2013-04-03, 02:37
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermandad
Sonen är en gud, men inte den Högste

Nja, Jesus skulle visserligen kunna kallas Gud i meningen "någon som i anmärkningsvärd grad gör Guds verk" - som Mose kallas Gud i 2 Mos 7:1 - men Bibeln lär knappast att Jesus är en riktig gud som är en annan gud än Gud.

Tvärtom kallar han ju själv Gud för "dig, den ende sanne Guden", och menar att det viktigaste budet är "Hör, Israel, Herren, vår Gud, är den ende Herren", liksom han säger att "Herren, din Gud, skall du tillbe, och endast honom skall du dyrka".

Jesus är alltså tydlig med att det inte finns två eller fler gudar - det finns en Gud, och det är den Gud han menar är den ende sanne och den som han menar är vår Gud och hans Gud.
Citera
2013-04-03, 10:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej, du behöver inte vara trolös om du har brist på tro.

Du ger ännu mindre mening än vanligt.

Citat:
En agnostiker kan tro på vissa delar av bibeln men köper inte allt eller kanske bara tror att det finns en högre makt men kan inte tor på en så grym Gud som bibelns Gud osv, de vanliga argumenten. Det är brist på tro.

Du vet alltså inte vad agnosticism är.

Citat:
Det kanske passar bra som översättning av sit on the fence.

Nix.
Citera
2013-04-04, 04:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BRT
Nja, Jesus skulle visserligen kunna kallas Gud i meningen "någon som i anmärkningsvärd grad gör Guds verk" - som Mose kallas Gud i 2 Mos 7:1 - men Bibeln lär knappast att Jesus är en riktig gud som är en annan gud än Gud.

Tvärtom kallar han ju själv Gud för "dig, den ende sanne Guden", och menar att det viktigaste budet är "Hör, Israel, Herren, vår Gud, är den ende Herren", liksom han säger att "Herren, din Gud, skall du tillbe, och endast honom skall du dyrka".

Jesus är alltså tydlig med att det inte finns två eller fler gudar - det finns en Gud, och det är den Gud han menar är den ende sanne och den som han menar är vår Gud och hans Gud.
Jag vet, men det finns alltså fler som kallas gudar. Det är hela poängen. Just nu har Gud, den Högste, överlämanat allt till Sonen. När han har utfört det uppdrag som Gud har gett honom i Ps 110 ska han lämna tillbaka makten till Gud.

Därefter kommer slutet, då han överlämnar riket åt Gud, Fadern, sedan han gjort slut på varje välde, varje makt och kraft. Ty han måste regera tills han har lagt alla fiender under sina fötter. 1Kor 15:24-25

Jämför med Ps 110. Nu och fram till den dagen han lämnar tillbaka makten till Gud är han jämställd med Gud i makt. Han har ju fått ALL makt, med betoningen på FÅTT.

Då trädde Jesus fram och talade till dem och sade: "Jag har fått all makt i himlen och på jorden. Mat 28:18

Om inte han som sitter på Guds tron - tillsammans med Gud - har rätt att kallas Gud vet jag inte vem som har det.
Senast redigerad av Hermandad 2013-04-04 kl. 05:01.
Citera
2013-04-04, 10:27
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Jag vet, men det finns alltså fler som kallas gudar. Det är hela poängen. Just nu har Gud, den Högste, överlämanat allt till Sonen. När han har utfört det uppdrag som Gud har gett honom i Ps 110 ska han lämna tillbaka makten till Gud.

Ja, det verkar vara ungefär vad Bibeln lär. Men det betyder inte att den lär att det finns två gudar, utan att det finns en Gud och utöver det människor och änglar som denne verkar genom och som ibland själva kan kallas "Gud" eller "gudar", då de fungerar som Guds representanter - dvs människor/änglar genom vilka Gud verkar.

Liksom en betydelse av grekiska "theos" anges i Strong's Greek:
"4. Θεός is used of whatever can in any respect be likened to God, or resembles him in any way: Hebraistically, equivalent to God's representative or vicegerent, of magistrates and judges..."

Eller hebreiska "elohim" i Strong's Hebrew:
"[2] b. godlike one Exodus 4:16 (J; Moses in relation to Aaron), Exodus 7:1 (P; in relation to Pharaoh), 1 Samuel 28:13 (the shade of Samuel), Psalm 45:7 (the Messianic king..."
Citera
2013-04-04, 14:14
Medlem
sannkunskaps avatar
Citat:
Människan HAR en ande. Gud ÄR en ande, men han HAR också en ande. Därför ÄR Guds ande ingen person eftersom vi är skapade till Guds avbild och vår ande inte är vår kropp utan vårt förstånd. Då återstår, precis som bibeln säger, bara 2 personer, Fadern och Sonen. Svara om du inte fattar.

