2014-05-22, 12:25
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Öhhh, och det är ju inte överhuvudtaget utrett var styckningen har skett så varför tar du upp det argumentet?

Fattar du verkligen inte det?
Jag tog upp det som ett tecken på att GW kanske inte alltid har rätt i sina utsagor som en del påstår. Karln är inget orakel! Han fick visserligen rätt angående fällande dom, men hur han kunde påstå att styckningen skett i lägenheten när ingenting tyder på det, visar väl ändå på att han möjligen misstog sig därvidlag?
Svårare än så var det inte...
Citera
2014-05-22, 12:28
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Du verkar bli argare och argare
Läs mitt förra inlägg så förstår du kanske vad man bland annat reagerar över.
Att du uppvisar den här aggrisiviteten i att bemöta den nya information som tillkommit säger mer om dig än de som är intresserad av vad som faktiskt har hänt.

I FUP står klart och tydligt hur montaget uppstått och teknikern uppger att det är så här det ser ut.
Nu visar det sig att det inte riktigt var så.

Rätten måste lita på att polisen säger som det är.
Polisen pratar om avsaknaden av brytmärken på bilen och att det inte går att se en riktning i blodets avsättning.
Vad säger du om det med tanke på att den nya informationen säger något helt annat.

En viktig del i mitt arbete - som jag alldeles strax ska återgå till - är att föra processer framåt. Komplicerade utredningar med ett antal personer inblandade ska genomföras på en begränsad tid. Både övergripande information och detaljer måste klarläggas och dokumenteras.

För att klara det måste man ha en god känsla för vad som är viktigt och vad som inte är det. Man måste också kunna driva projektgruppen framåt om den tenderar att gå ner sig i en i grunden oviktig detalj, eller rentav i ett sidospår.

Människor som funkar som er "alternativteoretiker" kan man inte ha i en projektgrupp som ska arbeta effektivt OCH producera ett kvalitativt resultat. Helt enkelt för att de inte kan skilja mellan vad som är relevant och inte, eller låta bli att djupdyka i saker som i sammanhanget är oväsentliga. Men man kan också hotas av att det sitter människor på sidan av projektet och bromsar, hänger upp sig på skitsaker och aldrig vågar vara säkra på någonting. Kanske blir jag extra irriterad i tråden just för att jag får brottas med sånt i min yrkesvardag och att jag är en av dem som måste fungera som en motkraft hela tiden.

Dessutom råkar jag i det konkreta fallet anse att Hamilkar m fl har 100% rätt. Detta är närmast ett skolboksexempel på en i stort sett helt oväsentlig detalj som folk hänger upp sig på bortom alla proportioner och på fullt allvar tror att det kan ha påverkat domen. En tro som bygger på en total okunskap om hur det fungerar och önsketänkande (att lille Kristoffer trots allt kan vara oskyldig) i lika doser.
Citera
2014-05-22, 12:41
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
KJs SMS gick att återskapa. En till lyckades slumpa bort SMS, dom gick inte att återskapa.
Men det är fortfarande ett faktum att även KJ raderade alla VBs sms. Visste han vid det tillfället att de skulle gå att återskapa?
Senast redigerad av yoloits 2014-05-22 kl. 12:49.
Citera
2014-05-22, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
En viktig del i mitt arbete - som jag alldeles strax ska återgå till - är att föra processer framåt. Komplicerade utredningar med ett antal personer inblandade ska genomföras på en begränsad tid. Både övergripande information och detaljer måste klarläggas och dokumenteras.

För att klara det måste man ha en god känsla för vad som är viktigt och vad som inte är det. Man måste också kunna driva projektgruppen framåt om den tenderar att gå ner sig i en i grunden oviktig detalj, eller rentav i ett sidospår.

Människor som funkar som er "alternativteoretiker" kan man inte ha i en projektgrupp som ska arbeta effektivt OCH producera ett kvalitativt resultat. Helt enkelt för att de inte kan skilja mellan vad som är relevant och inte, eller låta bli att djupdyka i saker som i sammanhanget är oväsentliga. Men man kan också hotas av att det sitter människor på sidan av projektet och bromsar, hänger upp sig på skitsaker och aldrig vågar vara säkra på någonting. Kanske blir jag extra irriterad i tråden just för att jag får brottas med sånt i min yrkesvardag och att jag är en av dem som måste fungera som en motkraft hela tiden.

