Citat:
Ursprungligen postat av
Bajen2013
Till er som tycker det är misstänsamt att KJ inte kontaktade VB efter den 4/5.
En mördare som gör misstaget att undermedvetet inte kontakta BO, kan tyckas misstänkt, helt klart. Han "glömmer" alltså att kontakta BO för hans sinne säger att det inte är någon idé. Iden dyker aldrig upp i hans hjärna.
Det är en distinkt skillnad i detta fall, då KJ faktiskt är helt och hållet medveten om att han bör kontakta VB, eftersom hon är saknad. MEN han VILL inte.
Han påminns om detta av sina kamrater. Han till och med låtsas ringa henne för att få dem nöjda.
Han har alltså inte glömt bort eller förtryckt detta undermedvetet. Utan fullt medvetet VILL han inte kontakta VB.
Varför?
Som han själv säger. Det är ingen idé, eftersom så många andra redan försökt. Helt 100% logiskt i hans värld.
Sen kan man ju även då säga att om KJ vet mer än alla andra om att VB är död. Så är det ju heller ingen idé att ringa VB. Och att det då är orsaken.
Men sen kan det ju vara så att han i detta läge är orolig för att dras in ytterligare i detta försvinnande, eftersom han uppenbarligen har haft kontakt med henne den 4/5. Hans tankar snurrar antagligen på högvarv, och det sista han vill är att bli indragen i en mordhärva.
Därav att han inte VILL ringa henne.
Amen.
Utifrån KJ´s tidigare erfarenheter och personlighet faller det sig logiskt att han reagerar och agerar som han gör. Det är min bestämda uppfattning.
Att åklagarna använde KJ´s agerande, eller brist på, som ett argument för att misstänkliggöra honom är en gåta.
Kontaktade MB sin adept när han fick veta att hon var försvunnen? Nej. Kanske för att han med insåg det onödiga i att försöka ringa någon som är anmäld som saknad.
Så fullständigt logiskt att det inte ens ska behöva analyseras. Eller?
KJ gav sig däremot ut för att söka henne direkt han fick veta att hon saknades. Gjorde MB detsamma? Återigen nej.
Fast då tror jag heller inte på att någon av dessa män har hållit i vapnet.
Att någon av dem vet mera än vad som kommit fram håller jag däremot öppet.