Citat:
Lanken går alltså till Canadas parlament där de förklarar statsskicket. Inte förvånande finner de statsskicket förträffligt. Tror du att motsvarande sida från Mexicos parlament hyllar sitt eget statsskick, eller beklagar de sig att de inte är en monarki.
Det var meningen att du skulle hitta något bevis för att monarki är bra för demokratin. Inte att du än en gång gör dig till åtlöje.
Det var meningen att du skulle hitta något bevis för att monarki är bra för demokratin. Inte att du än en gång gör dig till åtlöje.
Ett parlament är sammansatt av flera partier, som ofta har olika uppfattningar i politiska frågor. Det intressanta med det kanadensiska parlamentet är att man tydligen kan ena sig om en så positiv skrivning av det monarkiska systemet. Det bör stämma till eftertanke.
Du verkar förresten väldigt känslig till åtlöje, men gör inte misstaget att tro att andra är lika känsliga eller ens värderar "åtlöje" på samma sätt som du.
Eftersom det för tillfället mest verkar vara du och jag som diskuterar saken, så är nog "publiken" inte så känslig.
Citat:
Läste du överhuvudtaget artikeln?
Jag läste delen om den västerländska demokratiseringen, vilken du uppenbarligen inte har fördjupat dig i. Ungefär går beskrivning ut på att parlamentet på olika sätt kringskär kungens makt. Som vi vet stretade kungen i de olika länderna emot. I andra länder har demokratiseringen av naturliga skäl gått till på annat sätt.
Artikeln handlar överhuvudtaget inte om att monarkin är bra för demokratin. Med tanke på att du påstår att det finns "kända fakta" för att "konstitutionella monarkin är bra för demokratin", skulle du väl kunna plocka fram ett sådant?
Om jag nu råkar ha missat själva poängen får jag be dig att peka ut dessa. Sid- och radnummer tack!
Jag läste delen om den västerländska demokratiseringen, vilken du uppenbarligen inte har fördjupat dig i. Ungefär går beskrivning ut på att parlamentet på olika sätt kringskär kungens makt. Som vi vet stretade kungen i de olika länderna emot. I andra länder har demokratiseringen av naturliga skäl gått till på annat sätt.
Artikeln handlar överhuvudtaget inte om att monarkin är bra för demokratin. Med tanke på att du påstår att det finns "kända fakta" för att "konstitutionella monarkin är bra för demokratin", skulle du väl kunna plocka fram ett sådant?
Om jag nu råkar ha missat själva poängen får jag be dig att peka ut dessa. Sid- och radnummer tack!
Det är just emotstretandet som är poängen. Genom att monarkin har verkat som ett drivankare i politiken har det uppstått en balans mellan monarki och parlament. Det är alltså samma mekanismer under 1800-1900-talen som tidigare verkade i Norden under ca 1000-talet. Jag medger att jag kanske borde förklara sambanden tydligare, men det är ett rätt begränsat utrymme i inläggen, så några längre uppsatser blir det inte. Men just dragkampen och maktbalansen mellan kung och folk är en oerhört stor förtjänst med monarkin. Vi kan se den i så gott som hela Sveriges historia, liksom i flera andra konstitutionella monarkier.
Det tycks därför som att det som skiljer dig och mig åt inte är förekomsten av kända fakta, utan uttolkningen av dem. Medan jag ser monarkin som en avgörande motstretare så att inte utopister sticker iväg för långt, så ser du det som ett hinder för demokratisering. Detta är en skillnad i värdering, men inte i de grundläggande fakta som föreligger.
Sedan har jag förstås litet mer rätt i min tolkning.
Citat:
Att man ska skynda långsamt håller jag med om.
I övrigt har jag inga problem. Du har däremot problem med att plocka fram ett enda argument för din tes.
I övrigt har jag inga problem. Du har däremot problem med att plocka fram ett enda argument för din tes.
Trots att jag är den enda av oss som överhuvudtaget plockar fram något. Åk själv, så får du se hur lätt det är...
Citat:
Som vanligt avslutar du med lite påståenden. Men det är dessa du ska bevisa, eller åtminstone kunna argumentera för. Jag kan tänka mig att det skulle kunna finnas ett och annat, som man skulle kunna diskutera och jämföra med andra möjligheter. Men du har inte kunnat prestera ens det. Inte ett enda. Ingenting! Absolut renons på minsta lilla godtagbart bevis.
I stället kommer du med påhittade bevis, som i artikeln du refererar till ovan som handlar om något helt annat. Det är åtminstone tredje gången i ordningen du använder det fula, men enkla och lätt genomskådade knep!
I stället kommer du med påhittade bevis, som i artikeln du refererar till ovan som handlar om något helt annat. Det är åtminstone tredje gången i ordningen du använder det fula, men enkla och lätt genomskådade knep!
För att ånyo anknyta till skidåkningen, så är det inte så lätt att förklara för den som inte begriper.
Jag tror vi redan har passerat det där med vilka beviskrav man kan uppställa i samhällsfrågor, men du vägrar av principiella skäl att acceptera att såväl presenterade samband som analytiska resonemang i allt väsentligt pekar på att den konstitutionella monarkin är ett bra system för en demokrati. Möjligen skulle diskussionen underlättas av en ny tråd, där ett mer systematiskt diskuterande i frågan skulle kunna utväxlas, men det tycks som att det är du och jag som är roade för tillfället, så det är kanske inte så spännande.
Man kan väl säga att det är en rätt intressant kunskaps teoretisk diskussion; hur stora beviskrav bör man ställa på ett resonemang. Ett närliggande område är demokratisk fredsteori, där man gjort iakttagelsen att demokratier sällan/aldrig för krig med varandra. Sedan uppstår då förstås gränsdragningsproblem när man kan tala om demokratier osv. Även här kan man då uppställa tämligen rigida beviskrav, men man kommer ändå inte i från att de flesta indikatorer talar för att demokratier i allmänhet är fredliga i förhållande till varandra. På likartat sätt kan man konstatera att konstitutionella demokratier i allmänhet är fungerande demokratier, och även om vi inte kan i alla avseenden förklara varför det är så, så kan vi konstatera basfakta och hitta indikatorer som ger rätt god vägledning till varför det förhåller sig som det gör. Däremot är det så klart inte en monokausal förklaring, vilket det ytterst sällan är i samhällsfrågor. Men! Det är tillräckligt starka samband och indikatorer för att vi med hör grad av säkerhet skall kunna påstå att demokratin knappast skulle vinna något på att monarkin störtas, men däremot har rätt mycket att förlora, vilket bör vara ett gott skäl att avstå från dylika äventyrligheter.