Citat:
Ursprungligen postat av
Tubbo
Min vän, du har gått långt förbi mig i fråga om teologisk förståelse och dess subtila detaljer.
Egentligen handlar det, vad jag kan se, främst om vad man väljer att betona. Dvs vad man väljer att utgå ifrån som sedan utmynnar i något, där man kanske kan säga att öst utgår från X vilket utmynnar i Y medan väst utgår från Y vilket utmynnar i X - där jag personligen tycker att det östliga sättet framstår som mer bibliskt, men där detta samtidigt (för mig) ger den västliga varianten större biblisk legitimitet (då jag förmodligen aldrig hade sett det i teologin, ifall jag inte först kände till hur man ser på saken i öst - vilket jag inte vill påstå att jag känner till, men i alla fall börjar få en liten aning om).
X är, då, personer medan Y är väsen - där fokus i öst verkar ha varit hur personerna förenas i ett väsen, medan det för väst verkar ha varit mer centralt hur ett väsen "förgrenar sig" i tre personer. Dvs medan öst säger "Fadern är Gud, han genererar från sitt eget väsen sin Son och sin Ande och dessa är Gud eftersom att de består av, och existerar i, Faderns gudomliga väsen - tre i personer, en i väsen" så säger väst att "Gud är ett treenigt väsen, detta väsen består av tre skilda personer som är Fader, Son och Ande"; i väst har vi alltså nästan en hypostasering av "väsendet", som utgörs av de tre, medan vi i öst har ett större fokus på Faderns hypostasis som ursprunget till de övriga personerna förenade i ett väsen.**
Naturligtvis förekommer båda perspektiv
i viss grad inom båda inriktningar, men östs fokus just på personernas specifika särskiljande drag är nytt för mig - att de ur dessa liksom utvecklar resten av teologin. Som betydligt mer bekant med väst, och med att diskutera med folk från västliga kristna inriktningar, så har jag alltid sett begreppen "icke-född", "genererad/född" och "utgående" främst som något som folk använt för att ö.h.t. kunna skilja på Fadern, Sonen och Anden i treenigheten. I den östortodoxa treenighetsläran verkar det snarare vara så att just dessa särskiljande drag direkt förklarar varför förhållandet mellan personerna i treenigheten ser ut som det gör (varför Fadern är Jesu Gud, varför Jesus inte kan göra något av sig själv, varför Jesus sägs få allt från Fadern, hur Jesus kan hävda en skillnad mellan sig själv och Gud, etc; varför Anden sägs ges till Jesus av Fadern, varför Anden kan förmedlas vidare av Jesus till lärjungarna, etc - samt varför Fadern konsekvent kallas Gud, t.o.m. den ende sanne Guden, medan termen används sparsamt och ofta med förbehåll när det kommer till Sonen eller Anden) - allt medan personerna i treenigheten är
ontologiskt jämlika. I och med olika "ursprung" och olika roller i gudomlig aktivitet, där Fadern i båda fall är roten, blir det som - eventuellt - är implicit i "västlig treenighet" explicit i "östlig treenighet", och vice versa (medan det säkert också är så att vissa aspekter mer eller mindre "glömts bort" av de ena eller de andra, givet det fokus som finns på en specifik "ände" av treenigheten).
Det är i alla fall hur jag uppfattar det - som sagt, någon ortodox eller med bättre koll på ortodoxi får hemskt gärna komma in och rätta mig
Citat:
Kan du summera det lite mer kortfattat? Är detta egentligen en kritik mot "filioque"?
Det är inte en kritik av filioque per se, men givet detta så tror jag att jag börjar förstå varför filioque blev en stor grej för östkyrkan - samtidigt som jag kan förstå att det inte var det i väst, givet de olika perspektiven. Ser vi på treenigheten främst som dess totalitet, eller till dess "väsen" (ousia), så ökar ju filioque samspelet eller kopplingen mellan personerna i detta väsen. Ser vi däremot treenigheten främst utifrån Faderns monarki, med betoning på just att det är Faderns gudomliga natur som ger Sonen och Anden gudomlig natur, så är filioque ett steg bort från detta (dvs Sonen blir på ett sätt monark tillsammans med Fadern). Detta beror, sedan, förstås också på exakt hur filioque tolkas och uppfattas.
Men överlag, om Fadern uppfattas som den ende Guden och som "först" (med de förbehåll jag tidigare nämnt), från vilkens natur Sonen och Anden är Gud, så finns det ingen anledning för filioque; uppfattas Gud i första hand som treenigheten i dess helhet - utan större fokus på vilken hypostasis som är primär i annat än nominell mening (så som jag ofta uppfattat den västliga inställningen) - så hjälper filioque detta perspektiv (genom att Faderns monarki blir mer "otydlig") samtidigt som fokus kanske flyttas bort från det traditionella östliga perspektivet.
Tidigare har jag främst sett filioque-kontroversen som traditionalism från öst (dvs att inte vilja förändra en tidigare trosbekännelse), men givet skillnaderna i teologiska perspektiv så uppfattades det kanske också som ett sätt för väst att få ett teologiskt tolkningsföreträde gentemot öst (även om det, för väst, kanske egentligen var ett "försvar" mot arianism eller semi-arianism).
Jag är - ska sägas -
verkligen ingen expert på filioque-kontroversen eller schismen mellan öst och väst heller, så även detta kan vara ren pannkaka och någon får gärna rätta mig ifall så är fallet
"According to the Orthodox view, the Son or Word is derived from the Father who alone is without cause or origin. This is not a subordination in time, since the Son is co-eternal with the Father or even in terms of the co-equal uncreated nature shared by the Father and Son. However, this view is sometimes considered a form of "subordinationism" by Western Christians, whose view is in turn considered close to Modalism." - dvs den "ortodoxa subordinationism" som John Meyendorff skriver om kan misstas för ontologisk subordinationism av västkristna, ovana vid detta resonerande, samtidigt som de västkristnas perspektiv kan ses som nästan modalistiskt/sabellianskt av östkristna som är vana att mer explicit utgå från Faderns monarki.