2014-05-29, 06:30
Medlem
Till er som tycker det är misstänsamt att KJ inte kontaktade VB efter den 4/5.

En mördare som gör misstaget att undermedvetet inte kontakta BO, kan tyckas misstänkt, helt klart. Han "glömmer" alltså att kontakta BO för hans sinne säger att det inte är någon idé. Iden dyker aldrig upp i hans hjärna.

Det är en distinkt skillnad i detta fall, då KJ faktiskt är helt och hållet medveten om att han bör kontakta VB, eftersom hon är saknad. MEN han VILL inte.

Han påminns om detta av sina kamrater. Han till och med låtsas ringa henne för att få dem nöjda.

Han har alltså inte glömt bort eller förtryckt detta undermedvetet. Utan fullt medvetet VILL han inte kontakta VB.

Varför?
Som han själv säger. Det är ingen idé, eftersom så många andra redan försökt. Helt 100% logiskt i hans värld.

Sen kan man ju även då säga att om KJ vet mer än alla andra om att VB är död. Så är det ju heller ingen idé att ringa VB. Och att det då är orsaken.

Men sen kan det ju vara så att han i detta läge är orolig för att dras in ytterligare i detta försvinnande, eftersom han uppenbarligen har haft kontakt med henne den 4/5. Hans tankar snurrar antagligen på högvarv, och det sista han vill är att bli indragen i en mordhärva.

Därav att han inte VILL ringa henne.
Citera
2014-05-29, 07:47
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Du är bara helt otrolig alltså.
Du missförstår med avsikt, det är vad du gör i vanlig ordning.
Vad Flashbacks egen krimtrådsdrottning, letsdoit, menar är för tusan att hon är oense
med hovrätten gällande bedömningen att den dömde handlat i någon jävla stark affekt eller
någon affekt överhuvudtaget.
Var tusan utläser du att användaren ifråga därmed tror att någon annan är gärningsmannen?

Detta tröttsamma ordvrängande, denna eviga bokstavsfanatism...
Jag och letsdoit har diskuterat detta en stund. Om hen hade den åsikt som du nu tillmäter hen hade hen skrivit det. Låt letsdoit tala för sig själv.
Citera
2014-05-29, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrosa
Jaså? Det finns bara en väg mellan ställe A och B ?? Du är hjärtligt välkommen till Norrland, så kan jag visa dig runt på småvägar, för jag kan lova dig att det är gott om dem!

1. Jag tror att du missuppfattat hela debatten, men vill *du*, rattfyllot köra runt på små skogsvägar i mörkret, i din rattfylla så är det ju främst ditt problem. Det handlar om intercept möjligheten, har 1 bil placerats för att bevaka rattnykterheten i säg Norra Stockholm och det där finns ett rattfyllo så är intercept sannolikheten kring 3-10%, i Norrland torde den sannolikheten ligga kring 97,5%, mellan två orter.
Citera
2014-05-29, 10:13
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Ungefär som att förklara varför man inte bevistade bästa kompisens födelsedagsfest - alla andra var ju där, så varför skulle jag gå dit ..

Det var ju ett dåligt exempel men om man t.ex ser en trafikolycka och det drösar av folk runtomkring så inte fan stannar jag. Om man t.ex ser en eldsvåda och brandkåren håller på att släcka så går man ju inte dit.
Citera
2014-05-29, 11:00
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det var ju ett dåligt exempel men om man t.ex ser en trafikolycka och det drösar av folk runtomkring så inte fan stannar jag. Om man t.ex ser en eldsvåda och brandkåren håller på att släcka så går man ju inte dit.

Oavsett du ser att det är bästa kompisens bil, eller hans hus som håller på att brinna ner - du stannar inte .. "Kompisar" som du betackar man sig för ..
Senast redigerad av MBoudine 2014-05-29 kl. 11:05.
Citera
2014-05-29, 11:31
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Oavsett du ser att det är bästa kompisens bil, eller hans hus som håller på att brinna ner - du stannar inte .. "Kompisar" som du betackar man sig för ..

Vet inte om du har tgit körkort på bil men det lär man sig då vad det gäller bilolycka. Vid en eldsvåda så menar du att man ska passera avspärrningarna och "hjälpa" brandkåren i deras yrkesutövning?
Citera
2014-05-29, 11:47
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vet inte om du har tgit körkort på bil men det lär man sig då vad det gäller bilolycka. Vid en eldsvåda så menar du att man ska passera avspärrningarna och "hjälpa" brandkåren i deras yrkesutövning?
KJ sa att han inte ringde VB för att "alla andra" ringde. Oavsett om det är en knäppskalleidé eller ett rationellt tänkande så är det rimligt. Kan vi sluta diskutera om man stannar vid en eldsvåda eller inte?
Citera
2014-05-29, 14:56
Medlem
Quarrels avatar
Bloggaren har gjort en rättelse sedan förra inlägget. Det var tydligen inte rätt fyndplats 2. http://falletvatchareeya.blogg.se/
Citera
2014-05-29, 17:03
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Till er som tycker det är misstänsamt att KJ inte kontaktade VB efter den 4/5.

