2014-05-23, 22:57
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRT
Och rättandet här var väl att han var av "kött och ben", medan lärjungarna trodde att han var en ande? Missar jag något i texten som du ser?
För lärjungarna på Jesu tid var det stor skillnad med ande och spöksyn, även om skillnaden rent språkmässigt inte framgår i den svenska översättningen. Jesus "poppade upp" ur tomma intet och stod plötsligt mitt i bland dem. De blev skrämda helt enkelt. Så Jesus blev tvungen att lugna dem.
Citera
2014-05-24, 02:32
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
Jo denna modell kan hända kommer delvis till rätta med vissa konflikter mellan Bibeln och den traditionella kyrkliga 3-enigh.läran. En hel del problem återstår dock. Hursomhelst så kan jag tydligt
se här på din inledning att du har lite svårt att ta den traditionella kyrkliga 3-enigh.läran. Du säger att Fadern är är orsaken till andens och Sonens födelse. Du menar även att Fadern är Sonens Gud.

Jag är själv långt inne på samma spår, har visserligen en lite annan uppfattning om anden, men det kan sparas till ett senare tillfälle. Den synen på 3-enigh.läran som du presenterar här är inte riktigt i harmoni med kyrkans trosbekännelse. Jag anser att du i mångt och mycket har en poäng här, även om jag själv ej godtar 3-enigh. läran alls. Så i kyrkans mening är du en kättare, såsom jag själv är det. Men lite får man ta...
Men uppenbart är att du under dina studier har kommit till samma slutsats som jag: att Fadern är källan till Sonens existens, eftersom bibeln säger det rakt ut.
Håller även med om att Sonen är av Gudomlig natur, även om han ej är Guden, den Allsmäktige så är han dock en gud, om än underställd Fadern. Som du själv påpekar så kallar Sonen sin Fader "Den ende sanne Guden", vilket visar att Sonen erkänner Faderns överordnade ställning. Om du fortsätter att "reformera" 3-enigh.tanken vidare så märker du att du måste rensa och ändra detta i långa banor innan alla konflikter mellan denna bekännelse och och Bibeln är undanröjda.

Jag förstår helt klart dina problem, jag ligger för tillfället närmast socinianismen och/eller arianismen - precis som ni JV gör - beroende på hur mycket man vill skilja dessa positioner åt. Men jag tycker ändå att man kan förklara treenigheten på det vis som jag gjort i "modellen" i TS utan att detta på något vis bryter mot den bibliska förkunnelsen - har du något emot modellen så kan du gärna förklara vad det är (efter den terminologi som erbjuds, eller om du hittar på en egen).

Kan du inte förklara felet med den "modellen" som ges i TS så är jag rädd att du skriver i fel tråd, då denna tråd har som syfte att visa ifall treenighetslära, så som denna återges i TS, är kompatibel med Bibeln eller inte.
Citera
2014-05-24, 07:50
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Jag förstår helt klart dina problem, jag ligger för tillfället närmast socinianismen och/eller arianismen - precis som ni JV gör - beroende på hur mycket man vill skilja dessa positioner åt. Men jag tycker ändå att man kan förklara treenigheten på det vis som jag gjort i "modellen" i TS utan att detta på något vis bryter mot den bibliska förkunnelsen - har du något emot modellen så kan du gärna förklara vad det är (efter den terminologi som erbjuds, eller om du hittar på en egen).

Kan du inte förklara felet med den "modellen" som ges i TS så är jag rädd att du skriver i fel tråd, då denna tråd har som syfte att visa ifall treenighetslära, så som denna återges i TS, är kompatibel med Bibeln eller inte.

Som jag tidigare nämnde så harmonierar denna modell bättre med Skriften än kyrkans traditionella dito. Här har man lyckats undanröja många uppenbara konflikter med skriften. Lägger en kommentar efter dina huvudpunkter och återkommer närmare till orsaken till mina kommentarer.

* Sonen är Gud från Gud* / delvis, men anser att Sonen ej är Gud från Gud, utan snarare gud från Gud

* Anden är Gud * / Anden är ej en person utan Guds verksamma kraft.

* Subordinationism* / delvis. Sonens ursprung skiljer sig från övrig skapelse genom att Sonen skapades direkt av Fadern. All övrig skapelse skapades genom Sonen.

