2014-05-19, 21:58
Medlem
Megalits avatar
Även jag anser att detta är en värdig tråd.
Många känner sig vilsna beträffande Guds identitet. Själva definitionen av 3-enighetsläran är rätt förvirrande för sig och som går ut på ungefär: Fadern är Gud, Sonen är Gud och Den Heliga Anden är Gud. Alla är lika eviga och lika mäktiga. Ändå finns det inte tre Gudar utan en enda.

Många betraktar även Jesus Kristus som "Gud kommen i köttet" Även andra varianter finns.

Den här formuleringen, som inte förekommer i Bibeln gör det inte lätt att närma sig Gud. De flesta av kristenhetens kyrkosamfund betraktar denna lära som "den grund som kristendomen vilar på".
När man undersöker denna lära närmare så förvånas man av en förbryllande upptäkt:
Beslutet att infoga treenighetsläran i den kristna läran handlar om politik! Detta var ett politiskt beslut, fattat på politiska grunder av en politisk ledare, en ledare för en forntida supermakt, Rommarriket.
Denne ledare (kejsar Konstantin) var bekymrad över att bl.a. religiösa stridigheter hotade friden och stabiliteten i det romerska väldet. De kristna var bl.a. oense om förhållandet mellan Gud och Kristus. Var Jesus Gud? Eller blev han skapad av Gud?

För att få slut på dessa stridigheter så kallade han kyrkans ledare (omkr. 250 biskopar) till Nicea 325 e.Kr. och ville att dessa skulle uppnå enighet i denna fråga. Detta var dock fögäves. Vad skulle kejsaren göra för att lösa problemet? Jo, han föreslog helt enkelt själv att den förvirrande tanken att Jesus var "av samma väsen" som Fadern skulle antas. Denna tanke finner dock inte något stöd i Bibeln.

Bibeln blev fullbordad under det 1:a århundraet e.Kr. Infogandetandet av 3-enigh. läran i den kristna tron skeddde först omkr. 325 e.Kr. Man kan fråga sig varför det skulle vara nödvändigt att omdefiniera Gud och Kristus århundraden efter at Bibeln redan var färdigskriven? Är Bibeln otydlig i dena fråga? Svaret måste vara: nej. Bibelns syn på saken kan uttryckas med det som står skrivet i 1. Kor. 8:6 "Så finnes dock för oss en enda Gud: Fadern av vilken allting är..."
Citera
2014-05-19, 22:14
Medlem
Shadow913s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
De flesta av kristenhetens kyrkosamfund betraktar denna lära som "den grund som kristendomen vilar på".

Det låter NÄSTAN som om du citerar reformatorerna när de sade typ "Läran om RÄTTFÄRDIGGÖRELSEN (eller frälsningen) är den lära varmed kyrkan står eller falelr". Dvs lär man fel om hur en människa blir frälst genom Jesus, då tappar man bort alltihop.

På sätt och vis är det så även med treenigheten. För hur kan man tro detta "Ty så älskade GUd världen att han gav den sin enfödde Son" om man inte tror att Gud Fadern har sänt sin son. Eller hur kan man förstå relevansen i att Sonen i slutet av allt, när hela frälsnignsverket är färdigt, säger "Gå ut.. predika evangelium för hela skapelsen.. döp dem i Faderns, Sonens och den helige Andes namn" och att Jesus även strax dessförinnan lovar kyrkan att sända den helige Ande.

Att tro på Skriftens budskap om Jesus och frälsningen är intimt förbundet med att tro på treenigheten. Det är därför inte konstigt att de som överger läran om treenigheten många gånger också har en felaktigt och obiblisk lära om frälsningen.
Citera
2014-05-19, 22:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Shadow913
Att tro på Skriftens budskap om Jesus och frälsningen är intimt förbundet med att tro på treenigheten. Det är därför inte konstigt att de som överger läran om treenigheten många gånger också har en felaktigt och obiblisk lära om frälsningen.

Det står inget i Bibeln om treenigheten. Därför är inte treenigheten biblisk, din kättare.
Senast redigerad av Tubbo 2014-05-19 kl. 22:22. Anledning: Stavning.
Citera
2014-05-19, 22:32
Medlem
Shadow913s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Det står inget i Bibeln om treenigheten. Därför är inte treenigheten bibliskt, din kättare.

För många på flashback verkar tanken vara "uttrycker jag min åsikt med kaxig attityd så har jag vunnit fältet, oavsett om jag bevisar min åsikt eller inte, och oavsett om jag motbevisar min motpart eller inte". Skall jag gå in i sånt? För vems nytta?

