2008-12-19, 11:42
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Nej, du ljuger.
Jesus sa att en människa måste födas av Ande. Jesus föder ingen.

Nej du ljuger.
Jesus sa att människan måste födas av Ande för att kunna gå in i Guds rike. Anden och riket är alltså inte samma sak.

Nej du ljuger.
Det är inte den fysiska döden, då den köttsliga fysiska kroppen dör, som är en fienden. Jesus sa att den siom tror på honom skall leva om än han dör. Så den fysiska döden har ingen påverkan alls på det eviga livet.

Nej, du ljuger.
Studerar man den grekiska grundtexten så står det inte att Jesus var given all makt i himmel och på jord utan "bara" rättigheten att verka. Han hade en delegerad befogenhet att verka.

Nej du ljuger.
Jesus sa att Guds rike var invärtes i dem som han talade till. Och det sa han redan långt innan han blev mördad. Så det du "har förstått" är fel.

Konstig förkunnelse. Känner inte igen den tankegången från Jesu predikningar. Alltså ännu något som du själv har hittat på.

Jag ger upp, jag orkar inte diskutera detta mer! Någon annan får ta över! Men jag har sagt det som Jesus förkunnade iaf. Om du inte vill lyssna så ska jag inte tvinga dig! Jag önskar dig Guds kärlek, glädje och frid i Kristus Jesus!
Citera
2008-12-19, 11:49
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Okey, då det kommer till högmodet har jag en fråga. Vart i bibeln säger Jesus att vi blir Gud när vi tror på honom?
Jag är ju lika mycket vinträd, i egenskap av gren i det, som det övriga trädet.
Citat:
Högmodet är ju när vi vill bli som Gud, och du tror ju att du blir Gud när du tror på Guds son.
Jag vill inte bli Gud, jag är Gud. Hur kan det vara högmod att vara Gud? Det är ju något fantastigt att vara Gud. Att vara en djävul, som vissa, är mindre fantastigt, tycker jag.
Citat:
Och högmod kommer ifrån Satan!
Ja det har du ju rätt i. Men om nu det finns någon som lever rättfärdigt; är så som den himmelske Fadern är rättfärdig i sina tankar, ord och gärningar så kan ju det aldrig vara fel annat än i satans ögon. För Jesus uppmanar ju oss att vara så som Fadern är. Och är jag såsom Fadern är så är jag ju lika mycket i Gud som Fadern är det.
Citat:
Jesus är inte min fiende, däremot så är Satan min fiende.
Av dina inlägg att bedöma så verkar det som att du är helt vilse.
Citera
2008-12-19, 11:51
Medlem
Dags avatar
Citat:
Men jag har sagt det som Jesus förkunnade iaf.
Nja, det var ju det du inte förkunnade utan kom med egna påståenden.
Citera
2008-12-19, 12:09
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
34 Jesus svarade dem: "Det är ju så skrivet i eder lag:
’Jag har sagt att I ären gudar.’

Men Dag.

Det här är ett vanligt bibelställe som många använder använder för att försöka rättfärdiga sin "små-gudar"-teori.
Joh.10:31-39. I vers 34 ser vi att Jesus talar till judarna och säger "Det är ju så skrivet i eder lag: 'Jag har sagt att I ären gudar.'"
Här svarar Jesus sina motståndare med att ironiskt citera Ps. 82:6. Det är där Gud fördömer Israels orättfärdiga domare för deras självrättfärdiga och stolta attityd.
Dessa domare tog parti för de onda istället för att understödja de svaga.

Efter att ha kallat dessa domare för gudar så säger Gud i nästa vers 82:7, "men I måsten dock dö, såsom människor dö."
Jesus påminner judarna om att Skriften kallade Israels domare för gudar, inte för att de på något sätt var gudomliga, utan föra att de såsom domare representerade gudomlig rättvisa. Moses och domarna i 2 Moseboken hänvisas också till som gudar, eftersom de liksom Gud, hade liv och död i sin hand (2 Mos.4:15, 16; 6:28-7:2; 21:6; 22:8, 9). Ordet gudar används symboliskt för att visa på att domarna representerade Gud. Gud sa till Mose i 2 Mos.4:16: "…du skall vara för honom såsom en gud".

Det är uppenbart att det menas att Mose ska vara liksom en gud här, och inte bokstavligt gudomlig.
Så släpp dina teori nu Dag att du skulle vara Gud.
Citera
2008-12-19, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Eller att upphöja sig då, och anse sig vara mer rättfärdig...
Jasså du, du vill fortsätta att stampa runt i syndens dynga? Jaha, men vårsågod då.