* Skillnad mellan personer* / ja, Anden dock ej en person

* Enighet med Gud * / delvis, men dessa 3 utgör inte en (1) Gud. (Guden) Håller med att "inkarnationen" d.v.s. Sonens människoblivande skedde på Faderns initiativ samt genom Anden, d.v.s. Guds kraft. Vad mera är beträffande Enigheten så är Sonen enad/enig med Fadern i ord, tanke, handling och uppsåt.
Citera
2014-05-25, 10:14
Medlem
Citat:
Som sagt, inte nödvändigtvis - åtminstone inte som jag ser det? - men det är hur det framställs i bibeltexterna. Sedan kan man ju också göra ett case för Gud som Gud över skapelsen med hänvisning till just att Gud skapar skapelsen; där skulle man kunna göra en parallell med Fadern som Sonens och Andens Gud med hänvisning till att han är deras ursprung, att han genererar dem.

Att en funktionell underordning existerar är ju däremot något som görs glasklart i Bibeln, varför det IMO rent logiskt räcker med att principerna i läran inte motsäger detta. "Modellen" i TS förklarar att funktionell underordning kan vara en följd av de andra principerna - att det inte följer med absolut nödvändighet skulle jag mena är mindre viktigt, givet att denna underordning snarare bygger på bibelexegetik än på metafysisk nödvändighet. Vi lär oss det alltså ur exegetiken, och metafysiken säger inte emot det utan lämnar denna möjlighet öppen, vilket IMO räcker för att ha en konsekvent "modell" här.
Tack, jag tror jag har ett grepp om din modell nu. Mitt spörsmål berör egentligen inte riktigt tolkningens rimlighet. De påståenden du lägger fram motsägs uppenbarligen inte av skriften, och har i de flesta fall gott fog för sig, även om det förstås finns andra lika möjliga alternativa tolkningar.

Modellen är konsekvent, men däremot tycker jag dessvärre inte att den tillför så mycket när det kommer till att skapa ett sammanhang. Jag ser inte riktigt att detta skulle utgöra någon särskilt skarp förklaringsmodell för de motsägelsefulla formuleringar du nämner i ursprungsinlägget. Att Fadern är de båda övriga personernas orsak/ursprung, förefaller mig inte vara någon särskilt stark förklaringskandidat till varför Fadern benämns som den enda sanna Guden, då det inte finns någon klar koppling mellan att vara någontings ursprung och att vara Gud. Man kan förstås dra paralleller till skapelseberättelsen, men jag skulle fortfarande avfärda det som en väldigt svag indikation. I synnerhet som du också tycks vara på det klara med att Sonen och den Heliga Anden även de är den sanna Guden, vilket får mig att återvända till att beskrivningen i slutändan måste anses syfta till deras gemensamma väsen, och inte Faderns gudom över de andra personerna.

Citat:
Herre, syftande till Jesus hos Paulus, ska nog förstås som "vår Herre" - dvs människornas Herre - hellre än Herre i någon absolut mening (dvs det används som att Jesus är Herre över människorna, utan att detta huvudmannaskap skulle inkludera honom som Herre över Fadern). Detta skulle jag mena att Paulus ger uttryck för i 1 Kor 3:23: "ni tillhör Kristus, och Kristus tillhör Gud."
Det känns ärligt talat lite ändamålsenligt att anlägga en relativistisk tolkning på den ena termen och göra en absolut tolkning av den andra. Även om man nu syftar på att Sonen är Herre över det jordiska, är inte Fadern fortfarande likväl alltings Herre?
Citera
2014-05-25, 18:18
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Att Fadern är de båda övriga personernas orsak/ursprung, förefaller mig inte vara någon särskilt stark förklaringskandidat till varför Fadern benämns som den enda sanna Guden

Fast i sammanhanget tycker jag att det blir ganska givet - om Fadern är den ende sanne Guden, ursprunget, så förklarar det exempelvis att Kristus är "en avbild av hans väsen" (Heb 1:3). Dvs Fadern är logiskt först, den ende Gud som existerar i den logiska (om än inte tidsmässiga) begynnelsen från vilken Sonen och Anden genereras. Att tala om den som de övriga gudapersonerna föds/utgår ifrån som den ende sanne Guden i en väldigt grundläggande mening, och om de övriga som "sann Gud från/av sann Gud" får IMO en fullgod förklaring av detta.

