Citat:
Ursprungligen postat av
ZegDeg
.................................................
..................................................
Sen, hur mycket tydligare kan hovrätten bli att blodmängden inte är avgörande för hovrättens bedömning men däremot eventuellt bekräftar den.
Kristoffer Johansson har gjort gällande att någon kan ha planterat blodet och liklukten i
bagageutrymmet eftersom bilen varit olåst. Även med beaktande av att bilen tidvis
varit olåst, framstår denna förklaring enligt hovrättens uppfattning som ytterst
långsökt. Som tingsrätten angett förutsätter detta att någon haft motiv att döda
Vatchareeya Bangsuan och samtidigt av någon anledning velat få en oskyldig
Kristoffer Johansson misstänkt och dömd för brottet.
För hovrätten framstår dessa beskrivna scenarion
som så osannolika att de kan lämnas utan avseende.
Hovrättens slutsats är därför att det är praktiskt taget uteslutet att det gått till på annat
sätt än åklagaren påstått.
Och så lägger vi till dit lösryckta favoritcitat:
Mot att blodet och liklukten planterats ut talar även blodets placering och mängd.
Om du slutar med din ovana att hänvisa till lösryckta citat och i stället försöker läsa texter i dess kontext så skulle du i denna fråga upptäcka att mängden och placeringen inte varit avgörande för hovrättens bedömning utan endast en bekräftelse, de hade således kommit fram till exakt samma slutsats med en mindre mängd blod.
Först måste jag säga att jag tillhör den gruppen som tror att KJ är mördaren. Det är inte på grund av blodet i bagaget eller på tejprullen utan det är ett par andra saker som har övertygat mig att han är den skyldige.
Det första är att KJ raderade alla spår från VB i sin telefon
innan hennes försvinnande kom till kännedom. Det kan inte vara slumpligt utan visar att han ville dölja nåt. Det andra är att, det sättet som VB blev mördad med så många sticksår på ryggen, vittnar om en sjuk och pervers person som är mördaren och den beskrivningen passar mer KJ än MB. Jag tror att MB skulle aldrig göra på så sätt utan skulle han döda henne på ett enklare och snabbare sätt och inte under tortyr liknande förhållande. Utplacering av kroppsdelar är också idiotiskt och MB är tillräcklig smart för göra det på ett mycket bättre sätt.
Men jag köper inte alls HRs resonemang att det är osannolikt att någon annan skulle vilja plantera blod i KJs bil. De skriver i domen att två villkor krävs för någon skulle göra det.
1- någon måste ha motiv för att döda VB.
Jag tror inte att det fanns någon annan i världen som kunde ha mer motiv än MB hade för att döda VB. Hela hans familjeliv och verksamhet skulle rasa om VB skulle anmäla honom för våldtäkt eller kontakta hans fru och meddela henne att hon blivit med barn med MB. Vi vet inte vad hade VB och MB skrivit till varandra i mer än 2000 sms men av de 3-4 meddelande som man kunde läsa i Facebook, fick man uppfattningen att de hade ett stormig förhållande som nått den gränsen att dödshot hade kommit på tal. Vi vet också att han inte hade hotat bara VB utan han hade tagit strypgrepp på sin före detta älskarinna och hotat att han skulle döda henne om hans fru fick kännedom om hans otrohet. Då, fanns ett motiv och en våldsam man i bilden
2- Någon måste ha vilja att sätta ditt en oskyldig man (KJ).
Om någon skulle döda sin älskare, då, borde han veta att han kommer att bli huvudmisstänkt på en gång. Då måste han vända blickarna mot annan person. Vem är en bättre kandidat än KJ i den här situation? En pervers idiot som inte kan bädda sin säng och går ut med gasmask på ansiktet och hela hans liv består av att låtsaskriga med leksaker? Mördaren skulle tycka att han gör KJ en tjänst om han skickar honom till psyket för få vård.
Som sagt, jag är övertygad att KJ är mördaren men jag skulle inte bli förvånad om MB var det. Men så är det inte fallet. Idioten KJ gjorde saken mycket enkel för honom.