Dessutom råkar jag i det konkreta fallet anse att Hamilkar m fl har 100% rätt. Detta är närmast ett skolboksexempel på en i stort sett helt oväsentlig detalj som folk hänger upp sig på bortom alla proportioner och på fullt allvar tror att det kan ha påverkat domen. En tro som bygger på en total okunskap om hur det fungerar och önsketänkande (att lille Kristoffer trots allt kan vara oskyldig) i lika doser.

Hur fan kan du kalla allt som har med bilen, blodet, hundens markering att göra för "i stort sett oväsentlig detalj"?
Om något kan ha varit fel ska det så klart lyftas fram.
Det ska kunna diskuteras här utan att bli påhoppade av folk som inte kan låta bli å skriva idiot i varannan mening.
Citera
2014-05-22, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Men det är fortfarande ett faktum att även KJ raderade alla VBs sms. Visste han vid det tillfället att de skulle gå att återskapa?

Hittade man nån skit som låg han i fatet?
Så vitt jag vet hade han egentligen inget att dölja, ja inte där i alla fall.
Citera
2014-05-22, 13:06
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Nej man hittade inget komprometterande. Min teori är att KJ raderade alla SMS med VB i panik och med tanken att han skulle kunna dölja att hon hade besökt honom. Senare kanske han insåg att det inte skulle gå att dölja.
Citera
2014-05-22, 13:06
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Nja att hon varit där på kvällen. Det hade han kanske inte tänkt säga. Tex.
Citera
2014-05-22, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Nej man hittade inget komprometterande. Min teori är att KJ raderade alla SMS med VB i panik och med tanken att han skulle kunna dölja att hon hade besökt honom. Senare kanske han insåg att det inte skulle gå att dölja.

Kan vara så. Den andra va då mer eftertänksam
Citera
2014-05-22, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Nja att hon varit där på kvällen. Det hade han kanske inte tänkt säga. Tex.

Det sprack
Citera
2014-05-22, 14:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Bifogar väl lite ytterligare från hovrättens dom då till hen som älskar lösryckta citat:
Att på detta sätt bereda sig tillgång till en annan persons lägenhet och bil skulle, som också tingsrätten
anmärkt, ha varit ett projekt förenat med oerhörda risker och en stor tidspress. Det
skulle dessutom ha varit fråga om en förövare som både hade motiv att döda
Vatchareeya Bangsuan och ville lägga skulden på Kristoffer Johansson men trots det
ägnade avsevärd tid åt att såväl gömma kroppen som undanröja bevis som kunnat
finnas på denna. Mot bakgrund av Kristoffer Johanssons oregelbundna vanor som
innebar att han ofta var vaken även på nätterna och då kunde använda sig av bilen,
skulle en förövare som kände till Kristoffer Johansson knappast ha vidtagit dessa
åtgärder. Än mindre troligt är att en förövare som inte kände Vatchareeya Bangsuans
och Kristoffer Johansson och deras förhållande skulle försöka lägga skulden på den
sistnämnde och dessutom hitta hans lägenhet och där plantera bevisning i form av en
tejprulle med ett minimalt blodspår. För hovrätten framstår dessa beskrivna scenarion
som så osannolika att de kan lämnas utan avseende
.
Det här handlar varken om långsökt eller blodmängd. Däremot är det notabelt att HR anser att en planterare måste ha haft tillträde till KJ:s lägenhet. Den slutsatsen kan endast dras av tejprullen, och dess bevisvärde är, som diskuterats, mycket diskutabelt.
Senast redigerad av Quarrel 2014-05-22 kl. 14:17.
Citera
2014-05-22, 14:17
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Han kan också, som oskyldig, ha raderat SMS:en för att han förstod att han skulle bli misstänkt.
Citera
2014-05-22, 14:18
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Han kan också, som oskyldig, ha raderat SMS:en för att han förstod att han skulle bli misstänkt.
Jag kan ha fel här, men visst skedde väl raderingen innan det blev känt för KJ att VB försvann (om han nu är oskyldig alltså). Annars har du helt rätt.

Edit: Att SMS konversationen raderas före VBs försvinnande blev känt är nog bara något jag fått för mig. Jag håller därför med Quarrel om att en möjlig anledning till raderandet är att han förstod att han skulle bli misstänkt.
Senast redigerad av Clavell 2014-05-22 kl. 14:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in