En mördare som gör misstaget att undermedvetet inte kontakta BO, kan tyckas misstänkt, helt klart. Han "glömmer" alltså att kontakta BO för hans sinne säger att det inte är någon idé. Iden dyker aldrig upp i hans hjärna.

Det är en distinkt skillnad i detta fall, då KJ faktiskt är helt och hållet medveten om att han bör kontakta VB, eftersom hon är saknad. MEN han VILL inte.

Han påminns om detta av sina kamrater. Han till och med låtsas ringa henne för att få dem nöjda.

Han har alltså inte glömt bort eller förtryckt detta undermedvetet. Utan fullt medvetet VILL han inte kontakta VB.

Varför?
Som han själv säger. Det är ingen idé, eftersom så många andra redan försökt. Helt 100% logiskt i hans värld.

Sen kan man ju även då säga att om KJ vet mer än alla andra om att VB är död. Så är det ju heller ingen idé att ringa VB. Och att det då är orsaken.

Men sen kan det ju vara så att han i detta läge är orolig för att dras in ytterligare i detta försvinnande, eftersom han uppenbarligen har haft kontakt med henne den 4/5. Hans tankar snurrar antagligen på högvarv, och det sista han vill är att bli indragen i en mordhärva.

Därav att han inte VILL ringa henne.

Amen.

Utifrån KJ´s tidigare erfarenheter och personlighet faller det sig logiskt att han reagerar och agerar som han gör. Det är min bestämda uppfattning.

Att åklagarna använde KJ´s agerande, eller brist på, som ett argument för att misstänkliggöra honom är en gåta.

Kontaktade MB sin adept när han fick veta att hon var försvunnen? Nej. Kanske för att han med insåg det onödiga i att försöka ringa någon som är anmäld som saknad.

Så fullständigt logiskt att det inte ens ska behöva analyseras. Eller?

KJ gav sig däremot ut för att söka henne direkt han fick veta att hon saknades. Gjorde MB detsamma? Återigen nej.

Fast då tror jag heller inte på att någon av dessa män har hållit i vapnet.
Att någon av dem vet mera än vad som kommit fram håller jag däremot öppet.
Citera
2014-05-29, 19:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spanaren007
Det är ju knappast ett motiv till att döda någon bara för att denne hotar med en polisanmälan pga ett sms.

Det framfördes kanske mordhot?

I övrigt, ja mannen som påståtts skadat sig i huvudet natten då VB försvann bor inom samma(troligen) mastvinkel som KJ lägenhet. Han hördes upplysningsvis i fallet. Polisen anträffade honom i ett grannhus till sin egen bostad. Förhöret gjordes av en polis med samma efternamn som den hörde vill jag minnas. Jag har också för mig att han vittnade om att han sett en asiatisk tjej gå förbi hans bostad.

Han har koppling till röda huset vid det gula huset via olika personer.
Citera
2014-05-29, 22:06
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det framfördes kanske mordhot?

I övrigt, ja mannen som påståtts skadat sig i huvudet natten då VB försvann bor inom samma(troligen) mastvinkel som KJ lägenhet. Han hördes upplysningsvis i fallet. Polisen anträffade honom i ett grannhus till sin egen bostad. Förhöret gjordes av en polis med samma efternamn som den hörde vill jag minnas. Jag har också för mig att han vittnade om att han sett en asiatisk tjej gå förbi hans bostad.

Han har koppling till röda huset vid det gula huset via olika personer.

Jag tror att den här personen är inblandad i VB-mordet. Vatchareeya kämpade antagligen med allt hon hade när hon förstod att hennes liv stod på spel .. Jag tror att sammanfallande omständigheter vid tiden för VB:s försvinnande är indicier nog att ta upp utredningen på nytt - KJ:s föräldrars utlandsresa, MB/AN:s tålamod med VB som torde varit på upphällningen samt huvudskadan mannen som hade "oturen med dörren" med en huvudskada som följd att han efter några dygns tvekan tvingades söka vård för att bli omplåstrad tror jag inte är slumpens skördar och tillfälligheter, och deras gemensamma nämnare förmodar jag är Vatchareeya Bangsuan.
Citera
2014-05-29, 22:20
Medlem
Citat:
omständigheter vid tiden för VB:s försvinnande är indicier nog att ta upp utredningen på nytt

Nog för vem?
Tror du polisen kommer att återuppta utredningen, eller vad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in