Augustinus, Athanasisu, Luther, Zwinglig, Kalvin, Rosenius, Chemnitz, Fjellstedt var inga kättare. Gå och bråka med dem om du vill. Typ 97 % av alla kristna bekänner sig till treenigheten. Katolska, reformerata och lutherska bekännelseskrifter bekänner sig till treenigheten och tar avstånd från läror som förnekar den. Varför? Auktoritetsstyrda? Inte alls. Kyrkofäderna bevisade sin lära med klara skriftställen.

Det finns massor av begrepp och ord som är bibliska även om begreppen och orden inte finns i bibeltexten. Hjärnan är till för att brukas. Använder man den förstår man rätt snabbt att det är t.ex. är bibliskt och korrekt att säga "Jesus hade två naturer", även om det i Bibeln inte står exakt så. Det står bara att han är Gud, och att han är människa. Man får dra lite slutsatser själv också.

Den som vill kolla på en lång rad bibelställen om treenigheten kan börja här och klicka sig vidare:

http://christianthinktank.com/trin01.html
Senast redigerad av Shadow913 2014-05-19 kl. 22:36.
Citera
2014-05-19, 22:36
Avslutad
Citat:
För många på flashback verkar tanken vara "uttrycker jag min åsikt med kaxig attityd så har jag vunnit fältet, oavsett om jag bevisar min åsikt eller inte, och oavsett om jag motbevisar min motpart eller inte". Skall jag gå in i sånt? För vems nytta?

Augustinus, Athanasisu, Luther, Zwinglig, Kalvin, Rosenius, Chemnitz, Fjellstedt var inga kättare. Gå och bråka med dem om du vill. Typ 97 % av alla kristna bekänner sig till kristenheten. Katolska, reformerata och lutherska bekännelseskrifter bekänner sig till treenigheten och tar avstånd från läror som förnekar den. Varför? Auktoritetsstyrda? Inte alls. Kyrkofäderna bevisade sin lära med klara skriftställen.

Det finns massor av begrepp och ord som är bibliska även om begreppen och orden inte finns i bibeltexten. Hjärnan är till för att brukas. Använder man den förstår man rätt snabbt att det är t.ex. är bibliskt och korrekt att säga "Jesus hade två naturer", även om det i Bibeln inte står exakt så. Det står bara att han är Gud, och att han är människa. Man får dra lite slutsatser själv också.

Den som vill kolla på en lång rad bibelställen om treenigheten kan börja här och klicka sig vidare:

http://christianthinktank.com/trin01.html

Ja, jag tänker bråka med Augustinus, Athanasisu, Luther, Zwinglig, Kalvin, Rosenius, Chemnitz, Fjellstedt. De spelar ingen som helst roll.

Vet du varför?

Jo, därför att ingen av dom kan peka på ett specifikt citat ur Bibeln där det står "treenighet". Du är precis som katolikerna med deras Maria.

Kättare!
Citera
2014-05-19, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Ett intressant ämne!
Så som sagt, det är svårt att formulera en treenighetslära som omfattar de som trodde att Jesus var fullständig Gud som existerat sedan begynnelsen och de som trodde att han föddes som människa, upphöjdes av Gud men utan att vara jämbördig med Gud. Båda synerna återfinns i NT.

För det första är det klart att Messias är Gud både i NT och GT

Fröjda dig storligen, du Sions dotter! Höj jubelrop, du Jerusalems dotter! Se, din konung kommer till dig, rättfärdig och segerrik är han. Han kommer ödmjuk, ridande på en åsna, på en åsninnas föl. (Sakarja 9:9 SFB)

Då sade Jesaja: "Lyssna nu, ni av Davids hus: Är det inte nog att ni vill trötta ut människor? Vill ni också trötta ut min Gud? Därför skall Herren själv ge er ett tecken: Se, jungfrun skall bli havande och föda en son och hon skall ge honom namnet Immanuel. (Jesaja 7:13, 14 SFB)

Ty ett barn blir oss fött, en son blir oss given. På hans axlar vilar herradömet, och hans namn är: Under, Rådgivare, Mäktig Gud, Evig Fader, Fridsfurste. (Jesaja 9:6 SFB)

HERRENS Ande har talat genom mig, hans ord är på min tunga. (Andra Samuelsboken 23:2 SFB)

Guds Ande har gjort mig, den Allsmäktiges livsande ger mig liv. (Job 33:4 SFB)

I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. Jorden var öde och tom, och mörker var över djupet. Och Guds Ande svävade över vattnet. Gud sade: "Varde ljus!" Och det blev ljus. Gud såg att ljuset var gott, och han skilde ljuset från mörkret. (Första Moseboken 1:1-4 SFB)

