Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-22, 07:37
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Googlat runt lite men får delade svar överallt, så vänder mig helt enkelt hit.

Jag vill göra en egen enkel chiliolja och tänker mig då att det räckte med att köra i hackad chili i olja, låta den stå och dra och sen vips, klart. Skita i att sila och bröta för det blir snyggt med bös i glasflaskorna tänker jag. Men en del hävdar att det enbart håller 2 dagar och somliga säger månader.

Vad stämmer? Om jag nu då behöver göra något med chilin, vad behövs göras? Gäller samma regler för örter, typ rosmarin, samt vitlök? Ska man torka det i ugn eller hur ska jag gå tillväga?
Skall du ha en hållbar chiliolja så bör du laga den på torkad chilifrukt.

1. Hetta upp neutral olja till ca 80°C
2. Lägg i chilliflakes
3. Låt alltsammans svalna men ta inte ut chilin
4. Låt dra i 3-7 dagar i kyl
5. Sila genom ett kaffefilter.
6. Förvara i ett kärl/flaska

Hygien är a och o. Sterilisera gärna flaskan och använd inte tratt när du silar chilin.

~Paul~
Citera
2014-05-22, 11:59
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Hacka chilin litegrann (och låt fröerna vara med) och låt dra till önskad styrka, men ta bort den efteråt - är lite lur på att den kan bli besk åxå om den får stå mer än en vecka och dra. Oljan håller ett bra tag, men gör inte så förbenat mycket. En månad minst står den sig i kylen. Då är den redan nästan 5v gammal.

Så sila bort chilin, små mängder och testa. Den jag fick i thai hade ju chilin kvar, men jag tror inte den var lagrad vidare länge. Det är liksom förbrukningsvara därnere.

Där ser man! Nae jag tänkte göra en 25 cl, fanns nämligen genomskinliga glasflaskor på ica med tillhörande kork, så tänkte fylla en sån. Lär väl vara bra att ha i marinader och att ringla över sallader om man vill ha lite extra smak tänker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Skall du ha en hållbar chiliolja så bör du laga den på torkad chilifrukt.

1. Hetta upp neutral olja till ca 80°C
2. Lägg i chilliflakes
3. Låt alltsammans svalna men ta inte ut chilin
4. Låt dra i 3-7 dagar i kyl
5. Sila genom ett kaffefilter.
6. Förvara i ett kärl/flaska

Hygien är a och o. Sterilisera gärna flaskan och använd inte tratt när du silar chilin.

~Paul~

Måste det vara flakes? Har nämligen ett par chili hemma men inga flakes. Jag beställde precis hem ett ölbryggarkit så fick någon steriligerings- eller desinfektionsvätska(kommer inte ihåg riktigt). Är det bara att kötta i lite sådan i en flaska, ha i kokande vatten och sedan diska ur den rejält? Nu vet jag att hygien är viktigt, men är det något speciellt med olja eller?

Har nämligen bara en 3-4 stycken så 5 timmar ugn känns rätt overkill, men läst att micron skall fungera. Vad säger experten?
Senast redigerad av Brmc 2014-05-22 kl. 12:49.
Citera
2014-05-22, 12:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Där ser man! Nae jag tänkte göra en 25 cl, fanns nämligen genomskinliga glasflaskor på ica med tillhörande kork, så tänkte fylla en sån. Lär väl vara bra att ha i marinader och att ringla över sallader om man vill ha lite extra smak tänker jag.

Måste det vara flakes? Har nämligen ett par chili hemma men inga flakes. Jag beställde precis hem ett ölbryggarkit så fick någon steriligerings- eller desinfektionsvätska(kommer inte ihåg riktigt). Är det bara att kötta i lite sådan i en flaska, ha i kokande vatten och sedan diska ur den rejält? Nu vet jag att hygien är viktigt, men är det något speciellt med olja eller?

Har nämligen bara en 3-4 stycken så 5 timmar ugn känns rätt overkill, men läst att micron skall fungera. Vad säger experten?
Det måste inte vara flakes men dessa är lättare att sila av.

Enklaste sättet att desinficera en flaska är med Atamon. Det är bara att blanda den med lite neutral olja och köra runt i flaskan innan du fyller på chilioljan.

~Paul~
Citera
2014-05-22, 12:53
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Det måste inte vara flakes men dessa är lättare att sila av.

Enklaste sättet att desinficera en flaska är med Atamon. Det är bara att blanda den med lite neutral olja och köra runt i flaskan innan du fyller på chilioljan.

~Paul~

Tror jag testar att torka chilifrukten i micron, det är skoj att testa nya saker och vara modern med micros osv.

