2014-05-23, 11:58
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vad KJ tror eller inte tror är irrelevant, det är vad han vet som är intressant. Han luras att gissa, och när det är fel vänds det mot honom.

Hur fick rätten veta att fotomontaget bestod av tre bilder?

KJ vet exakt hur blodet hamnat där och han försöker i förhör få det till att det är planterat, för själv påstår han att han inte vet hur det hamnade där. Men i TR så inser han att planteringsteorin inte stöds av någon som helst information och istället så vill han inte längre framhäva att det var planterat.

Det blev de upplysta om i rätten när de frågade.
Citera
2014-05-23, 12:26
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Och vem skulle det vara?
Vet du något vi inte vet?

2st som jag tycker är intressant. Tex skägget som ev hjälpte KJ göra sig av sängen.
Som sågs av ett vittne tycker jag är intressant. Då jag träffat han också, så kan jag tänka mig att det är den KJ skulle ta hjälp av. Nära polare till KJ och taskigt alibi, bor nära där VB delade ut reklam. Även bodde 50m-100m ifrån där en tjej vart våldtagen, som det finns tråd om. Det behöver inte betyda så mycket, men värt att granska mer.

Den andra är AF,

Senast redigerad av henkess 2014-05-23 kl. 12:34.
Citera
2014-05-23, 13:03
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Skulle så klart valt ett annat inlägg. Det va inte specifikt riktat till dig, men du vet ju själv vilket "tonläge" du hamnar i ibland. Jag har jävligt svårt med sådant.
Du kom i vägen för mitt för stunden taskiga humör

Dessutom råkar jag i det konkreta fallet anse att Hamilkar m fl har 100% rätt. Detta är närmast ett skolboksexempel på en i stort sett helt oväsentlig detalj som folk hänger upp sig på bortom alla proportioner och på fullt allvar tror att det kan ha påverkat domen. En tro som bygger på en total okunskap om hur det fungerar och önsketänkande (att lille Kristoffer trots allt kan vara oskyldig) i lika doser.

På något mystiskt vis verkar du och flera till ha tolkat detta som att jag menade att själva blodfyndet var den oväsentliga detaljen. Jag förstår inte hur man kan göra den tolkningen av vad jag skrev, men man bör alltid ha perspektivet att om mottagaren inte förstår det man skriver så är det man själv som måste ändra sig i första hand. Så okej (till dig Oy och Namibia): Med "oväsentlig detalj" menar jag så klart uppgifterna om exakt hur fotomontaget har skapats. Man la fram i hovrätten att det rör sig om ett montage av tre bilder. Domstolen hade haft möjlighet att efterfråga originalbilderna, men ansåg inte det nödvändigt. Fläcken har genom montaget blivt något större än den i verkligheten var (om man nu kan tala om en "fläck" - det mesta är ju osynligt för blotta ögat). Det är garanterat ingenting som har påverkat domstolens bedömning i skuldfrågan på minsta sätt och det är inget skäl att börja prata om manipulering av bevis i mina ögon heller, särskilt inte som man talat om att det hela är ett montage.
Citera
2014-05-23, 13:09
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
KJ vet exakt hur blodet hamnat där och han försöker i förhör få det till att det är planterat, för själv påstår han att han inte vet hur det hamnade där. Men i TR så inser han att planteringsteorin inte stöds av någon som helst information och istället så vill han inte längre framhäva att det var planterat.

Han ville inte spekulera längre, menar du.

Vem upplyste?
Citera
2014-05-23, 13:11
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Man kan lägga till att ingen av advokaterna i sina pläderingar åberopade bevisplantering som skäl för rimligt tvivel. Tomas Olsson tog vad jag minns öht inte upp frågan. Det närmaste han kom var att i slutpläderingen säga något allmänt om att vem kunde veta säkert vem som använt bilen. Men det var mer en slags sarkastisk kommentar till osäkerheten han menade fanns i flera andra av åklagarnas uppgifter.