Treenigheten är ingen lögn, däremot har Bibeln tolkat den ur ett manligt perspektiv.
Det kvinnliga kraften finns inte med för att vi valt att förtrycka, utnyttja och stampa på Gaia.
Mitt hjärta har talat om för mig att treenigheten står för Gudomligheten, Gudinnerligheten i evigheten. Mannen, kvinnan och barnet.
Senast redigerad av sannkunskap 2013-04-04 kl. 14:43. Anledning: ändring
Citera
2013-04-04, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BRT
Ja, det verkar vara ungefär vad Bibeln lär. Men det betyder inte att den lär att det finns två gudar, utan att det finns en Gud och utöver det människor och änglar som denne verkar genom och som ibland själva kan kallas "Gud" eller "gudar", då de fungerar som Guds representanter - dvs människor/änglar genom vilka Gud verkar.

Liksom en betydelse av grekiska "theos" anges i Strong's Greek:
"4. Θεός is used of whatever can in any respect be likened to God, or resembles him in any way: Hebraistically, equivalent to God's representative or vicegerent, of magistrates and judges..."

Eller hebreiska "elohim" i Strong's Hebrew:
"[2] b. godlike one Exodus 4:16 (J; Moses in relation to Aaron), Exodus 7:1 (P; in relation to Pharaoh), 1 Samuel 28:13 (the shade of Samuel), Psalm 45:7 (the Messianic king..."
Då är det inte fel att kalla Jesus gud. För Jesus är ju lik Gud, både till utseendet och uppträdandet. Den som har sett mig har sett Fadern sa han.
Citera
2013-04-04, 16:15
Medlem
Citat:
Men det står också att den som inte erkänner Sonen inte har Fadern heller, som JV altså, som ju inte erkänner Jesus gudomlighet.

Jo Jehovas vittnen erkänner Jesu gudomlighet.

Får jag fråga vilket samfund/kyrka du tillhör?
Citera
2013-04-04, 16:20
Medlem
Ok, du är muslim?
Citera
2013-04-04, 16:20
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Människan HAR en ande. Gud ÄR en ande, men han HAR också en ande. Därför ÄR Guds ande ingen person eftersom vi är skapade till Guds avbild och vår ande inte är vår kropp utan vårt förstånd. Då återstår, precis som bibeln säger, bara 2 personer, Fadern och Sonen. Svara om du inte fattar.
Tyvärr du har fel igen, annars bra försök att rättfärdiga din islamistiska tolkning på vad jesus står för, enligt kristendomen avgudas jesus, håll till godo med det, m.a.o : jesus ses som lika helig som gud, din WT-tolkning verkar vara kommen ur en sfi-kurs, amn ska läsa lite mer än sfi för att förstå västerländska symboliken.

Så eftersom jesus enligt dig inte är gud är det ok med gravskändningar också, man kan ju inte skända gud genom att trampa på gravar? och inte ens jesus eftersom han inte lever.. ?

jisses, du är en sann tokstolle
Citera
2013-04-04, 19:37
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sannkunskap
Treenigheten är ingen lögn, däremot har Bibeln tolkat den ur ett manligt perspektiv.
Det kvinnliga kraften finns inte med för att vi valt att förtrycka, utnyttja och stampa på Gaia.
Mitt hjärta har talat om för mig att treenigheten står för Gudomligheten, Gudinnerligheten i evigheten. Mannen, kvinnan och barnet.
Iaf bättre än patriarkversionen som är det lögnaktigaste som går på jorden.
Citera
2013-04-04, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jo Jehovas vittnen erkänner Jesu gudomlighet.

Får jag fråga vilket samfund/kyrka du tillhör?
Nej, JV erkänner inte Jesu gudomlighet. De förkastar treenigheten. Berätta gärna hur annars.

Jag är inte och har aldrig varit med i nån kyrka eller sekt.
Citera
2013-04-04, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ok, du är muslim?
Vem är det du ställer frågan till? Nej, jag är inte muslim. Har jag nånsin citerat koranen? Tro inte på vad blackjewel skriver. Hon har antytt att jag skulle vara muslim flera gånger och jag har dementerat det lika många gånger. Fram till nu för hennes alster är inte värda att bemötas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in