Citat:
Ursprungligen postat av
PJ84
ELF och LÄS har jag samma upplägg på och börjar med de kortaste texterna så att jag kan lägga den tid jag behöver på de längre. Jag börjar med att läsa texten en gång för att få en övergripande förståelse för innehållet. Sen läser jag frågorna en och en och skummar igenom texten letande efter nyckelord för att hitta rätt ställe att läsa en gång till för varje fråga. Jag tycker att det är lättare än att ha flera olika frågor i bakhuvudet medan man läser texten första gången.
På LÄS låter den där taktiken vettig, men förstår inte riktigt varför man ska göra så på ELF när svaren kommer stycke för stycke, alltid i ordning med frågorna. Om första frågan är "What is implied in the first paragraph", då borde man läsa endast första paragrafen, besvara frågan, gå vidare; det krävs ingen helhetsförståelse på ELF.
Nästa svar kommer i andra paragrafen och tredje i tredje osv... Möjligt att man ibland måste läsa två paragrafer för att hitta nästa svar. Jag har kollat upp källorna till ELF-textern och de klipper alltid i dem, det finns därför inget riktigt sammanhang i dem jämfört med LÄS.