2014-04-07, 13:48
Medlem
Hej allihopa, köpte min första sats nu (portion). efter många års snusande av "riktigt" snus.
Jag köpte prillans original. 500prillor. Och cobras Enbär arom. Och nu till fråga jag har.

Jag har ingen sprayflaska
Hur mycket arom samt vatten ska jag ha i? Jag vill ha de rinnigt, men inte att det pissar om prillan. Och jag vill inte snusa en öken.
Kan man ha i Tequila?
Citera
2014-04-07, 17:28
Medlem
Terugflitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxaxaria
Jag har börjat köpa rulltobak, packar i en snusdosa och en rå potatisskiva i som fuktar och ger tobaken stärkelse. Eventuellt lite vatten eller om man har något starkt hemma att fukta tobaken med. Jämsides med detta snusar jag Kronan kram men fick reda på att priserna ska höjas så kommer nog sluta med vanligt snus och fortsätta experimentera med rulltobak. Gott är det och faktiskt drygare och påminner om det borttagna Golden river snuset förutom lakritssmaken.
Det där skulle jag direkt avråda ifrån, det är ju som att använda tuggtobak. Svenskt behandlat snus är mycket mindre skadligt än det du stoppar i munnen. Dessutom, rulltobaken är ju inte direkt billig heller.
Citera
2014-04-08, 00:01
Medlem
avskum1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RhynoX
Hej allihopa, köpte min första sats nu (portion). efter många års snusande av "riktigt" snus.
Jag köpte prillans original. 500prillor. Och cobras Enbär arom. Och nu till fråga jag har.

Hur mycket arom samt vatten ska jag ha i? Jag vill ha de rinnigt, men inte att det pissar om prillan. Och jag vill inte snusa en öken.
Kan man ha i Tequila?

Bästa är att du testar dig fram. Är ju lättare att börja med lite vatten + ev arom och sen efter ett par dagar då snuset fått gotta sig lite testa och se om du vill ha mer vätska och arom. Är ju lättare att tillsätta mer än tvärtom.

Och en sprayflaska är nog att föredra, de kostar ju runt en 10-20:- i affären, så köp en nästa gång du är och handlar
Citera
2014-04-08, 21:35
Medlem
Professor.Wers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZtarZcream
Tjena,

Tänkte börja beställa från snusbolaget för att tillverka eget. Men har ni någon erfarenhet av själva smaken? Kan man försöka nå General Whites smak?

Tack på förhand!

Intressant - jag fick nämligen min leverans idag, inklusive Admiral Mix, som liknar General.

www.snusbolaget.se/snusarom-admiral-mix.html

Och här har du en guide där det står exakt hur du skall blanda in Admiral Mix. Jag föreslår att du använder Admiral Mix istället för bergamotte. Bergamotte smakar enbart bergamotte, medan Admiral påminner mer om vanligt Generalsnus som har kryddiga toner.

http://www.snusx.se

Kom dock ihåg detta: snuset kommer kanske att lukta konstigt och eventuellt smaka konstigt efter att du tillsatt aromen. Snuset bör vara i kylskåpet minst tre dagar innan du använder det. Om d låter snuset vara i kylen i två veckor innan du eventuellt lägger det i frysen (om du har mycket snus) så får du bästa möjliga smak. Om du av olyckshändelse får ett snus som blir lite för blött, så är det ingen fara: det är bara till att lägga ut det på en plåt och låta det lufttorka någon timme. Var bara uppmärksam så att du inte torkar ut snuset helt.
Senast redigerad av Professor.Wer 2014-04-08 kl. 21:38.
Citera
2014-04-08, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grrth
Tack för svar. Du skriver att du gör 2 satser per gång, gör du dom då alltså en sats per burk?

Bara att vänta på att snusen kommer hem. Vad bakar du för sats? Körde nu senast på prillan grov och tycker den är helt okej faktiskt, så beställde 2 st prillan grov igen. Har tidigare kört prillan Norrland och coobra grön. PN var väll okej, men fanns en bismak där som jag tycker man kan vara utan, och som jag inte funnit i prilöans grova. Coobra grön var i övrigt helt perfekt (konsistens, smak), MEN... Efter några dosor så var läppen alldeles sönder. Fick byta sida av läppen efter varje prilla, sved som bara den. Synd annars på en så i övrigt bra sats. Något sandkorn för mycket dock. I Prillan satserna har jag ej funnit sand överhuvudtaget.