Citat:
...då det inte finns någon klar koppling mellan att vara någontings ursprung och att vara Gud.

Men det finns väl en klar koppling mellan att vara den person som ensam är orsaken till hela gudomen och att vara den person i denna gudom som kallas "den ende sanne Guden"? Om Sonens och Andens existens härrör från Faderns, medan Fadern ensam är självexisterande och har aseitet?

Citat:
I synnerhet som du också tycks vara på det klara med att Sonen och den Heliga Anden även de är den sanna Guden

Till ousia är de sann Gud i ursprunglig mening, då deras väsen är Faderns väsen som Fadern delar ut till dem; till hypostasis är de sann Gud från sann Gud. Både till väsen och till person är de således sann Gud, men både till väsen och till person är detta samtidigt beroende av Fadern medan Fadern ensam är icke-genererad och har aseitet. Som jag ser det så skulle detta vara en ganska god anledning till att tala om Fadern som den ende sanne Guden (proper) medan man talar om Sonen och Anden som sann Gud från sann Gud, dvs som personer sann Gud men med en betydelse som är beroende av att Fadern gör dem sådana.

Citat:
vilket får mig att återvända till att beskrivningen i slutändan måste anses syfta till deras gemensamma väsen, och inte Faderns gudom över de andra personerna.

Fast så blir ju inte fallet, om vi menar att Fadern som person, och Faderns väsen, logiskt är först, är ursprungsprincipen. Sonen och Anden kan mycket väl kallas Gud för att de delar Faderns väsen - men de delar ju Faderns väsen för att Fadern delar sitt väsen med dem. Fadern blir ju i denna mening den förenande principen, där Gud är en i en grundläggande mening eftersom att Fadern är en och att det
är hans väsen - hellre än ett mer abstrakt "gemensamt väsen" - som delas av de gudomliga personerna.

Citat:
Det känns ärligt talat lite ändamålsenligt att anlägga en relativistisk tolkning på den ena termen och göra en absolut tolkning av den andra.

Fast båda är "relativa", med hänvisning till människorna, på det sätt som termerna används av Paulus i detta fall. Han skriver ju "så har vi bara en Gud, fadern ... och bara en herre, Jesus Kristus." Termen Herre, när denna syftar till Kristus, verkar sedan ha en betydelse som på något sätt - om än inte ontologiskt - är "lägre" än termen Gud, givet hur Paulus beskriver förhållandet mellan Fadern och Sonen (som jag visade i föregående inlägg).

Citat:
Även om man nu syftar på att Sonen är Herre över det jordiska, är inte Fadern fortfarande likväl alltings Herre?

Ja, även om Paulus inte har någon tendens att speciellt ofta använda just termen Kyrios (Herre) när han refererar till Fadern så är det ju uppenbart att han beskriver ett förhållande som lika gärna skulle kunna beskrivas med termen Kyrios (t.ex. när han skriver att Kristus är mannens huvud liksom Gud är Kristi huvud, eller när han skriver att människorna tillhör Kristus liksom Kristus tillhör Gud, osv). Men termen verkar användas i en mer specifik mening hos Paulus, för att beteckna hur människorna tillhör Kristus (dvs att Kristus är vår Herre). Fadern verkar i paulinskt språkbruk lika gärna kunna kallas "Herrens Herre", vilket väl mer eller mindre motsvarar "Kristi huvud", men han verkar oftast använda termen Kyrios på ett sätt som mer specifikt syftar till Kristus och använder andra termer för att syfta till relationen mellan Fadern och Sonen - kanske som ett försök till att inte skapa förvirring mellan personerna.
Citera
2014-05-26, 02:24
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Fast så blir ju inte fallet, om vi menar att Fadern som person, och Faderns väsen, logiskt är först, är ursprungsprincipen. Sonen och Anden kan mycket väl kallas Gud för att de delar Faderns väsen - men de delar ju Faderns väsen för att Fadern delar sitt väsen med dem. Fadern blir ju i denna mening den förenande principen, där Gud är en i en grundläggande mening eftersom att Fadern är en och att det är hans väsen - hellre än ett mer abstrakt "gemensamt väsen" - som delas av de gudomliga personerna.