Då återstår det väl inte mer än att skaka av sig stoftet under fötterna som sedan blir till vittnesbörd mot er då ni inte ville lyssna.
Citera
2008-12-19, 12:15
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Nej, du ljuger.
Jesus sa att en människa måste födas av Ande. Jesus föder ingen.

Nej du ljuger.
Jesus sa att människan måste födas av Ande för att kunna gå in i Guds rike. Anden och riket är alltså inte samma sak.

Nej du ljuger.
Det är inte den fysiska döden, då den köttsliga fysiska kroppen dör, som är en fienden. Jesus sa att den siom tror på honom skall leva om än han dör. Så den fysiska döden har ingen påverkan alls på det eviga livet.

Nej, du ljuger.
Studerar man den grekiska grundtexten så står det inte att Jesus var given all makt i himmel och på jord utan "bara" rättigheten att verka. Han hade en delegerad befogenhet att verka.

Nej du ljuger.
Jesus sa att Guds rike var invärtes i dem som han talade till. Och det sa han redan långt innan han blev mördad. Så det du "har förstått" är fel.

Konstig förkunnelse. Känner inte igen den tankegången från Jesu predikningar. Alltså ännu något som du själv har hittat på.

Både Jesus och hans fader sänder Den heliga Anden! Och när vi blir fyllda av helig Ande så blir vi också pånyttfödda! När hjälparen kommer som JAG skall sända er från Fadern, Sanningens Ande som utgår från Fadern, då skall han vittna om mig. Också ni skall vittna, ty ni har varit med mig från början" Joh 15:26-27

Du skriver: "Nej du ljuger.
Det är inte den fysiska döden, då den köttsliga fysiska kroppen dör, som är en fienden. Jesus sa att den siom tror på honom skall leva om än han dör. Så den fysiska döden har ingen påverkan alls på det eviga livet."

Joh 16:5-7 "Jag sade er det inte från början, eftersom jag var hos er. Men nu går jag till honom som har sänt mig, och ingen av er frågar mig: Vart går du? utan det jag har sagt er fyller era hjärtan med sorg. Men jag säger er sanningen: Det är för ert bästa som jag lämnar er. ty om jag inte lämnar er, kommer inte hjälparen till er. Men när jag går, skall jag sända honom till er, och när han kommer, skall han visa världen vad synd och rättfärdighet och dom är. Synd: de tror inte på mig. Rättfärdighet: jag går till Fadern och ni ser mig inte längre. Dom: denna världens härskare är dömd"

Jesus talade alltså om sin död, och när han sedan uppstog så sände han Helig Ande till sina apostlar, och därmed blev dem Ett med Jesus, liksom Jesus är Ett med Fadern. När vi lär känna Sonen så lär vi också känna Fadern, och det är Anden som vittnar om Sonen för oss som tror på honom. Jesus sade: "Guds rike är inom er" Och samtidigt sade han: "Den som inte blir fylld av Helig Ande kan varken se eller komma in i Guds rike" Joh 3:1-8

Föreställ dig olivträdet med alla sina grenar. Gud är vinodlaren, och han vattnar trädet. Den heliga Anden är vattnet, och Jesus är vinträdet, och vi är grenarna. Den frukten som vi bär, kommer ifrån vattnet - Den heliga Anden. En gren kan tex. inte bära frukt utan vatten, vi måste ha vatten för att det skall bli frukt, men du påstår att den frukten som vi bär, kommer ifrån grenen själv, och att vi måste bära god frukt utan vatten. Det är genom den heliga Anden som vi bär frukt, alltså är det ju Gud som är vinodlaren och trädet som vi är sammansatta i "genom denna liknelse" som skall ha all äran och inte grenen i sig. En gren kan inte bli ett träd, grenen måste tillhöra trädet, för att kunna bli en del av ett träd. Och hela denna liknelse, Det stora trädet med all dess goda frukt är Guds rike, där Gud är vinodlaren, och vi grenar är ett med trädet som i denna bild är Herren Jesus!

Läs om liknelsen om vinstocken i Johannesevangeliet 15
Sedan säger Jesus såhär: "Stunden har kommit då Människosonen* skall förhärligas. Sannerligen jag säger er: Om vetekornet inte faller i jorden och dör, förblir det ett ensamt korn, men om det dör bär det rik frukt " Joh 12:24
Senast redigerad av Rottweilern 2008-12-19 kl. 12:43.
Citera
2008-12-19, 12:16
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Men Dag.

Det här är ett vanligt bibelställe som många använder använder för att försöka rättfärdiga sin "små-gudar"-teori.
Joh.10:31-39. I vers 34 ser vi att Jesus talar till judarna och säger "Det är ju så skrivet i eder lag: 'Jag har sagt att I ären gudar.'"
Här svarar Jesus sina motståndare med att ironiskt citera Ps. 82:6. Det är där Gud fördömer Israels orättfärdiga domare för deras självrättfärdiga och stolta attityd.
Dessa domare tog parti för de onda istället för att understödja de svaga.

Efter att ha kallat dessa domare för gudar så säger Gud i nästa vers 82:7, "men I måsten dock dö, såsom människor dö."
Jesus påminner judarna om att Skriften kallade Israels domare för gudar, inte för att de på något sätt var gudomliga, utan föra att de såsom domare representerade gudomlig rättvisa. Moses och domarna i 2 Moseboken hänvisas också till som gudar, eftersom de liksom Gud, hade liv och död i sin hand (2 Mos.4:15, 16; 6:28-7:2; 21:6; 22:8, 9). Ordet gudar används symboliskt för att visa på att domarna representerade Gud. Gud sa till Mose i 2 Mos.4:16: "…du skall vara för honom såsom en gud".

Det är uppenbart att det menas att Mose ska vara liksom en gud här, och inte bokstavligt gudomlig.
Så släpp dina teori nu Dag att du skulle vara Gud.
Varför det? Jag är ju en gren i vinträdet. Alltså är jag lika mycket vinträd som Jesus är vinträd.
Citera
2008-12-19, 12:18
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Varför det? Jag är ju en gren i vinträdet. Alltså är jag lika mycket vinträd som Jesus är vinträd.

Så när du ser en gren, då tänker du: Kolla vilket träd?
Citera
2008-12-19, 12:55
Medlem
Dags avatar
Citat:
Både Jesus och hans fader sänder Den heliga Anden! Och när vi blir fyllda av helig Ande så blir vi också pånyttfödda!
Nej du ljuger.
Jesus sa att människan måste födas på nytt, födas av Ande, för att kunna gå in i Guds rike.
Man blir inte född på nytt av att man blir fylld av Ande. Men man blir däremot fylld av Ande om man är född på nytt.
Citat:
När hjälparen kommer som JAG skall sända er från Fadern, Sanningens Ande som utgår från Fadern, då skall han vittna om mig. Också ni skall vittna, ty ni har varit med mig från början" Joh 15:26-27
Ja, tänk så sant och riktigt!
Citat:
Du skriver: "Nej du ljuger.
Det är inte den fysiska döden, då den köttsliga fysiska kroppen dör, som är en fienden. Jesus sa att den siom tror på honom skall leva om än han dör. Så den fysiska döden har ingen påverkan alls på det eviga livet."

Joh 16:5-7 "Jag sade er det inte från början, eftersom jag var hos er. Men nu går jag till honom som har sänt mig, och ingen av er frågar mig: Vart går du? utan det jag har sagt er fyller era hjärtan med sorg. Men jag säger er sanningen: Det är för ert bästa som jag lämnar er. ty om jag inte lämnar er, kommer inte hjälparen till er. Men när jag går, skall jag sända honom till er, och när han kommer, skall han visa världen vad synd och rättfärdighet och dom är. Synd: de tror inte på mig. Rättfärdighet: jag går till Fadern och ni ser mig inte längre. Dom: denna världens härskare är dömd"

Jesus talade alltså om sin död, och när han sedan uppstog så sände han Helig Ande till sina apostlar, och därmed blev dem Ett med Jesus, liksom Jesus är Ett med Fadern. När vi lär känna Sonen så lär vi också känna Fadern,
Det där verkar konstigt. Dom blev ju inte ett med Jesus först efter hans död.

De var ju ett med honom redan i och med de föddes på nytt, blev födda av ande. Jesus säger ju till dem inann han dör att han är vinträdet och att dom var grenarna. Alltså var de ju ett med Jesus innan han dog. Visserligen inte alla. För en av dom var ju en djävul.
Citat:
och det är Anden som vittnar om Sonen för oss som tror på honom. Jesus sade: "Guds rike är inom er" Och samtidigt sade han: "Den som inte blir fylld av Helig Ande kan varken se eller komma in i Guds rike" Joh 3:1-8
Nej, nu ljuger du igen!
Dessutom gör du dig skyldig till urkundsförfalskning.
Se här hur det faktiskt står:
"Men bland fariséerna var en man som hette Nikodemus, en av judarnas rådsherrar.

2 Denne kom till Jesus om natten och sade till honom: "Rabbi, vi veta att det är från Gud du har kommit såsom lärare; ty ingen kan göra sådana tecken som du gör, om icke Gud är med honom."

3 Jesus svarade och sade till honom: "Sannerligen, sannerligen säger jag dig: Om en människa icke bliver född på nytt, så kan hon icke få se Guds rike."

