2014-05-22, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av granved
Du skrev att det är inget skäl att kvinnor ska ta onödiga risker. Hur kommer du fram till det apropå att män är mer initiativ- och risktagande. Att någon argumenterar för att män borde ta mindre risker utgör väl inget skäl för vad kvinnor borde eller inte borde göra? Eller på vilket sätt då?

Jag drar ingen slutsats utifrån det. Jag vände mig emot ditt påstående.

Jag tolkade det som att du antydde att kvinnor inte har särskilt mycket att vinna på att resonera kring risker på ett rationellt, känslokallt eller "manligt" sätt, när män blir utsatta för fler våldsbrott än kvinnor. Jag menar att bägge könen har att vinna på det och att mäns överrepresentation har andra orsaker som vi redan är överens om.
Citera
2014-05-22, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Det finurliga med extremexempel är att de är just extrema, och behöver således inte vara förankrade i verkligheten utan är till för att tydliggöra en poäng.
Jag får vara ta till med än extremare exempel nästa gång, uppenbarligen.

Jag tycker att att det är onödigt att försätta sig i en farlig situation oavsett kön, trots att jag själv gör det allt för ofta. Med det sagt så har jag aldrig och kommer aldrig att känna mig berättigad till sympati från samhällets alla skikt då jag råkar illa ut när jag själv försatt mig i en farlig situation.
Vi med snopp mellan benen har nämligen fått lära oss att reda oss själva.

Och det betyder inte att jag får skylla mig själv, hör och häpna.
Men du förstår väl att om någon springer med bar överkropp på bakgator i Tensta kl 2 på natten så gör hon det av ett skäl. På samma sätt som du har befunnit dig i farliga situationer av ett skäl. Det är inte så att helt plötsligt springer man i Tensta. Nåt har föregått situationen.

Är dina skäl för att befinna dig i farliga situationer godtagbara? Men inte Tenstaspringarens?
Citera
2014-05-22, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scull
Men du förstår väl att om någon springer med bar överkropp på bakgator i Tensta kl 2 på natten så gör hon det av ett skäl. På samma sätt som du har befunnit dig i farliga situationer av ett skäl. Det är inte så att helt plötsligt springer man i Tensta. Nåt har föregått situationen.

Är dina skäl för att befinna dig i farliga situationer godtagbara? Men inte Tenstaspringarens?

Varför skulle mina anledningar vara godtagbara men inte andras? Hur utläser du det?

Nej, alltså.
Citera
2014-05-22, 23:32
Medlem
Citat:
Kan du beskriva hur män tänker rationellt kring risker som kvinnor borde ta efter.

Se tidigare inlägg. Jag har redan haft den här debatten med dig.
Senast redigerad av betongtrollet 2014-05-22 kl. 23:37.
Citera
2014-05-22, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av betongtrollet
Se tidigare inlägg. Jag har redan haft den här debatten med dig. Du fattade nada.
Man: 50 stycken män har visst anmält att de blivit misshandlade eller rånade på väg hem från krogen hittills i år. Det händer nog inte mej så jag går ändå.
Kvinna: det var visst en tjej i Örebro som blev våldtagen på väg hem från krogen för några månader sedan. Det händer nog inte mej så jag går ändå.

Nåt sånt?
Citera
2014-05-22, 23:42
Medlem
Citat:
Varför skulle mina anledningar vara godtagbara men inte andras? Hur utläser du det?

Nej, alltså.
Du uttalade dej ju om att Tenstaspringaren var korkad.
Citera
2014-05-22, 23:49
Medlem
Citat:
Man: 50 stycken män har visst anmält att de blivit misshandlade eller rånade på väg hem från krogen hittills i år. Det händer nog inte mej så jag går ändå.
Kvinna: det var visst en tjej i Örebro som blev våldtagen på väg hem från krogen för några månader sedan. Det händer nog inte mej så jag går ändå.

Nåt sånt?

Nej, det där hittade du på nu.
Citera
2014-05-22, 23:50
Medlem
Citat:
Du uttalade dej ju om att Tenstaspringaren var korkad.

Ja, och det är väl korkat att springa naken kl 2 på natten i Tensta, eller hur?
Citera
2014-05-22, 23:51
Medlem
micro113s avatar
Citat:
För dig som man - troligen. Som kvinna är det mer riskfritt än att fika med en bekant man eller vara ensam med den man har en relation med ..
Citera
2014-05-22, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av betongtrollet
Nej, det där hittade du på nu.
Det är klart att jag hittade på det. Du vill ju inte berätta hur män resonerar rationellt kring risker som kvinnor borde ta efter.

Vad är det som inte stämmer i mitt förslag?
Senast redigerad av Scull 2014-05-22 kl. 23:57.
Citera
2014-05-22, 23:57
Medlem
Citat:
Men du förstår väl att om man gör det så finns det ett skäl till det? På samma sätt som det finns ett skäl till att du befunnit dig i olika farliga situationer. Men det gör du bara för att du är korkad?
Citera
2014-05-22, 23:57
Medlem
Citat:
Men du förstår väl att om man gör det så finns det ett skäl till det? På samma sätt som det finns ett skäl till att du befunnit dig i olika farliga situationer. Men det gör du bara för att du är korkad?

Ja, inte är det vidare smart att försätta sig i onödigt farliga situationer heller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in