För detta uttryckt på ett bättre sätt:
"The Greek Fathers always maintained that the principle of unity in the Trinity is the person of the Father. As Principle of the other two persons, the Father is at the same time the Source of the relations whence the hypostases receive their distinctive characteristics. In causing the persons to proceed, he lays down their relations of origin - generation and procession - in regard to the unique principle of the Godhead ... The Father, source of all divinity within the Trinity – brings forth the Son and the Holy Spirit in conferring upon them His nature, which remains one and indivisable ... For the Greek Fathers, to confess the unity of the nature is to recognize the Father as unique Source of the persons who receive from Him this same nature."
(ur The Mystical Theology of the Eastern Church av Vladimir Lossky)

Eller:
"He [the Father] is the arche, or principle of the Godhead, in and for himself, and in the Son and the Spirit alike. Because of this the Son and Spirit possess the Father's own being. They are that which God the Father is, and they are that because God the Father is that ... what the Father is but not who the Father is ... Thus the divine nature is not a common property for three distinct beings (a thing we might designate as a set of properties attributable to "a god"), but rather a personal being (that of the Father) that is hypostatically realized by the Son and Spirit as they each derive from him and relate back to him."
(ur The Westminster Handbook to Patristic Theology av John A. McGuckin, här om treenigheten så som denna uppfattades av Gregorios Teologen)

Jag tror att en stor bidragande anledning till att det blivit lite mer "förvirrat" i den västliga teologin är accepterandet av filioque-tillägget i den nicaenska trosbekännelsen och de teologiska implikationerna av detta - dvs att säga att Anden utgår från Fadern och Sonen, hellre än Fadern som den egentliga bekännelsen lyder. Det finns då inte en enda tydlig personlig grundprincip i gudomen, och det blir lätt att istället för Faderns väsen som denne delar med Sonen och Anden tala om ett mer abstrakt "gudomligt väsen" som delas av alla gudapersoner utan att detta väsen har sitt ursprung i en av personerna. Och vad som följer ur detta blir sedan en teologi som blir mer främmande för bibliska stycken där Fadern bekänns som den ende sanne Guden o.dyl. - om vi ser Fadern som en tydlig första princip (i logisk mening) i gudomen så ser vi en anledning till detta, dvs den ende sanne Guden i meningen den person i vilken hela gudomen och hela det gudomliga väsendet har sitt ursprung, medan bekännelsen att Fadern är den ende sanne Guden (t.ex. i Joh 17:3) med en teologi baserad på ett mer abstrakt gudomligt väsen blir en problematisk bekännelse.
Senast redigerad av BRT 2014-05-26 kl. 02:47.
Citera
2014-05-26, 06:41
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmetcosv
Det är ett av dom stora mysterierna. Monthy Pythons kommentar:

http://www.youtube.com/watch?v=uNgotUM4gk8&feature=related

"[The Catholic Church] have done some wonderful things in their time...they've preserved...the indivisible oneness of the Trinity."

Många (bl a muslimer, som förkastar den) anser att treenigheten är en form av polyteism. Vissa kristna kyrkor förkastar den också:

http://en.wikipedia.org/wiki/Trinity

Kättarstriderna under kristendomens första århundraden handlade till stor del om treenigheten, i synnerhet om Sonens natur:

http://en.wikipedia.org/wiki/Arianism

Det är inte logiskt greppbart att något är far till sig själv. Just det där med att säga uppenbart falska saker är ett gammalt mystiskt trick - det förefaller djupt fast det bara är trams.
Just det.
Som jag nämnt tidigare i en annan tråd så var ju Bibeln färdigskriven på 1. århundradet e.Kr. 3-enigh.läran infogades till den kristna läran först år 325 e.Kr. i Nicea. Det var den romerska härskaren kejsar Konstantin som genomtvingade denna lära eftersom de ca. 250 biskopar som var dit kallade (kyrkomötet i Nicea) inte kunde komma överens om Jesu natur. De tvistade ifall Jesus var Gud eller blev han skapad av Gud osv. Så fast saken stöttes och blöttes i månader så var de fortfarande oense. Detta innebar ju en risk att Rommarrikets stabilitet hotades av religiös osämja.