Detta gör ju bara diskussionen om detta fotomontage ännu fånigare. Inte ens alternativsidans hjälte, adv. Olsson, har försökt driva en linje i rätten om bevisplantering eller ens näsblod i bagageluckan. Bägge advokaterna insåg att det i praktiken var lönlöst att försöka snacka bort detta och berörde det därför så lite det bara gick i sina slutpläderingar. De visste till skillnad från vissa i tråden att det abslut bästa scenario KJ kunde räkna med var en griftefridsdom och att få åka hem till Boden som i praktiken utpekad mördare precis som Mats Alm.
Citera
2014-05-23, 13:20
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
2st som jag tycker är intressant. Tex skägget som ev hjälpte KJ göra sig av sängen.
Som sågs av ett vittne tycker jag är intressant. Då jag träffat han också, så kan jag tänka mig att det är den KJ skulle ta hjälp av. Nära polare till KJ och taskigt alibi, bor nära där VB delade ut reklam. Även bodde 50m-100m ifrån där en tjej vart våldtagen, som det finns tråd om. Det behöver inte betyda så mycket, men värt att granska mer.

Oj... vet inte vem detta är som du tänker på men helt klart intressant med tanke på att VB uppger att hon blivit våldtagen på vägen hem från bussen en tid innan försvinnandet
Senast redigerad av Namibia1 2014-05-23 kl. 14:16.
Citera
2014-05-23, 13:22
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Man kan lägga till att ingen av advokaterna i sina pläderingar åberopade bevisplantering som skäl för rimligt tvivel. Tomas Olsson tog vad jag minns öht inte upp frågan. Det närmaste han kom var att i slutpläderingen säga något allmänt om att vem kunde veta säkert vem som använt bilen. Men det var mer en slags sarkastisk kommentar till osäkerheten han menade fanns i flera andra av åklagarnas uppgifter.

Detta gör ju bara diskussionen om detta fotomontage ännu fånigare. Inte ens alternativsidans hjälte, adv. Olsson, har försökt driva en linje i rätten om bevisplantering eller ens näsblod i bagageluckan. Bägge advokaterna insåg att det i praktiken var lönlöst att försöka snacka bort detta och berörde det därför så lite det bara gick i sina slutpläderingar. De visste till skillnad från vissa i tråden att det abslut bästa scenario KJ kunde räkna med var en griftefridsdom och att få åka hem till Boden som i praktiken utpekad mördare precis som Mats Alm.
Visst kan advokat Olsson insett det meningslösa i att försöka driva bevisplanteringsteorin, även om han ansåg den rimlig.

Jag har börjat lyssna på förhöret med grannen BI. Han iakttog KJ i rock på väg mot bilen i samband med morgonkaffet och såg honom återkomma vid tretiden tillsammans med en mörk person och en systemkasse. Systembolaget stänger kl 14 på lördagar. I telelistan finns inget som talar för att KJ lämnade bostaden innan han hämtade VB, tvärtom, kl 13:36 är han under masten Artilleribat, hemmamasten, sid 448. BI bör rimligtvis ha gjort den iakttagelsen en annan dag. BI nämner också att sambon tittar på TV i ett annat rum när han hör skriken på kvällen. Var det sambons TV:s skrik han hörde? Hon hörde inget.
Citera
2014-05-23, 13:38
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine

[--]

Fetat: Ingen svårighet att hålla med dig på den punkten. Tyvärr är det nog så att vi här har att göra med ett kräk av sällan skådat slag ..

Editorial - Det KAN ju vara så att KJ inte berättar vart händerna tog vägen då upplysningen skulle branda den av medbrottslingarna som behöll dem - någon har dem, det utgår jag ifrån.
Senast redigerad av MBoudine 2014-05-23 kl. 14:11.
Citera
2014-05-23, 13:49
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Han ville inte spekulera längre, menar du.

Vem upplyste?

Det är inte vad han säger utan på fråga så säger han att han inte tror på planteringsteorin längre.

Åklagaren upplyste hovrättspresidenten om bilderna när denne frågade.
Citera
2014-05-23, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
.................................................
..................................................

Sen, hur mycket tydligare kan hovrätten bli att blodmängden inte är avgörande för hovrättens bedömning men däremot eventuellt bekräftar den.

Kristoffer Johansson har gjort gällande att någon kan ha planterat blodet och liklukten i
bagageutrymmet eftersom bilen varit olåst. Även med beaktande av att bilen tidvis
varit olåst, framstår denna förklaring enligt hovrättens uppfattning som ytterst
långsökt
. Som tingsrätten angett förutsätter detta att någon haft motiv att döda
Vatchareeya Bangsuan och samtidigt av någon anledning velat få en oskyldig
Kristoffer Johansson misstänkt och dömd för brottet.

För hovrätten framstår dessa beskrivna scenarion
som så osannolika att de kan lämnas utan avseende.
Hovrättens slutsats är därför att det är praktiskt taget uteslutet att det gått till på annat
sätt än åklagaren påstått.

