nu senast på prillan grov och tycker den är helt okej faktiskt, så beställde 2 st prillan grov igen. Har tidigare kört prillan Norrland och coobra grön. PN var väll okej, men fanns en bismak där som jag tycker man kan vara utan, och som jag inte funnit i prilöans grova. Coobra grön var i övrigt helt perfekt (konsistens, smak), MEN... Efter några dosor så var läppen alldeles sönder. Fick byta sida av läppen efter varje prilla, sved som bara den. Synd annars på en så i övrigt bra sats. Något sandkorn för mycket dock. I Prillan satserna har jag ej funnit sand överhuvudtaget.

Med vänlig hälsning,
Citera
2014-03-25, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Startmuskel
Jag bakar i 8 lådor i stöten med 6 satser i varmluftsugn får precis plats. 1,5 gånger mer innehåll per låda än det ska vara., det är inget problem, har märkt att det blir bättre om man låter sista 12 h perioden blir 14-16 h, det blir mer lättbakat.
Kryddar med bergamotte (general) och 50 ml citronolja från bakavdelningen på willys/ica. Det luktar lite godare och blir bra.
Slänger in snuset i 1 liters plastburkar från ÖoB som kostar 10 kr för 4 st. Vi är 6-8 pers som delar på detta. Har alltid kört Cuthofs.
I början hade vi för låg temp och kort tid och för mycket vatten, men nu är det bra mycket bättre än köpt, det går ju inte snusa, torrt och nöter på läppen..

Tack för svar

Jamen dåså, då kan man säkert packa 2 satser i 2 burkar har hört mycket bra om cuthofs tobak, kanske måste testa nångång

Med vänlig hälsning,
Citera
2014-03-26, 13:40
Medlem
Aleh09s avatar
Har gjort en prilla snussats(sverigeprillan) och tycker att den fick dålig "bakabilitet". Har tidigare använt deras och då (norrlandsprillan) blev det bättre. Finns det något jag kan göra i efterhand för att förbättra bakabiliteten? Kanske blir det bättre om den får stå i kylen ett tag?
Citera
2014-03-26, 22:47
Medlem
Fick hem min "prillan stark" idag och den ligger i ugnen efter första blandningen. Men jag tycker den verkar vara lite för torr om jag jämnför med cobra satsen. Använde 1l vatten som det stod i instruktionen men den är ta mig fan för torr. Coobra blev kletig efterförsta blandningen, men den här är långt ifrån, fuktig är den men det känns inte som det är tillräckligt. Nån som har samma erfarenhet?
Citera
2014-03-29, 19:40
Medlem
Var ett tag sedan jag var här, rapport om senaste läget på Coobra är:

Har kört 2 st 24h tillredningar (jaja, eller 28h) till. En Röd och en Strong Smoke. Precis som förra experimentet så blev det helt OK. Snuset blir något hårdare och lite mindre krambart. Jag tycker det är ett pris värt att betala, nu slipper man ju passa snuset in absurdum. Låg på 85-89C, körde 9+5 i vätska, drog i 2 msk gummi arabicum - inget att klaga på. Riktig sjysst snus i slutändan.

Skulle aldrig prova detta på Prillan dock, men på Coobra helt OK resultat alltså.

Nu över till halkbekämpningen. Ni som varit med i tråden vet ju hur Coobra hade halkbekämpning i snuset, dvs. rätt stora korn av sand.

De två satser jag gjort är ersättning för de med sand i som jag reklamerade och de är helt nylagade så jag har inte snusat dem annat än ett smakprov. Tanken var hela tiden att blanda 3/4 Strong Smoke med Röd och så gjorde jag, och sparade lite "Strong Smoke". Som inte var smoke alls, utan mera smakar Grön (den dåliga varianten, som smakar lite "mugget"). OCH har stora sandkorn i sig. Inte så illa som tidigare, men för stora korn för att knastra lite bara.

Mina ersättningssatser är ju såklart från samma produktion som när jag reklamerade så ev. åtgärder i fabrik lär ju inte återspeglas, men jag är grymt besviken på att en plomberad kartong med märkning "Strong smoke" innehåller vad jag kallar "Grön". Jävla skit! Ångrar som fan att jag blandade, smakade nämligen på Röd och den var verkligen bra, tänkte att Strong Smoke skulle vara som sist, ett helt säkert kort..

Jag borde ju känt på lukt, men nu var det storkok med två satser och lite tidspress så jag slarvade och märkte inte att det inte var rätt tobak i den plomberade kartongen. Sugigt.
Citera
2014-04-02, 17:47
Medlem
Sepulcretums avatar
Hej!

Om det nu stämmer som Aftonbladet "avslöjar" att regeringen vill chockhöja tobaksskatten på snus, skulle det påverka snussatser eller räknas inte dessa som snus/tobak?
Citera
2014-04-02, 17:51
Medlem
Wosps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepulcretum
Hej!

Om det nu stämmer som Aftonbladet "avslöjar" att regeringen vill chockhöja tobaksskatten på snus, skulle det påverka snussatser eller räknas inte dessa som snus/tobak?

Som jag har förstått det så räknas inte lössnus satserna som tobak innan man har gjort snus av den och där med kan dom inte ta ut någon tobaksskatt på den.

Någon mer kunnig på området får gärna rätta mig om jag har fel.

Dock så finns väl risken att dom som gör/ säljer snussatserna ser ett tillfälle att höja priset på dom om köpesnuset blir dyrare?
Citera
2014-04-02, 20:26
Medlem
Terugflitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepulcretum
Hej!

Nej, det är ingen punktskatt på vare sej råtobak eller snusmjölet vi gör snuset på.
Inte än i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in