2014-05-21, 21:22
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
https://www.flashback.org/sp48880892

Med användningen av orden "resten av isberget" antyder du att det finns vad då för
någonting? "Allvarliga missgrepp och missförhållanden" kanske?
Eller kanske inte. Läs vad jag skriver istället för att gissa.
Citera
2014-05-21, 21:25
Medlem
oraklet.i.skogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Om teknikern satt dit eller tagit bort handen under exponeringen borde det väl dessa rörelser fastnat på plåten? Jag undrar om det inte är så enkelt att bildbehandlingen som plockade fram handen ur mörkret ger illusionen av att handen är genomskinlig. Om detta vet jag dock så lite att jag låter nån med adekvat kunskap dra slutsatser.

Nu är jag ingen proffsfotograf, men man ser tydligt gröna skuggor i bilden.

Det kan vara rörelser i bilden.

Någon expert på området i tråden? Hamilkar kanske? Du är väl moderator i fotografi tråden?
Citera
2014-05-21, 21:28
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Jag ifrågasätter alltid allt men behöver för den saken skull inte ta reda på allt för då skulle det inte bli mycket gjort här i livet.
Kan ni ifrågasätta polis och ÅK som jobbar med detta dagligen så kan jag få ifrågasätta en bloggare som leker detektiv. Ni redogör varför ni inte tror på ÅK och polis och jag på varför jag inte tror till hundra procent på en blogg. Vad är problemet Q?
Du kan ta reda på sanningen, samtidigt som du misstänkliggör någon annan. Det är problemet.
Citera
2014-05-21, 21:43
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Oklarheter kring ev. brytskador på kofångaren är också en omständighet som inte utesluter att annan än KJ har haft access till bagageutrymmet tycker jag.

Tror jag på en plantering? Nej, men under rådande omständigheter kan det inte uteslutas, och det innebär ett rimligt tvivel angående KJ skuld som styckdräpare tycker jag.

Jag vet inte jag. Polisens tekniker var ju tydlig med att det inte fanns några tecken på att bakluckan brutits upp. Finns det verkligen anledning att ifrågasätta den uppgiften utifrån ett litet märke på ett fotografi?
Citera
2014-05-21, 21:46
Moderator
OYs avatar
Ponera att det finns omständigheter kring bilen som inte utesluter att blodet har planterats, eller till och med indikerar att någon olovligen har berett sig tillträde till bagageutrymmet på KJ bil, i det läget tycker jag att det står 1-1 mellan KJ och MB, möjligen något övervägande till MB nackdel, han hade ett starkt motiv till att få bort VB ur sitt liv. KJ hade inget känt motiv då VB inte var en del av hans liv på kontinuerlig basis. Ingenting som allmänt känt är indikerar att KJ skulle kunna få ett våldsamt raseriutbrott och handla i affekt.

Vad gäller MB så finns det vittnesmål som indikerar att han har svårt att hålla tillbaks sina känslor och gå till våldsamma handgripligheter. Dessutom så har det framkommit att han har folk som backar upp honom om det behövs, så har jag förstått saken.

Hur kunde KJ övermanna VB och sticka henne i ryggen ett antal gånger utan att VB kunde värja sig, varför hittades inga stick eller skärsår mer än på ryggen och i bröstet?

En stark person eller fler har hållit i VB när sticken i ryggen utdelades tror jag.
Citera
2014-05-21, 21:47
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Folieteori. Varför skulle en polis vara intresserad av att hunden markerar öht? De kände väl inte till att det fanns likdoft i någon av bilarna? För polisen/hundföraren spelar det ingen som helst roll. Finns där likdoft markerar hunden. Finns där ingen likdoft markerar inte hunden. Polisen har fullt upp med andra grejer efter denna lilla insats.
Citat:
Har KJ gjort Ulf illa eftersom han nu så gärna enligt dig vill peka ut just KJs bil? Varför skull Ulf som har detta som yrke sitta och googla sig till sådana uppgifter?
En hundförare är intresserad av att visa upp en duktig hund.
Citat:
Läs gärna hela meningen och vad som menas. Jag skrev så här, rent hypotetiskt. och du svarade på det jag markerat i meningen:

"En bloggare som vill vinkla fördelar å KJs sida skulle mycket väl kunna lagt till handen i bilden och sen lagt ut bilden här för att skapa diskussion i ämnet, tråden får inte dö liksom och då skapas tvivel som är uppbyggt på en manipulation - en illusion, vilket osar illa."