Därför tog kejsar Konstantin själv initiativet och genomderv den dunkla tanken att Jesus var "av samma väsen som Fadern". Så beslutet var krasst nog ett politiskt beslut.
Skrämda av Kejsaren så skrev biskoparna under detta beslut, många mot sin övertygelse, med 2 undantag. De oliktänkande landsförvisades.

Det hela gynnade Kejsarens politiska ambitioner, men besudlade den ursprungliga kristna läran.
Citera
2014-05-26, 07:10
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Haha, vad som är poesi och inte ligger nog i betraktarens öga

Men, jag hittade någon som skrev nästan precis det jag just försökte skriva, fast på ett mycket bättre sätt! Ur Byzantine Theology av John Meyendorff:
The Latin West adopted a different approach to Trinitarian theology, and the contrast has been well expressed by Theodore de Régnon: "Latin philosophy considers the nature in itself first and proceeds to the agent; Greek philosophy considers the agent first and passes through it to find the nature. The Latins think of personality as a mode of nature; the Greeks think of nature as the content of the person." Practically speaking, the difference of emphasis means that in both the lex orandi and the lex credendi of Byzantine Christianity the Trinity remains a primary and concrete experience; the unity of God’s nature was an article of faith coupled always with an insistence on the absolute unknowability of the divine essence. In the West, however, especially since the time of Augustine, the unity of the divine being served as the starting point of Trinitarian theology.

Vidare:
...personalistic emphasis appears in the Greek Fathers’ insistence on the "monarchy" of the Father. Contrary to the concept which prevails in the post-Augustinian West and in Latin Scholasticism, Greek theology attributes the origin of hypostatic ‘‘subsistence" to the hypostasis of the Father — not to the common essence. The Father is the "cause" (aitia) and the "principle" (archē) of the divine nature, which is in the Son and in the Spirit. What is even more striking is the fact that this "monarchy" of the Father is constantly used by the Cappadocian Fathers against those who accuse them of "tritheism": "God is one," writes Basil, "because the Father is one." And the same thought is found in Gregory of Nazianzus: "God is the common nature of the three, but the Father is their union [henōsis]"... By accepting Nicaea, the Cappadocian Fathers eliminated the ontological subordinationism of Origen and Arius, but they preserved indeed together with their understanding of hypostatic life, a Biblical and Orthodox subordinationism, maintaining the personal identity of the Father as the ultimate origin of all divine being and action: "The three [are] one God when contemplated together; each [is] God because [they are] consubstantial; the three [are] one God because of the monarchy [of the Father].
Varför anstränger du dig att överhuvudtaget försöka applicera denna ursprungligen hedniska idén till den kristna tron?

Jag kan dock se att du är en tänkare och har insett de uppenbara konflikterna mellan denna lära och Bibeln, kompatibilitetsproblem m.a.o. Som att försöka slå in en 4-kantig plugg i ett runt hål. Att göra det kan inte ge bevis för någonting. (möjligen att man är mycket stark).
Är övertygad att du själv har gjort just samma upptäckt. Men jag undrar bara: varför försöka rädda 3-enigh-läran överhuvudtaget?

Jag har ett förslag, pröva denna modell (som ett tanke-experiment):
1. Fadern är den Allsmäktige Guden, jämte honom finns det inte andra Gudar (med stort G).
2. Jesus är hans "Enfödde Son", är gudomlig till sin natur, en gud men ej jämlik med Fadern.
3. Helig ande som även kallas "Guds ande" är Faderns verksamma kraft (och därmed lika evig som Fadern) som Fadern använder för att genomföra sin vilja. Fadern har gett även Jesus möjlighet att använda denna kraft.
4. Fadern och Sonen verkar i enighet, i tanke, handling, och uppsåt.

Testa detta grundligt och förutsättningslöst, och berätta vad du tycker...
Senast redigerad av Megalit 2014-05-26 kl. 07:41.
Citera
2014-05-26, 08:19
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Men jag undrar bara: varför försöka rädda 3-enigh-läran överhuvudtaget?

Jag vill se om det är möjligt. Är det möjligt så blir det ju en legitim tolkning, liksom arianismen och socinianismen - vilka ju båda måste "sträcka på sig" i ungefär samma utsträckning som treenighetsläran för att bli kompatibla med hela Nya Testamentet.

Citat:
2. Jesus är hans "Enfödde Son", är gudomlig till sin natur, en gud men ej jämlik med Fadern.