Och så lägger vi till dit lösryckta favoritcitat:
Mot att blodet och liklukten planterats ut talar även blodets placering och mängd.

Om du slutar med din ovana att hänvisa till lösryckta citat och i stället försöker läsa texter i dess kontext så skulle du i denna fråga upptäcka att mängden och placeringen inte varit avgörande för hovrättens bedömning utan endast en bekräftelse, de hade således kommit fram till exakt samma slutsats med en mindre mängd blod.
Först måste jag säga att jag tillhör den gruppen som tror att KJ är mördaren. Det är inte på grund av blodet i bagaget eller på tejprullen utan det är ett par andra saker som har övertygat mig att han är den skyldige.
Det första är att KJ raderade alla spår från VB i sin telefon innan hennes försvinnande kom till kännedom. Det kan inte vara slumpligt utan visar att han ville dölja nåt. Det andra är att, det sättet som VB blev mördad med så många sticksår på ryggen, vittnar om en sjuk och pervers person som är mördaren och den beskrivningen passar mer KJ än MB. Jag tror att MB skulle aldrig göra på så sätt utan skulle han döda henne på ett enklare och snabbare sätt och inte under tortyr liknande förhållande. Utplacering av kroppsdelar är också idiotiskt och MB är tillräcklig smart för göra det på ett mycket bättre sätt.

Men jag köper inte alls HRs resonemang att det är osannolikt att någon annan skulle vilja plantera blod i KJs bil. De skriver i domen att två villkor krävs för någon skulle göra det.
1- någon måste ha motiv för att döda VB.
Jag tror inte att det fanns någon annan i världen som kunde ha mer motiv än MB hade för att döda VB. Hela hans familjeliv och verksamhet skulle rasa om VB skulle anmäla honom för våldtäkt eller kontakta hans fru och meddela henne att hon blivit med barn med MB. Vi vet inte vad hade VB och MB skrivit till varandra i mer än 2000 sms men av de 3-4 meddelande som man kunde läsa i Facebook, fick man uppfattningen att de hade ett stormig förhållande som nått den gränsen att dödshot hade kommit på tal. Vi vet också att han inte hade hotat bara VB utan han hade tagit strypgrepp på sin före detta älskarinna och hotat att han skulle döda henne om hans fru fick kännedom om hans otrohet. Då, fanns ett motiv och en våldsam man i bilden

2- Någon måste ha vilja att sätta ditt en oskyldig man (KJ).
Om någon skulle döda sin älskare, då, borde han veta att han kommer att bli huvudmisstänkt på en gång. Då måste han vända blickarna mot annan person. Vem är en bättre kandidat än KJ i den här situation? En pervers idiot som inte kan bädda sin säng och går ut med gasmask på ansiktet och hela hans liv består av att låtsaskriga med leksaker? Mördaren skulle tycka att han gör KJ en tjänst om han skickar honom till psyket för få vård.

Som sagt, jag är övertygad att KJ är mördaren men jag skulle inte bli förvånad om MB var det. Men så är det inte fallet. Idioten KJ gjorde saken mycket enkel för honom.
Citera
2014-05-23, 13:54
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Visst kan advokat Olsson insett det meningslösa i att försöka driva bevisplanteringsteorin, även om han ansåg den rimlig.

Jag har börjat lyssna på förhöret med grannen BI. Han iakttog KJ i rock på väg mot bilen i samband med morgonkaffet och såg honom återkomma vid tretiden tillsammans med en mörk person och en systemkasse. Systembolaget stänger kl 14 på lördagar. I telelistan finns inget som talar för att KJ lämnade bostaden innan han hämtade VB, tvärtom, kl 13:36 är han under masten Artilleribat, hemmamasten, sid 448. BI bör rimligtvis ha gjort den iakttagelsen en annan dag. BI nämner också att sambon tittar på TV i ett annat rum när han hör skriken på kvällen. Var det sambons TV:s skrik han hörde? Hon hörde inget.

Jag tror det är mer sannolikt att han gjorde iakttagelsen någon timme senare.
Citera
2014-05-23, 13:55
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det är inte vad han säger utan på fråga så säger han att han inte tror på planteringsteorin längre.

Åklagaren upplyste hovrättspresidenten om bilderna när denne frågade.
Ja, det är mitt antagande att han inte vill spekulera längre.

Var det i något vittnesförhör eller i slutplädering? TR eller HR?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in