Betydelsen av meningen är en helt annan än det du frågade efter men du missade kanske det?

Som svar på ditt fetade:

Det är upp till var och en att tycka vad den vill.
Jag skriver inte att jag har rätt men jag ifrågasätter och tolkar den själv som vinklad.
Alla tolkar vi olika, eller hur.

Så du menar att en polis som tvivlar på utredningen ser en nyöppnad blogg med ett par egenhändigt inspelade filmer och tänker Aha, HIT kan jag skicka mina bilder och funderingar på pm anonymt... Jo men visst är det så, säkert! ^^
Tror du att en av bloggaren förfalskad bild kan fria KJ? Avgörs rättsprocessen i Flashback?
Citera
2014-05-21, 21:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag vet inte jag. Polisens tekniker var ju tydlig med att det inte fanns några tecken på att bakluckan brutits upp. Finns det verkligen anledning att ifrågasätta den uppgiften utifrån ett litet märke på ett fotografi?

Jag tycker att det finns en anledning att ifrågasätta polisens bedömning då det är just en bedömning och inte exakt vetenskap.
Citera
2014-05-21, 21:59
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
En hundförare är intresserad av att visa upp en duktig hund.

Javisst, under tävling, träning och uppvisning, absolut, på jobbet i ett sök? Nej. Helt ointressant och irrelevant för polismannen i fråga. Det finns ingen prestige för en polis/hundförare att hjälpa till i att hitta likdoft i en bil eller inte. Hade hunden inte markerat alls någonstans hade polisen/hundföraren, precis som nu, pysslat med andra grejer och inte ägnat denna utredning en tanke. De har tillräckligt att göra ändå.
Citera
2014-05-21, 22:00
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Javisst, under tävling, träning och uppvisning, absolut, på jobbet i ett sök? Nej. Helt ointressant och irrelevant för polismannen i fråga. Det finns ingen prestige för en polis/hundförare att hjälpa till i att hitta likdoft i en bil eller inte. Hade hunden inte markerat alls någonstans hade polisen/hundföraren, precis som nu, pysslat med andra grejer och inte ägnat denna utredning en tanke. De har tillräckligt att göra ändå.
Jaså?
Citera
2014-05-21, 22:07
Moderator
OYs avatar
Hur som helst, någon håller en hand på en bild vid det blodbesudlade området i KJ bil. Vi vet inte om det finns besudling i det område som döljs av hand och handled. Det är självklart så att fakta undanhållits försvaret i och med den här bilden. Oavsett om handen döljer blod, annat eller inget så har försvaret inte haft tillgång till fullständig information kring fordonet och därmed kunnat göra en egen tolkning att bygga upp ett försvar kring anser jag. Försvaret har undanhållits fakta kring det starkaste beviset som har framkommit i utredningen, det är inte fair play.
Citera
2014-05-21, 22:09
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tycker att det finns en anledning att ifrågasätta polisens bedömning då det är just en bedömning och inte exakt vetenskap.

Men vem har bäst förutsättningar att göra bedömningen, polisens tekniker som kunnat studera eventuella skador eller vi som sitter och studerar fotografier på ett internetforum?
Citera
2014-05-21, 22:12
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Oj vad känsligt... Herr psykfall...

Jag kan inte tänka mig något mer praktiskt än en marinadspruta. Finns nog i de flesta restaurangkök.

Är nog ingen som har tänkt den tanken tidigare. Ja, den kan nog vara praktisk om man är inne på teorin om plantering. Hur avsattes fläcken längre in i bagaget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in