Du sa något om hedendom; vad är två gudar som är ojämlika till deras natur om inte hednisk polyteism? Om vi nu bestämt ska tvista om vilken lära som är "mer hednisk" av dessa, dvs.
Citera
2014-05-26, 16:20
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Jag vill se om det är möjligt. Är det möjligt så blir det ju en legitim tolkning, liksom arianismen och socinianismen - vilka ju båda måste "sträcka på sig" i ungefär samma utsträckning som treenighetsläran för att bli kompatibla med hela Nya Testamentet.

Du sa något om hedendom; vad är två gudar som är ojämlika till deras natur om inte hednisk polyteism? Om vi nu bestämt ska tvista om vilken lära som är "mer hednisk" av dessa, dvs.
Hej.
Så här va: Tanken var kanske inte att "tvista" om saken, utan hellre pröva denna modell förutsättningslöst. Så som jag har fattat det hela så innebär polyteism att man tillber minst 2 gudar, jämlika eller ej. Tanken i det här fallet är att endast Fadern bör tillbes, det är ju bara Han som är Guden den Allsmäktige, "eljest ingen", (monoteism).

Du är onekligen mitt inne i en omfattande forskning. Som i all forskning så är begreppet "förutsättningslös" ett användbart verktyg.

Nej, jag menar inte att du inte skulle redan ha varit just förutsättningslös, tvärt om, jag erkänner villigt din forskartalang - men fortsätt så, utan att i förväg bestämma dig var du ska hamna med fakta i handen. Kolla istället vart alla bevisen tar dig. Erkännas bör att ämnet du här tar itu med är enormt stort.

Om du, (förmodligen har du) har betänkligheter/ invändningar om huruvida Anden är person/Gud så kan det bli intressant att "spåna" vidare om detta, ifall du nu känner för det.
Citera
2014-05-27, 11:14
Medlem
BRTs avatar
Citat:
förutsättningslöst.[/u] Så som jag har fattat det hela så innebär polyteism att man tillber minst 2 gudar, jämlika eller ej.

Det skulle nog snarare kallas polylatri (medan monolatri är tillbedjan av en Gud). Polyteism är tron på flera gudar.

Citat:
Tanken i det här fallet är att endast Fadern bör tillbes, det är ju bara Han som är Guden den Allsmäktige, "eljest ingen", (monoteism).

Fast tillber du en Gud men tror på flera är du en polyteist som utövar monolatri. Dvs du tror på flera gudar men anser att enbart en av dem är värdig att tillbe.
Citera
2014-05-27, 14:55
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Det skulle nog snarare kallas polylatri (medan monolatri är tillbedjan av en Gud). Polyteism är tron på flera gudar.

Fast tillber du en Gud men tror på flera är du en polyteist som utövar monolatri. Dvs du tror på flera gudar men anser att enbart en av dem är värdig att tillbe.
Jo, jag ser att du har koll på vad saker och ting kallas
Min tanke beträffande Jesus är att han är av gudomlig natur. Därför i vissa översättningar översätts t.ex. Joh. 1: 1 :" ... Ordet var hos Gud och Ordet var en gud". eller: "... och gudomlig var Ordet". Även andra varianter som går ut på samma sak finns i olika översättningar."

Sedan finns det exempel i Bibeln där även människor kallades gudar utan att man för den sakens skull skulle tillbe dem.
Du minns säkert det som berättas i Joh. 10: 33 - 36 då judarna ville stena honom:" ...´Inte setnar vi dig för en förträfflig gärning, utan för hädelse, ja, därför att du, fastän du är en människa gör dig till en gud´. Jesus svarade dem: ´Är det inte skrivet i er lag:"Ni är gudar"? Om han kallade dem´gudar´, emot vilka Gud ord kom, och Skriften kan i alla fall inte göras till intet, säger ni nu till mig, som Fadern helgade och skickade till världen:´Du hädar´, därför att jag sade: Jag är Guds Son?".

Det framgår här att Jesus var inte ute efter att bli tillbedd, trots att hans fiender ville vrida och vända det hela så att det skulle se ut så. Därför kan man säga att det är tillbörligt att ge ära och älska Jesus för det han är, att erkänna hans roll i Faderns frälsningsplan, men inte tillbe honom. Det är endast Fadern som ska tillbes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in