2014-05-25, 18:46
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PJ84
ELF och LÄS har jag samma upplägg på och börjar med de kortaste texterna så att jag kan lägga den tid jag behöver på de längre. Jag börjar med att läsa texten en gång för att få en övergripande förståelse för innehållet. Sen läser jag frågorna en och en och skummar igenom texten letande efter nyckelord för att hitta rätt ställe att läsa en gång till för varje fråga. Jag tycker att det är lättare än att ha flera olika frågor i bakhuvudet medan man läser texten första gången.

På LÄS låter den där taktiken vettig, men förstår inte riktigt varför man ska göra så på ELF när svaren kommer stycke för stycke, alltid i ordning med frågorna. Om första frågan är "What is implied in the first paragraph", då borde man läsa endast första paragrafen, besvara frågan, gå vidare; det krävs ingen helhetsförståelse på ELF.

Nästa svar kommer i andra paragrafen och tredje i tredje osv... Möjligt att man ibland måste läsa två paragrafer för att hitta nästa svar. Jag har kollat upp källorna till ELF-textern och de klipper alltid i dem, det finns därför inget riktigt sammanhang i dem jämfört med LÄS.
Citera
2014-05-25, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag

Det jag funderar på nu är då hur man gör för att höja sig? Några direkta tabbar var att jag sov mindre än 5 timmar och missade frukost samt att jag inte hade planerat kvant delen (fick högst där men missade tiden och fick chansa på de sista diagramfrågorna på alla passen). Hade innan provet pluggat på 5st gamla prov men har precis gått klart Tekniskt Basår så mattedelen kändes löjligt lätt.

Haha, detta är ett av mina stora problem. Har också 1.5 som bästa. Har aldrig lyckats skriva ett HP med mer än fyra timmars sömn.
Citera
2014-05-25, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PokusHokus
Haha, detta är ett av mina stora problem. Har också 1.5 som bästa. Har aldrig lyckats skriva ett HP med mer än fyra timmars sömn.

Samma här
Citera
2014-05-26, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimeFlow
Samma här

Tycker någonstans att detta är ett problem, och lite diskriminering mot människor med udda dygnsrytm eller som kanske inte kan sova p.g.a. nervositet. HP borde starta efter klockan 12.
Citera
2014-05-26, 01:12
Avslutad
Citat:
Tycker någonstans att detta är ett problem, och lite diskriminering mot människor med udda dygnsrytm eller som kanske inte kan sova p.g.a. nervositet. HP borde starta efter klockan 12.
Och hålla på fram till klockan åtta på kvällen? Det är orättvist mot de som har normal dygnsrytm eller de som kanske blir trötta framåt kvällskvisten.

Nej, seriöst. Provet börjar klockan 9. Väx upp, eller öka din regelbundna sömn, om du inte kan prestera bra nog så "sent". Det hade varit en annan sak om det började vid typ kl. 7.
Citera
2014-05-26, 07:13
Medlem
Citat:

Skaffa dig ett jobb så försvinner den "udda" rytmen

Edit: Är det någon här som pluggat in ord för att höjja sig på ord/mek/läs eller har ni bara kört läs och lärt er den vägen?
I så fall hur många ord körde ni innan ni fick ~20/20 på ord och liknande på Mek/läs.
Senast redigerad av karlmag 2014-05-26 kl. 08:01.
Citera
2014-05-26, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlmag
Skaffa dig ett jobb så försvinner den "udda" rytmen

Edit: Är det någon här som pluggat in ord för att höjja sig på ord/mek/läs eller har ni bara kört läs och lärt er den vägen?
I så fall hur många ord körde ni innan ni fick ~20/20 på ord och liknande på Mek/läs.

Har ett jobb. Kan ändå inte sova förrän sent, kvällen innan högskoleprovet. Flashback-fördomarna kommer som på beställning.

Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Och hålla på fram till klockan åtta på kvällen? Det är orättvist mot de som har normal dygnsrytm eller de som kanske blir trötta framåt kvällskvisten.

Nej, seriöst. Provet börjar klockan 9. Väx upp, eller öka din regelbundna sömn, om du inte kan prestera bra nog så "sent". Det hade varit en annan sak om det började vid typ kl. 7.

Eller två prov, så får man skriva tidigt eller sent beroende på vad man vill. Kan lova att man utesluter färre personer om det börjar t.ex. klockan 12, än klockan 9.
Citera
2014-05-26, 18:34
Medlem
Citat:
Har ett jobb. Kan ändå inte sova förrän sent, kvällen innan högskoleprovet. Flashback-fördomarna kommer som på beställning.

Okej nu går jag offtopic men är nyfiken, hur mycket sover du? Om du har ett jobb, när börjar du?
Du måste ju sova som alla andra, gå upp klockan 04 dagen innan provet så kan jag nog garantera att du kan sova kvällen innan, eller dygna dagen innan så kan du sova, eller skriva ut sömnpiller etc.
Citera
2014-05-26, 20:43
Medlem
algorithms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samsung.galaxy
Som rubriken lyder; Kan det vara möjligt att höja sig så mycket? Hade tänkt plugga väldigt mycket till nästa högskoleprov på hösten.

Jag har bott i Sverige i ca sex år så jag har inte svenska som mitt modersmål
Fick 0,65 första gången då jag inte pluggade något innan och dessutom var jag sjuk den dagen och klantade mig på vissa frågor då jag tog lite för mycket tid på vissa frågor vilket resulterade till att jag fick stressa på andra frågor, etc.... Ja ni fattar Nu vet jag hur provet ser ut och vad man ska tänka på. Jag kommer helt enkelt komma mer förberedd till nästa prov.
Har någon provar HP-guiden? Är det något värt att satsa på? finns det nåt andra sätt som hjälper mig att nå högre resultat på HP särskilt om man är invandrare och inte har svenska som modersmål?
Med lite disciplin borde detta gå då det förmodligen blir att plugga någon timme varje dag. Eller vad tror ni?

Känner två som har satt 1,7 och 1,85 efter 4 respektive 6 år i Sverige.
Se till att sätta 2,0 på mattedelen, annars är du rätt körd.

algorithm
Citera
2014-05-26, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlmag
Okej nu går jag offtopic men är nyfiken, hur mycket sover du? Om du har ett jobb, när börjar du?
Du måste ju sova som alla andra, gå upp klockan 04 dagen innan provet så kan jag nog garantera att du kan sova kvällen innan, eller dygna dagen innan så kan du sova, eller skriva ut sömnpiller etc.

Det handlar om att jag helt enkelt inte somnar i tid för att sova ut innan HP. Antar att det är underliggande press eller nervositet, jag vet faktiskt inte. Aldrig lyckats i varje fall. Brukar somna runt klockan 04 innan högskoleprov-lördagar.
Citera
2014-05-27, 00:07
Medlem
Känner mig för tillfället hjärndöd och tycker det är så otroligt svårt med att ställa upp större tal, det blir fel.

78,4% av 6 354 239 - varför är det så in i helvete svårt att räkna ut?

Ställer upp det som: 6 354 239*0,784 och räknar med uppställning. Men nog fan blir det fel.
Gör jag fel?
Citera
2014-05-27, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Känner mig för tillfället hjärndöd och tycker det är så otroligt svårt med att ställa upp större tal, det blir fel.

78,4% av 6 354 239 - varför är det så in i helvete svårt att räkna ut?

Ställer upp det som: 6 354 239*0,784 och räknar med uppställning. Men nog fan blir det fel.
Gör jag fel?

Oftast behöver man inte vara så exakt. Skulle tro att det räcker med 4/5 av 6 000 000, alltså 1 200 000. Då vet man att svaret ligger strax däröver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in