HERREN sade till Mose: Se, jag har kallat Besalel, son till Uri, son till Hur av Juda stam. Jag har fyllt honom med Guds Ande, med vishet och förstånd, med kunskap och med skicklighet i allt slags hantverk, (Andra Moseboken 31:1-3 SFB)

När Saul vände sig om för att gå ifrån Samuel, förvandlade Gud hans hjärta. Alla dessa tecken inträffade samma dag. När de kom till Gibea kom en skara profeter emot honom. Då föll Guds Ande över honom, och han profeterade mitt ibland dem. (Första Samuelsboken 10:9, 10 SFB)

Och det skall ske därefter att jag skall utgjuta min Ande över allt kött. Era söner och era döttrar skall profetera, era gamla män skall ha drömmar, era unga män skall se syner. (Joel 2:28 SFB)

Ty jag skall hämta er från folken och samla er från alla länder och föra er till ert land. Jag skall stänka rent vatten på er, så att ni blir rena. Jag skall rena er från all er orenhet och från alla era avgudar. Jag skall ge er ett nytt hjärta och låta en ny ande komma in i er. Jag skall ta bort stenhjärtat ur er kropp och ge er ett hjärta av kött. Jag skall låta min Ande komma in i er och göra så att ni vandrar efter mina stadgar och håller mina lagar och följer dem. (Hesekiel 36:24-27 SFB)

Treenighetsläran är fullkomligt biblisk och har inte hittats på av människotraditioner och tolkningar. Har bara givit dig kontext från GT.
Senast redigerad av scout29 2014-05-19 kl. 22:55.
Citera
2014-05-19, 22:46
Medlem
Shadow913s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Ja, jag tänker bråka med Augustinus, Athanasisu, Luther, Zwinglig, Kalvin, Rosenius, Chemnitz, Fjellstedt. De spelar ingen som helst roll. Kättare!

Ja, jag hör det. Återkom när du översatt Bibeln och predikat i 30 år och skrivit bibelkommentarer, vilket ovanstående personer gjorde.

Bibelcitat har du fått, men eftersom du svarade inom en eller ett par minuter har du inte hunnits läsa, min kära flashbackare.
Senast redigerad av Shadow913 2014-05-19 kl. 22:50.
Citera
2014-05-19, 22:53
Avslutad
Citat:
Ja, jag hör det. Återkom när du översatt Bibeln och predikat i 30 år och skrivit bibelkommentarer, vilket ovanstående personer gjorde.

Bibelcitat har du fått, men eftersom du svarade inom en eller ett par minuter har du inte hunnits läsa, min kära flashbackare.

Menar du att jag behöver acceptera någon form av läroämbete? Nej, jag kan läsa Bibeln själv, och där står inget om någon treenighet.

Igen, du påminner skrämmande mycket om katoliker, ja, du hänvisar till och med till flera av dom, det betyder att du är den babyloniska skökan.
Citera
2014-05-19, 23:20
Medlem
Treenighetsläran är en sen utveckling och inget som Bibeln lär ut. Det finns faktiskt bibliska texter som inte är förenliga med den, ex. i 5:e Mosebok 13, där vi ser att avgudadyrkan definieras som betjäning av gudar som dem forna judarna inte kände, och Israeliterna kände föstås inte till en treenig gud. Att ha guds uppfattningar som avvek från den forna judiska, var ett allvarligt brott som var belagt med dödstraff:

Citat:
5 Mosebok 13:6-9

Om din bror, din mors son, eller din son eller dotter, eller hustrun i din famn eller din vän som står dig så nära som ditt eget liv, i hemlighet vill förleda dig och säger: "Låt oss gå och tjäna andra gudar" som varken du eller dina fäder har känt ... så skall du inte göra som han vill eller lyssna till honom. Du skall inte visa honom någon skonsamhet eller ha förbarmande eller överseende med honom, utan du skall döda honom.

Det finns även tusentals andra verser där Gud beskrivs som en enskild individ, och att han är ensam, vilket en treenig Gud aldrig skulle kunna vara.
Citera
2014-05-19, 23:23
Medlem
Megalits avatar
Jag ser att känslorna svallar högt i denna sena timmen.
Innan jag kommenterar era svar, mina vänner så ska jag först sova på saken.
Återkommer med lite tankar som era tidigare kommentarer väcker.
Till dess: God natt....
Citera
2014-05-19, 23:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Posiv
Treenighetsläran är en sen utveckling och inget som Bibeln lär ut.

Precis min poäng.

Tack.
Citera
2014-05-19, 23:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
Till dess: God natt....

Sov så gott :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera