2014-05-24, 13:29
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jousif650
..
Om du nästan fick full poäng på både Engelskan och Matematiken så är det rätt omöjligt att du bara fick 0.65. Lär dig svenska bara, du har ju de allra bästa förutsättningarna för det.
Citera
2014-05-24, 13:37
Medlem
jousif650s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosiko
Om du nästan fick full poäng på både Engelskan och Matematiken så är det rätt omöjligt att du bara fick 0.65. Lär dig svenska bara, du har ju de allra bästa förutsättningarna för det.

Första gången jag gjorde det så fick jag 0,65 "2013", men jag pratar om det senaste jag gjorde 2014 )
Jag gör mitt bästa alltid ^_^. Nästa Tr ska börja Civilinegenjör program datateknik. Sökte till norrland Luluå och Miun för att bo själv och fokusera mer på mina studier och på svenskan )
Citera
2014-05-24, 14:02
Medlem
r4ll3s avatar
Ingenting är omöjligt och i vissa fall har man fördel genom att kunna flera språk eftersom många ord är lånord. Jag kan t.ex. utöver engelska och svenska en del persiska, ryska och tyska och därför vet jag exempelvis vad samovar, divan och krank betyder. Farsi var ju ett ord som dök upp i ett tidigare ORD-prov, en del ord kopplad till islam också om jag inte minns fel.

Här har du en ashkenazi-polyglott med huvudet på skaft:
https://www.youtube.com/watch?v=FOiXtWcQ8GI

Väldigt inspirerande.
Citera
2014-05-24, 14:13
Medlem
Ssadulistens avatar
Hyr en sån här "spökskrivare"!
Citera
2014-05-24, 14:54
Medlem
Om resultatet blivit lidande för att du t.ex. är från ett annat land är det ju betydligt bättre möjligheter än om du som svenskfödd får 0.65 på HP! Då är det mer en tidsfråga, och din potential skulle kunna ligga jävligt högt. Låt det ta sin tid, öva och skriv provet. Så länge du lyckas öka mellan varje provtillfälle är det ju bara att fortsätta.

Att sätta en deadline för sitt mål torde vara ett misstag. Att läsa kurser på högskola och komvux för att öka sin kompetens kan nog vara en bra idé. Typ läsa svenska-kurser eller ämnen som är språktunga och på så vis öva förmågan. Matematiken kan man ju också läsa på komvux alternativt hemma. Kör ett tempo som gör att du inte tröttnar, att göra en höjning lär kräva uthållighet och på samma sätt som vid löpning på uthållighetsdistans gäller det ju att hålla ett tempo som gör att man orkar hela vägen in i mål.

0.65 borde ses som ett bra resultat om man bara bott i Sverige i 6 år. Snitt-personen som skriver högskoleprovet får väl 0,9 och har då bott i Sverige hela sitt liv och har dessutom en VISS motivation till att plugga vidare. Så 0,65 är ju inget att hänga läpp över.
Citera
2014-05-25, 00:20
Medlem
Sandtags avatar
Fick 1.5 på senaste HP vilket var andra gången jag skrev det. Detta är 0.1 ifrån vad som krävs för programmet jag vill gå (i staden jag vill gå det givetvis) och funderar därför på att jobba/ströplugga i ett år och söka nästa år (kommer givetvis hålla tummarna för reservplats men det är ju rena rama lotteriet).

Det jag funderar på nu är då hur man gör för att höja sig? Några direkta tabbar var att jag sov mindre än 5 timmar och missade frukost samt att jag inte hade planerat kvant delen (fick högst där men missade tiden och fick chansa på de sista diagramfrågorna på alla passen). Hade innan provet pluggat på 5st gamla prov men har precis gått klart Tekniskt Basår så mattedelen kändes löjligt lätt.

Min Plan är att läsa en artikel i någon tung tidskrift per dag (varva engelska/svenska) och att träna på ett prov i veckan. Kommer nog plugga hårdare månaden innan provet (dubbelt upp), och kommer att tänka på att sova ordentligt, äta bra frukost, ta med mig vatten osv. Vad tror ni om mina chanser? Kan det vara värt det? (kommer in på ett annat bra program annars men vill hellre in på det som kräver 1.6).
Citera
2014-05-25, 07:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
Fick 1.5 på senaste HP vilket var andra gången jag skrev det. Detta är 0.1 ifrån vad som krävs för programmet jag vill gå (i staden jag vill gå det givetvis) och funderar därför på att jobba/ströplugga i ett år och söka nästa år (kommer givetvis hålla tummarna för reservplats men det är ju rena rama lotteriet).

Det jag funderar på nu är då hur man gör för att höja sig? Några direkta tabbar var att jag sov mindre än 5 timmar och missade frukost samt att jag inte hade planerat kvant delen (fick högst där men missade tiden och fick chansa på de sista diagramfrågorna på alla passen). Hade innan provet pluggat på 5st gamla prov men har precis gått klart Tekniskt Basår så mattedelen kändes löjligt lätt.

Min Plan är att läsa en artikel i någon tung tidskrift per dag (varva engelska/svenska) och att träna på ett prov i veckan. Kommer nog plugga hårdare månaden innan provet (dubbelt upp), och kommer att tänka på att sova ordentligt, äta bra frukost, ta med mig vatten osv. Vad tror ni om mina chanser? Kan det vara värt det? (kommer in på ett annat bra program annars men vill hellre in på det som kräver 1.6).
Definitivt värt det om du verkligen hellre vill studera det som i regel krävt 1.6.

Vad fick du på KVA respektive VER förresten? Om du vill får du gärna skriva ut vad du fick på alla åtta delar.
Citera
2014-05-25, 08:16
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Definitivt värt det om du verkligen hellre vill studera det som i regel krävt 1.6.

Vad fick du på KVA respektive VER förresten? Om du vill får du gärna skriva ut vad du fick på alla åtta delar.

1.8 respektive 1.2, vilket skiljer sig från min första gång då¨jag hade bättre på VERB. Men läste då mycket och jobbade med översättning, det var ord/meningar och svenska läsförståelsen det brast på (eller "brast") den här gången. Därav studieupplägget med att bättre på läsförståelsen och med övningsprovet hålla matten färsk.

Funderar verkligen på det här i kombination med jobb / 1 års studier på det andra programmet (då får jag även chans att se om jag verkligen vill läsa det svårare programmet dessutom).
Citera
2014-05-25, 11:08
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:

Tja, U-Fig. Får man fråga vilken strategi du tillämpade på LÄS- och ELF-delarna? Tänkte på det här med att läsa frågorna eller texten först.
Citera
2014-05-25, 11:14
Avslutad
Citat:
1.8 respektive 1.2, vilket skiljer sig från min första gång då¨jag hade bättre på VERB. Men läste då mycket och jobbade med översättning, det var ord/meningar och svenska läsförståelsen det brast på (eller "brast") den här gången. Därav studieupplägget med att bättre på läsförståelsen och med övningsprovet hålla matten färsk.

Funderar verkligen på det här i kombination med jobb / 1 års studier på det andra programmet (då får jag även chans att se om jag verkligen vill läsa det svårare programmet dessutom).
Vad fick du på VER första gången, då du presterade bättre? Det låter annars som en bra strategi. 1.6 ska inte vara någon omöjlighet för dig.

Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Tja, U-Fig. Får man fråga vilken strategi du tillämpade på LÄS- och ELF-delarna? Tänkte på det här med att läsa frågorna eller texten först.
LÄS: Läs frågorna, läs svarsalternativen, läs texten, stanna när man (tror man) hittat svaret på fråga 1, svara, fortsätt tills du är klar.
ELF: Samma sak här. Fast oftast är det ju kortare texter och bara en fråga per text.
Citera
2014-05-25, 13:17
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Vad fick du på VER första gången, då du presterade bättre? Det låter annars som en bra strategi. 1.6 ska inte vara någon omöjlighet för dig.

LÄS: Läs frågorna, läs svarsalternativen, läs texten, stanna när man (tror man) hittat svaret på fråga 1, svara, fortsätt tills du är klar.
ELF: Samma sak här. Fast oftast är det ju kortare texter och bara en fråga per text.
Vill minnas att jag skrev 0.8 respektive 1.6 första gången för 1.2, ironiskt nog hade ju den VERB delen varit perfekt att ha till den här KVANTEN.. men det var ett par år sedan.

Intressant med olika strategier, jag har hittills bara plöjt igenom provet utan vidare eftertanke. Finns det mer smarta tips att tänka på?
Citera
2014-05-25, 18:22
Medlem
Citat:
Vill minnas att jag skrev 0.8 respektive 1.6 första gången för 1.2, ironiskt nog hade ju den VERB delen varit perfekt att ha till den här KVANTEN.. men det var ett par år sedan.

Intressant med olika strategier, jag har hittills bara plöjt igenom provet utan vidare eftertanke. Finns det mer smarta tips att tänka på?

Vet inte om det är till någon hjälp, men så här gjorde jag på den verbala delen och det funkade för mig (fick 2.0 på verbala).

Jag gjorde provet i den här ordningen: ORD, MEK, ELF, LÄS. På så vis så fick jag de enklaste delarna avklarade fort och hade all tid i världen att krångla mig igenom bl.a. Bellmantexten. Jag slapp således onödig stress och gissningar.

ORD-delen är ju inte mycket att prata om, antingen kan man orden eller inte. Det kan dock vara bra att kunna vanliga prefix och suffix, sånt kan ge en hint om vad ordet kan tänkas betyda (förutom jävla antologi ). Ett annat tips är att många ord liknar mer vanligt förekommande engelska ord och betyder oftast samma sak (i Sverige säger vi nästan uteslutande dödshjälp, medan man hör euthanize titt som tätt i serier och filmer).

På MEK-delen så finns det, mig veterligen, bara ett sätt att göra, så den kräver väl ingen förklaring.

ELF och LÄS har jag samma upplägg på och börjar med de kortaste texterna så att jag kan lägga den tid jag behöver på de längre. Jag börjar med att läsa texten en gång för att få en övergripande förståelse för innehållet. Sen läser jag frågorna en och en och skummar igenom texten letande efter nyckelord för att hitta rätt ställe att läsa en gång till för varje fråga. Jag tycker att det är lättare än att ha flera olika frågor i bakhuvudet medan man läser texten första gången.

Som sagt, mitt upplägg kanske inte är till hjälp för någon annan, men funkade bra för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in