4 Nikodemus sade till honom: "Huru kan en människa födas, när hon är gammal? Icke kan hon väl åter gå in i sin moders liv och födas?"

5 Jesus svarade: "Sannerligen, sannerligen säger jag dig: Om en människa icke bliver född av vatten och ande, så kan hon icke komma in i Guds rike.

6 Det som är fött av kött, det är kött; och det som är fött av Anden, det är ande.

7 Förundra dig icke över att jag sade dig att I måsten födas på nytt."

Var någonstans står det om att "fyllas" av Ande? Det står "födas" av Ande.
Citat:
Föreställ dig olivträdet med alla sina grenar. Gud är vinodlaren, och han vattnar trädet. Den heliga Anden är vattnet, och Jesus är vinträdet, och vi är grenarna. Den frukten som vi bär, kommer ifrån vattnet - Den heliga Anden. En gren kan tex. inte bära frukt utan vatten, vi måste ha vatten för att det skall bli frukt, men du påstår att den frukten som vi bär, kommer ifrån grenen själv, och att vi måste bära god frukt utan vatten. Det är genom den heliga Anden som vi bär frukt,
Nej du ljuger.
Jesus uppmanar varje gren att bära frukt. Gör de inte det så är de förtorkade grenar och bryts bort och kastas i elden.

Men för att en gren skall kunna bära frukt så måste den förbliva i vinträdet, i Jesus, eftersom han är själva trädet. Detta är ju så självklart så detta behöver du ju inte tjafsa om.

Det är heller inte genom Anden vi bär frukt utan i Anden som vi bär frukt.
Det finsn tydligen begreppsluckor i din uppfattning som borde rättas till.
Citat:
alltså är det ju Gud som är vinodlaren och trädet som vi är sammansatta i "genom denna liknelse" som skall ha all äran och inte grenen i sig. En gren kan inte bli ett träd, grenen måste tillhöra trädet, för att kunna bli ett träd. Och hela denna liknelse, Det stora trädet med all dess goda frukt är Guds rike, där Gud är vinodlaren, och vi grenar är ett med trädet som i denna bild är Herren Jesus!
Du mödar dig i onödan med allt ditt skrivande.
Jesus uppmanar oss att göra dittan och dattan för att få dittan och dattan. Medan du vill ha det till att det är Anden, Gud och Jesus som skall göra alltihop.

Men för att kunna göra som Jesus sägerså måste vi vara ett med honom och förbli i honom. Och då Jesus är sanningen själv så ärdet ju sanningen som sådan vi måste vara i och där bära de sanna frukterna och inte syssla med bl.a. urkundsförfalskningar av Jesu egna ord.

Du tror tydligen fortfarande att Gud är en gammal farbror. Gud är en funktion, en process med de ingående faktorerna: Fadern Anden (Modern) och sonen. Där Sonen är beviset som bekräftar Guds existens.

Genom Jesu gärningar skulle vi alltså se Fadern och förstå att Fadern var i Jesus och att Jesus var i Fadern. Alltså är inte Fadern heller en gammal farbror utan en faktor i den Gud Jesus var beviset på genom de gärningar han gjorde.
Senast redigerad av Dag 2008-12-19 kl. 13:02.
Citera
2008-12-19, 12:58
Medlem
Dags avatar
Citat:
Så när du ser en gren, då tänker du: Kolla vilket träd?
Om du tar bort grenarna så har du inget träd, För vinträdet är egentligen en ranka som består av idel ädla grenar. Grenarna är det trädet är och trädet är det grenarna är.
Citera
2008-12-19, 13:20
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Va yrar du nu om? Skillnaden ligger att du inte har makt att skära bort grenen från trädet. Din gren kan skäras av och det växer ut andra grenar som bär frukt.
Man kan skära bort varje gren från trädet, och det klarar sig utan grenar, det växer ut nya.

"Jag är den sanna vinstocken, och min Fader är vingårdsmannen. Varje gren i mig som inte bär frukt skär han bort, och varje gren som bär frukt rensar han, för att den skall bära mer frukt. Ni är redan nu rena i kraft av det ord som jag har talat till er. Förbli i mig, så förblir jag i er. Liksom grenen inte kan bära frukt av sig själv, utan endast om den förblir i vinstocken, så kan inte heller ni det, om ni inte förblir i mig. Jag är vinstocken, ni är grenarna" (Joh 15)
Citera
2008-12-19, 13:48
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Om du tar bort grenarna så har du inget träd, För vinträdet är egentligen en ranka som består av idel ädla grenar. Grenarna är det trädet är och trädet är det grenarna är.

Okey, så du påstår alltså med andra ord: Att trädet är en gren och att grenen är ett träd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in