Citat:
Jo, det kan tänkas vara så, men det är ännu osäkert om det har någon avgörande effekt på demokratin.
Citat:
Än en gång visar du att du låtsas att inte förstå orsakssamband. Det är förståeligt eftersom det är precis där problemet ligger i dina försök till argumentation. Men om vi bortser från det, var det just dessa "kända fakta" för att "konstitutionella monarkin är bra monarkin". För du har i alla fall inte presenterat dem hittills.
Hur skulle du vilja förklara den samvariation mellan goda demokratiska aspekter och konstitutionell monarki som jag visade på tidigare? Slump?
Citat:
Jag avstår från den diskussionen nu då det är väldigt OT, och så att du får utrymme att komma med dina "kända fakta" för att "monarkin är bra för demokratin".
Så bekvämt. Men i själva verket är det inte OT utan av rätt stor betydelse för att göra begripligt hur olika resonemang kring monarkin har utvecklats.
Citat:
Som sagt är det den mer moderna monarkin jag avser. Men att olika former av monarki föregick demokratin är knappast något argument för din sak.
Du försvårar för dig själv. Det är genom att både studera nu-läget och den historiska utvecklingen som det blir begripligt hur vi kommit dit vi har. Jag vill ånyo visa på historiskt viktiga utvecklingar, som stödjer att den konstitutionella monarkin, med sin maktdelning, varit avgörande för att bygga förutsättningar för demokratin.
Citat:
http://www.svd.se/kultur/understrecket/den-svenska-tilliten-har-bestatt-i-tusen-ar_3522026.svd
Den svenska alliansen mellan stat och individ spårar de ända tillbaka till det sociala kontrakt som växte fram mellan bönderna på tinget för omkring tusen år sedan. Där ersattes en konflikthantering baserad på familjeheder och blodshämnd av en lag som stiftades gemensamt. ”Lagens och statens stora legitimitet”, skriver de, ”är intimt kopplad till det faktum att lagen inte är pådyvlad uppifrån utan är en produkt av många seklers förhandling i ett samhälle där bönderna förblev fria och där den relativa sociala och politiska jämlikheten var stor.” På detta sätt ”etablerades ett socialt kontrakt där laglydigheten antog det frivilliga samtyckets aura genom att lagens hårda bokstav omvandlats till en internaliserad social norm”. Därifrån kommer svenskarnas positiva grundinställning till lagen, staten och andra gemensamma institutioner.
Det vi diskuterar litet lättvindigt här, är alltså i högsta grad allvarligt. Det är, som engelsmännen säger, "fabric of the nation stuff", och monarkin är helt avgörande härvid. Ett Sverige utan monarki skulle med största säkerhet öka hastigheten i avvecklingen av den mellanmänskliga misstron och göra Sverige sämre på flera sätt, inte minst demokratiskt. Vi har redan idag problem, men det är inget skäl att göra ont värre.