Med vänlig hälsning,

Nu har jag precis plockat ut 2 satser Prillan Grov för sista kylningen innan smaksättning.
Jag har nog kört kanske 10 satser och tycker det blir bättre för var gång, kanske lite smuligt, men ska testa att öka Glycerolet med 50% och se vad som händer.
Har testat lite olika smaksättning och fastnat för 2 msk. rökarom, 2 msk. vaniljsocker, 2 msk. vaniljextrakt per sats, och tycker det blir ganska bra, lite småsött blandat med rök funkar bra för mig. Efter mognad fryser jag in snuset i 1/2 kg. påsar.
Bäst av allt är att man blåser Borg på en massa skatt, och att det är en ganska trevlig om än lite stinkande hobby.
Har dock en förstående fru.
Citera
2014-04-09, 12:52
Medlem
maitans avatar
Vad hände med min snussats?!

Jag gjorde för någon månad sen en Norrlands Prillan med gott resultat förutom att det blev lite för blött. Jag har nu gjort en till likadan sats på exakt samma vis förutom att jag minskade på vatten med totalt ~1 Deciliter.

Den färdiga produkten har blivit väldigt 'kornig' och svår att snusa. Den håller knappt ihop och beter sig inte ens nästan likadant som den gamla som var kletig något förbannat.
Är det för lite Glycerin?
Citera
2014-04-09, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maitan

Jag gjorde för någon månad sen en Norrlands Prillan med gott resultat förutom att det blev lite för blött. Jag har nu gjort en till likadan sats på exakt samma vis förutom att jag minskade på vatten med totalt ~1 Deciliter.

Den färdiga produkten har blivit väldigt 'kornig' och svår att snusa. Den håller knappt ihop och beter sig inte ens nästan likadant som den gamla som var kletig något förbannat.

Det jag lärt mig av Prillans satser är att verkligen inte ha mindre vatten än vad som står på receptet. Du kanske minskade på vatten samtidigt som du haft satsen längre eller på högre värme i ugnen. Varje process är unik.
Citera
2014-04-09, 18:27
Medlem
Terugflitss avatar
Citat:

För lite vatten, eller ev att du inte vispade lika mycket.
Citera
2014-04-09, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RhynoX

Hur mycket arom samt vatten ska jag ha i?
Kan man ha i Tequila?

Jag gjorde portion för första gången (se bakåt ett par sidor). Det medföljer ju ett recept, följ det, häll aromen i vattnet, blanda i medföljande påse (påsar för 500?). Om det blir för blött är ju portion hur enkelt som helst att torka, du behöver inte ens torka hela satsen på en gång OM det skulle bli för blött.

Jag skulle rekommendera att följa instruktionerna första gången och inte hälla i exvis sprit och annat.
Citera
2014-04-09, 20:41
Medlem
Har Prillans fixat till sina problem med krambarheten? Såg någon som gjort 10 satser och varit nöjd. Jag har ju haft en 7j-vla otur med alla mina Prillan med extremt dålig krambarhet/snus som faller isär lätt samt i vissa fall smakar beskt.

Har detta rättat till sig nu?
Citera
2014-04-10, 00:27
Medlem
maitans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terugflits
För lite vatten, eller ev att du inte vispade lika mycket.

Ja det måste väl vara vattnet. Jag har till och med vispat mer då jag fixat en mycket större bunke till den här satsen!

Får väl i fortsättningen snusa lersnus eller byta sats.
Citera
2014-04-10, 10:57
Medlem
Terugflitss avatar
Citat:
Ja det måste väl vara vattnet. Jag har till och med vispat mer då jag fixat en mycket större bunke till den här satsen!

Får väl i fortsättningen snusa lersnus eller byta sats.
Snuset torkar med tiden, jag brukar lagra snuset i 3 veckor i rumstemp innan jag kallar det färdigt.
Annars kan du i efterhand snabbtorka det i ugnen på svag värme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in