2014-05-20, 00:39
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToMegaTherion
För egen del tycker jag att Child of God är McCarthys svagaste. Nog hade jag behållning av den, men känslan av fullständig konklusion som jag fick av Outer Dark (som för mig är en närmast perfekt bok) fick jag inte. Jag ska läsa om den dock!

Child of God är den enda bok av McCarthy som jag läst än så länge, så det är möjligt att jag med tiden kommer att hålla med dig.
Citera
2014-05-22, 22:11
Medlem
gato12s avatar
Efter att ha läst klart Jurtjyrkogården så kände jag för något lite mindre...svartsynt. Fick bli "Gubbe och katt" av Nils Uddenberg. Om hur en katt värmer upp en motvillig gammal mans hjärta.
Citera
2014-05-22, 22:20
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Efter att ha läst klart Jurtjyrkogården så kände jag för något lite mindre...svartsynt. Fick bli "Gubbe och katt" av Nils Uddenberg. Om hur en katt värmer upp en motvillig gammal mans hjärta.

Åh, den boken är underbar! Något partisk är jag eftersom jag är kattälskare, men en mysig bok med humor är det. Kan tipsa om "Mina fem tigrar" av Lloyd Alexander, om man vill läsa en annan skön kattbok. Den finns säkert att få tag i via antikvariat och liknande.

OnT: Nu är jag en tredjedel in i "Den sanna historien om Pinocchios näsa" av Leif GW Persson och den är underhållande, Bäckström är dock inte lika vidrig som jag tycker att han har varit i de tidigare böckerna, han är snudd på mysig och jag får nästan (men bara nästan) sympatier för karln.
Citera
2014-05-24, 09:32
Medlem
Har precis läst ut "Den stora illusionen" av Clive Barker. Tycket boken var rätt så tråkig om man jämför med hans debutbok "De fördömdas spel" som jag fann riktigt intressant och bra.
Nästa bok blir Julio Cortazar's "Hoppa Hage"
Citera
2014-05-24, 20:18
Medlem
pimmetjes avatar
Läser just nu Flowers for Algernon som min partner tyckte att jag skulle läsa eftersom att det tydligen finns ett It's Always Sunny in Philadelphia-avsnitt som heter Flowers for Charlie och som är en parodi på boken. Har läst 70% av boken och gillar den men jag mådde lite dåligt när jag läste delen där han börjar inse hur folk har mobbat honom hela tiden.
Citera
2014-05-24, 23:09
Medlem
Lantbruks avatar
James Dashner
Citera
2014-05-24, 23:09
Medlem
Lantbruks avatar
Avslutade just två böcker om IKEA, ska tilläggas.
Citera
2014-05-25, 08:12
Medlem
Levande svensk poesi.

Man hade gott kunnat ta bort ett par 1900-talspoeter. Birger Sjöberg, Elmer Diktonius, mfl. De är inte bra helt enkelt. Men när Sverige har bra poeter då jäklar är de bra, Pär Lagerkvist, Edith Södergran (svensktalande), etc.

Så de hade kunnat tunna ut boken lite.

Birger Sjöberg
Senast redigerad av HerrWarum 2014-05-25 kl. 08:14.
Citera
2014-05-25, 11:09
Medlem
James Dashner - The Maze Runner. Läst mer än hälften, kommer troligtvis läsa klart den även om jag hatar protagonisten och hur överdrivet alla karaktärer reagerar på allt som händer. (rekommenderas ej)

Robert A. Heinleins - Stranger in a Strange Land. Har läst runt 80 procent av boken och den har både bra och dåliga sidor. Mycket tråkigt ytligt gammal predikande om religion och annat (som kanske var relevant när boken skrevs, men känns föråldrat idag). Det som är intressant med boken är protagonisten Mr. Smith men tyvärr riktas mycket fokus på annat.

Stephen King - The Stand. Har läst runt 50 procent (700 sidor) och tycker den är väldigt bra, inte mycket annat att säga, rekommenderas starkt.

Michael Lewis - The Big Short. Läst runt 90 procent, boken följer ett antal personer innan finanskrisen och ger insyn i den finansiella världen, väldigt välskriven bok som förklarar allt väldigt bra och är intressant hela vägen igenom.
Citera
2014-05-25, 14:39
Medlem
Raumschiffs avatar
Är mitt uppe i Dostojevskijs Idioten, segare bok får man fan leta efter, vem bryr sig om alla trista familjer... Dessutom verkar alla ha två olika namn vilket gör det ännu jobbigare att försöka hålla koll på alla ryssar.
Citera
2014-05-25, 15:19
Medlem
Bob'sYerUncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Finns inte på svenska m a o ?

Nej verkar tyvärr som att Tapio inte är översatt
Citera
2014-05-26, 15:57
Medlem
Busstations avatar
A fortune teller told me - Tiziano Terzani

En bok om en utlandsjournalists resa genom Asien efter att fått en dödsdom om han skulle sätta sig på ett flyg inom detta år. Boken behandlar hans möten, spirituella och vidskepliga möten och historia under hans resa. Dels författarens egna men mycket över de olika platser han besöker och dess befolkning, ofta inblandat med historia om platserna.

Har bara kommit halvvägs men tycker boken är bra än så länge, även fast jag tycker den ibland blir lite för mycket fokus på religion och spåmän. Intressant reseskildring hursomhelst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in