Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Både Jesus och hans fader sänder Den heliga Anden!

Och när vi blir fyllda av helig Ande så blir vi också pånyttfödda!
Nej du ljuger.
Jesus sa att människan måste födas på nytt, födas av Ande, för att kunna gå in i Guds rike.
Man blir inte född på nytt av att man blir fylld av Ande. Men man blir däremot fylld av Ande om man är född på nytt.
Citat:
När hjälparen kommer som JAG skall sända er från Fadern, Sanningens Ande som utgår från Fadern, då skall han vittna om mig. Också ni skall vittna, ty ni har varit med mig från början" Joh 15:26-27
Ja, tänk så sant och riktigt!
Citat:
Du skriver: "Nej du ljuger.
Det är inte den fysiska döden, då den köttsliga fysiska kroppen dör, som är en fienden. Jesus sa att den siom tror på honom skall leva om än han dör. Så den fysiska döden har ingen påverkan alls på det eviga livet."
Joh 16:5-7 "Jag sade er det inte från början, eftersom jag var hos er. Men nu går jag till honom som har sänt mig, och ingen av er frågar mig: Vart går du? utan det jag har sagt er fyller era hjärtan med sorg. Men jag säger er sanningen: Det är för ert bästa som jag lämnar er. ty om jag inte lämnar er, kommer inte hjälparen till er. Men när jag går, skall jag sända honom till er, och när han kommer, skall han visa världen vad synd och rättfärdighet och dom är. Synd: de tror inte på mig. Rättfärdighet: jag går till Fadern och ni ser mig inte längre. Dom: denna världens härskare är dömd"
Jesus talade alltså om sin död, och när han sedan uppstog så sände han Helig Ande till sina apostlar, och därmed blev dem Ett med Jesus, liksom Jesus är Ett med Fadern. När vi lär känna Sonen så lär vi också känna Fadern,
Det där verkar konstigt. Dom blev ju inte ett med Jesus först efter hans död.
De var ju ett med honom redan i och med de föddes på nytt, blev födda av ande. Jesus säger ju till dem inann han dör att han är vinträdet och att dom var grenarna. Alltså var de ju ett med Jesus innan han dog. Visserligen inte alla. För en av dom var ju en djävul.
Citat:
och det är Anden som vittnar om Sonen för oss som tror på honom. Jesus sade: "Guds rike är inom er" Och samtidigt sade han: "Den som inte blir fylld av Helig Ande kan varken se eller komma in i Guds rike" Joh 3:1-8
Nej, nu ljuger du igen!
Dessutom gör du dig skyldig till urkundsförfalskning.
Se här hur det faktiskt står:
"Men bland fariséerna var en man som hette Nikodemus, en av judarnas rådsherrar.
2 Denne kom till Jesus om natten och sade till honom: "Rabbi, vi veta att det är från Gud du har kommit såsom lärare; ty ingen kan göra sådana tecken som du gör, om icke Gud är med honom."
3 Jesus svarade och sade till honom: "Sannerligen, sannerligen säger jag dig: Om en människa icke bliver
född på nytt, så kan hon icke få se Guds rike."
4 Nikodemus sade till honom: "Huru kan en människa födas, när hon är gammal? Icke kan hon väl åter gå in i sin moders liv och födas?"
5 Jesus svarade: "Sannerligen, sannerligen säger jag dig: Om en människa icke bliver
född av vatten och ande, så kan hon icke komma in i Guds rike.
6 Det som är fött av kött, det är kött; och det som är
fött av Anden, det är ande.
7 Förundra dig icke över att jag sade dig att I måsten
födas på nytt."
Var någonstans står det om att "fyllas" av Ande? Det står "födas" av Ande.
Citat:
Föreställ dig olivträdet med alla sina grenar. Gud är vinodlaren, och han vattnar trädet. Den heliga Anden är vattnet, och Jesus är vinträdet, och vi är grenarna. Den frukten som vi bär, kommer ifrån vattnet - Den heliga Anden. En gren kan tex. inte bära frukt utan vatten, vi måste ha vatten för att det skall bli frukt, men du påstår att den frukten som vi bär, kommer ifrån grenen själv, och att vi måste bära god frukt utan vatten. Det är genom den heliga Anden som vi bär frukt,
Nej du ljuger.
Jesus uppmanar varje gren att bära frukt. Gör de inte det så är de förtorkade grenar och bryts bort och kastas i elden.
Men för att en gren skall kunna bära frukt så måste den förbliva i vinträdet, i Jesus, eftersom han är själva trädet. Detta är ju så självklart så detta behöver du ju inte tjafsa om.
Det är heller inte genom Anden vi bär frukt utan i Anden som vi bär frukt.
Det finsn tydligen begreppsluckor i din uppfattning som borde rättas till.
Citat:
alltså är det ju Gud som är vinodlaren och trädet som vi är sammansatta i "genom denna liknelse" som skall ha all äran och inte grenen i sig. En gren kan inte bli ett träd, grenen måste tillhöra trädet, för att kunna bli ett träd. Och hela denna liknelse, Det stora trädet med all dess goda frukt är Guds rike, där Gud är vinodlaren, och vi grenar är ett med trädet som i denna bild är Herren Jesus!
Du mödar dig i onödan med allt ditt skrivande.
Jesus uppmanar oss att göra dittan och dattan för att få dittan och dattan. Medan du vill ha det till att det är Anden, Gud och Jesus som skall göra alltihop.
Men för att kunna göra som Jesus sägerså måste vi vara ett med honom och förbli i honom. Och då Jesus är sanningen själv så ärdet ju sanningen som sådan vi måste vara i och där bära de sanna frukterna och inte syssla med bl.a. urkundsförfalskningar av Jesu egna ord.
Du tror tydligen fortfarande att Gud är en gammal farbror. Gud är en funktion, en process med de ingående faktorerna: Fadern Anden (Modern) och sonen. Där Sonen är beviset som bekräftar Guds existens.
Genom Jesu gärningar skulle vi alltså se Fadern och förstå att Fadern var i Jesus och att Jesus var i Fadern. Alltså är inte Fadern heller en gammal farbror utan en faktor i den Gud Jesus var beviset på genom de gärningar han gjorde.