Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
En viktig del i mitt arbete - som jag alldeles strax ska återgå till - är att föra processer framåt. Komplicerade utredningar med ett antal personer inblandade ska genomföras på en begränsad tid. Både övergripande information och detaljer måste klarläggas och dokumenteras.
För att klara det måste man ha en god känsla för vad som är viktigt och vad som inte är det. Man måste också kunna driva projektgruppen framåt om den tenderar att gå ner sig i en i grunden oviktig detalj, eller rentav i ett sidospår.
Människor som funkar som er "alternativteoretiker" kan man inte ha i en projektgrupp som ska arbeta effektivt OCH producera ett kvalitativt resultat. Helt enkelt för att de inte kan skilja mellan vad som är relevant och inte, eller låta bli att djupdyka i saker som i sammanhanget är oväsentliga. Men man kan också hotas av att det sitter människor på sidan av projektet och bromsar, hänger upp sig på skitsaker och aldrig vågar vara säkra på någonting. Kanske blir jag extra irriterad i tråden just för att jag får brottas med sånt i min yrkesvardag och att jag är en av dem som måste fungera som en motkraft hela tiden.
Dessutom råkar jag i det konkreta fallet anse att Hamilkar m fl har 100% rätt. Detta är närmast ett skolboksexempel på en i stort sett helt oväsentlig detalj som folk hänger upp sig på bortom alla proportioner och på fullt allvar tror att det kan ha påverkat domen. En tro som bygger på en total okunskap om hur det fungerar och önsketänkande (att lille Kristoffer trots allt kan vara oskyldig) i lika doser.
Är inte ditt raljerand lite OT?
(och motsägelsefullt med tanke på att du är kvar i tråden)
Vilka bevis finns att KJ har dödat VB? Jo blodet i bilen...
Blodet i bilen är i princip det enda av vikt som åklagarna har trots månader av förhör, letande mm har hittat.
De stödjer sina bisarra teorier med hjälp av grannar som målar upp ena bilden värre än den andra.
Hur var det nu BI förklarade blodet i snön... 30x50cm stor blodfläck bredvid brevlådorna...
Så blodet i bilen är inte en oväsentlig detalj.