Flaskan jag har hemma är http://www.pgw.se/aic-super-rent.html, så vet inte exakt hur lämpad den är. För flaskorna som står på ICA är väl säkerligen till synes fräscha och rena, men kan väl vara bra att tvätta dem tänker jag.

Nu när jag ändå har dig här. Shit vad du får stå ut med mycket känner jag. Sorry för det!

Om jag tinar lite kycklingfiléer i en försluten plastpåse i kallt vatten nu och sedan marinerar dem, är det okej att de står rumstempererade tills ikväll, drygt 8-tiden, utan att jag får salmonella? Tog nämligen precis upp dem ur frysen och tänkte ha dem ikväll. Eller får jag helt enkelt snabbtina dem snabbt innan tillagning?
Citera
2014-05-22, 13:10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
1. Tror jag testar att torka chilifrukten i micron

2. Flaskan jag har hemma är http://www.pgw.se/aic-super-rent.html, så vet inte exakt hur lämpad den är. För flaskorna som står på ICA är väl säkerligen till synes fräscha och rena, men kan väl vara bra att tvätta dem tänker jag.

3. vad du får stå ut med mycket känner jag. Sorry för det!

4. Om jag tinar lite kycklingfiléer i en försluten plastpåse i kallt vatten nu och sedan marinerar dem, är det okej att de står rumstempererade tills ikväll, drygt 8-tiden, utan att jag får salmonella? Tog nämligen precis upp dem ur frysen och tänkte ha dem ikväll. Eller får jag helt enkelt snabbtina dem snabbt innan tillagning?
1. Gör inte det! Det du åstadkommer är att du de facto "steker" dina chilis. Kör i stället på mycket låga grader i antingen ugn (55-60°C) eller i ett värmeskåp för kläder.

2. Har ingen erfarenhet av denna produkt men den verkar säker.

3. Ingen fara, detta är trots allt en av mina hobbies .

4. Tina dina filéer tillsammans med en rimningslag. På det viset ersätts det förlorade vattnet av ett nytt sådant, mättat med salt och socker. Kör därefter på en vanlig rub.

~Paul~
Citera
2014-05-22, 14:08
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
1. Gör inte det! Det du åstadkommer är att du de facto "steker" dina chilis. Kör i stället på mycket låga grader i antingen ugn (55-60°C) eller i ett värmeskåp för kläder.

2. Har ingen erfarenhet av denna produkt men den verkar säker.

3. Ingen fara, detta är trots allt en av mina hobbies ;).

4. Tina dina filéer tillsammans med en rimningslag. På det viset ersätts det förlorade vattnet av ett nytt sådant, mättat med salt och socker. Kör därefter på en vanlig rub.

~Paul~

Men tänkte köra defrost. 5-6 timmar i ugn för 3 chillis känns verkligen att ta i. Vet inte riktigt hur lång tid det tar att lufttorka heller. Men men! Kul att experimentera tänker jag. Det har ingen dött av.

Ja det kan jag ju faktiskt göra! Tack igen :)
Senast redigerad av Brmc 2014-05-22 kl. 14:49.
Citera
2014-05-22, 22:37
Medlem
fjiskens avatar
Vad har man för att binda upp kött etc innan tillagning? Och var finns det att inhandla?
Citera
2014-05-22, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjisken
Vad har man för att binda upp kött etc innan tillagning? Och var finns det att inhandla?

Steksnöre av bomull. Torde finnas på din vanliga matvarubutik.
Citera
2014-05-22, 22:48
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:

Tänker du på steksnöre? I så fall brukar det finnas bland fryspåsar o dyl i vilken livsmedelsbutik som helst.
Citera
2014-05-23, 10:17
Medlem
Emerains avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Lioonel
Steksnöre av bomull. Torde finnas på din vanliga matvarubutik.

Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Tänker du på steksnöre? I så fall brukar det finnas bland fryspåsar o dyl i vilken livsmedelsbutik som helst.
Se bara till att det faktiskt är steksnöre gjort av 100 % bomull. Ibland finns det liknande snöre bredvid, som är gjort av något mera plast-aktigt, och det tål inte att vara i ugnen.
Citera
2014-05-23, 17:02
Medlem
felstavadds avatar
Har gjort en ingefärs/citron dricka som jag doserade fel med vaniljsocker, finns det nåt som dämpar vaniljsmaken?
Den är rätt söt redan så helst inte socker, citronen och ingefäran är också slut.
Citera
2014-05-23, 17:20
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Har gjort en ingefärs/citron dricka som jag doserade fel med vaniljsocker, finns det nåt som dämpar vaniljsmaken?
Den är rätt söt redan så helst inte socker, citronen och ingefäran är också slut.
Om den är söt, så kanske lite vatten.
Så får du ta lite blekare citron och ingefära smak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in